Het is erg goed om te zien dat hier op Autoblog steeds meer ontwerpstudenten zich mengen in de discussies. Waar Jan en Alleman zomaar wat roept over een bepaald nieuw automodel, daar komen de ontwerpstudenten vaak op voor hun vakbroeders. De ‘createurs’ van de toekomst zorgen, dankzij hetgeen ze dagelijks in de colleges leren, met hun steekhoudende opmerkingen voor steeds meer diepgang.
Hoe meer kennis en inzichten er gedeeld worden, hoe meer er gerelativeerd kan worden en hoe meer het begrip voor de moeilijkheden van elke ontwerper toeneemt en met meer begrip groeit ook de waardering. Dit was absoluut een streven van me sinds ik voor autoblog columns ben gaan schrijven. Het ontwerpvak moet in Nederland meer gaan leven en dat lukt hier op autoblog erg goed!
Nu het begrip voor de beroepsdesigners toe lijkt te nemen, wil ik graag een verhaal schrijven voor een selecte groep designstudenten die zich reeds tijdens hun opleiding onbegrepen voelen.
Voor veel mensen is het vak van ontwerper iets geheimzinnigs. “Ben jij auto-ontwerper? Wow! Wat een stoere baan…!” en verder komen ze vaak niet, want eigenlijk hebben ze geen idee wat het precies inhoudt. Toch is het helemaal niet zo geheimzinnig, want op de diverse opleidingen wordt je gewoon geleerd om aan de hand van vastgestelde systemen te werken. Je hebt tenslotte veel te maken met diverse wetenschappen als aerodynamica, ergonomie, werktuigbouwkunde, wiskunde, psychologie, enzovoorts. Om met al die disciplines om te kunnen gaan zijn de ontwerpmethodieken vaak best handig en in veel gevallen noodzakelijk. Er zijn zelfs systemen bedacht om de creativiteit te sturen en te bevorderen. En hier ligt het probleem dat ik had/heb met de TU Delft…
Mij doet dat een beetje denken aan “Iedereen kan schilderen met Ravensburger.”
Creativiteit? Systeem? Mijns inziens gaan die twee woorden niet samen. Ik heb medestudenten prachtige scores zien behalen met flutproducten en tegelijk scoorden studenten met geniale creaties zeer lage cijfers.
In de eerste jaren van de opleiding word je getraind om in een designproces een aantal fases te doorlopen. Deze fases moet je in een verslag illustreren, toelichten en verklaren en dit verslag lever je dan in tezamen met een schaalmodel of werkend prototype van je product. Hier ging het bij mij vanaf het begin al mis…
Zodra de docent halverwege was met het uitleggen van de opdracht schoten er bij mij altijd direct een aantal mogelijke oplossingen door mijn hoofd en aan het eind van de uitleg wist ik precies wat ik wilde gaan maken. Fout!!
Fase 1… Shit… inventariseren, inspiratie opdoen, programma van eisen en wensen opstellen, huidige situatie en concurrentie bestuderen… Who cares?
Fase 2… Grrr… divergeren, ideeën genereren… Maar ik had toch al een goed idee?
Fase 3… Een vervelende fase… convergeren, selecteren, toetsen, afkeuren… Prut!
Fase 4, 5, 6… Enzovoorts, enzovoorts… tot het product helemaal perfect volgens het systeem is uitgedacht en in elkaar geknutseld…
Het product werd uiteindelijk totaal anders dan mijn oorspronkelijke idee en in mijn ogen absoluut rampzalig qua idee en uitvoering, maar dat zou wel zo moeten zijn, want ik had me keurig aan de methode gehouden. Verslag gemaakt, alles netjes gestructureerd, mooi ingebonden, product mooi in de lak en op een display geplaatst… Score: een 8 voor het procesverslag, maar slechts een 4 1/2 voor een ‘weinig inspirerend en niet optimaal werkend product’…
Ja… Dat wist ik al…
Gemiddelde: een 6+
Bij de volgende opdracht besloot ik me niet door de voorgeschreven methodiek te laten leiden (of lijden), maar me puur te richten op het product naar mijn originele idee. Ik vermoeide mezelf niet met alle te doorlopen fases en maakte me lekker niet druk over divergeren, convergeren, eisen, wensen, en dergelijke. Het product werkte uiteindelijk erg goed, zag er sexy uit en voldeed achteraf bekeken aan alle eisen en wensen. Het verslag was summier, want er waren tenslotte slechts een paar grote gedachtesprongen te verslaan en er was weinig te verklaren, want ik maakte gewoon wat me goed leek.
Score: een 8 1/2 voor het product en een 4 voor het verslag.
Gemiddeld weer een 6+…
“Oké, nu heb ik jullie door,” dacht ik. Deze keer ging ik bij de uitleg van de nieuwe opdracht wederom direct uit van mijn oorspronkelijke idee, maar deze keer besteedde ik ook veel aandacht aan het verslag, maar dan wel in omgekeerde volgorde.
Ik bouwde dus eerst mijn product en werkte vervolgens het hele verslag van achteren naar voren uit. Ik ontleedde in feite een proces wat ik helemaal niet doorlopen had en verzon met de paginanummering van 30 richting 1 een hele serie extra concepten en ideeën. Dit alles om de docenten tevreden te stellen.
Score: een 9 voor het product en een 8 voor het verslag!
Charles Mingus: “Making the simple complicated is commonplace; making the complicated simple, awesomely simple, that’s creativity.”
Ik ben gewend om ingewikkelde dingen te vereenvoudigen, maar om tijdens mijn studie mijn hoofd boven water te houden moest ik voor een simpel probleem een simpele oplossing bedenken en het resultaat, wat in mijn ogen erg simpel was, moest ik weer erg ingewikkeld maken om tot een goede score te komen. Snappen jullie het nog?
Zonde van mijn tijd en energie, vond ik dat.
Ik vertel dit nu niet om de TU Delft af te kraken, want in veel situaties en bij veel mensen werken de aangeleerde systemen wel heel goed, maar ik wil hier mee zeggen dat er voor de creatievelingen die zich niet in een stramien laten proppen ook hoop is.
Alleen moet je soms de systemen van de systeemmakers leren kennen. ;)
In een psychologisch boek over creativiteit wat ik nu aan het lezen ben, wordt uitgelegd dat het erg goed is om dogma’s en systemen aan te leren, omdat je ze later lekker over je schouder weg kan gooien. Leren, leren, leren om er later in de praktijk helemaal niks meer mee te doen.
Creativiteit is volgens mij niet te sturen met methodieken en ook niet te vatten in een verslag. Creativiteit heeft drukte en chaos nodig, maar ook leegte en rust. Een dagje Efteling of een boswandeling kan bijzonder effectief zijn.
En een dagje F5-en op Autoblog.nl werkt vaak ook erg goed. ;)
2XMX zegt
Hier ben ik het helemaal mee eens. Zelf studeer ik aan de HTS Autotechniek in Arnhem. Ook daar zijn de voorbereiding en verslaglegging belangrijker dan het eindproduct. De industrie schijnt het tegenwoordig te eisen. Alles wat je doet moet van tevoren beredeneerd en beargumenteerd zijn.
Stiggie zegt
Wauw, erg interessant, dank je wel
Armada zegt
Ik weet precies waar je het over hebt. Heb zelf een jaar IPO gestudeerd aan de Haagse Hogeschool. Precies hetzelfde proces/problemen.
Soms lijkt het alsof docenten het contact met de echte wereld een beetje verloren zijn.
Ben toen maar autotechniek gaan studeren.
ZaVkE zegt
Een helaas heel herkenbaar stukje tekst.
Michiel en alle anderen, als het een zeker troost mag zijn, verhaal geldt spijtig genoeg niet enkel in dergelijke opleiding maar is naar mijn mening eerder een algemene regel dan een uitzondering.
Ik ben zelf van opleiding master toegepaste informatica en geloof me vrij, iedere indicatie van creativiteit of innovatie die zich niet strikt aan de ‘regels’ hield werd ook genadeloos het hoofd ingedrukt.
Ik heb me er gewoon op een bepaald moment bij neergelegd en gedaan wat ze goed vonden. Het meer spannende werk met mooie en vernieuwende oplossingen hield ik voor mijn privé exploten.
Altijd aangenaam als je dan na je studies nog eens met die mensen professioneel in aanraking komt en je ze er dan op kan wijzen dat wat zij vroeger afkraakten nu door hun als het summum van goed design & coding aanzien wordt.
(En ja het heeft lang geduurd, maar eindelijk mijn eerste post op autoblog :) )
Bas zegt
Michiel: Je slaat de spijker op zijn kop!
Ik had hetzelfde begin jaren 90 op de AIVE (design academie) in Eindhoven. Het werkte daar eigenlijk niet anders dan op de TU. Anders dan mijn medestudenten weigerde ik me te schikken naar het voorgeschreven “model” (noem het eigenwijs), en moest het na 2 jaar noodgedwongen opgeven. Overigens zou ik het nu niet anders doen. Ben nu (na vele omzwervingen) grafisch en industrieel vormgever binnen een (niet automotive) bedrijf en heb voor mijn gevoel de beste baan ter wereld. Dus het komt wel goed als je maar talent en doorzettingsvermogen hebt.
Mr.Abarth zegt
Ik zie het al helemaal voor me.. Die ‘leraren’ die per se onnodige en overbodige stappen willen zien. Natùùrlijk heeft niemand inspiratie voor een mooi model; daar moet je eerst een vierkante blokkendoos voor ontleden en voorzien van wielen, waarna je in het verslag schijft dat ‘een studie van het eerste ontwerp niet aerodynamisch verantwoord was en dat vloeiende lijnen beter zouden werken’.
Net als Idols en die flutprogramma’s: mensen met talent worden afgewezen, want wie zit er (volgens de ‘vak’jury) nou te wachten op een rockband?
Nee, dan maar een nieuwe Shitney Brears creeëren. Lekker zo’n leuke talentloze jongedame op tv, dan echt talent op het podium.
Vandaar dat we ook met veel saaie auto’s opgescheept zitten… Men vraagt mij altijd waarom ik Italiaans rijd.. Ja, mag ik?? Ik doe niet mee aan trends.
Wat boeit mij het nou waar driekwart van Nederland in rijdt.
Ik wil mooie auto’s, geen saaie koekblikken van €30.000,- waar nog niet eens een cd-speler in zit.
Juppe zegt
Erg herkenbaar, maar erg eenzijdig bekeken. Natuurlijk wil je meer met je creativiteit werken, maar dan had je toch beter een kunstopleiding kunnen volgen? Dan werk je meer vanuit je innerlijke en emoties. Een academische studie is natuurlijk gebaseerd op een methodische aanpak, en dat is natuurlijk heel goed voor je ontwikkeling. Ben het wel met je eens hoor, over het eeuwig doordrammen op laffe verslagen.
‘T is eigenlijk net als autorijlessen. Dat steeds doordrammen van spiegelen, over je schouderen kijken, richting aangeven, nacontrole bla bla (weet amper meer hoe dat ging), maar nou doe je die dingen allemaal automatisch en onbewust (niet iedereen helaas ;) ) Het is er met de paplepel ingeslagen :)
Het methodisch werken is even doorbijten (ik ken het), maar daarna onderscheidt het wel de ingenieur van de kunstenaar (ik typ dit zonder een waardeoordeel te geven)
jela zegt
Nu het begrip voor de beroepsdesigners toe lijkt te nemen,…
en dit dan? ;)
http://www.autoblog.nl/archive/2007/09/28/designers-suck#post-11338
ook bij mij (4e jaar middelbare school) gebeurt het vaak dat de leekrachten die creatief zouden moeten zijn (p.o. en m.o.) vaak het meest volgens systeempjes werken, erg vervelend allemaal
Michiel_vd_Brink zegt
@ Bas: En het is juist dat talent wat sommige mensen tijdens de opleiding in de weg kan zitten.
Talenten laten zich niet in een keurslijf persen.
Hoogbegaafde kinderen op de basisscholen hebben een soortgelijk probleem; voor hen zijn er ook geen passende systemen/ruimte en dus behalen ze vaak slechte cijfers.
Alwood zegt
hey tnx michiel! :D erg leuk stukje!
