Zie hier de kleine Spaanse bomba, inclusief swekkerig nieuw logo.
Kleine hete hatchbacks, we houden ervan. Auto’s als de Golf GTI en Renault Mégane RS (combotest) zijn uiteraard niet te versmaden, maar de beste hete B-segmenters zijn misschien nóg wel iets leuker. Alle auto’s zijn immers wat uit de kluiten gewassen in de afgelopen decennia. De gemiddelde C-segmenter is tegenwoordig een auto van dik 1.300 kilo. Voor het betere lichtvoetige gooi-en-smijt werk door drukke stadscentra pak je daarom een Fiesta ST (rijtest).
Tenminste, dat was de afgelopen jaren het geval. Ford zette met de Fiesta sowieso al een scherp sturend autootje neer en de ST gooide daar nog een schepje bovenop. ‘Iedereen’ was het er wel over eens dat het de fijnste in zijn segment was. Tijd dus voor de concurrentie om er weer een tandje bij te zetten.
Seat pakt de handschoen op met de heet gepeperde versie van de nieuwe SEAT Ibiza Cupra. Of wellicht moeten we zeggen CUPRA Ibiza. Seat wil het Cupra-label namelijk wat extra cachet geven door er een ‘apart merk‘ van te maken, inclusief gave logo’s op de grille, het stuur en de achterklep.
Onder de kap ligt waarschijnlijk (een variant van) dezelfde 2.0 TSI die ook in de Volkswagen Polo GTI ligt. Die auto is natuurlijk nauw verwant aan de CUPRA Ibiza, maar we hopen stiekem dat de Cupra Ibiza net als de snelste Leon net wat rauwer en speelser is dan zijn Volkswagen-broer. De foto’s die naar buiten zijn gekomen via Instagram zien er alvast dik uit. Hoewel, het kan eigenlijk nog wel wat dikker allemaal. Misschien houdt Seat Cupra nog wat ruimte over voor een CUPRA Ibiza R?
UPDATE: meer info en foto’s van de CUPRA Ibiza check je HIER!
joejojo2012 zegt
Zo ontzettend sneu dit. Een nieuw merk my ass….
vonklausenburg zegt
@joejojo2012: Misschien dat dit logo binnenkort ook prijkt op de daken van de huizen in Huedin…
Domientje zegt
Of op een oude Dacia op het voorraam tegen de zon of achterop als reclame, alleen kom je ze niet veel meer tegen die oude auto’s @vonklausenburg:
stationcar zegt
@joejojo2012:
Het hele merk Seat is een beetje sneu.
Geen idee wat de toegevoegde waarde is ten opzichte van bijvoorbeeld Skoda.
bmwfreak038 zegt
@stationcar: seat sneu? Wauw onder welke steen heb jij gezeten..
stationcar zegt
@bmwfreak038:
Ja Seat is sneu, kennelijk ben ik niet de enige die dat vind, gezien de reacties hieronder…
Onder welke steen heb jij eigenlijk gezeten?
str8six zegt
@stationcar: sneuat
bmwfreak038 zegt
@stationcar: lul niet zo dom man kennelijk heb je ogen dicht zitten? Of kijk je nooit wtcc of weet je niks van cupra’s maar sla niet zo’n onzin uit Seat is lang niet meer waar het 10 jaar geleden was, je moet vooruit kijken niet achterom, newsflash! De dikke powerstations, snelle hatchbacks? i rest my case, het zal wel aan mij liggen..
user888 zegt
@bmwfreak038: auto-emotie?
Loek zegt
@stationcar: Seat en Skoda zijn de budgetmerken (neem met korrel zout, want aangekleed zijn ook die vrij duur tegenwoordig), maar het is duidelijk te zien dat Skoda’s vrij verstandig, comfortabel en groot zijn, terwijl Seat meer de “passie en emotie” en de sportiviteit benadrukt (nee ik verzin dit niet zelf).
Daarom zul je een grote familie-SUV of een Superb-size stationwagon alleen maar bij Skoda in het assortiment zien staan, maar een Leon FR Estate met 300 pk of een stripped-down Leon Cupra R met 310 pk, klaar voor het circuit, alleen maar bij Seat staan.
Daardoor bezorgt VAG Seat nu wel een beetje een bestaanscrisis: het onderscheidt zich van Skoda door “emotioneel” en sportief dus te zijn, maar die emotie en sportiviteit zijn het meest aanwezig in de Cupra modellen die nu apart worden.
Want geef toe, een Ibiza ziet er misschien leuk en sportief uit maar snel is anders. En voor die “passie en emotie” is er dus nu Cupra.
Ik begrijp de insteek die VAG met Seat en Skoda wilt bereiken. Maar momenteel is de meest rationele keuze degene die het voordeligst is in de lease. En helaas voor Seat is dat in Nederland kennelijk Skoda.
poes zegt
@720s: Mwah. Gedeeltelijk waar. Een auto hoeft niet uitgesproken snel te zijn om toch sportief te rijden en aan te voelen.
blaze3027 zegt
@stationcar: het is geen Skoda …toegevoegde waarde
vonklausenburg zegt
Logo doet het lijken alsof dit een Chinese ripoff is!
rollingstoned zegt
@vonklausenburg: of een mislukte werpster ?
joost1990_2 zegt
@rollingstoned: ik ben niet zo thuis in de baseball wereld
Gulli zegt
@rollingstoned: open deur; mislukte werpster is een pleonasme. Vrouwen kunnen sowieso niet gooien! :D
Onehp zegt
@gulli: werp-ster?
rollingstoned zegt
@Gulli: https://goo.gl/images/KUUigm
kevin_krystofiak zegt
Ziet er mij vooral aftermarket/tuning uit … het logo vind ik totaal niet passen (precies van transformers) en het carbon op het stuur bijvoorbeeld komt mij heel goedkoop over. Ziet er ook niet uit als een apart merk, vind dat ze meer moeite mogen doen hiervoor.
