De BMW X3M Competition heeft met 510 pk nu niet echt meer vermogen nodig. Maar dat is niet iedereen met ons eens. Dit is de 750 pk sterke X3M van Autoblog-lezer Pepijn!
Lees Interacties
Reacties
Geef een reactie
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.
bischero zegt
Wat een aanstekelijk enthousiasme en relativeringsvermogen heb je Pepijn, tof 👍
Veel plezier met dit monster
rogier_hentenaar zegt
Volgens mij bestaat een lineair verband tussen het aantal Duitse pk’s en de wens om mee te doen in deze rubriek.
sportabgasanlage zegt
De vraag is vooral: is er slechts sprake van correlatie, of is er een causaal verband?
christiaan zegt
Grappig hoe Wouter de spiegels checkt op 12:36 om te kijken of meneer de agent niet omdraait😂. Erg mooie auto de x3M comp met sympathieke eigenaar. Leuk filmpje!
kniesoor zegt
Dat gaat meer dan gezellig van z’n plek 😃👍🏻 Ik geloof, dat ik deze toch liever zou hebben dan een GLE 63s , ondanks dat die laatste een cilindertje of wat meer heeft. Maar goed, zie de logica van het hogere trekgewicht etc.
Enige wat me niet zo aanspreekt aan deze X3M is het uitlaatsysteem, teveel geknetter, teveel geluid. Dat zou ik snel zat zijn. Maar dat is dan ook zo ongeveer het enige wat er te mekkeren valt.
rijnounsdoor zegt
Ah joh, dan druk je op een knopje en dan is t geknetter weer weg.
anthwan zegt
De directe concurrent voor de X3M is de GLC 63 AMG niet de ‘GLE’
lexis zegt
Wat een mens met technische achtergrond zich dan afvraagt, hoe lang blijft dit heel?
Meer pk uit turbo motoren halen is in feite koudkunstje, is een kwestie van de turbo druk op te voeren, maar dit heeft onvermijdelijk consequenties voor de mechaniek en wetende dat BMW al eigelijk tot het uiterste is gegaan is dat dan misschien wel niet echt slim om 750 pk uit een drielitertje te puren. In wezen is een s58 blok een versterkt b58 blok, sterkere drijfstangen en krukaslagers om de upgrade van 380 pk naar 510 mogelijk te maken. Maar goed zal deel uit maken van de auto passie van Pepijn.
ouwedibbes83 zegt
Grappig dat je het een koud kunstje noemt, want volgens mij is dat idd de volgende uitdaging waar je voor staat, de temperatuur omlaag krijgen! Die hogere druk zorgt ook voor hogere temperaturen vd inlaatlucht, dus heb je behoefte aan een grotere intercooler. Anders is t slechts kortstondig krachtig, RubenPriest legde dat goed uit met de upgrade naar een Wagner intercooler op z’n getunde S3.
240pk bovenop een blok wat volgens de specs 510 zou leveren is idd een enorme sprong omhoog van 47%. Nou hebben tuners dit S58 blok al wel naar hogere waarden getild en lijkt het een heel capabel blok, net als z’n voorganger de S55. Wat gaat er meestal als eerst stuk als je er zoveel meer van vraagt?
lexis zegt
Oké idd bij dergelijke increase zal bv de intercooler ook moeten meegroeien en temp in de motor idd een issue tis maar dz vraag als je dit echt onder controle kunt houden met een chip tuning. Dag koud kunstje wordt wel toegepast bij de meeste commerciële chio tuning kits ( turbo diesel en benzine motoren) maar meestal gaat dan over winsten tot 50 pk. En die reserve zit er meestal wel in. Maargoed dergelijke autos worden meestal niet gekocht door mensen die wakker liggen van het onderhoud of de levensduur. En veel hangt ervanaf hoe je met zo een ding rijdt. De s55 en S58 hebben wel hun kwaaltjes (krukas lagers die falen en krukas polie die loskomt) maar meestal bij autos die vaak mishandeld worden of extreem getuned zijn. Persoonlijk zou ik het lekker orgineel houden.
flatoutmarten zegt
Kan de ZF-bak deze toename in vermogen en koppel aan zonder modificatie?
pentar zegt
Dat geknetter bij gas los, is dat nog ergens goed voor? Behalve dat het rete-irritant is voor iedereen behalve de bestuurder?
joki zegt
Vroeger werd dit bij rally auto’s gebruikt om de turbo op toeren te houden, iets met benzine inspuiten bij gas lossen, zodat de turbo sneller reageerde bij terug gas geven en je dus sneller je vermogen kreeg. Ik weet niet of dii op dezelfde manier werkt. Maar de truc met de benzine kan je niet doen als je een katalysator hebt omdat de temp in deze dan te hoog wordt!!!
rollingstoned zegt
Meest bekende voorbeeld van deze techniek is Senna…
https://m.youtube.com/watch?v=N4kcLyYhThE
neal zegt
ja en nee… het geknetter van tegenwoordig is vooral een overvloedige nainspuiting of door het langer openhouden van de injectoren zodat je een verbranding in de uitlaat krijgt.
in weze is dit nadelig voor je turbospool omdat je een tegendruk creeert in de uitlaat (een ontploffing zorgt voor een drukgolf en in een uitlaat zowel naar de uitlaat kant als naar de turbo kant) deze tegendruk vertraagt de snelheid van de turbo.
het bang-bang systeem uit de rally maakte gebruik van een extra injector in/voor de turbo waardoor de gecreeerde ontploffing de turbo op snelheid/sneller liet draai als je van het gas ging. Met als gevolg dat je vrijwel instant turbodruk had eens je weer op het gas ging. maw.. is het tegenwoordig gewoon een programmatje wat geschreven wordt om op te vallen en heeft het voor de rest geen nut.