Dat verslag achterstevoren schrijven lijkt me trouwens wel een prima manier om later te leren het product te verkopen… dan moet je een product ook zo indrukwekkend mogelijk maken :P
Heel iets anders maar ook wel grappig… ik krijg altijd de mooiste en beste iedeeen als ik me letterlijk kapot verveel! tijdens colleges of op plekken waar niks te doen of luisteren is. :)
PieterA zegt
Ik kan mezelf wel in dit verhaal herkennen. Ik was vorig jaar aan de opleiding DTP’er begonnen en ook daar zag je hetzelfde patroon terugkeren. Ik ben er nog steeds niet akkoord mee, maarja.
Seht zegt
Helemaal mee eens.
Heb zelf even een 1/4 jaar IPO gedaan en het klopt exact wat je zegt.
Al is het soms niet verkeerd om even wat verder te denken en anders te denken.
Markus zegt
Leuk stuk, ik kan het me heel goed voorstellen. Knap dat je je weg hebt weten te vinden op deze manier, dat lukt niet iedereen!
Maar het zuigt dat het onderwijs zo is ingesteld. Zitten, bek houden en doen wat pipo vooraan zegt, daar komt het op neer. Weinig ruimte voor het individu terwijl iedereen zo anders is, anders denkt, anders leert, andere ideeen heeft.
Michiel_vd_Brink zegt
@ ZaVke: Bedankt voor je allereerste bijdrage en welkom hier! :)
Tom zegt
ik heb er nog geen ervaring mee, maar ik kan me goed voorstellen dat je ervan baalt dat je je eigen creativiteit zogenaamd ‘moet verbergen’ om tot een product te komen dat jij flut vind, maar waar de leraar erg over te spreken is.
Ik ben ook van plan om over 2 jaar richting ‘een’ universiteit te gaan om daar industrieel ontwerp of Auto-ontwerp te gaan studeren. Dit lijkt me gewoon echt te gek, omdat ik ’24/7′ aan auto’s denk, en teken.
@ Michiel:
Jij hebt dus eerst je middelbare school afgerond, en dan industrieel ontwerp gedaan in Delft, toch? Hoe ben je daarna verder gegaan? Je haalt je diploma, gaat ergens soliciteren (?), of hoe zit dat precies?
En als je als industrieel ontwerper afgestudeerd bent, kun je dan een Master-opleiding doen in bijvoorbeeld Horzheim? (design-school)
Ik zou niet weten wat de verschillen zijn tussen een studie auto-ontwerp, of de veel bredere studie IO, behalve het verschil in het product dat je maakt.
Vast bedankt!
Bas zegt
Met methodiek wurg je de creativiteit en andersom…
Michiel_vd_Brink zegt
@ Alwood: Dat is helemaal niet gek.
De meest goede ideeën van het verleden zijn geboren uit frustratie, boosheid, onvrede en verveling… of simpelweg bij toeval.
jonas zegt
Ik heb zelf maar ervaring met IPO sinds september maar ik begrijp al zeer goed je punt, in onze laatste opdracht merke ik net hetzelfde wat jij hier aanhaalt.
Ook het feit dat de ene prof een ontwerp zeer geslaagd kan vinden terwijl de andere het maar iets lelijk vind, ik heb het meegemaakt bij mijn vormintegratie opdracht en dat vond ik nie zo fijn.
Apache zegt
Ben ik dan “Jan en alleman”? :0
Tjah, volgend jaar ga ik toch hoogstwaarschijnlijk voor handelsingenieur met marketing engeneering als masters specialisatie… Toch zeker interessant btw, maar dat grafisch creatieve ligt niet zo in mij. Ideeën hebben is zeker geen probleem, maar ze op papier zetten is nu eenmaal mijn talent niet en dat moet ik maar inzien…
– Apache
MV Agusta zegt
Heerlijk om deze collumn te lezen! Ik herken het volledig!
IK mag dan wel binnen een andere branche werkzaam zijn, maar blijkbaar is de opbouw die je aangeleerd word om tot een ontwerp te komen hetzeflde. Verschrikkelijk omslachtig allemaal, maar goed, zoals je zei, werkt omgekeerd te werk gaan het beste.
Wanneer gaan we trouwens de eerste werkende 599 GTO zien?
Apache zegt
@ Bas
lol :D de “Spijker” op de kop slaan zegt-ie tegen Michiel :D
@ Michiel V.D.B.
Eén iets heb je zeker in je voordeel: de hele automotieve wereld kent je en je bent populair op Autoblog. vergelijk de reacties in aantal en kwaliteit maar eens met die van Wouter e.a.
Of je nu hoge punten haalde of niet: je hebt een naam en dat zien potentiële werkgevers graag. Je ontwerp van de GTO spreekt gewoon voor zich.
– Apache
joep zegt
Interessante column wederom. Het probleem dat je beschrijft is denk ik eentje die, buiten de creatieve opleidingen/vakken, voor een bepaalde mate betrekking heeft op (bijna) alle takken van de wetenschap. Een bekend voorbeeld is uiteraard Einstein die ook nooit erg hoge cijfers heeft gehaald. Een diploma is slechts ook maar een papiertje dat je nodig hebt om serieus genomen te worden, wanneer je na het behalen van dit papiertje ‘echt’ gaat beginnen. Hecht dus niet teveel warde aan cijfers ;)…..
Een puntje van kritiek op je column: Het speekt uiteraard voor zich dat ontwerpstudenten meer achtergrond/inhoudelijke kennis over ontwerpen hebben als ‘jan en alleman’ zoals je dat noemt, maar dit hoeft natuurlijk niet te betekenen dat ‘jan en alleman’ hier zijn meing niet moet kunnen geven en ook niet dat deze mening minder waard is. Het is misschien niet je bedoeling, maar door de manier waarop je je column opent (“Jan en alleman die zomaar wat roept…”) komt het over als een uithaal naar de gemiddelde autoblogbezoeker die geen ontwerpstudent of ontwerper is. Net of deze bezoekers eigenlijk hun mening over auto-ontwerpen maar bij zich moeten houden omdat deze toch niks zouden toevoegen. Terwijl, mijns inziens, iemand die niet ‘gehinderd’ is door inhoudelijke kennis en dus niet uit een bepaalde theorie oid. naar een auto-ontwerp kan kijken, soms juist voor een frisse nieuwe kijk kan zorgen.
Tom van Bergen zegt
Leuk verhaal Michiel. Ik studeer zelf Industrial Design aan de TU Eindhoven (eerste jaar Master) en ben blij dat Eindhoven een compleet andere visie heeft opgesteld dan IO in Delft. Het onderwijs model in Eindhoven is echt compleet anders, namelijk competencie gericht en heel veel contact met de echte wereld in de vorm van bedrijven. Er worden veel praktische projecten gedraait waarbij studenten veel vrijheid hebben om een product vanaf idee, ontwikkeling, protyping en testing neer te kunnen zetten op hun eigen manier. Natuurlijk kan het dan ook flink fout gaan, maar de mensen die er gevoel voor hebben komen dan ook beter naar voren. Automotive designer is natuurlijk een vak op zich en je zult je op een gegeven moment ook aan regels moeten houden om deadlines te halen en klanten/leveranciers tevreden te houden. Variatie in het ontwerpproces kan echter wel helpen om met nieuwe, innovatieve en intelligente producten naar voren te komen.
Julian zegt
zo bekend… ik noem het maar gewoon het reverse engineeren van het methodisch ontwerpen. waar ik hetzelf wel nuanceer is dat er soms bij een analyse van functies wel nieuwe concepten naarboven komen die ook interesant zijn en toepasbaar op je huidige idee of op een toekomstig ontwerp. het is dus niet allemaal nutteloze energie die besteed word aan het volledige beargumenteren en ”juridisch dichttimmeren” van je keuzes in het verslag.
waar ik mij dan vaker over frustreer is medestudenten zonder enige vorm van fantasie die een creatieve(WTB) opleiding doen. in mijn ogen dan direct al sociale mislukelingen.
Armada zegt
@ Michiel.
Heb je er trouwens al eens aan gedacht om je collums te gaan publiceren?
Misschien dat er wel een markt voor is. Je collumns zijn hier in ieder geval zeer populair.
Mr West zegt
Ik studeer zelf werktuibouwkunde, maar ik kan me hier heel erg in herkennen.
evo zegt
@ZaVkE; leuk, weer een slimmerik erbij!
@Juppe; een prachtige vergelijking. Ik dacht ook direct aan het spiegelen tijdens de autorijlessen.
@Michiel; ik heb twee jaar IO te Delft gedaan, en ik herken inderdaad je verhaal. Maar zelf geef je dit al aan: “In een psychologisch boek over creativiteit wat ik nu aan het lezen ben, wordt uitgelegd dat het erg goed is om dogma’s en systemen aan te leren, omdat je ze later lekker over je schouder weg kan gooien. Leren, leren, leren om er later in de praktijk helemaal niks meer mee te doen.” Met andere woorden, als je eenmaal alle systemen kent en aangeleerd hebt, pas dán mag je bepalen welk systeem je wél en welk systeem je niet wilt gebruiken. Exact hetzelfde als met autorijden. En uiteindelijk is het voor die 500 IO-ers die zich dit jaar weer hebben ingeschreven waarschijnlijk wél het beste systeem. Anders zit er helemaal geen structuur meer in de opleiding. Ik lees je post van 11:25 en daar word ik als falende ex-io’er erg gelukkig van: zou het dus komen doordat ik te veel talent had? En ik maar denken dat het door die meters bier kwam die ik dezelfde ochtend nog naar binnen had geschoven.
Goed, ik ben vervolgens iets heel anders gaan doen: Commerciële Economie op een hogeschool. En ik kan je vertellen; eigenlijk verlang je dan op een gegeven moment wel weer naar IO. Tijdens die CE-studie word je het eerste jaar constant geplaagd met evaluatieverslagen, bijbaanverslagen en competentievorderingen, kortom de grootst mogelijke crap. Gevolg: voor die verslagen moest ik wel wat doen (10 pagina’s vollullen; kwantiteit is belangrijker dan kwaliteit leek het wel), terwijl ik m’n HBO-vakjes met twee vingers in de neus haalde. Nu ik een schakeljaar (inmiddels twee jaar…) aan het doen ben, moet ik weer aan de slag…
Nee, dan valt het stappenproces dat je bij Ontwerpen 1 t/m 6 moet volgen écht nog alleszins mee.
sebastian zegt
leuk stukje!
zelf heb ik 5 jaar designacademy in eindhoven achter de rug en daar precies hetzelfde…
alleen zie ik dit niet als een/het probleem. leraren moeten helaas (mijns inziens) zich bij hun eigen les houden en leerlingen die hoog of laag vliegen een beetje beteugelen. anders heeft de opgegeven lesstof in de ogen van de leraar weinig zin gehad. het gaat er bij de leraar om dat iedereen de opgegeven lesstof begrepen heeft.
helaas kunnen we nog niet in elkaars hoofden kijken. daarom is de zogenaamde proces-doorloop zo belangrijk. talent is belangrijk maar op een academie is het belangrijker dat je de les methodiek volgt.
…om na je academische tijd vol vuur je ideeën na te jagen!
p.s. (off topic) Michiel ik vond je tekeningen vroeger in de autovisie al briljant!
Chrizzzie zegt
Ook in mijn voormalige studie herkende ik dit (Marketing Management Automotive) Tijdens mijn afstudeeropdracht voor een grote 1st-tier supplier had ik al snel een idee hoe ik de marketingcommunicatie ging aanpakken. School eisde echter dat ik heel veel analyses en onderzoeken ging doen waarna naar voren kwam dat nog steeds mijn eerste idee het beste was. Nu kom ik in de praktijk ook tegen dat anlyses en strategieformuleringen als leidraad wordt gebruikt en niet voor het nemen van beslissingen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Joep: over jouw puntje van kritiek…
De mening van “Jan en Alleman” is zeer zeker wel veel waard, maar het is wel leuk als de discussie samen met kenners/ervaringsdeskundigen breder getrokken wordt.
Uiteindelijk heeft de klant (Jan en Alleman) helemaal gelijk, want het product moet natuurlijk wel verkocht worden.
