Gerse goodies wachten op nieuwe eigenaren…
Ja, we hebben er weer één. Op 31 oktober komt er weer een extra mogelijkheid voor fraudeurs bij om met belastinggeld aan de haal te gaan. En deze keer hoef je niet eens de moeite te doen om fictieve kinderen te verzinnen om kinderbijslag voor te innen of net doen alsof je op kamers zit zodat je die uitwonendenbeurs kan verzilveren.
Op 31 oktober start namelijk een nieuw project waarbij automobilisten die in de avondspits de A12 tussen de Utrechtse knooppunten Oudenrijn en Lunetten vermijden kunnen sparen voor vette prijzen! Een samenwerkingsverband tussen overheden en werkgevers in de regio Utrecht genaamd Goedopweg heeft de plannen vandaag bekend gemaakt.
Doel van het spitsmijdersproject is het verbeteren van de doorstroming, in afwachting van toekomstige aanpassingen op de twee knooppunten. Vanwege de locatie van Utrecht in het midden van ons land vormt de Domstad het ultieme knooppunt. Er staat dan ook vaak file.
Meedoen aan deze moddervette actie is weggelegd voor álle automobilisten die geregeld in de avondspits op het desbetreffende traject rijden. Aanmelden kan vanaf zaterdag 22 oktober via deze website.
Deelnemers krijgen adviezen over alternatieve manieren van reizen en kunnen bovendien punten sparen ter waarde van maximaal vier euro per dag. Na afloop van het project, dat twaalf weken in beslag neemt, kunnen de punten ingewisseld worden voor cadeaubonnen of streekproducten.
Op het onderstaande kaartje kan je zien in welk gebied je niet welkom bent als je in aanmerking wilt komen voor de keiharde Ekker-cadeaubonnen. Als deelnemer aan het project ben je in de avondspits tussen 15:30 uur en 19:00 persona-non-grata in deze zone.
Eerder zijn er ook al een aantal soortgelijke projecten geweest, waar in totaal 82.000 mensen aan mee hebben gedaan. Dat ging echter niet helemaal vlekkeloos. VVD en PvdA betoogden eerder dit jaar dan ook dat het systeem fraudegevoelig is en dat de effectiviteit op langere termijn niet vaststaat. Minister Melanie Schultz van Haegen wil echter doorgaan met spitsmijden, omdat het volgens haar wel degelijk een groot effect heeft tegen een relatief beperkte investering.
mashell zegt
Ik beweer het al jaren en nu zegt de overheid het ook, Utrecht is gewoon een te vermijden gebied.
kilum zegt
Met andere woorden aanmelden. En dan vervolgens niet op die weg rijden. Wat je toch al niet deed. En hoe gaan ze controleren dat je de weg niet gebruikt. Als je geen flits boete ontvangt op die weg zou je hem gewoon nog moeten kunnen gebruiken toch?
marvin1608 zegt
@kilum: nee er hangen cameras boven de weg die de kentekens registreren die voorbij komen. Ze weten dus ook wie er de laatste maanden regelmatig daar gereden hebben. Althans zo werkte het spitsmijden bij arnhem iig.
jrsmoke zegt
@kilum: De trajectcontrole.
Datzelfde systeem gebruiken ze ook, zonder de daadwerkelijke trajectcontrole, op de a20 en a16 voor het soortgelijke project.
badmat zegt
Ik heb gehoord dat als je daar te hard rijdt ook een bon krijgt!!
lincoln zegt
Wat een geklooi in de marge toch ook ..
Project wat minimaal 10 miljoen gaat kosten om vervolgens een stille dood gaat sterven ..
2wheeler zegt
Aanmelden! Niet dat ik er moet zijn maar toch, gratis geld!
-75% van de Nederlandse bevolking
reistje zegt
Dit soort regelingen klinken mij altijd wat oneerlijk. De meeste mensen zitten gewoon vast aan bepaalde tijden en kiezen niet voor hun lol de spitstijden uit. Om dan de mensen die wel zelf hun tijden kiezen maar toch besluiten in de spits te staan te belonen als ze hun tijden aanpassen lijkt mij de omgekeerde wereld.
Oh en ze kunnen zich aanmelden op een pagina van autoblog.nl? It’s a scam!
Dutchdriftking zegt
Aanmelden!
BRT zegt
Wat een slecht plan. Er verdwijnt op deze manier alleen maar geld wat in wegen of alternatieven kan worden gestoken. Nu gaat hetzelfde verkeer zich verplaatsen waardoor het gewoon druk blijft. Als ze het zo laten gaan mensen en bedrijven er vanzelf rekening mee houden.
alper zegt
Ben benieuwd. Het zou een rustige herfstvakantie worden op de snelweg zou je zeggen, maar totaal niks van gemerkt. Volgens plaatje omvat dit ook de A2. Hopelijk minder tunneldosering. Probeer maar eens na werktijd vanaf Lage Weide industrieterrein de A2 op te komen. Ik geef Rijkswaterstaat nog een kans. Zo niet dan stel ik voor om Leidsche Rijn tunnel af te breken.
toeter11 zegt
@alper: Vanaf lage weide is het idd een ramp om de tunnel door te komen, 1 jaar gedaan was blij dat ik er vanaf was. Werk nu boven Utrecht, en de dosering op de hoofdrijbaan is toch beter.
dedon zegt
Kunnen die boomknuffelaars niet eens emigreren naar Mars of zo?!? :-(
Als er iemand levensbedreigend is, zijn zij het wel!
Rob zegt
Wat een gepruts weer…
En wat ben ik toch blij dat ik die ellendige snelwegen niet dagelijks op hoef. Je zult maar elke dag in de file staan joh…