Mijndert Pon, een telg uit het vermaarde Pon-geslacht, dat zich tot grootste auto-importeur van Nederland ontwikkelde, is op 82-jarige leeftijd overleden. Hij was tot 1990 de laatste Pon die als bestuursvoorzitter bij het familiebedrijf actief was.
De geschiedenis van de Pon-concern zal velen van jullie bekend zijn: Ben Pon sr., als zoon van Mijndert Pon representant van de tweede generatie van het familiebedrijf, bracht als eerste in 1947 de Kever naar Nederland en was verantwoordelijk voor de komst van de Typ 2.
Zijn 3 zoons bouwden verder op Derde generatie Pon: Wijnand (1944) is de benjamin, en met een geschat vermogen van 2 miljard euro de de rijkste, Ben jr. (1936) de middelste, en Mijndert (1932) was de oudste van het doorgaans in de media zeer zwijgzame trio. Na zijn aftreden bij de Pon Holding in 1990 legde Mijndert zich evenals broer Ben toe op de wijnbouw.
Waar Ben Pon een wijngaard in Californië bestiert, zocht Mijndert (geschat vermogen: 440 miljoen euro) het iets zuidelijker op, in Argentinië. Bodegas Salentein werd een hommage aan het gelijknamige landgoed in Nijkerk, en ook Bodegas Callia kwam van Pon-hand. Mijndert schijnt in het land enorme lappen grond te hebben aangekocht.
Als gezegd verkiezen de broers doorgaans de anonimiteit richting de buitenwereld, en dus weten we niet meer dan dat Mijndert aan een ‘complicatie aan zijn gezondheid’ is overleden, aldus een statement van Bodega Salentein. In De Telegraaf verscheen dit weekend een overlijdensadvertentie, hierin is te lezen dat Mijndert Pon in Amersfoort in besloten kring begraven zal worden.
Foto credit: High Profile Events, Flickr Creative Commons.
gregorius zegt
82 is geen 90, maar nog altijd een respectabele leeftijd. En ze hebben toch goed verdiend met die import.
Dan komt natuurlijk (altijd) de vraag naar boven over de contracten tussen de Pon’s en evt Hitler over de import van VW’s al voor de oorlog.
Maar even terug voor de normale Nederlander: in deze monopolie situaties: waar maar 1 bedrijf als officiele importeur te boek staat, is de Nederlander eigenlijk niet zo goed af. Elke importeur zal dingen roepen als schaalvoordelen en gericht aanbod. Maar uiteindelijk komt het er op neer dat ze OOK bij Pon mensen in dienst hebben die precies proberen uit te zoeken hoeveel ze op een auto kunnen verdienen zodat ze zichzelf niet uit de markt concurreren. En daarnaast zullen ze vast wel een budget hebben gehad om het de concurrentie ‘lastig’ te maken. En met die activiteiten zijn de Pon’s schatrijk geworden!
Overigens is het geen uitzondering: in Zwitserland hadden we Walter Haefner: in 2012 op 101 jarige leeftijd overleden. Bedrijf: Amag. Doel: monopolie op alles wat VAG is. En dat is gelukt. (Het was/is/werd zelfs zo slecht dat de ‘premium’ bedrijven ‘premium’ prijzen gingen vragen voor het onderhoud van geimporteerde auto’s hier: BMW is er volgens mij zelfs voor beboet).
Vraag de gemiddelde VAG-auto-eigenaar in Zwi en je hoort t zelfde: schijt Amag: te duur, slechte service, te duur. De beste man had meer dan 3 miljard (overigens deed zn bedrijf niet alleen VAG import).
sir_smokalot zegt
Het antwoord op die vraag zal altijd binnen de familie Pon blijven. In ’38 had Ben Pon al het importeurschap op zak met dank aan Ferdinand Porsche, maar hij moest dit na de oorlog nog een keer losweken, ditmaal bij de Britten.
Wat er in de tussentijd is gebeurd..Zie voorgaande.
super zegt
@gregorius:
het lijkt me dat je met autos importeren moeilijk miljarden verdient als je je monopoliepositie niet misbruikt….
kor1 zegt
@gregorius: je doet net of het heel vreemd is dat een merk 1 officiële importeur per land heeft. Dat is heel normaal hoor. Ook is het uiteraard heel normaal dat een commercieel bedrijf uitzoekt wat de maximale prijs is die men voor een product kan vragen. Sterker nog: het zou juist heel vreemd zijn en dom om dat niet uit te zoeken. Heeft te maken met vraag en aanbod. Bovendien hebben ze echt niet de vrije hand, aangezien ze te maken hebben met concurrentie van andere merken. Iedereen houdt iedereen in de gaten en het is een transparante markt. De prijzen die tot stand komen zijn dus altijd marktconform. Als je nagaat hoeveel auto’s er al in Nederland geïmporteerd zijn sinds het begin van het importeurschap, dan is het alleen maar logisch dat de familie Pon steenrijk is.