Als designer/uitvinder/engineer kan je nog zo hard gelijk hebben, maar je moet het wel eerst zien te krijgen.
Daarom is het vaak best jammer dat je tijdens je studie vaak gelijk krijgt van slecht 1 man… de prof, waar het publiek de scheidsrechter zou moeten zijn.
Arodin zegt
Michiel: je beshrijft hier een zeer breed gevoeld pobleem, dat zich helaas niet beperkt tot IO. Het wordt m.i. voor een groot deel veroorzaakt door gebrek aan kennis, inzicht en inspanning van beoordelaars. Het is namelijk makkelijk om te beoordelen of een vooraf bedacht stappenplan is gevolgd. Veel moeilijker wordt het om te bepalen of een product goed is. En het is al helemaal moeilijk om in te schatten of het een gelukstreffer is of echt kunde/talent/etc.
Helaas blijft dit probleem niet beperkt tot opleidingen …
Ook in werkomgevingen komt dit probleem veelvuldig voor. Mensen die zich netjes aan allerlei procedures houden om zich achter te kunnen verschuilen indien nodig. Dat het resultaat er niet is of kwalitatief uitermate teleurstellend , tja … daar kunnen zij dan weer niks aan doen. We noemen deze mensen: ambtenaren :-)
Michiel_vd_Brink zegt
MV Agusta schrijft: “Wanneer gaan we trouwens de eerste werkende 599 GTO zien?”
Daar durf ik nog geen uitspraken over te doen.
Er moet nog erg veel gebeuren en ik ben nu veel bezig met reverse verslaglegging.
Dat heb ik geleerd tijdens mijn studie. ;)
@ Tom: Ik heb IO nooit afgerond en heb ook nooit actief gesolliciteerd.
Al in het tweede jaar werd ik gevraagd voor een lange werkstage bij TNO/Nike/Gazelle, terwijl dat pas in het vierde jaar was toegestaan en ook voor Spyker werd ik gevraagd.
Nu ben ik eigen baas en bepaal ik mijn eigen systemen.
Martin 400 zegt
Ik hoop niet dat deze column nu door iedereen wordt aangegrepen om zijn studie niet af te maken en te denken dat ze er op eigen kracht wel komen. Dat is namelijk maar voor zeer weinig mensen weggelegd. Via een studie kun je bijvoorbeeld stage lopen bij bedrijven die je aanspreken. Op een andere manier kom je daar veel moeilijker binnen. Bij mijn eigen studie (HTS-A) heb ik ook gemerkt dat het laatste jaar het mooiste is. Je moet echter wel doorbijten om zover te komen. De sfeer van enthousiaste studenten èn leerkrachten helpt daar bij.
Michiel, zoals die analyses van de lijnen van auto’s met snijpunten, stance en alle andere kijkjes op het gebied van vormgeving, is dat allemaal zelfstudie geweest of heeft er toch iemand op gewezen? Bijvoorbeeld jouw franse zomervakantie”leraar”? Dit zijn toch wezenlijke aspecten die niet iedereen van thuis meekrijgt. (Uiteraard heeft het proces dat de leraren in een verslag willen zien, in een “splitsecond” al in jouw hoofd afgespeeld)
joep zegt
@Michiel van den Brink,
Ten eerste, dank voor je snelle antwoord! Verder ben ik blij om te horen dat je de mening van Jan en Alleman (waar ik mijzelf ook onder reken haha) toch waardevol en een bestansrecht vind hebben. Ik begrijp dat het voor deskundigen zoals jij leuk is als ook andere deskundigen zich in een discussie mengen (zodat je niet alleen met leken in gesprek ben hier op AB), maar uit je column leek het net (het kwam in ieder geval zo over) als of je de meing van Jan en Alleman (in de vorm van comments hier op AB) eigenlijk (nauwelijks) bestaansrecht vond hebben. Maar ik begrijp nu uit je antwoord dat dit niet zo is. Toch? Mijn excuses dat ik je verkeerd had begrepen.
DirkR zegt
‘Ik bouwde dus eerst mijn product en werkte vervolgens het hele verslag van achteren naar voren uit.’
haha geweldig :D zo herkenbaar
Ik studeer 4e jaar IPO aan de HAN in Arnhem en als je iets leert op deze opleiding is het wel deze vorm van ‘reverse engineering’ en lullen als brugman, dan kom je een heel eind. :D
Daarnaast erg leuk verhaal, vooral leuk dat er steeds meer designers komen hier bij autoblog.
beetje collegiaal doen en ideeen uitwisselen is altijd leuk
Verzoekje, een leuke tutorial (handtekeningen/photoshop) maken speciaal voor autoblog en alle autodesign fans hier. Bijvoorbeeld van een 599 GTO ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ Martin 400: De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat nagenoeg al mijn vormgevingscolumns verslaglegging met terugwerkende kracht zijn.
Ik doe wat ik doe en weet vaak niet eens precies hoe.
Dankzij het schrijven van de columns maak ik het voor mezelf, mijn team en aan jullie in woorden duidelijk.
De zelf geformuleerde ‘wetmatigheden’ zijn overigens niet heilig, want ik ben nu bezig met een project waar ik op bepaalde punten sterk afwijk van mijn eigen ‘regels’, omdat dat om de 1 of andere reden toch beter voelt.
Daar moet ik later ook maar eens een verklaring voor zoeken. ;)
Frank zegt
Zelfde als Rietveld, daar wordt je geleerd je creativiteit te kanaliseren om lekker oppervlakkig te kunnen worden. Ik ben zelf ontwerper, maar wel echt creatief… ik zou nooit kunnen doen wat jij kan. Jij hebt echt veel basis en technische kennis nodig.
En qua creativiteit hoef je alleen maar je gedachtes zien vrij te spelen, dan ligt alles open. Dus niet in beperkingen denken. Niet voor niks zijn enkele van de briljantste ontwerpers (op elk vlak btw) vaak minstens een jaar of 60 oud, dus jouw tijd gaat nog wel komen :)
PeterVanHTeV zegt
Ik ben vroeger ook naar school geweest maar het gaat steeds beter met me..
Jan C. zegt
In principe is wat je beschrijft vrij standaard voor veel opleidingen. Het “probleem” met creativiteit is dat het zich moeilijk laat beteugelen. Als ej voor alles wat je creatief wil maken een procedure moet volgen gaat dat ten koste van de creativiteit. Je bent namelijk niet vrij te doen wat je wil. Althans, zo zie ik het.
Overigens, Einstein heeft niet zelf alles berekend, dat deden mensen voor hem. Hij bedacht een theorie, dat hij een team liet uitwerken om te zien of het klopte.
Juppe zegt
@Michiel,
Heel simpele verklaring: Je eigen wetmatigheden zijn wetmatijgheden voor jou geworden omdat je erin gelooft. Zoals de regel van de snijpunten, als je deze maar zo tekent dat het klopt, dan klopt het ook ;) De gulden snede is net zoiets, als je lang genoeg meet klopt het ook. Maar als je lang genoeg meet kun je evengoed tot de conclusie komen dat het helemaal niet bestaat.
Het maakt ook helemaal niet uit, want juist afwijken van die ‘wetten’ kunnen een spannend ontwerp maken. Je beschrijft immers zelf dat je niet van methoden houdt, en toch schrijf je zelf colums vol over methodieken :)
Je moet jezelf als ontwerper ook houvast geven, en dat is wat je op een opleiding aangeleerd wordt. Maar een goede ontwerper kenmerkt zich door het op juiste wijze toepassen of juist afwijken van deze ‘regels’.
Jan C. zegt
Overigens, het doorzien van systemen en er gebruik van maken om je doel te bereiken is of crimineel en/of geniaal.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Jan C: LOL!! :)
Noem mij dan maar crimineel. ;)
Kevski Style zegt
Mee eens. Geen studie gevolgd die ook maar een beetje in de richting van iets met auto’s komt. Toch kom ik verder door de ontwikkeling van onderdelen, met inmiddels een prodcutie op kleine schaal. Over een tijdje hoop ik 1 van de eerste serieproducten uit te kunnen brengen. Er is zelfs interesse getoond vanuit binnen en buitenland, maar ik heb gelukkig een goed betaalde baan, en de banen die beter betalen zijn buiten NL, waar ik ook geen trek in heb.
Je kunt dus wel stellen dat hetgene wat in je zit belangrijker is dan hetgene wat je leert. Theorie en praktijk liggen best een aardig end uit elkaar wat dat betreft. Iedereen kan het worden, maar echt goed wordt je pas als je durft te dromen….
Michiel_vd_Brink zegt
@ DirkR: Check: http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/16/autos-schetsen-photoshop-tekenen
Het maakt mij helemaal niet uit hoe je auto’s tekent.
Pastelkrijt, photoshop, stift, potlood, stoepkrijt… whatever… Zolang je je idee maar op een duidelijke en mooie manier over weet te brengen.
DirkR zegt
@ JanC. “Als je voor alles wat je creatief wil maken een procedure moet volgen gaat dat ten koste van de creativiteit.”
Helemaal mee eens, ik merk het zelf ook als ik ‘verplicht’ creatief moet doen om mijn opleiding komt er vaak vrij weinig uit. Maar als ik met een paar vrienden rond de tafel zit, thuis met een biertje erbij dan komen de meest gekke/geniale ideeen op papier(lees bierviltje).
Creativiteit kan je niet forceren naar mijn mening
Klassiekerrally zegt
2XMX schrijft: Ook daar zijn de voorbereiding en verslaglegging belangrijker dan het eindproduct. De industrie schijnt het tegenwoordig te eisen.
Denk aan de ISO certificering. Zegt niets over de kwaliteit van het eindproduct. Als je perfect omschrijft hoe je inferieure producten maakt, kan ’t ISO gecertificeerd worden.
Je hebt dan wel een heel constant gebrek aan kwaliteit, en dat is ook weer een soort kwaliteit ;)
Michiel: leuk dat je Charlie Mingus citeert… Briljante bassist!
Michiel_vd_Brink zegt
@ Martin 400 en iedereen:
Martin 400 schrijft: “Ik hoop niet dat deze column nu door iedereen wordt aangegrepen om zijn studie niet af te maken en te denken dat ze er op eigen kracht wel komen. Dat is namelijk maar voor zeer weinig mensen weggelegd. Via een studie kun je bijvoorbeeld stage lopen bij bedrijven die je aanspreken. Op een andere manier kom je daar veel moeilijker binnen.”
Helemaal mee eens.
Zie onderstaande afbeelding:
De grootste waarde van iedere studie is volgens mij het vergroten van de “recourses”.
Je hebt een grote kennis en technische basis nodig om uit te kunnen putten.
Hoe meer je weet, hoe meer je kan combineren en bedenken.
“Creative Thinking Skills” kunnen ook in beperkte mate aangeleerd en/of doorontwikkeld worden, maar de “Internal Motivation” is voor een ieder uniek en moet gekoesterd beschermd worden.
Het (verkeerd) aanleren van de “Creative Thinking Skills” kunnen in sommige gevallen zelfs schadelijk zijn voor de “Internal Motivation”.
Jan C. zegt
Als je een waterkoker ontwerpt maar er niet bij nadenkt hoe dat gedaan moet worden kan het wel eens heel lang duren voordat je water kookt.
Michiel_vd_Brink zegt
Juppe schrijft: “Erg herkenbaar, maar erg eenzijdig bekeken. Natuurlijk wil je meer met je creativiteit werken, maar dan had je toch beter een kunstopleiding kunnen volgen?”
Zie bovenstaande afbeelding.
Op een kunstopleiding worden je te weinig recources geleerd en om uiteindelijk product-/auto-ontwerper te kunnen worden moet je wel wat meer weten dan hoe je je creativiteit optimaal weet toe te passen.
Michiel_vd_Brink zegt
Van alle ontwerpers hier aanwezig zou ik het wel erg leuk vinden om te horen/lezen wat jullie nu doen en hoe jullie er gekomen zijn, met of zonder diploma, wel of niet in het beoogde vakgebied, etc.
En van alle aanwezige ontwerpstudenten zou ik erg graag willen weten wat jullie ambities zijn en bij welke bedrijven jullie terecht zouden willen komen.
