De Mercedes-Benz G-Klasse heeft een belangrijke mijlpaal bereikt.
Het is een van de meest iconische auto’s die nu nog nieuw wordt gebouwd. We hebben het uiteraard over de Mercedes-Benz G-Klasse. De Gelaendewagen van Mercedes is een oprechte terreinwagen in de wereld van faux-sportieve crossovers. Althans, als je de juiste uitvoering neemt, uiteraard.
Belangrijke mijlpaal G-Klasse
Op dit moment heeft de Mercedes G-Klasse een mijlpaal bereikt. Sinds 1979 zijn er meer dan 400.000 exemplaren van gebouwd. Onlangs liep in het Oostenrijkse Graz bij Magna-Steyr de 400.000ste exemplaar van de band. Het ging in dit geval om een Mercedes G400d in het donkerrood. Een uitvoering zoals je ‘m hoort te bestellen: niet als AMG, maar wel in een fraaie kleur.
De Mercedes G-Klasse is in alle jaren wel veranderd. De auto begon zijn carriere in 1979 als tauwe terreinwagen voor het zware werk. De auto werd ontwikkeld voor profesionele toepassingen alsmede het leger. Pas in de jaren ’90 werd de Mercedes G-Klasse een heel stuk luxer. Deze hebben ook een andere modelcode. De originele G-Klasse had de modelcode W460.
Luxe versie (W463), W460 wordt W461
In 1991 kwam met de 500 GE er een luxe versie, de W463. Dat is de modellijn die je op dit moment nog aantreft in de showrooms en in de PC Hooftstraat. De G-Klasse W460 bleef tot 1991 in productie en werd opgevolgd door de G-Klasse W461. Dat is de échte G-Klasse voor het zware werk. Deze zien we af en toe voorbij komen onder noemer Mercedes G-Klasse ‘Professional‘. Deze is stilletjes in 2019 uit productie genomen.
Volgende mijlpaal G-Klasse
De Mercedes-Benz G-Klasse beleeft een behoorlijke opleving. De auto is al jarenlang mateloos populair. Met name de luxere en duurdere AMG-uitvoeringen zijn niet aan te slepen. Met die uitvoering bereikte de G-Klasse al meerdere malen een mijlpaal.
U zegt G-Klasse dit jaar, dan zeggen wij: prutsers in G-Klasses, daar hebben we er zeker twee van gehad. Als eerste de NL-strand-drift-gone-wrong:
Maar vervolgens hadden we natuurlijk ook nog deze epische sneeuwdrift..
O plaat zegt
Een G klasse Wolf staat op mijn “want list”, helaas om dat ik al een militair voertuig bezit zal die er niet snel bijkomen. Maar bijna alle andere uitvoeringen doen mij niets. De meeste zie ik als handtassen voor mensen die denken dat ze belangrijk zijn…
thjvanvlerken zegt
@shiva: en ik zie u als iemand die denkt dat hij belangrijk is omdat hij dat over andere denkt… g klasse is gaaf als snap ik hem niet als amg uitvoering.
Decorte zegt
Die AMG is meestal te zien met een vrouw aan het stuur bij ons thuis is het ook zo Hij is zeker niet geschikt voor dagelijks gebruik eerder een duur speelgoedje maar zeer plezant en basic om mee rond te toeren
spidermann zegt
Doug Demuro heeft de G500 Cabriolet en is daar wild enthousiast over.
Ik zou voor een militaire “low end” diesel versie gaan die je van binnen met de hogedrukspuit kunt schoonmaken.
spidermann zegt
@spidermann: memo aan mezelf ook goed om de caravan van 1800 kg te trekken. Kan dan voor de week elektrisch Mehari of zo kopen.
fanboy zegt
Dat is mooi, maar veel minder dan ik had verwacht. Kijkend naar concurrenten, die weliswaar wat langer meedraaien, maar toch. 2 miljoen Defenders en 10 miljoen Lamdcruisers zijn er verkocht.
Tuurlijk is het niet letterlijk te vergelijken maar het zegt wel iets.
slickrick zegt
@fanboy: wel eens naar het prijskaartje gekeken ?
mp014 zegt
Doe maar er dan maar gewoon 1 zoals het, blijkbaar, niet hoort; in AMG trim en gewoon Grau of Zwart van buiten en een rood designo leren interieur met licht houten inleg ?? Toevallig vanmiddag nog eentje samengesteld op de configurator ? en tweedehandsjes op mobile.de gezocht. 120-130k moet het lukken….. even doorsparen nog…. of toch maar voor een nieuwe defender gaan?
Jantje_555 zegt
wel een vreemd getal om te vieren, die 400 000. Je zou toch denken aan 500 000
kevertje zegt
Als het nu nog een mooie auto was, maar het is een militair voertuig ontworpen door Steyr-Puch. Ook ooit in een Peugeot jas aan het Franse leger geleverd. Tijdens m’n huwelijksreis zag ik hoe ze met bosjes met een keurig Peugeot-logo uit de fabriek gereden werden. Een utilitair voertuig dus bedoeld om ten oorlog te trekken op woest terrein, niet om met luchtvering onze verkeersdrempels tergen. Het is zonde van het vele geld, er zijn zoveel betere en echt leukere 4×4/SUV’s te kopen voor deze onmogelijke symbool-bedragen. Maar zo gaat het nu eenmaal met iconen, het dwepen met zoiets mag wat kosten. Ik durf te wedden dat in de huidige eco-slipstream bij Mercedes er ook nog een elektrische versie volgt. Mét gepaste houder voor de kabel, niet voor het geweer.
dirkv zegt
@kevertje: Want een geweerhouder is erg handig!
spidermann zegt
@kevertje: NRA rek met sticker achterop
rikv99 zegt
???
Decorte zegt
AMG is brut geweld zonder veel luxe echt niet geschikt voor dagelijks gebruik eerder een duur speelgoedje met meestal een vrouw achter het stuur en ik kan het weten
Friez zegt
Deze staat nog steeds boven aan mijn (auto)wensenlijstje. Rationeel gezien zou je hem moeten mijden, maar voor mij heeft een G-klasse zoveel meer karakter, dan bijvoorbeeld een RSQ8. Hopelijk ooit….