Is een boude stelling, maar migranten zijn echt een gevaar op de weg. Zeggen wij niet, maar zeggen rijschoolhouders. En die kunnen het weten…
6 juni is het vandaag. De dag dat we mogen stemmen voor het Europees Parlement.De verwachting is dat de rechterflank het heel goed gaat doen en een van de oorzaken daarvan is het grote aantal migranten. Daar zijn veel mensen het niet mee eens en ze willen er wat aan doen.
En over migranten gaan wij het vandaag ook even hebben. Alleen zijn het niet de migranten waar jij misschien aan denkt, die in een gammel bootje de middellandse zee oversteken. Nee, de hoogopgeleide kennisimmigrant, daar hebben we het over. En die is een gevaar op de weg.
Migranten zijn een gevaar op de weg
Deze migranten worden ook wel expats genoemd en die genieten flink wat voordeeltjes. Zo hoeven ze over 30% van hun salaris geen belasting te betalen, wonen ze vaak in door de werkgever betaalde dure huizen en kunnen ze hun rijbewijs heel eenvoudig overzetten naar een Nederlands pasje.
En daar zit hem het probleem, zeggen onderzoekers in het AD. Het verkeer zit in flinke delen van de wereld namelijk heel anders in elkaar dan hier. Kijk bijvoorbeeld alleen al even naar Engeland. Daar rijden ze links inderdaad. En da’s niet het enige land, migranten uit India, Pakistan en zelfs Australië of Nieuw-Zeeland zitten met hetzelfde probleem als ze hier de weg opgaan.
Het probleem speelt vooral in de Randstad, maar ook in de regio Eindhoven waar veel migranten zich vestigen. Slimme mensen, die vaak moeite hebben met autorijden, zeggen rijschoolhouders. Vooral migranten uit landen als India, China en Pakistan hebben problemen met het verkeer hier.
Ze zijn de vele verkeersborden langs de weg niet gewend, weten niet wat ze met al die fietsers aanmoeten en hebben soms al moeite om überhaupt een auto te bedienen. En ik ben geregeld in India geweest, ik weet uit ervaring dat ze daar inderdaad heel anders autorijden dan hier. Héél anders…
Veel kennismigranten kunnen niet rijden
En als je denkt dat het wel meevalt met het aantal migranten dat hun rijbewijs omruilt voor een Nederlands exemplaar, dan zit je mis. Zo kwam er in 2022 een recordaantal van 26.000 expats van buiten de EU naar ons land. Daaronder 6200 mensen uit India, één van de landen waar een rijbewijs halen super eenvoudig is. 10.000 van hen ruilden hun rijbewijs om.
En daar gaat het waarschijnlijk niet bij blijven, want er komen steeds meer expats naar ons land. Da’s ook wel nodig om de economie draaiende te houden, maar op de weg wordt het er niet veiliger van.
Lessen volgen is namelijk niet verplicht voor de migranten. Ook geen theorie, ze kunnen zo de weg op. Veilig Verkeer Nederland vindt het ook heel vreemd dat de veiligheid op de weg wordt opgeofferd voor een goed draaiende economie.
Vooral het feit dat de rijopleidingen en de examens strenger gaan worden voor Nederlanders die hun rijbewijs willen gaan halen, steekt volgens de organisatie. Dan heb je aan de ene kant dus mensen die veel meer moeite moeten doen voor hun pasje en anderzijds een groep die maar wat doet op de weg.
Voorlopig mogen migranten gewoon blijven wisselen
Het ziet er niet naar uit dat hier snel verandering in gaat komen. Natuurlijk wijzen de werkgevers de migranten er wel op dat het veilig zou zijn om wat rijlessen te gaan volgen, maar het is niet verplicht. En slechts een klein deel doet het.
En we willen niet zeggen dat álle migranten een gevaar op de weg zijn, maar ze zitten er echt tussen die rotondes linksom nemen ‘omdat ze dat nu eenmaal zo gewend zijn thuis’.
Wat vind jij, oh beste lezer? Zouden we dit aanhangig moeten maken bij de overheid? Dat die er wat aan gaat doen? Hoop het wel. Want grote Nederlandse bedrijven zijn hartstikke mooi, maar ik voel er weinig voor om door een expat van mijn sokken te worden gereden…
mashell zegt
Hier bekruipt me het enge gevoel dat de rijschoolhouders ontdekt hebben dat er een rijke groep buitenlanders is die ze met hulp van buitenlander hatende politici misschien wel kunnen dwingen rijlessen bij hen af te nemen.