Martin 400 zegt
Perfecte aanvulling, Michiel
Michiel_vd_Brink zegt
@ DirkR: Daarom heeft Vandenbrink Design ook een goedgevulde bar achterin het kantoor. ;)
Chip zegt
Al ben ik nog geen ontwerper ik kan me al heel goed vinden in het verhaal, of het nou een verhaal verzinnen is bij CKV omdat je dan geheid een beter cijfer kreeg of voor een opdracht voor Technasium alle zogenaamde processen achteraf verzinnen zodat het verslag klopte. Wij vonden het vak Technasium altijd maar een papierwinkel. Logboek, persoonlijk verslag, evaluatie en alle andere zinloze verslagen hielpen echt niet en zorgden alleen maar voor meer werk. Het creatieve denken zit hem niet in verslagen maar in je hoofd en dat kan je vaak niet verwoorden maar wel in beeld brengen. Dit soort processen zijn natuurlijk bedacht om ‘gestructureerd te werken’. Maar naar mijn mening hoef je niet gestructureerd te werken om iets creatiefs te maken, of het nou een muzikant, een kunstschilder of een ontwerper van wat dan ook. Naar mijn idee zijn de voorbereidende stappen makkelijk in je hoofd te maken maar blijkbaar zijn de bedenkers van dit soort processen het daar niet mee eens en moet het allemaal op papier.
Ik ben het helemaal met je eens Michiel en hopelijk kunnen we nog meer zinvolle tips van je verwachten want ik als toekomstig IO student vindt dit natuurlijk ook zeer interessant. Ik vraag me alleen wel af of dit nou om de Master – Automotive Design ging of gewoon over de Bachelor – IO?
bramwillemse zegt
Ook al ben ik geen autodesigner, het klinkt me wel bekend in de oren.
Dit is ongeveer de standaardmanier waarop ik de eerste twee jaar van mijn opleiding heb gewerkt. Eerst iets moois én werkends maken, dan een heel lulverhaal er omheen verzinnen opdat het lijkt dat je er écht wel over hebt nagedacht zoals de docenten het van je willen.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Chip: Hier wat tips voor je:
– Neem niet klakkeloos een proces aan wat de docent je voorschrijft. Wees kritisch naar jezelf, de docent en je werkgroep.
– Ga de discussie aan. Wordt een ‘pain in the ass’ van de docenten en haal het onderste uit de kan. De discussie over het proces zorgt juist voor veel meer creativiteit dan wanneer je het proces gewoon volgt.
– Onderzoek wat jouw “Internal Motivation” is en bedenk hoe je die het beste tot zijn recht kan laten komen.
– Onderzoek wat jouw beste “Creative Thinking Skills” zijn en probeer die te combineren met het proces en de skills van anderen om je heen.
– Stort je zo veel mogelijk op het verrijken van je “Recources”.
Kennis is macht en rijkdom en voer voor creativiteit.
Tom van Bergen zegt
@ Michiel,
Zoals ik al zei ben ik een 1st jaar Master student Industrial Design in Eindhoven. Op de faculteit wordt gefocussed of intilligente producten en systemen. Ik zou graag iets in de automotive industrie gaan doen, maar dan niet als auto-ontwerper, maar meer als ontwerper voor nieuwe automotive systemen en concepten. Hiervoor zou ik bijvoorbeeld bij TomTom (zie ook mijn website voor een project wat ik al samen met hun gedaan heb) of Johson Controls of een andere automotive leverancier terrecht kunnen. Bij het ontwikkelen van dergelijke systemen komt natuurlijk heel veel kijken (technologie, onderzoek, prototypes maken, gebruikerstesten en natuurlijk het creeëren en visualizeren van concepten) en hierin zie ik voor mezelf een grotere uitdaging dan puur het ontwerpen van een interieur of exterieur van een auto, iets wat bij de mastertrack in Delft veel meer aan bod komt. Met de master uit Eindhoven kan ik in principe ook bij veel andere bedrijven terrecht die iets met de automotive industrie te maken hebben.
Michiel_vd_Brink zegt
Thanks, TomTom. ;)
Who’s next?
mark zegt
@Michiel
Wat ik niet goed begrijp is dat waarom jou eerste idee (jou eerste gedachte) niet in de divergentiefase had meegeteld of waarom ze niet tot uiting is gekomen in de convergentiefase als je ze wel had mee opgenomen en je het zelf een heel goed idee vond?
Wat ik wel weet is dat het creatiefproces beter en beter loont naarmate het aantal ontwerpers dat mee brainwasht toeneemt. Met hoe meer je bent, zijn niet alleen de ideeen talrijker maar ook en vooral de kritische houding wordt strenger en strenger en dat is alleen maar gezond voor een goed eindproduct.
Creativiteit is grenzen doorbreken en in de divergentiefase (het woord zegt het zelf divergeren in theorie tot oneindig) grenzen alsmaar te verleggen en zoveel mogelijk ideeen op te nemen. De divergentiefase is niet eindigen in een viskeuze cirkel die eindigt bij je eerste gedachte en dat is wat bij jou gebeurd is heb ik de indruk. Afstappen van “dat is het gewoon” en echt divergeren.
Ik moet eerlijk zijn dat ik net hetzelfde vroeger deed tijdens mijn studies en zeker en vooral tijdens het maken van mijn thesis.
Je zou denken dat het product het belangrijkste is omdat moet verkopen en dat verslag kan me gestolen worden. Maar in praktijk is dat verslag heel belangrijk want dat zegt uiteindelijk hoe je er gekomen bent en dat verslag kan voor een volgende creatie meer zeggen over het product dan het product zelf, dat is immers hoe ik het nu toch ervaar.
Als je binnen x aantal maanden opnieuw een product moet ontwerpen dan ga je die ideeen die in een vorig ontwerp ter spraken kwamen en die wegvielen om bepaalde redenen, die ga je al meteen kunnen laten wegvallen omdat die toch niet werkte om bepaalde redenen. Dit kost veel tijd en soms ook veel geld als een prototype wordt gebouwd en achteraf ingezien wordt dat het niet werkt. Dat verslag is te belangrijk.
Michiel_vd_Brink zegt
mark schrijft: “Wat ik niet goed begrijp is dat waarom jou eerste idee (jou eerste gedachte) niet in de divergentiefase had meegeteld of waarom ze niet tot uiting is gekomen in de convergentiefase als je ze wel had mee opgenomen en je het zelf een heel goed idee vond?”
Dat vraag ik mezelf ook af.
Blijkbaar blokkeerde het volgen van de opgegeven structuur bij mij een aantal benodigde gedachtesprongen.
In de beginfase teveel moeten nadenken over het hoe en waarom en in een vastgestelde korte tijd zoveel mogelijk schetsen moeten maken kan averechts werken.
Creatievelingen zijn over ’t algemeen gevoelige types en soms ook moeilijk in de omgang.
Ze kunnen onderpresteren wanneer ze in een oninspirerende ruimte moeten werken met mensen die ze op dat moment even niet liggen…
Ik MOET NU creatief zijn…
Ik MOET NU divergeren…
Ik MOET NU vrolijk zijn…
Ik MOET NU rustig zijn…
Ik MOET NU in deze vervelende ruimte aanwezig zijn…
Ik MOET NU met hem/haar samen kunnen werken…
Je begrijpt het: NU en MOETEN zijn bij mij verboden woorden, want ze passen niet bij mijn “Internal Motivation”.
mark zegt
@Michiel,
Dat begrijp ik maar al te goed. Creatief zijn is natuurlijk gebonden aan bepaalde factoren zoals met wie en waar en over welk product gaat het.
Ik bijvoorbeeld moet altijd in een rustige omgeving zijn en moet mijn dosis cafeine hebben ; )
Michiel_vd_Brink zegt
Cafeïne, nicotine… passende muziek, leuke mensen om me heen, mooi ingerichte ruimte, enz…
Alrik zegt
Leuk stukje!
erg gelachen erom hier op mijn kantoor (met de F5 onder handbereik)
321bhp zegt
PeterVanHTeV schrijft,
Ik ben vroeger ook naar school geweest maar het gaat steeds beter met me..
Da’s wel een goeie:)
Toch denk ik dat het meerendeel met de scholing verder komt dan zonder (dat zou ook wel mogen na al dat gezwoeg en die kosten). Ontwerpen is ook net een vak dat juist minder kennis vraagt, maar meer gevoel.
Je hebt die (slechte) school ook nodig om jezelf te ontwikkelen, wat moet je anders na de mavo/havo of wat dan ook. Je hebt meestal geen ervaring en geen keuzes, je weet meestal niet eens wat je wilt.
Volgens mij zit 90% van de slecht opgeleiden ook in een matige functie. Het aantal dat een succesvolle carriere heeft zal met degelijke studie ook hoger liggen dan zonder degelijke studie. Veel ‘self made millionaires’ stammen uit vroegere tijden toen dat allemaal nog anders was.
@Martin 400,
wanneer ben jij afgestudeerd aan de HTS autotechniek, want van die enthousiaste leraren kan ik weinig meer terugvinden.
Martin 400 zegt
@321bhp: ik ben één van de laatste die nog naar “Apeldoorn” ging aan de Condorweg. Dat bordje hangt nu in de kantine in Arnhem. Ik zat er van 1991-1995 en begrijp ook wel wat je bedoelt. Ook toen draaiden sommige leraren al jaren hetzelfde verhaaltje en dat was te merken. Zelf discussies aanslingeren over bijvoorbeeld klassieke auto’s bracht echter de autoliefhebber bij sommigen leraren weer naar boven.
Verder is het natuurlijk uniek wat er aan auto- en motorsport gebeurt en bijvoorbeeld het Prautotype projekt.
For(d)ever zegt
ik zit in 4 gt.. examenjaar dus. en moet een vervolg opleiding gaan kiezen! Is industrieel design een aanrader? Ik ontwerp graag en dit lijkt me intressant? Iemand advies?
Sjon zegt
@Michiel, ik herken het helemaal. Lang lang geleden toen ik Ontwerpen 1 had, elke keer maar in dat proces en af en toe blokkeer je daar helemaal van. Wel is middagen gehad waar ik dan de hele middag maar met een blaadje voor me heb met 1 perspectieflijn er op… :)
Ik ben aan het orienteren op een master, het wordt sowieso automotive design, maar waar ik dat ga doen… Een droom zou de bachelor transportation design op het Art Center in Pasadena LA (maarja das duurrrrr…!). Of ergens in Italie, maar dat zijn weer voornamelijk ‘cursussen’. Wat zou jij doen Michiel?
Overigens is er sinds dit jaar een Bachelor herziening op de TU, nu is 3 jaar stof in 2 jaar geperst en in het 3e jaar moet dan een minor.
Met een opzet van 2 vakken per periode, wat heelveel integraal project onderwijs is geworden (dus ja bijna elke dag van kwart voor 9 tot 17:30).
Je kan al raden welke vakken de slachtoffers zijn geworden, vormstudie is weg uit de studie (alleen als keuzevak), tekenen 2 en 3 zijn weg, tekenen 1 is als gereduceerd formaat terug in het ontwerp vak (dus ja in 1 periode hebben ze geleerd wat wij in een jaar leerden tekenen), het tekenniveau is dramatisch omdat ze veel basisregeltjes weer vergeten of fout toepassen.
Erg jammer om dat te zien gebeuren met je faculteit, het is nu hetzelfde zoals Twente en Eindhoven.
Luc D. zegt
@sjon
Zorg dat je nu al uitblinkt in wat je doet, ook al moet je daarvoor binnen de lijntjes kleuren. En neem regelmatig deel aan designcontests, zo ben ik ook “redelijk” goedkoop in Vevey binnen geraakt.
Voor die tijd heb ik gewoon industrieel ingenieur gedaan in Brussel. Waar je dus helemaal niets van tekenen te zien krijgt buiten wat CAD.
Onthoud echter vooral 1 ding. Bijna alle grote ontwerpers komen uit een studierichtingen die niets met ontwerpen te maken hebben. Maar eerder uit richtingen zoals ingenieur of exacte wetenschappen. En dat weet de “industrie” ook. Richtingen zoals Industrieel ontwerp of produkt ontwikkeling zijn vooral leuk voor de student. Maar als baas heb je niet echt veel aan zulke mensen.
