Autoblog-lezer Eelco bezit een hele fijne 911. Namelijk een 997 Carrera van na de facelift. De laatste 911 met hydraulische stuurbekrachtiging.
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Auteur: RubenPriest, gepost om – 14 Reacties
Autoblog-lezer Eelco bezit een hele fijne 911. Namelijk een 997 Carrera van na de facelift. De laatste 911 met hydraulische stuurbekrachtiging.
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
Variomatic zegt
‘De laatste met hydraulische stuurbekrachtiging’.. je kan ook overdrijven met dat soort dingen, niet alle vooruitgang is achteruitgang. ‘De laatste luchtgekoelde’ vind ik dan de enige relevante ‘de laatste’ mbt een 911..
willeme zegt
@variomatic:
Voer voor discussie! Ik vind het zelf wel een goed argument, eigenlijk. De vroege 981 en 991-modellen hebben een relatief gevoelloze stuurinstallatie. Dat was echt helemaal top bij de 996-serie en heel goed bij de 997. Dus in dat opzicht begrijp ik het wel, eigenlijk.
Loek zegt
@willeme: ik kan me nog goed herinneren (volgens mij vanwege TopGear) dat de komst van elektrische stuurbekrachtiging bij de 991 inderdaad voor aardig wat verontwaardiging zorgde bij Porsche-fans. Of het met terugwerkende kracht ook écht achteruitgang is kun je nu beter over oordelen, maar het was des tijds voor velen een reden om de 997 begeerlijker te vinden.
kniesoor zegt
Ik vind ‘t een marginale discussie. Ja, een hydraulische bekrachtiging op een oudere 911 voelde wat ‘vleziger’, maar heb met een elektriek bekrachtigde niet meegemaakt, dat ik de oto niet kreeg waar ik ‘m hebben wilde. Dus als het al een issue is, is het dat vermoedelijk alleen voor piloten met de stuurmanscapaciteiten van een Verstappen.
ouwedibbes83 zegt
Ik denk dat je het heel goed verwoord, het is niet dat de elektrische bekrachtiging niet doet wat je graag zou willen, maar het gevoel is sterieler. Je krijgt op een kunstmatige manier “feedback”, want jouw actie wordt in een stroomsignaal omgezet ipv in het verplaatsen van olie. Dat voelt anders en bij een stuurmansauto zoals de 911 is dat voor sommige een gemis. Het doet afbreuk aan de beleving.
Variomatic zegt
Afbreuk aan de beleving doet het misschien ietsje voor professionals op de Nurnburgring, niet voor de doorsnee 911 koper. Ik vind het niveau borrelpraat dat de schijn moet wekken dat men een ‘echte kenner’ is..
z4coupe30si zegt
Mwah. Ik ben geen professionele coureur, maar heb toch de volgende rangschikking qua voorkeur voor stuurinrichting:
1) onbekrachtigd
2) hydraulisch
3) electrisch
kritisch zegt
Ik geloof dat “zelfs” Verstappen het niet merkt. Sterker nog, vraag me af of hij weet waar je het over hebt. Hij was ook niet bekend met heel-toe…
willeme zegt
@loek, @amghans, @ouwedibbes83 en @variomatic:
Juist niet. Juist bij een normale auto is een hydraulische stuurinstallatie geweldig. Elektrisch is gevoelloos en knakig: voornamelijk om verbruik te drukken.
Dus juist bij een normale auto als je normaal rijdt is een fijne hydraulische setup iets waar je altijd van geniet. Vleziger, meer informatie, je wordt meer betrokken. Het is zoveel meer fun zonder dat je een kilometer per uur harder gaat.
Elektrische stuurbekrachtiging doet ook zijn werk en is tegenwoordig redelijk acceptabel. In de 981 en 991 – zeker de eerste van de serie – was het uiterst matig. Zeker omdat de 987 en 997 uitstekende besturing hadden (en de 986 en 996 nog beter). Met de 991 GT3 (ja, ook die kreeg EPAS) had Porsche het al veel beter onder de knie. 991.2 en 982 is ook beter voor elkaar.
Nu zij veel auto’s nu voorzien van EPAS. McLaren doet nog goede hydraulische bekrachtiging voor het betere stuurgevoel, verder is bijna alles elektrisch. Als je in een oudere auto rijdt, zeker een oudere sportwagen, dan vind ik persoonlijk het verschil erg groot en krijg ik automatisch een smile die anders pas later komt.
frederik zegt
Perfect verwoord!
kniesoor zegt
@willeme: Ik vrees, dat wij het op dit punt niet eens gaan worden. Ook geen ramp, great minds sometimes don’t think alike, kennelijk 😬
Diesel Rocks zegt
Ik herinner mij nog de overstap van een BMW E90 met active front steering (hydraulisch) naar de F30 met elektrische stuurverkrachtiging. Dat was echt verschrikkelijk. Sommige mensen voelen het verschil niet, die voelen waarschijnlijk ook niet of ze in een trein zitten of op een boot als je ze blinddoekt.
hogelandman zegt
Prima kerel, mooie auto en leuk gesprek.
mat1980 zegt
Mooie auto, leuk filmpje! En vet cool man was erg leuk ;)