Zijn er statistieken die hun stelling bewijzen of komt het allemaal uit de onderbuik?
kniesoor zegt
Rijschoolhouders zouden er zeker beter van kunnen worden. Dus ‘een stukje eigenbelang’ kan niet worden uitgesloten. Maarruhhh . . . hebbie wel eens in India, China en/of Pakistan (mee)gereden ?
mashell zegt
Jazeker. Ik weet dat het verkeer in India vele malen complexer is dan bij ons. En het gaat daar gewoon meestal goed. De benodigde bekwaamheid daar is vele malen groter dan bij ons: natuurlijk moeten de migranten de lokale regels leren en de ook hanteren maar dat kan ook met een online training wel.
kniesoor zegt
Zeggen, dat je volstrekt uit je nek l*lt klinkt nogal onaardig, dus zal ik niet doen. Maar je moet de ongevalsstatistieken van India maar een naast die van Nederland leggen, werkt verhelderend.
mashell zegt
Begrijp je het niet of wil je het niet begrijpen? Het verkeer in India is vele malen gevaarlijker en complexer dan bij ons, wie daar goed mee kan omgaan heeft in Nederland geen uitdaging.
kniesoor zegt
Kortom, je geeft de voorkeur aan wensdenken. Wens je er succes mee.
Robert zegt
@mashell:
Een scherp observerend vermogen is genoeg, zeker als je in een wijk woont (of zoals ik, heb gewoond) waar veel kennismigranten, arbeidsmigranten en statushouders werden en worden weggestopt.
Een van de redenen dat ik 20 jaar geleden op zoek ging naar een huis met per se een parkeergelegenheid op eigen terrein, is dat ik destijds in een periode van acht jaar vier keer schade had aan mijn auto, veroorzaakt door ‘migranten’ (in alle bovengenoemde varianten) die, niet gehinderd door enige kennis, kunde of
ervaringnuchterheid op de gemeenschappelijke parkeerplaats schade hadden veroorzaakt aan mijn auto. Die incidenten hebben mij destijds bij elkaar opgeteld bijna 2500 euro aan schades opgeleverd (nog niet geïnterpoleerd naar 20 jaar inflatiecorrectie), die ik allemaal voor eigen rekening moest nemen, want óf geen verantwoording nemend óf niet verzekerd óf een combinatie van beiden. En ik was bepaald niet de enige uit het blok waar ik toen woonde.Aon zegt
Dit soort berichten baart altijd zorgen. Hadden ze niet moeten doen, stomme ´migranten´. Het spijt ons namens alle moslims. Ik vind het echt erg voor u.
pier zegt
Heee Fransje Timmermans ben je hier incognito op Autoblog jij gutmensch!
berlinetta zegt
Aan de andere kant worden de kennismigranten hierheen gehaald door werkgevers die hun winstmarges op peil willen houden. Die werkgevers profiteren er dus niet. Niet gek dat een andere groep er ook van wil profiteren. Maar even los daarvan: het is natuurlijk nogal vreemd dat men uit een ander land komt met andere verkeersregels en hier zomaar een Nederlands rijbewijs krijgt. Het zou niet gek zijn om die mensen op z’n minst eerst een theorie-examen te laten afleggen zodat ze weten wat de regels hier zijn.
jippie zegt
En toch is het verkeer in Nederland in vergelijking met de meeste andere landen in de wereld wel van het niveau Jip & Janneke. Probleem met buitenlanders van bepaalde culturen is dat die met een ego-probleem zitten. Die weten alles zelf beter en dat maakt het voor rij-instructeurs ontzettend lastig om die nog iets te leren.
Robert zegt
Je bedoelt het niveau @jippie en Janneke?
😜
Dutchdriftking zegt
Het zogenaamde lange tenen syndroom ja. Precies de reden waarom het daar altijd oorlog is.