Waarom komen er dan zoveel goede ontwerpers uit zo een exacte richtingen? Omdat je daar vooral leert om exact te denken en pas daarna de creativiteit komt. Geloof NOOIT dat mensen zoals andy warhol of dirk van braeckel zomaar wat random zitten creatief te wezen. ALLE grote kunstenaars of ontwerpers volgen een strikt stramien. Diegenen die anders beweren zijn ofwel slecht of komen even in de aandacht om dan weer te verdwijnen.
En hoezeer Michiel zijn ondertoon neigt naar het afkeuren van hogescholen en een unief, hij toont blijkbaar aan dat de lijnen volgen soms toch de moeite loont.
Als afsluitende tip: bezoek vooral enkele wereldbekende design forums. Je zou verbaasd zijn wie er daar soms meekijkt. Als je echt geinteresseerd bent in design zul je deze onderhand al wel kennen.
321bhp zegt
@martin 400;
ok dan heb je denk ik nog de ‘betere’ tijd meegemaakt. Nu wordt er (voor zover ik er verstand van hebt) alleen naar gekeken om zoveel mogelijk geld te verdienen en studenten binnen te halen. De leraren hebben geen lol meer in hun werk en dat is duidelijk te zien, het vuur is gedooft:)
En prautotype was idd een leuk project daar heb ik ook een aantal maanden aan zitten zwoegen (koste me een half jaar studievertraging):).
Maar dat succes heeft weinig met de school te maken, super veel aandacht voor de school (op de AutoRai meer als de stand van de school zelf) maar ik heb nooit een dankwoord gehoord van de school. En die raceteams zijn voor mij eerlijk gezegd de grootste geldverslinderij die men kan bedenken. Vroegah reed men nog met manta’s, dat was misschien leuk. Nu hadden :( ze een dikke peugeot fabrieksracer, op dit moment weer een dure ford puma. Maar er gaat zoveel geld in die teams zitten volgens mij, terwijl de overige studenten 0,0 van die opgedane kennis gedeeld krijgen. En als je bij zo’n raceteam gaat moet je rekenen op minstens een half jaar studievertraging meestal. Maar voor de school zijn het natuurlijke de studententrekkers die raceteams. Daar komt iedereen op af, ik zie die wagens ook alleen op open dagen. Zodra de open dag voorbij is komen er hooguit weer een paar vrachtwagen posters te voorschijn.
Martin 400 zegt
@321BHP,
Dat die projecten ten koste gaan van de studie, was in het verleden ook al. Was voor mij ook een reden om níet bij de teams te gaan met de gedachte dat het na de studie wel zou komen. Dat is inderdaad gelukt. Het meeste ook in mijn vrije tijd dus ik kan er nog niet zoveel tijd aan besteden als ik zou willen.
Van het verhaal van de Peugeot ben ik op de hoogte. Ik was er zelfs bij toen de auto net was gearriveerd. Toen had ik nog contact met sommige teamleden.
Ik krijg wel erg veel zin om op de HTS de boel te gaan opschudden. Ook in mijn tijd waren er genoeg zaken die beter konden en het interessanter maken voor de studenten. Bij een enkele leraar werd je er bijna uitgeschopt als je naar een testauto keek. Niet normaal.
321bhp zegt
ik zie hierboven dat Luc Donckerwolke ook van de partij is, wat een select gezelschap!
321bhp zegt
@martin 400;
in ieder geval gaaf dat je alsnog een plek in de racerij hebt gevonden (zo heb ik het ook korte periode gedaan).
En ja als je de energie er voor kunt vinden zou het misschien niet slecht zijn om de HTS wakker te schudden. Heb ik ook al een keer geprobeerd, misschien lukt het jou wel.
Pannekoek zegt
@ Michiel van de Brink
Enkele biertjes, of een heele boel.. Zijn ook heel erg goed voor de creatiefiteit.. In het café kom ik ook altijd op briljante ideeen (alleen ben ik niet in staat ze ui te kunnen werken).. :(
Trabbi zegt
Ben zelf oud HTS-A student (Arnhem dan), opleiding op zich was waardeloos, zowel door vakinhoud als inzet van de docenten (velen waren weggepest uit de privésector). Ben uiteindelijk wel in de auto-industrie terechtgekomen en wil er niet meer weg! Via mijn werk heb ik nog regelmatig contact met huidige studenten en tot op heden kan ik merken dat aan die situatie nog niets veranderd is.
@Michiel:
Je column kan ik als volgt samenvatten: je product mag nog zo goed zijn, als je het niet kan verkopen, ben je er niks mee. Het te schrijven verslag is hier je verkooppraatje. Is je product waardeloos en kan je er toch ’n mooi verhaal rond brouwen, krijg je het toch nog aan een aantal mensen verkocht. Veel van die mensen bevinden zich in het onderwijs.
LC zegt
@Michiel van den Brink, reactie op 2 November 2007 om 13:10
Ik herken mezelf in je verhaal maar dat geldt vooral voor creatieve mensen. De opleiding dat ik nu volg is Art&Design (Mediavormgeving4) MBO duur 3jaar, het bevalt me prima maar het is niet wat ik later als beroep wil uit oefenen. Voor mij dient het als tussen stap, voor het geval dat ik er niet in slaag om Automotive designer te worden, of iets anders in die geest. Dit komt doordat ik niks van wiskunde snap bijv. 1+1=uhm…….3 (niet zo dramatisch maar je snap de bedoeling. ;)
En wat is de titel van dat psychologisch boek over creativiteit want ik krijg altijd s’avonds de gekste en beste ideeen maar een paar minuten later ben ik ze weer kwijt.
En je werkproces naderhand schrijven IS niet crimineel maar Briljant hiermee beeindig ik mijn post want straks verget ik mijn ide.
Maarten zegt
Haha, klinkt heel herkenbaar, en is niet slechts beperkt tot jouw studie. Heb zelf informatica gedaan, en daar worden toch ook dingen gedaan die in de praktijk of niet gebeuren, of gewoonweg niet haalbaar zijn. Ben voor m’n afstudeerstage zelfs met de hakken over de sloot gekomen omdat ik niet de regeltjes van school heb gevolgd. Mijn opdracht was om een Macintosh applicatie naar Windows te poorten, maar om tegelijkertijd te bepalen of er mogelijkheden voor verbetering waren. Die mogelijkheden heb ik toen bepaald, maar heb ook besloten dit niet te doen wegens het feit dat dat te veel tijd zou kosten en ik dan het product niet op tijd af zou kunnen hebben. Volgens de beoordelaar had ik dat dus uiteindelijk wel moeten doen, en had ik alles moeten modelleren. Mijn tegenargument was dat ik op een deadline zat en dat de klant uiteindelijk er geen ruk om geeft hoe het technisch in elkaar zit, als het maar werkt. Tip: Gebruik zulke argumenten niet op school.
De theorie die je op school leert is vaak erg interessant, en misschien in het ideale geval de juiste manier. Maar in de praktijk is er geen ideaal geval, en moet je bepaalde dingen misschien ook niet doen. Ik kan me heel goed voorstellen dat het met industrieel ontwerpen ook zo gaat
Michiel_vd_Brink zegt
@ Trabbi: goed samengevat!
Sjon zegt
@Luc D. (of Michiel)
Als afsluitende tip: bezoek vooral enkele wereldbekende design forums. Je zou verbaasd zijn wie er daar soms meekijkt. Als je echt geinteresseerd bent in design zul je deze onderhand al wel kennen.
Wat zijn de places to be? Ik lees met enige regelmaat op http://www.carbodydesign.com en http://www.cardesignnews.com maar om het nou welbekende forums te noemen is weer anders denk ik :)
NISmo zegt
Een hoop klachten over de HTS-A zie ik……problemen die ik zelf (eerstejaars) nog niet echt tegenkom. Ik heb meer het idee dat de HTS-A zo goed is als wat je er zelf uit haalt. En het is echt niet zo dat er alleen maar gare leraren rondlopen, er zijn genoeg mensen die wel passie hebben voor het vak (voor de kenners: van Grol, Voortman, Lie etc.). Het is meer zo dat zodra je zelf met goede vragen komt, leraren vanzelf ook enthousiaster worden over wat ze vertellen, omdat er uit een gemiddelde klas gewoon 0,0 feedback komt. Iedereen neemt klakkeloos aan wat er gezegd wordt, en als je lessen niet voorbereidt kun je ook niet anders.
Iemand (het liefst een kenner) een andere mening? Ik hoor het graag
Wellicht lichtelijk offtopic maargoed….:P
Rick dos zegt
Ach mensen die dit soort beroepen uitoefenen of studies volgen moeten maar eens echte banen gaan zoeken of serieuze studies gaan volgen! :D :P
Ik kan me helemaal vinden in je column.
Èchte creativiteit is niet aan te leren. Creativiteit is gewoon iets wat je moet bezitten. Ik heb de studie niet gevolgd en baseer mijn volgende opmerking dan ook helemaal op wat ik uit jouw (en ook van andere hier) verhaal opmaak. Men denkt dat men met een studie de creativiteit kan vormen. Ik denk juist dat je creativiteit van een individu in een hokje stopt. Er wordt eigenlijk een bepaald stramien gevolgd om van de student een ontwerper te maken. De studie zou alleen moeten inhouden wat de basisregels zijn. Voor de rest moeten alle teugels van een student er afgehaald worden. Alleen zo zul je èchte creativiteit spotten.
Ik ben zelf van mening dat je personen op dit vlak in drie groepen kan delen.
1) Mensen, die er geen talent voor hebben. (ik dus)
2) Mensen, die wel wat talent hebben, maar die niet verder komen dan hun basis kennis wat ze op school hebben geleerd. En dus alleen voortborduren op een reeds ingezette pad.
3) Mensen, die talent hebben èn creativiteit. Mensen die outside of the box denken heel erg hoog hebben zitten. Dit zijn meestal ook de mensen die tijdloze c.q. spraakmakende designs maken. Alhoewel dat laatste niet altijd begrepen wordt.
DeD zegt
@ NISmo Mr Lie is echt een vette kerel, tijdens mijn 1e jaar HTS-A (tevens de laatste) heb ik me echt kapot gelachen om die man, en ik heb ook zoveel van hem geleerd, deze man heeft idd echt passie voor het vak.
Ff voor de niet kenners Mr. Lie is iemand met heel veel kennis en een zwaar chinees accent. dus zowel leerzaam als grappig :D
Michiel_vd_Brink zegt
@ Sjon: Luc D. heeft gelijk.
Show yourself!
http://www.autoblog.nl/archive/2007/07/20/new-kids-on-the-block
Wat doe je nu voor werk?
primramessar zegt
Het midelbaar en hoger schoolsysteem deugt niet. Alleen als je via een door de maatschappij goedgekeurde keurslijf wilt worden is een school ideaal.
Word een slaafje van de maatschappij en maak je hogeschool of universiteit af. Anderen zullen trots op je zijn.
Een creativeling kan niet vanuit het verstand werken. Daar zit hetgene wat hij tot uiting wil brengen niet. Voor hem is een school daarom minder interessant.
Turbopaultje zegt
mmmm…. proef een bepaalde dosis frustatie en tegelijkertijd ook een bewijsdrang c.q. Kampfansage tegenover de TU Delft in dit stuk…..
Ga je de strijd aan met de heeren IO- ers van de TU Delft ? Denk ik zit er dicht bij…………
Lijkt me zeker niet slim. Er zijn betere, andere wegen om problemen op te lossen cq ressourcen los te krijgen.
321bhp zegt
@Nismo;
je hebt inderdaad ook wel gelijk, het is natuurlijk niet allemaal hopeloos op de HTS. Maar je kunt moeilijk zeggen als je iets k*t vindt, op de HTS-A lopen best veel leraren die niet super enthousiast zijn. Dat klinkt niet erg overtuigend dus wordt er snel een beetje overdreven om je standpunt wat kracht bij te zetten.
