De Abarth 500 is een toffe Italiaanse hot hatch. Met name dit exemplaar.
De Abarth van Autoblog-lezer Danny is serieus aangepakt. 241 pk in deze kleine hatchback. Dat staat garant voor dolle pret. Check de video om te begrijpen waarom.
Bekijk ook ons aankoopadvies van de Abarth 500.
kennone zegt
241PK met de originele remmen,, lef! Maar wel gaaf! Ga nu het filmke bekijken
87sandyd zegt
@kennone: Ja, dat viel mij ook op. Aub doe er een betere kit onder, is vaak een ondergeschoven kindje bij tuning.
tweetyv6 zegt
Als de massa van het voertuig niet veranderd, zijn de remmen, voor het gewone gebruik, prima in orde.
Dat staat los van de toename in pk’s.
Het wordt een ander verhaal als je regelmatig het circuit op gaat, dan is zo snel mogelijk afbouwen van snelheid wél belangrijk.
bernoulli zegt
Blijven supergave karretjes. Jammer alleen van de barkruk-zitpositie.
kennone zegt
@bernoulli: eens maar het went wel heel snel.
gregorius zegt
Heeft ie nou z’n geboortedatum in Romeinse cijfers op z’n onderarm?
towi1989 zegt
Je zou het maar vergeten!
Henk_he zegt
Daar komen straks vast de namen van z’n kinderen bij.
sntial zegt
@Henk_he: Hahah. Jayden en Alyssiah
E550 zegt
@gregorius: flauw.
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
lithiumion zegt
241 Pk!!! Op zo’n korte wielbasis, dat vind ik nog het meeste lef. Dat is toch dood-eng?!
tazmania zegt
@lithiumion: dat valt ook wel weer mee. En deze dingen zijn erg foolproof. Denk dat een oude 3 serie met 6 cilinder op nat wegdek een heel stuk spannender is.
b2014209 zegt
@tazmania: vergis je niet. Die dingen zijn op hoge snelheid niet heel relaxt om mee te rijden. Beetje remmen en ze worden enorm licht aan de achterkant.
Zelf ook zo’n ding gehad met 200 ish pk en ik voelde me er echt niet veilig in. Deels ook terecht want vlg mij scoort zo’n ding bij NCAP zwaar onvoldoende. Kan je nagaan met dat vermogen?
gandini zegt
Punt 1: Toen de Fiat 500 uitkwam scoorde die perfect in de NCAP. Dat ie dat nu niet meer doet komt puur door het ontbreken van pre-collision en dat soort systemen. Dat maakt de auto in mijn ogen niet ineens zwaar onveilig.
Punt 2: Meer vermogen geeft je meer acceleratie. Zolang je de versnellingsbakverhoudingen niet aanpast, zal de auto dan ook niet ineens 40 km/h harder lopen om maar eens een voorbeeld te noemen. De relatie tussen het aantal pk’s en NCAP ontgaat me dan ook een beetje. Een standaard Abarth doet er misschien wat langer over, maar haalt in principe dezelfde snelheden als eentje met 240 pk. Met 220 km/h afremmen blijft met 220 km/h afremmen.
Verder ben ik het wel met je eens dat ze wat onrustig zijn op hoge snelheden, maar het blijven natuurlijk stadsautootjes, zo’n scheurijzertje komt natuurlijk veel beter tot zijn recht op slingerende B-weggetjes.
lithiumion zegt
@gandini: dat verhaal van de versnellingsbak komt niet echt bij me binnen. Zou je dat nog eens willen toelichten? Ik krijg de indruk van de bestuurder in dit filmpje, dat hij wel degelijk merkt dat het heel anders rijdt dan de ‘normale’ Abarth.
tweetyv6 zegt
Voor @lithiumion
Als de versnellingsbakverhouding en de eindoverbrenging (en wielomtrek) niet veranderen, dan blijft je topsnelheid gelijk.