Robert zegt
Binnen een straal van 300 meter rondom mijn huis zijn er minstens vier zzp rijscholen gevestigd, allen gerund door instructeurs met dezelfde sociaal-culturele achtergrond. Zij richten zich overduidelijk ook op die doelgroep. En ze scoren elk makkelijk 60, 70 vijfsterren recenties op Google. En desondanks maar slagingspercentages van 15-25% bij het CBR…
berlinetta zegt
Maar ze hebben wel een mooie lesauto met een grote tüüter erop.
ponnie zegt
Natuurlijk niet te vergeten dat je in een bepaalde periode van het jaar eigenlijk niet ongewapend op pad kan.
bmwadept zegt
Kijk eens aan; Wij hebben hier een antropoloog niet Westerse culturen in ons midden.
Roadster1976 zegt
Super gekleurd stuk. Zelden zo geërgerd. Is er een % van die 26.000 omgruilde rijbewijzen die een ongeluk veroorzaken? Alsof wij hier zo goed rijden. Wat wel ter sprake mag komen is dat als je het rijbewijs om wilt ruilen daar oom een rij examen tegenover mag staan. Maar dat zou dan voor iedereen moeten zijn die niet de Nederlandse nationaliteit heeft.
nicolasr zegt
Zeg. Ik vertel alleen maar wat de rijschoolhouders en VVN in het AD zeggen he? Is niks gekleurd aan.
lekkaah zegt
Hoezo supergekleurd stuk? Het is toch vreemd dat “native” inwoners (zoals ik en waarschijnlijk jij) meer belasting betalen en strengere/duurdere rijbewijs moeten hebben in hetzelfde land?
Bovendien stoppen zij dat extra belastingvrije geld weer in woningen, auto’s en andere producten die daardoor in prijs stijgen hier. In beginsel misschien leuk voor onze GDP, maar minder leuk voor de “native” inwoners die die voordelen niet hebben, waardoor je als het ware de markt uitgedrukt wordt.
mashell zegt
Hilarisch dat je in dit betoog uitgerekend het buitenlandse woord “native” gebruikt (zocht je misschien oorspronkelijk ???).
Het is niet oneerlijk dat hoogopgeleide kennismigranten minder de eerste jaren belasting betalen, zij hebben immers in het buitenland op buitenlandse kosten hun opleiding genoten, zij hebben dus geen “opleidingsschuld” af te betalen aan de Staat der Nederlanden.
Het zijn niet de immigranten die de woningprijzen opdrijven, dat is de schaarste aan woningen. Je mag zelf bedenken of dat woningtekort misschien niet een beetje bewust door de VVD regering gecreëerd is omdat hoge huizenprijzen gunstig zijn voor de VVD achterban die uit huisjesmelkers, investeerders en villa eigenaren bestaat.
berlinetta zegt
Jouw reacties beginnen ook steeds slechter te worden zeg. Mijn god, wat een onzin kun jij uitkramen.
mashell zegt
Je bent het er niet mee eens, maar kunt geen inhoudelijke tegenargumenten bedenken en maakt het dan maar persoonlijk. Sterk, heel sterk…
bmwadept zegt
@Mashell, verder dan onderbuikgevoelens komt hij niet.
berlinetta zegt
Volgens mij zit jij zo diep in de onderbuik van je vriendje Mashell dat je de weg terug niet meer vindt.
berlinetta zegt
Ik vind je reacties bij elk artikel zo dom dat ik het niet de moeite waard vond om tegen argumenten te bedenken. Maar hier heb je ze:
– De reden dat expats belastingvoordelen krijgen, is omdat alle landen om ons heen dat ook aanbieden. Krijgen ze die belastingvoordelen niet, dan gaan ze naar onze buurlanden waar ze wel belastingvoordelen kunnen krijgen. Daarnaast is de regeling ook ooit bedacht om expats beter op weg te helpen in de beginjaren, omdat ze vanwege de verhuizing kosten moeten maken. Het al dan niet terug betalen van een ‘opleidingsschuld’ speelt geen rol. Dat geldt immers ook niet voor Nederlanders. Ja we betalen wel belasting waarmee o.a. het onderwijs wordt gefinancierd, maar dat is niet de reden dat wij meer belasting betalen dan expats.