Maar die namen die je noemt zijn in ieder geval enthousiaste leraren ja. Daarbij wil ik wel weer zeggen dat:
mevr Grol idd heel fanatiek lesgeeft, ze doet echt haar best voor de klas, maar alleen in haar vakgebied (passie voor auto’s kan ik bij haar niet echt zien)
dhr Lee is voor vele heel grappig en iedereen zegt dat hij zoveel weet maar eerlijk gezegd begrijp ik het meerendeel van de tijd niet wat hij zegt. En de dingen die hij weet krijgen wij niet te horen want hij geeft geen les op dat gebied, alleen paar duffe practica. Maar daar heb ik ook menig discussie mee gehad.
Dhr Voortman is in mijn ogen de beste leraar op de HTS-A. Zijn manier van lesgeven was het beste en zo zou het op de HTS moeten zijn. Je hebt namelijk gelijk als je zegt dat de klas vaak een ongeinsprireerd zooitje lamballen is en ja dat is voor een leraar ook moeilijk. Je moet van de klas wel wat terug verwachten qua inzet. Ik heb alleen het eerste jaar les gehad van Voortman (apart detail is dat dhr Voortman volgens mij een van de weinige leraren is zonder titel (als ik me niet vergis!) en daarmee toch de beste, dan komt het verhaal hierboven akelig dicht bij de waarheid dat scholing geen garantie is voor kwaliteit.
Die lessen gingen zo. Je kreeg een soort van huiswerk op (niks mis mee) en dat deel werd behandeld tijdens de les. Bij aanvang werden dan de problemen met die stof geinventariseerd, maar velen hadden dat niet voorbereidt en als er geen vragen waren dan ook geen les. Voortman is ook een van de weinige waar je met een vraag kon aankloppen en dan doet hij ook echt zijn best om het op te lossen, veel leraren nemen die verantwoordelijkheid niet en schuiven het af op iemand anders. Zo zijn er nog wel enkele leraren die volgens mij wel ok zijn.
Thijs zegt
Mooi stukje, ik herken het opzich ook wel. Ik doe dan geen opleiding Industrieel ontwerpen maar een opleiding in de reclame (Art Direction).
Vanaf het begin krijg je een aantal technieken aangerijkt waarmee je een concept kan bedenken en uitwerken. Voor veel mensen werkt dit goed, zoals het systeem van het circeldenken (rondje in het midden met het onderwerp en gerelateerde dingen er omheen zetten). Helaas ging en gaat die manier van werken voor mij nog steeds niet op. Volg ik de regels dan zijn de resultaten eigenlijk altijd een stuk minder dan wanneer ik m’n eerste idee uitwerk, die ik vaak korte tijd na de briefing al bedacht had.
Ik zelf vind dat ik een andere manier van werken heb opgebouwd voordat ik aan deze opleiding begon. Voor mensen die voor af aan de opleiding vrijwel niets met reclame en ontwerpen gedaan hebben moeten hun eigen manier van werken nog ontdekken, bij hen helpen deze regels naar mijn idee wel. Maar ik had al 8 jaar van prutswerk en oefening voor de opleiding gehad en daardoor heb ik voor m’n gevoel m’n eigen manier van werken, welke dan wel niet aansluit bij het “systeem” maar wel de gewenste resultaten geeft.
Wat jij dus aangeeft over creativiteit die niet aansluit bij het systeem ben ik het dus neit helemaal met je eens. In je eerdere collums vertel je dat je al heel vroeg begonnen bent met ontwerpen. Ik denk dat je juist daardoor al een bepaalde ervaring en werkwijze hebt opgedaan die voor jou werkt. De TU Delft gaf jou en je medestudenten handvaten, alleen jij wist van tevoren al welke je nodig had en welke niet. Maar ik kan me ook voorstellen dat jouw manier van werken het soms moeilijk maakt om met klanten om te gaan, want je bent veel meer in jezelf gekeerd qua ontwerpen. Het ontstaat in je hoofd en niemand heeft echt zicht op wat jij denkt en waarom je bepaalde dingen doet.
Gewoon uit nieuwsgierigheid; als je een presentatie geeft aan een klant en je moet hem meerdere ideeen/ontwerpen laten zien, heb je dan één ontwerp waar je zelf van weet of vind dat hij helemaal goed is, en zijn de andere ontwerpen afgeleiden van dat ene (waarschijnlijk eerste) ontwerp en half afgeraffelde bijverzinsels waar je maar half achter staat?
Of leg je meerdere unieke en even goede ontwerpen neer?
NISmo zegt
@DeD Wat was de reden dat je gestopt bent dan? En wat doe je nu?
Michiel_vd_Brink zegt
@ Thijs: Ik besteed eerst veel tijd aan het leren kennen van de klant; zijn smaak, voorkeuren, wensen, e.d.
Het eerder genoemde inventariseren dus, maar dan door persoonlijke inleving.
Daar groeien meerdere concepten uit die ik dan voorstel, maar nog leuker is ’t om met de klant naast me aan tafel direct te beginnen met schetsen.
Trabbi zegt
@ alle HTS-A-ers
Breek me de bek niet open over Voortman! Zolang alles goed gaat best ’n aangename vent, heerlijk schijnheilig vriendelijk. Wil zogezegd alles voor je doet tot puntje bij paaltje komt, dan sluit hij de deur en kan je er niet meer terecht. En als je hem dan in het latere beroepsleven nog tegenkomt, doet hij zijn uiterste best om je te proberen kleineren. Pakt niet bij mij VTM!
Dhr Lie zit helemaal niet op zijn plaats op de HTS. Die vent is enorm sterk in zijn vak en stoot veel te veel CO2 uit om te komen werken (woont in Den Haag dacht ik). Die man verdiend een job in de privésector, met een dik loon. Het overbrengen op de leerlingen is een ander verhaal, veel meer dan tsjieboem tsjieboem, pantserstaal, piesbakstaal en de ideale manier om ’n moord te plegen heb ik in zijn lessen nie gehoord. Het vak kunststoffen heeft hij helemaal nie behandeld in de lessen die daarvoor voorzien waren, we hadden en boek en het tentamen was onoplosbaar met wat je kende van in dat boek!
Van Arkenbosch (nu met pensioen) en dhr Klink heb ik ook veel bijgeleerd, maar dan buiten de uren om. Heerlijke mensen! Kamerlink is een irritant ettertje die ze buitengepest hebben bij Koni, Mohlman (of hoe schrijf je het, MLM is zijn afkorting, ik zei altijd Melkmuil) is een lamme bloemzak die ze bij Nooteboom trailers buitengekeken hebben. Horn is een beetje een vreemde vent maar kan zijn vak heel goed overbrengen, net als Langen, van Breughel is dan weer een prutser eerste klas op dat vlak (heeft die trouwens een diploma, ik heb die alleen maar fouten weten maken).
Alles samen ben ik er met een wrange nasmaak buitengekomen (vakinhoud, beloftes over diploma die niet waargemaakt werden (bij m’n infodag hebben ze verteld dat het een masteropleiding zou worden en het is uiteindelijk een bachelor gebleken), onjuiste tentamencijfers, leugens van de directie, gedrag van VTM enz…)
Michiel_vd_Brink zegt
Heren, het lijkt me niet erg gepast om openlijk diverse docenten te bekritiseren.
Niet zo netjes om de docenten bij naam noemen terwijl ze er zelf niet bij zijn.
Mijn column ging over MIJN moeite met bepaalde structuren en niet over een fout systeem bij de TU.
Dat ik er moeilijk mee overweg kon zegt meer over mij dan over de TU Delft.
Het was absoluut niet mijn bedoeling om hier een bepaald systeem onderuit te halen en over de docenten al helemaal niks negatiefs.
Trabbi zegt
In de lerarenkamer worden leerlingen ook bekritiseerd, zonder dat ze erbij zijn.
Michiel_vd_Brink zegt
Klopt, maar dat is in een besloten ruimte en niet openlijk op internet.
DeD aka DirkR zegt
@ NISmo ik heb 1 jaar HTS-A gedaan maar ik ben Industrieel Product Ontwerpen gaan doen (zelfde gebouw) omdat ik meer de design kant op wou.
De HTS-A is meer gericht op het ontwikkel van technische onderdelen (chassis/ophanging).
daytona zegt
Zelf heb ik geen opleiding gevolgd op het hbo of mbo.Ik zit nu wel in de autobranche en ik design nu dingen voor honda)ook voor concepten.Ik heb express voor deze weg gekozen om ze je op scholen altijd in een hoekje duwen en word gezegt wat je moet doen.
Jorgdesign zegt
Zeer interessant verhaal Michiel!
Ik wil na mijn studie nu ook IPO gaan doen en natuurlijk thuis ben ik al met ontwerpen bezig en zeker leuk om dit te lezen.
Ik ben het helemaal met je eens dat ontwerpstudenten lekker ‘diep’ over hun vak en/of discussies mogen praten en dat het natuurlijk lekker breed wordt.
Ik was naar de DDW geweest en dan ga je pas bedenken hoeveel Nederlanders met autodesign bezig zijn overal te wereld. Zulke goede modellen en die R8 is super!
Nederland is zo goed met design bezig, dat mag hier ook waarschijnlijk.;)
Ik wens je veel succes met het verslag van de GTO!
Buurman Nummer 14 zegt
Turbopaultje schrijft,
3 November 2007 om 12:45
mmmm…. proef een bepaalde dosis frustatie en tegelijkertijd ook een bewijsdrang c.q. Kampfansage tegenover de TU Delft in dit stuk…..
Ga je de strijd aan met de heeren IO- ers van de TU Delft ? Denk ik zit er dicht bij…………Lijkt me zeker niet slim. Er zijn betere, andere wegen om problemen op te lossen cq ressourcen los te krijgen.
@ Turbopaultje: Gelukkig zijn er nog mensen die hier wat lucht verplaatsen…. pfff… Waarom zo negatief iedere keer Paultje, het begint een patroon te vormen…
@ Michiel: Een stevige borrel maakt meer goed dan je opleiding kapot kan maken. Er is hoop!
Turbopaultje zegt
Ach, als oprechte blogcriticus zie ik dat toch ff anders.
En dus boor ik hier en daar stevig in voor mij relevante of interessante onderwerpen. De schone schijn ophouden of oppervlakkige prietpraat uitkramen levert immers niets zinvols op…………
Martin 400 zegt
Sorry Michiel dat door mijn opmerking het geheel offtopic werd en een verkeerde wending kreeg. HTS-ers A. mogen mij mailen op m400 ed chello punt nl. Graag wel inhoudelijk s.v.p. over lesstof etc.
Sven zegt
Ik heb veel ontwerpen getekend. Vaak hebben mijn ontwerpen een hoog Audi gehalte. Soms denk ik dat ik in het verkeerde land geboren ben, omdat je nergens harder dan 120km/h mag, en geen 1 originele Nederlands volume automerk meer is, na DAF vroeger.
Mijn ontwerpen geef ik fictieve merknamen met fictieve modellen. Zoals in Duitsland, Frankrijk, Japan, VS en Italie een echte automerken cultuur kent mis ik altijd dat gevoel in Nederland. Een land dient een mooi infrastructuur te hebben met mooie circuits. Een land moet Auto atractie parken hebben. De landen die ik noemde zijn daarom de landen die er toe doen!
Nu even bij het ontwerpen:
Ik teken het liefst een normaal pallet.
daarnaast heb ik veel luxe devisies naast de merken geplaatst.
ik ontwerp in de stijl die nu heel populair is. Het familie front van Citroen heb ik al een jaar of 4 geleden ontworpen tijdens een schets van de nouveau 2cv. Zo lijken de achterlichten van Audi sprekend op mijn tekeningen van achterlichten. Vandaar ik Audi zo waardeer. A4.
Bij Audi is een Nederlander die super goed tekend. Steven van der Veen geloof ik. Hij heeft met zijn schets voor de Audi A1 een prijs gewonnen. En zijn manier van kijken lijkt veel op die van mij.
Cadilac vindt ik design dat erg mooi is. De XLR is gewoon subliem.
Mijn lievelings modellen zijn sedans en coupe’s. Retro tekenen is ook erg gaaf.
Sven zegt
Mijn schetsen:
Merken: Itne, Belhamel, Wagon, Samael, Bouhous, Touchi, Gladialada, Hofmann, BEM100, Schlefeazer.