toyotaprius zegt
Optimus-Seat..
healey zegt
Wie z’n neefje van 12 mocht dit logo ontwerpen?
rutger97 zegt
Logo in interieur en op de velgen ziet er opzich nog wel uit. Maar in die grille staat het achterlijk
ikleesookoverautos zegt
@rutger97: op de achterklep ziet het er ook niet uit.
viezefreddyw zegt
Whahaha. Wat een logo. Wat lelijk zeg.
misterdrogba zegt
Het had beter geweest als ze a la Range Rover de letters C U P R A hadden gezet in de grille.
escher93 zegt
Wat een bizar (slecht) idee…
sntial zegt
@escher93: neen. Range Rover moet daar mee stoppen.
sntial zegt
@sntial: is een antwoorden open de reactie hier boven @misterdrogba
sntial zegt
@sntial: Urgh autocorrect
ds3thp zegt
Wat een verschrikkelijk logo zeg! Snap niet hoe ze dat hebben verzonnen.
Ook het merk apart zien is redelijk bijzonder! Cupra is lang niet zo bekend, bijzonder, onderscheidend of sterk in de markt zoals AMG, ///M dat zijn!
Wellicht dat VAG grootse plannen heeft met Cupra, maar dat had toch ook gewoon onder Seat gekund?
clarkson zegt
@ds3thp: amg en m zijn tuners van een merk. Dit is meer wannabe abarth.
viezefreddyw zegt
Whahaha. Wat een lelijk logo. Ziet er niet uit.
baklava zegt
Als ik zo’n auto zou kopen zou ik meteen de SEAT logo’s er weer op plakken. Lijkt goedkoop dit.
mashell zegt
@baklava: als iets al verbetert met een Seat logo dan is het wel ernstig.
lincoln zegt
Morgen bij TROS opgelicht ..
Autobloggers ontdaan door logootje ..
niko_bloemendal zegt
Welk logo hebben ze geprobeerd te imiteren, ik zie combinatie van Vaillante en Transformers… hmmmm
alcantara zegt
Die Chinezen kopiëren echt alles
heat59 zegt
Seat is en blijft een beetje zoals naar de kroeg gaan. Met lekker wat pintjes op scoor je een goed uitziende vrouw en neem je mee naar huis. Als je er eenmaal in zit is het allemaal te oud en slecht afgewerkt…
trustmeiamanengineer zegt
Wat was er mis met gewoon het Cupra label als sportieve versie voor een Seat. Bekt prima, en heeft in de combinatie best wel bekendheid. De paarse broeken verveelde zich zeker….
2wheeler zegt
Volume op 100, wat klassiekertjes van Forze records over de McDonalds parkeerplaats pompen en flink met je koplampen seinen. Tadaaa: een housefeest dat Parkzicht kleineert inclusief keistrak logo!
goofr zegt
Dus vanvoor is het logo een driehoek, vanachter is het logo een vierkant en vanbinnen is het logo een foute nineties tribal…
cr33p zegt
Zonde, waren zulke leuke auto’s en nu is er iemand met wat plastic rotzooi aan de haal gegaan ..
awesome zegt
Wat een armoe…
deolivier zegt
Zal ongetwijfeld wel lekker rijden, maar wat een lelijk skoda hok is dit zeg
@awesome:
E34M5Touring zegt
Gelukkig. Nog steeds een gitzwart kleurloos interieur.
volvo480gtt zegt
Wat ziet het er ontzettend goedkoop uit op foto 7
boxer74 zegt
Kijk naar stoelen print op foto #5. Logo makes sense now?
harrie zegt
Ach de priemiejum merken proberen ook steeds vaker de wind uit de zeilen van tuners te halen door zelf afzichtelijke opplak-plastic pakketjes aan te bieden, waarom zou een budget merk als Seat het Autostyle dan niet moeilijk kunnen maken.
McDonald’s look met fabrieksgarantie, wordt vast een verkooptopper.
tonebon zegt
Lijkt net een GTA 5 auto die je moet doen denken aan een Seat.!
gtveej zegt
Mag hopen dat dit een lokale tuner is! Wat een lelijk logo.
BaRa zegt
Logo valt op zich nog wel mee. Ik heb niks met dat goud, of is het messing, of brons, qua look (en al helemaal niet als het rood omrand wordt, zoals op de achterklep), maar qua vorm is er weinig mis mee. Het interieur daarentegen… ik weet dat het rotslechte foto’s zijn, dus misschien valt het IRL wel mee. Maar ik vrees het ergste. Het ziet er VAG op z’n smalst uit, door het probleem waar ze zelfs bij Audi mee worstelen: de balsem-look. Je stapt in de auto, en waant je meteen in een uitvaartcentrum. Auto emoción? Not so much, helaas.
johanw zegt
Transformers logo ofzo dit ?
Dutchdriftking zegt
In de voetsporen van Abarth… Ik moet het logo nog eens goed zien om alleen daar over te oordelen. Maar als het de Cupra´s echt leuker maakt vind ik het prima!
LaLancia zegt
Dat logo… wat een giller!
berlinetta zegt
Man man man wat een belachelijke beslissing om hier een apart submerk met dat logo van te maken.
ikleesookoverautos zegt
Zit wel een mooi stuurtje in.
vpowert zegt
Het blijft me verbazen hoe slecht ze bij VAG zijn met het managen van hun bread-and-butter merken. De positionering was al wat vaag, maar als je bij Seat de sportieve modellen weg neemt en onder een apart merk zet, wat blijft er dan over om het merk Seat te positioneren? Seat minus sportieve modellen is Skoda?