De woningprijzen worden niet opgedreven door schaarste aan woningen. De woningprijzen worden opgedreven door mensen. Als we immers met z’n allen besluiten om minder te betalen voor woningen, dan gaan de prijzen omlaag. Zijn we met z’n allen bereid om steeds meer te betalen, dan gaan de prijzen omhoog. We creëren de huizenbubbel dus zelf. Voor expats geldt dat zij met financiële ondersteuning van hun werkgever een huis kunnen kopen of zelfs in een door de werkgever gekocht huis gaan wonen. Ook kunnen ze vaak meer lenen, juist door het belastingvoordeel dat ze hebben. Dat betekent dus dat dit wel degelijk een prijsopdrijvend effect heeft. Je hebt wel gelijk dat er een tekort aan woningen is, maar dat zorgt nog niet automatisch voor hoge prijzen. Het zijn de mensen zelf die er meer voor willen betalen.
En reken maar dat expats er mede voor zorgen dat vooral starters op de woningmarkt minder kansen krijgen. Ik werk ook bij zo’n bedrijf dat half India naar NL heeft gehaald om hier te werken. De Nederlandse werknemers die starter zijn op de woningmarkt hebben al meermaals aangegeven dat hun kansen op de woningmarkt steeds kleiner worden, omdat ze de woningprijzen in hun regio’s zien stijgen door de komst van de expats die hun eigen werkgever hierheen haalt.
En dat jij gelooft dat de VVD de huizencrisis bewust heeft veroorzaakt omdat dat gunstig is voor hun achterban, dan mag je dat uiteraard geloven. Ik vind het op z’n zachtst gezegd nogal erg ver gezocht.
lekkaah zegt
En vergeet niet dat je in weze nu op globaal niveau concurreert met ander personeel. De beroepsbevolkingspool is nu veel groter waardoor je doorgroeimogelijkheden beperkter is geworden doordat er buitenlands personeel aangenomen wordt. De lagere klasse maakt dit al veel langer mee (vrachtwagenchauffeurs, bouwvakkers, etc). Het lijkt erop dat hij pro globalisme is en dat alles mag wijken voor economische groei, zo vond hij ook de bouw van de datacenters van Microsoft enz. fantastisch. Je zou bijna zeggen dat mashell stiekem zelf stiekem op de VVD stemt.
sizedoesmatter zegt
Een vraag voor een vriend; hoe kun je in India aan een rijbewijs komen en dat weer thuis omruilen…? ;-)
Robert zegt
Vroeger stond dat bekend als de Antillen route; ging je op vakantie naar bijvoorbeeld Aruba of Curaçao om daar snel je rijbewijs te halen. Maar die regels daarvoor zijn aanzienlijk aangescherpt, zoals in de link valt te lezen.
rulefollower zegt
Dat omzetten van het rijbewijs hangt er heel sterk vanaf of het een bevriende rijbewijsstaat is. Nederland is best wel strikt, andere landen zijn wat soepeler met omzetten. Bijv. mijn partner (Braziliaans rijbewijs) kon in Zwitserland wel haar rijbewijs omzetten, maar vond het te veel moeite en toen we naar NL verhuisde moest ze een volledig rijles/rijexamentraject afleggen.
petroldrinker zegt
Geen nieuws, valt mij al mn hele leven op, je weet ruim van te voren aan hoe ze vaak rijden al enigzins inschatten of ze al hun leven hier zijn of pas recent zijn gekomen…. en nee dat is echt niet racistisch bedoeld.
potver7 zegt
Wat een ontzettend raar bericht. Hebben die rijschoolhouders ook cijfers die deze stelling onderbouwen, of is dit gewoon wat het lijkt: vanuit de onderbuik roepen dat iets een geweldig groot probleem is? Ik kan zo verdomd weinig met dit soort stellingen…
sanderkomnogeensergens zegt
Die gasten kunnen gewoon niet rijden.
cdlop01 zegt
Waarom boude stelling? Je mag het alleen van Timmermans en zijn extreem linkse elite clubje niet zeggen.
Trojan zegt
Er zijn tegenwoordig opvallend veel mensen die direct in een (plaatsvervangende) kramp schieten wanneer ergens een statistiek wordt gedeeld, specifiek wanneer deze niet in hun overwegend links-georiënteerd wens-denkbeeld past. Vreemde ontwikkeling die bepaald niet helpt om problemen te identificeren om ze te kunnen oplossen.