Tuners: VoudezVille.
Modellen: Sagot, Prenough, Ava, Esprit, DragonAttack, Daniq, Tagaret, Quenitic, en wat getallen types zoals gebruikelijk bij BMW en Mercedes.
Modelnamen van fabriekanten die jullie kennen en ik erg goed vindt zijn:
natuurlijk Esprit van Lotus, Megane, Focus, Tuscan, Tucson, Sagataris, Civic, Avensis, Auris, Arnesj, Elan, de Honda acroniemen. Had de Honda Acroniemen systeem al 14 jaar geleden ongeveer toegepast bij mijn merk lijn Mits. TTC, FCC, FCX, FEC.
Jammer vindt ik wel dat de type aanduidingen van BMW, Audi, Mazda, en Citroen als twee druppels water op elkaar lijken.
VW doet met zijn specifieke winden en volkeren een mooie originele koers varen. Alleen durven ze toch geen VW Fohn te lanceren. Grappig genoeg is de EOS iets grieks.
Damoklets zegt
Lectori Salutem
Wat leuk om te lezen dat er zoveel mensen reageren op deze topic. Mooie verhalen allemaal. Alleen al de interesse op dit gebied is hoopgevend voor vormgevend Nederland. En de DDW is een prachtige afspiegeling van het talent in Nederland, and there’s more where that came from!
@Michiel
Prachtig verhaal, en griezelig herkenbaar.
Onlangs werd ik gewezen op een website waar een hoop duidelijk werd voor me. Op http://www.hooggevoelig.nl staan wat semi-wetenschappelijke testjes en recenties van literatuur over dit verschijnsel.
Voor mij vielen direct wat puzzelstukjes op hun plaats, en ze vallen nog steeds. Ik heb het vermoeden dat jij hier wellicht ook enige eye-openers zou kunnen treffen. En misschien meerderen uit deze topic!
Mijn duit in het zakje omtrent de vraag van Michiel:
Van alle ontwerpers hier aanwezig zou ik het wel erg leuk vinden om te horen/lezen wat jullie nu doen en hoe jullie er gekomen zijn, met of zonder diploma, wel of niet in het beoogde vakgebied, etc.
En van alle aanwezige ontwerpstudenten zou ik erg graag willen weten wat jullie ambities zijn en bij welke bedrijven jullie terecht zouden willen komen.
Na vrije school, een jaartje HKU en zelfstandig ondernemerschap heb ik zelf ook 2 jaar IPO gedaan, maar door een onderontwikkelde Beta-knobbel werd mij vriendelijk, doch dringend verzocht te vertrekken.
Tot mijn grote teleurstelling overigens, want buiten de vervelende keurslijven (en Wiskunde) vond ik het wel leuk (zelfs de Naturkundige vakken). En natuurlijk een handige basis voor onze formeel ingestelde maatschappij (helaas niet onbelangrijk).
Vreemd genoeg had mijn persoonlijk menthor tamelijk veel moeite met mijn vertrek: “Je ziet eruit als ontwerper, je praat als ontwerper, je luistert als ontwerper en je ontwerpt als ontwerper. Alleen moeten we Ingenieurs afleveren”
Een goed ontwikkelde alfa- en gammaknobbel bleken dus niet zo belangrijk voor hen als dat ik het zelf vind.
Afgelopen september vond dat gesprek plaats, en ik ben nog steeds bezig om het vorm en plaats te geven. Temeer om te bepalen hoe en wat nu verder, heel lastig. Te concreet voor een Kunstacademie, te filosofisch (en te eigenwijs) voor een ontwerp opleiding.
Ambitie genoeg echter. Ik zou het liefst in een klein bedrijf werken zoals bijvoorbeeld Silvestris. Zij zijn voor mij het summum. Voor zover ik kan bepalen werken ze vanuit een ideaal, niet vanuit commerciële doeleinden. Ze creëren dat wat hen goed dunkt, de klanten herkennen het talent en volgen.
Zo hoop ik mijn toekomst te kunnen invullen. Hiërarchie en “NU en MOETEN”, mijn allergieën, zal ik fanatiek ontwijken.
Ook het zelfstandig ondernemerschap schuw ik daarom niet, metname omdat ik hardnekkig in mijn creativiteit geloof.
Maar ervaring lijkt me geen overbodige luxe alvorens een dergelijke sprong in het diepe te wagen.
Michiel (of een andere ervaringsdeskundige), heb je wellicht enige adviezen, do’s en don’ts? Er zijn vast meerderen met mij die daar wat aan hebben.
I rest my case.
Michiel_vd_Brink zegt
@ Damoklets: http://www.hooggevoelig.nl ?
Seen it, done it, got the T-shirt. ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Roel, heb je verhaal gelezen.
Mail me maar eens.
JH zegt
Ik heb ook IO Delft gestudeerd, maar ik moet zeggen dat ik tijdens mijn afstudeeropdracht (een motorfiets) het meeste over design geleerd heb van mensen uit de praktijk. Automotive design is een heel speciaal gebied. Voordat iemand zegt “ik wil auto-ontwerper worden” moet je toch heel even erover nadenken. Zo’n 10 jaar geleden waren er 3 goede opleidingen: RCA, Pasadena en Art Center Europe. Nu zijn er in Italie alleen al 3 (of meer), dan heb je nog Frankrijk, Duitsland, Spanje, etc. Er studeren dus een veelvoud aan mensen automotive design maar het aantal banen voor auto-ontwerpers is in vergelijking niet toegenomen wat betekent dat een hoop mensen niet de baan krijgen die ze willen. Destijds waren het ook hoofdzakelijk mensen uit west-Europa en USA maar nu komen ze echt uit de hele wereld. De concurrentie is extreem hoog. Automotive design heeft echter vele aspecten; ik werk meer in de 3D modelleren / VR richting wat betekent dat ik niet direct zelf ontwerp maar meer tussen design en engineering werk, wat me ook meer ligt. Belangrijk is dat je weet wat je sterktes en zwaktes zijn en die probeert of weg te werken of je sterktes nog meer probeert uit te bouwen. Belangrijkste is echter dat je een doel voor ogen moet stellen en daar ook voor 100% moet gaan, ook als het soms niet leuk is (je moet soms ook de minder leuke dingen doen…) Ook zijn de “sociale” vaardigheden extreem belangrijk omdat je altijd in een team werkt en vergeet de talen niet want dat is nog steeds een grote kracht van Nederlanders…
Jorgdesign zegt
Ik ontwerp al vier jaar in mijn vrije tijd en ik vind het erg leuk en zeer interessant om te doen. Volgend jaar bestaat Jorgdesign 5 jaar en dan wil ik ook iets leuks doen.
Ik heb het helemaal zelf het ontwerpen aangeleerd; tv uit en flink aan de slag op papier. Vele leuke vriendenopdrachten en nu een opdracht van een Porsche dealer (verder ga ik daar nog niet op in).
Ik doe nu nog geen IPO opleiding, dat wil ik na mijn studie nu doen (fotografie)
Fotografie heeft ook een grote invloed hoe je vormen toepast. Bij ontwerpen pas je net zo goed vormen toe en net zoals fotografie ben je steeds met een ‘beeld’ bedenken. Wat wil je zometeen zien en wat wordt het?
Na mijn opleiding wil ik de studie IPO doen met een cursus ondernermerschap. Ik hoop dat het lukt. Daarna wil ik bij een klein bedrijf werken het ‘vak’ leren. Mijn droom is een eigen ontwerpbureau en die ook misschien combineren met auto-fotografie. Er volgen twee jongens mijn stijl en er zijn al mensen die zich aanbieden om te gaan werken voor mij.
Oefenen, oefenen, oefenen en de weg is lang! Dat realiseer ik mij heel goed.;)
LC zegt
@Jorgdesign; Hoe heb je die website gemaakt is het een laat ik het zo stellen een pre-fab? Als ik het goed heb staan je schetsen tog op designerspace.
Jorgdesign zegt
Als ik het had, had ik mijn website het liefst met CMS gemaakt, was ik gelijk klaar. Maar dat is als ik zo rond kijk een diepte investering. Daarom doe ik dat als ik écht voor mijzelf begin. Dit is via een website, waar je hem online kan updaten.
Mijn werk staat op Designerspace, Coroflot en AVF, alleen moet er wat nieuwers op.:)
JH zegt
Jongens ff wat advies; plaats niet alles op het internet en update je werk. Het beeld wat je achterlaat is heel belangrijk en hoe professioneler hoe beter. Kijk gewoon eens hoe anderen dat doen (op bijv. cardesignnews) en doe hetzelfde maar a.u.b. geen tekeningen waar de wielen niet kloppen, perspectief verkeerd is, etc. Je wilt jezelf verkopen en dat gaat alleen als je werk overtuigend is…
Jorgdesign zegt
Bedankt voor je reactie/tip. Eigenlijk heb je wel gelijk, richt mij nu op Designerspace en AVF.
Jorgdesign zegt
Zijn er nog meer verhalen van designers? Ik ben benieuwd!
emile zegt
@ jorg wat bedoel je met mensen willen voor jou werken, en volgen je stijl???
@ algemeen
Rijpe appels vallen wel uit de boom, alleen niet uitgedetailleerd, ik word doodgegooid met verhalen over meerdere concepten etc, het is natuurlijk wel zo dat wanneer je iets ontwerpt voor jezelf, het moeilijker word om drie verschillende concepten te genereren zonder onbewuste sturing!!
Michiel_vd_Brink zegt
@ emile: Jorg is eh.. hoe zeg ik dat… Jorg is ‘speciaal’.
@ Jorg: Nu weten we het wel, je valt in herhaling.
emile zegt
@ michiel
volgens mij zie ik overeenkomsten qua verhoudingen in onze concepten, wat is de lengt breddte verhoudigen van de GTO
verhoudingen dan, verder are we two worlds hehe
emile zegt
emile zegt
vreemd
emile zegt
sorry nu moet t lukken
emile zegt
ik vind dat mijn model erg breed uit is gevallen, en toch goed in de proporties, dat leren we niet op die shule, dus zelf veel proberen, het vreemde is dat wanneer je het model op meet de gulden snede aardig benaderd word terwijl het model zonder schaal of systemen op is gebouwd.
Jorgdesign zegt
Er zijn twee jongens die met hun tekenen mijn stijl volgen, wat een compliment waard is. Ze waarderen mijn werk. Ook bieden een stel jongens aan om te gaan werken als ik voor ‘mijzelf’begin. Veder ga ik hierover niet op in.
Het is leuk dat mensen het werk wat ik maak gewardeerd wordt.
Michiel_vd_Brink zegt
@ emile: een mid engine en een front engine zijn lastig met elkaar te vergelijken qua proporties.
Wel mooi kleimodel.
Gulde snede? Geef me een geodriehoek!
emile zegt
tip van de sluier: 2x front engine hehe
nee ik bedoel de achterflank en de hoogte van de voorkant
JH zegt
@Jorgdesign: staan er ergens tekeningen van je behalve op je website? Ik wil hier niet als de boeman overkomen maar je tekeningen zijn nog niet van een erg hoog niveau dus het verbaast me dat andere je volgen kwa stijl. Als ik de tekeningen van bijvoorbeeld Rafael Schwiddessen ( http://www.cardesignnews.com/site/designers/portfolios/display/store5/item37304 ) dan is die op de goede weg met 17…
emile zegt
Ben er nu ook achter dat het modelleren en ontwerpen op alle dimensies tegelijk moet plaats vinden en dan noem ik wat vlakken:
2d aanzichten
3d aanzichten
model 1/10
model 1/4
model 1/1
Een probleem met dit 1/4 model is bijvoorbeeld fotografie en het bekijken van het model tijdens het shapen, je moet rekening houden met het oogpunt waarvan het uiteindelijke ontwerp word bekeken door de toeschouwer.
Problemen die zich uiten op de foto zijn bijvoorbeeld de te diepe “sneden”.
Als ik iets geleerd heb van dit proces is het vooral het volgende:
Met een 3d schets kun je iedereen voor de gek houden (inclusief jezelf)en het mooier tekenen dan dat het te maken is, je kunt namelijk nooit hetgeen maken wat je tekent want onbewust gebruik je extra perspectief en trek je de achterkant naar beneden etc.
etc. ect.