Acceleratie is een ander verhaal. Uiteraard veranderd die. Dus je bent sneller bij een bepaalde snelheid.
Dat merk je wel. Wellicht dat men bij het tunen ook de gaspedaalrespons heeft aangepakt, zodat de auto feller reageert op de beweging van het gaspedaal.
Dus dat merk je.
RutgerK zegt
Een standaard Abarth doet er misschien wat langer over, maar haalt in principe dezelfde snelheden als eentje met 240 pk.
Dat is zo als je er vanuit gaat dat de topsnelheid wordt gehaald door in de toerenbegrenzer te lopen. OP topsnelheid is het vaker een gevecht tussen de vermogens/koppel curve en luchtweerstand. Met een groter turbo erop en een tuning die een hoger vermogen heeft richting toerenbegrenzer kan wel degelijk een hogere topsnelheid halen.
Vroeger met de 2.0 TDI’s maakte het inderdaad niet zoveel uit. Bij 4250 toeren in 6e ging de motor de begrenzer in of dat nu met 140, 190 of 220pk was.
baardmijt zegt
Welnee, kan prima joh.
Sterker, het is eigenlijk maar wat lafjes…. https://youtu.be/Gp4jpZNj1Wk?t=50
supertjeduc zegt
Ligt niet aan de remmen maar aan de schokbrekers
Sinds ik goeie heb geen last meer van de achterkant
chrisvis zegt
2 jaar geleden nog met de 180 pk versie gereden en vond die meer dan snel genoeg. Stak de Monza uitlaat op en na een half uurtje moest de vrouw al een nurofen innemen. Enige nadeel is idd de hoge zit(en hij is zelfs als abarth een beetje vrouwelijk) maar na het zien van het filmpje weet ik dan ook ineens waarom. Voor de rest veel mee gelachen en de lease-rijders met hun bmw 320, A4 TDI of Mercedes c220 het snot voor de ogen gereden(en toch blijven ze het proberen?)
Henk_he zegt
Ja je bent sneller weg bij ’t verkeerslicht, maar voor dagelijks gebruik weet ik wel wat ik zou kiezen. En dat heeft geen Fiat/Abarth-logo.
jk1993 zegt
Ik blijf het nog steeds een vrouwenbak vinden. Wel gaaf om 241pk in zo’n bommetje te zetten.
melv zegt
Dat is het toch ook :P Ik snap die hele hype ook niet echt rondom deze autootjes. Leuke auto voor de vrouw die ook een beetje van doorrijden houd maar als vent zijnde wil je hier toch niet in gezien worden ?
kennone zegt
@melv: ik heb ook best vaak dat ik een busje vol stukadoors moet teleurstellen dat ik geen blonde met grote tetten vrouwenmens ben als ik er voorbij knal met de Abarth, maar het geluid, vermogen en de hele beleving in zo’n ding zijn gewoon enorm goed!, beetje vergelijkbaar als in een Renault 5 Turbo of een Golf G60 van vroeger. En dat heb je in weinig jonge auto’s nog maar tegenwoordig
kniesoor zegt
@kennone: Hmmm, moet bekennen, dat de lol van zo’n Abarth mij ook een beetje ontging, maar jouw licht-plastische omschrijving verandert dat beeld enigszins. Denk, dat de wat hogige (is dit wel nederlands ?) aanblik van de 500 daaraan bijdraagt.
tweetyv6 zegt
Rij eens in ene. Dan lul je anders.
Mijn vrouw rijdt als 2e auto een Abarth 695 RIVALE Cabrio met 180pk en Akrapovic uitlaat.
Daar stap ik met plezier in om zelf een stukje te sturen.
Dakje open, sport stand geactiveerd (klep in de Akrpovic gaat open), Torque Transfer Control (electronische sper) aan en gassen maar. Durf te wedden dat er maar weinig auto’s zijn die me op bochtige bergweggetjes bijhouden.