bossie zegt
@kor1: altijd fijn, iemand die al opgeschreven heeft wat je zelf net denkt. Als één branche onderhevig is aan regels en controles dan is het deze branche wel. Misschien nu wel iets meer dan vroeger maar toch.
kor1 zegt
@bossie: ook fijn om te weten dat jij weet hoe het in elkaar zit :).
gregorius zegt
@kor1: ik zie het vrijwel hetzelfde als je t zegt: het is niet vreemd inderdaad. Maar we kennen toch genoeg voorbeelden van grotere dealers die auto’s zelf bij fabrikant willen ophalen omdat dat ze meer oplevert? Volgens mij heeft zelfs AB hier eens een artikeltje aan gewijd met die niet-officiële Mercedes dealer in Rotterdam (waarbij werd geconcludeerd dat ze misschien ook wel wat minder mooie dingen deden).
Maar goed, op het moment een merk en 1 importeur per land exclusief samen werken is er juist geen vraag en aanbod meer. Het merk zal doelstellingen hebben voor de importeur, maar weet ook dat de importeur een, op zn minst, zeer gezonde winstmarge aan mag/kan/zal houden. Maar daar krijgt de importeur dan (vrijwel altijd) het exclusieve recht voor terug. Als je dan vervolgens in een markt zit waar de concurrentie dezelfde regels aanhoudt, dan krijg je een niet optimale situatie voor de client.
Maar het valt allemaal binnen de afgesproken regels en dit is ook de economie. Op dit moment is dit de status quo van de automarkt: we accepteren het; maar het is niet de optimale situatie. En ja, de optimale situatie is een illusie; dit zal nooit bereikt worden.
gearhead zegt
complotdenkertje, tsss. PON is gewoon een steengoede zakenman. Gregorius; elk commercieel bedrijf heeft mensen in dienst die uitzoeken hoeveel je maximaal kunt vragen voor en product/dienst. Ben je verbaasd ofzo?
fritsie zegt
@gearhead: Een steengoede zakenman die uitblinkt in een monopolie. Winstmaximalisatie lijkt mij dan iets minder netjes dan in een markt met volledige concurrentie…
gearhead zegt
Respect voor PON: uithangbord in de wereld aangaande de Nederlandse handelsmentaliteit. En ze houden 12.000 mensen aan het werk.
tupperware zegt
@gearhead:
Jij refereert hier aan de “VOC” mentaliteit neem ik aan?
Dan klopt je redenering, ook bekent als de ik ga over lijken mentaliteit.
kor1 zegt
@tupperware: Bekent met een t? Really?
Waar haal jij die info vandaan dat er over lijken gegaan zou worden bij Pon? Verklaar je nader…
tupperware zegt
@kor1:
Pon wist dat de TT aerodynamisch instabiel was, dat werd nog eens versterkt door de af fabriek
gemonteerde banden te vervangen door banden van Continental waar Pon de importeur van is.
Zij hebben dus willens en wetens die auto nog gevaarlijker gemaakt dan hij al was, puur en alleen om geld te kunnen verdienen aan de verkoop van een paar bandjes op de vervangingsmarkt.
Hierover heeft destijds een artikel in de Autovisie gestaan, toen het nog een objectief en onafhankelijk gerespecteerd tijdschrift was.
kor1 zegt
@tupperware: je doet net of de banden van Continental gevaarlijk zijn, je weet natuurlijk zelf ook wel dat dat niet het geval is. Continental is een A-merk en behoort altijd bij de betere banden. Volgens mij was het verder zo dat pas na verloop van tijd duidelijk werd dat de TT listig kon zijn en toen heeft de fabriek/ Pon die achterspoiler gratis achteraf laten monteren bij alle TT’s. In mijn ogen heeft Pon geen schuld daarin gehad, maar ik zal nog eens op onderzoek gaan hoe het precies zit.
gearhead zegt
@ tupperware; dan begrijp jij de achterliggende gedachte van een term als VOC mentaliteit totaal niet. Geeft niks.
utr1984 zegt
“Dan komt natuurlijk (altijd) de vraag naar boven over de contracten tussen de Pon’s en evt Hitler over de import van VW’s al voor de oorlog.”
Ja dus? Hitler was geen lieverdje maar in die tijden moest men ook gewoon zaken doen. Je kon er moeilijk omheen of het negeren. Waarschijnlijk zou jij in die tijd ook hetzelfde hebben gedaan.
tupperware zegt
@utr1984:
Er zijn in de mei dagen van ’45 mensen voor minder met een kale kop door de straten gesleept..
Maar je hebt een puntje, het is een beetje flauw om daar bijna 70 jaar na dato de nazaten op af te rekenen.
imba zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
norge zegt
Nou moet iedereen die een VW heeft uit respect voor deze man naar Amersfoort toegaan om de begrafenis bij te wonen…Iedereen in NL.
mmot05 zegt
@norge: een begrafenis is al saai zat