JH zegt
Welkom in de echte werel Emile ;) Het moeilijkst van alles is het omzetten van 2D (schets) naar 3D (model). En een 1:4 heeft weer andere problemen dan een 1:1. Bij een 1:1 moet je weten waar elke radius/overgang tussen 2 vlakken stopt/ophoudt/etc. Bij een 1:4 kan je daar nog een beetje trucjes uithalen. Schetsen zijn belangrijk voor de proporties, gevoel, uitstraling, karakterlijnen, etc. Het uiteindelijke model wijkt altijd af en soms meer dan je wilt maar doel is om die kenmerken uit je schets terug te zien. En laat je niet foppen door de mooie “design” schetsen die je vaak in de pers ziet; die worden bijna altijd achteraf gemaakt ;)
Michiel_vd_Brink zegt
@ emile: Ik moet wel zeggen dat je tekenwerk er sterk op vooruit is gegaan sinds de platen die je me een tijdje geleden gestuurd hebt. Ga zo door!
Als volgende stap zou ’t goed zijn om je nu ook op 3D-modelleren te storten.
emile zegt
@ jh je begrijpt me verkeerd
Iik kan elk 3d aanzicht vertalen naar klei, maar niet zodat het vanuit een ander kijkpunt nog aan te zien is, dat bedoel ik met “te mooie schetsen”.
@ Michiel
In februari word de 1/1 plug gemaakt dus ik moet in een paar maanden het nog zover zien te krijgen dat ik het model in SW heb staan voor de verschillende matrijsdelen. Zoek nu nog een bedrijf wat het model wil scannen zodat ik het in Rhino strak kan trekken.
In februari wil ik pas officieel de publiciteit gaan zoeken met website etc. Er is al veel klaar maar nog meer niet. We zoeken nog wat partners voor de ontwikkeling van de plug. De rest van het traject is een kwestie van geld.
JH zegt
@Emile ik begrijp je niet verkeerd, het is wat je zegt. Een 3D aanzicht is een aanzicht en daarom moeten de lijnen in 3D ook in de andere richtingen/aanzichten “lopen”
Ik heb zelf ook een kleimodel gemaakt en werk veel met 3D software dus begrijp wat je bedoelt en STRAK met rhino…veel succes! Een paar tips over een model in Rhino zijn vlakken met maximaal 9×9 randpunten te bouwen, laat vlakken elkaar snijden (dus geen vlakken op de randcurven bouwen) en ik hoop dat de aansluitingen van de vlakken o.k. zijn in Rhino (dus niet alleen tangentiaal)
Turbopaultje zegt
@Emile: Op zich fraai model voor een sportwagen met leuke details, welk ik al een paar maal in digitale vorm gezien heb.
Gaat er een kleinserie produktie komen ? Volgens jou is de rest van traject is een kwestie van geld ………….. Nou, zo eenvoudig is dat echt niet. Kijk daarvoor maar eens naar Donkervoort, of beter nog naar de heren uit Weissach…………
In mijn ogen ontbreekt de auto echter een eigen smoelwerk, een eigen identiteit. Nu is het teveel een copy paste van verschillende herkenbare stijlelementen van o.a.: Esprit, F430, Gallardo, R8, GTV, C5 en die Spykerwielen. En dat doet het geheel geen goed volgens mij. Onder het motto : Less is more.
Wens je anyhow veel succes.
emile zegt
@ turbopaultje
joh, in verhouding tot de rest is het werk wat verricht moet worden nadat de hull gebouwd is peanuts.
2-3 exemplaren
release data rond 1 febr.
Turbopaultje zegt
@Emile : Wel eens van het woord finetuning gehoord ? Zelfs in geval van een wellicht relatief eenvoudige bodywork change kan dat je nog heel aardig bezig houden………….
Presentatie 3D data is dus voor Geneve 2008…………. ?
JH zegt
mmmm een 1:1 in Rhino bouwen duurt toch minstens 4 weken (als je goede highlights wilt hebben) en waarschijnlijk zelfs langer, dus daar zou ik zeker rekening mee houden. Ter info, ons bedrijf heeft eens de 3D data van een showcar in 5-6 weken gebouwd met 2 man (met heel veel ICEM ervaring)
Elmer zegt
Ik heb me kostelijk vermaakt tijdens het lezen van jouw stuk. Erg creatief geschreven! Wel systeem heb je doorlopen om het zo te krijgen? ;)
Michiel_vd_Brink zegt
Ha Elmer!
Systeem?
Ik moet ’t allemaal nog even analyseren en dan in een retroverslag stoppen. ;)
John zegt
Waar Jan en Alleman zomaar wat roept over een bepaald nieuw automodel, daar komen de ontwerpstudenten vaak op voor hun vakbroeders.
Leuk dat vakbroeders het voor elkaar opnemen, maar wat hebben we aan designgezwets? Een auto moet gewoon praktisch EN mooi zijn. Leuk dat daar allerlei technieken aan ten grondslag liggen, maar gezien de vele kritiek op veel ontwerpen schieten die technieken ook niet echt op. Een tweede belangrijk punt waar het nog veel vaker mis lijkt te gaan is een beperkt budget voor afwerking, waardoor je in principe goede ontwerpen op een goedkope gammele manier in elkaar gesleuteld ziet en dan is de waarde van het ontwerp ook gelijk gereduceerd.
Toch is het helemaal niet zo geheimzinnig, want op de diverse opleidingen wordt je gewoon geleerd om aan de hand van vastgestelde systemen te werken.
En dus gaan alle auto’s steeds meer op elkaar lijken en kunnen we de prijs van auto’s makkelijk halveren door één fabriek te bouwen die allemaal dezelfde auto’s bouwt :D
om tijdens mijn studie mijn hoofd boven water te houden moest ik voor een simpel probleem een simpele oplossing bedenken en het resultaat, wat in mijn ogen erg simpel was, moest ik weer erg ingewikkeld maken om tot een goede score te komen. Snappen jullie het nog?
Zonde van mijn tijd en energie, vond ik dat.
Helemaal met je eens. Laten we het budget van de TU en al die andere instellingen eens halveren en kijken met welke creatieve ideeën zij op de proppen komen om het proces te vereenvoudigen en tegelijk creatiever en economischer te maken. Dat noemen we een win-win situatie.
Schrale troost, je gaat er de rest van je leven tegen aan lopen. Als we overal de juiste mensen op de juiste plaats hadden, dan zouden de meeste produkten hooguit de helft kosten van wat ze nu kosten en zouden we op een hoger welvaartsniveau leven dan we nu doen.
Jan C. zegt
@John, deels ben ik het eens met je opmerking over budget en creativiteit, echter te weinig “funding” is ook niet goed. Je zal toch minimaal een bepaald bedrag moeten uitgeven als je een beetje toonbaar resultaat wil krijgen. Ik weet niks van het budget van de TU, dus daar laat ik me verder buiten.
Ik vind een beetje tekenen wel leuk, maar ik weet dat ik niet goed genoeg mijn ideeen op papier krijg of in klei of wat ook als dat ik me het in mijn hoofd heb. Ik ben zo’n persoon die niks kan maken (ik kan nu langzamerhand een beetje sleutelen aan auto’s, maar het duurt altijd lang bij mij).
Daarom heb ik bewondering voor mensen als Michiel, die (soms) met een paar pennestreken iets wonderbaarlijks laten zien. Of mensen die uit niks goud kunnen maken. Als ik het goed gezien heb is Kevski zo’n persoon…
Michiel, mijn vraag is eigenlijk: Creativiteit, kun je dat wel leren? Moet je niet dat een beetje van nature al kunnen?
John zegt
@Jan: Dan hebben we aardig wat overeenkomsten. Ik ben zo handig dat ik geen plank recht af kan zagen zonder hulpmiddelen, zelfs met een waterpas hangt een plank bij mij scheef en een rechte streep op papier lukt me alleen met een vastgespijkerde liniaal.
Kleien begin ik al helemaal niet meer aan. De klokkenluider van de Notre Dame zou elke schoonheidsprijs met vlag en wimpel binnenhalen naast mijn creaties.
En daar zit hem nu precies de crux: Ik zal geen opleiding voor ontwerper gaan volgen omdat ik op dat gebied mijn beperkingen ken en er niet in geloof om volgens vastgestelde regeltjes creatief te kunnen zijn.
Maar dat maakt me ook niet uit, ik ben weer goed in andere dingen. Sleutelen gaat me vrij redelijk af, maar heeft ook niet zoveel met creativiteit te maken. Dat is gewoon iets uit elkaar halen en met nieuwe onderdelen omgekeerd weer in elkaar zetten.
Turbopaultje zegt
Blijf het grappig vinden een geetableerde universiteit te kritiseren c.q. in twijfel te trekken, terwijl men hier zelf geen opleiding heeft gevolgd of afgerond……….
Dan heeft men de essentie hiervan niet ontdekt en dus ook niet begrepen imo.
LC zegt
Offtopic; kan iemand zich nog een collum van Michiel van den Brinck waarin staat hoe je in 3d tekent. Ik ben zelf een tijd naar op zoek maar ik kan het niet vinden Ik heb namelijk een opdracht gekregen voor het verwerken van een oud ontwerp. Bijvoorbaad dank
Bas en Waldo zegt
@LC:
http://www.autoblog.nl/archive/2007/03/16/autos-schetsen-photoshop-tekenen#post-8744
Bartjan zegt
Hoi Michiel,
Kreeg de link van een vriend. Leuk stukje. Hart onder de riem :)
@Bas: ook jij bedankt voor je steun/horizon
Groeten Bartjan
T Schipper zegt
Ik ben zelf derdejaars IO-er te Delft, en ook mij komt deze situatie me heel bekend voor.
Zelfs de eerstejaars, eerstekwartaals studenten waar ik nu nog 1 vakje mee volg (jippie voor de nieuwe bachelor inschaling-_-) hebben al feilloos door dat de docenten vaak niet verder kijken dan wat er in je verslag staat en een eerste impressie van je product, en dat ze hiervoor dus achteruit moeten werken in sommige gevallen.
Aan de ene kant is dit, vergeleken met het echte werk, natuurlijk een slechte zaak.
Aan de andere kant denk ik dat ze hier een heel goede reden voor hebben.
Creativiteit is het spuien van nieuwe ideeen.
Ontwerpen is het beoordelen, toetsen, elimineren, verbeteren en toepassen van die ideeen in een product.
Hoe mooi je eindresultaat ook is, geen enkele opdrachtgever zit erop te wachten als jij niet tot in detail kan uitleggen -waarom- het een goed idee is.
Al die versimpelingen zoals HKJ’s (Hoe-Kun-Je) die in het eerste jaar worden aangedragen zijn simpelweg een manier om de minder creatieven, of in ieder geval terughoudende studenten, te laten zien hoe het interne denkproces zou moeten zijn en hoe ook zij nieuwe ideeeen kunnen genereren, maar OOK om de “losgeslagen wilde beesten” te leren dat een idee dat in hun hoofd perfect is dat helemaal niet voor je doelgroep ook hoeft te zijn.
Dat je hier af en toe last van hebt is jammer, en ik zelf heb dat ook zeker een paar keer gehad. Aan de andere kant is dit iets waar je zeer zeker mee moet leren leven en omgaan als je later in dit beroep verder wilt.
Degene aan wie jij je ontwerpen moet presenteren zal ook geen afgestudeerd en ervaren IO-er zijn, maar vaak een manager of andere design-leek.
De methoden die je worden aangeleerd geven je een manier om op ‘hun manier’ te denken.
–
Verder ben ik het niet met je eens dat procesmatig werken en goed eindresultaat elkaar uitsluiten. Als je al zulke superideeen hebt in de eerste fasen van je proces, schrijf deze dan op en gebruik ze later weer. En waarom zou je dan bij de latere conceptvorming niet dezelfde super-ideeen kunnen hebben als je toch al zo creatief bent?
Het is alleen maar een opstapje waardoor jij al op hoger niveau begint dan de anderen, maar meer ook niet. Het creatief zijn is maar 1 aspect van ontwerpen.