Na alle voor–aankondigingen en roddels is het nu definitief. Een Nederlandse-Arabisch samenwerkingsverband onder leiding van Michiel Mol heeft het Midland F1 team overgenomen.
De deal is in de vroege uurtjes van deze zaterdagmorgen afgerond en zou een waarde hebben van 90 miljoen euro. Waarschijnlijk krijgt het team de naam Spyker en de motoren die komen van Ferrari. De F1 motorendeal zou ook gerelateerd zijn met de Spyker SUV, dus wellicht krijgt die ook Ferrari power.
De officiele aankondiging wordt vandaag verwacht (bron: grandprix.com).
dekster zegt
suv met ferrari V12 mmm :D
roderik zegt
daar kan geen porsche cayenne turbo tegen op
dekster zegt
tegen de prijs ook niet ;)
360driver zegt
Tja dan krijg je weer zoiets a la Lambo LM002: EINDELIJK!!!!!
dana zegt
Dit zal toch niet waar zijn? Het “exclusieve” Ferrari dat zijn motoren verkoopt aan Spyker????? Een SUV met een Ferrari motor????
Ik kan het me echt niet voorstellen! Kzal het nieuws vandaag scherp in de gaten houden….
Franqie zegt
Maserati rijdt toch ook met Ferrari-motoren, en ze zullen die motor echt wel zo verspykeren (leuke woordspeling ;) ) dat hij een heel eigen karakter en geluid krijgt…
stiggie zegt
lekker die motoren van ferrari hoop vermogen en erg mooi geluid
maar ik dacht dat het al bekend was welke motor en in de suv van spyker ging dat wqas toch de w12 van audi die ook in de a8 zit
Stylez zegt
Een Spyker/Ferrari combinatie…
Jam jam.. Dat wordt smullen!
dekster zegt
ferrari spyker overkopen? :-?
roderik zegt
@dekster nee, spyker ferrari overkopen
Mister-E zegt
Dan mag ie nog een Ferrari-motor krijgen, die D12 blijft een gedrocht !
Fiat Rider zegt
Dat zou Audi niet leuk vinden, dat Spyker nog een motorenleverancier in huis hebben gehaald, toch?????
Danger zegt
Eindelijk een Nederlands team! En dan ooknog Ferrari motoren het kan bijna niet beter.
Fiat Rider zegt
Kan je ook je vorige bericht veranderen, of heb je die mogelijkheid hier niet????
Spyker kan heus wel met Ferrari motoren een topteam worden, maar dat zijn ze geloof ik over een jaar of 3 / 4 jaar pas.
In de eerste paar jaar moet Spyker eerst wat ervaring opdoen.
Eric zegt
In het vorige bericht schreef ik dat het gekke stuurtje in een F430 zou komen. Toen reageerde iemand dat het enkel F1 motoren betrof. Nu, ik zit er niet ver naast als er een V12 of V8 in de Spyker komt! Nu worden deze auto’s nog duurder want ze zullen voor de Audi motoren lang niet zoeveel hoeven te betalen als voor een Ferrari motor.
Moest Enzo dit zien, hij draaide zich om in z’n graf, want de SUV van Spyker is echt wel lelijk!!!!
bertje zegt
hoop dat ferrari als voorwaarde stelt dat die D12 badkuip nooit in de buurt van hun v12jes komt…verder ben ik in blije afwachting! staat er volgende race dan al een propellor op de midland?
J. zegt
Is nog steeds niet officieel. Gisteren heeft Michiel Mol nog een interview gegeven, en daarin gezegd dat het pas officieel is zodra de persconferentie gehouden word.
Ze zijn echt wel extreem dicht bij een deal, maar ze werken zich kapot om al het papierwerk er omheen nog te kunnen regelen. We zullen nog een paar uurtjes moeten wachten voordat het 100% zeker is!
Het is ook nog maar sterk de vraag of Ferrari motoren gaat leveren, het zou schitterend zijn maar ze hebben ook nog een contract met Red Bull Racing. Persoonlijk denk ik niet dat Ferrari 6 auto’s gaat voorzien van motoren, ze zullen het denk ik bij 4 auto’s willen houden.
Nu is de relatie RBR/Ferrari sterk bekoeld, RedBull Racing wil gebruik gaan maken van Renault motoren, en roepen nu dat Ferrari een contract heeft met Red Bull. Dat zou betekenen dat ze zonder consequenties de motoren in de Scuderia Torro Rosso kunnen pleuren, Ferrari is het daar echter niet mee eens en wil RBR aan hun contract houden of dit anders waarschijnlijk verbreken.
@Fiat Rider, een topteam word je echt niet door goede motoren, Sauber heeft in de jaren dat ze met de Ferrari motor reden ook niks gewonnen. Misschien als ze bij Spyker slim genoeg zijn om óf Dalarra het chassis te laten bouwen, óf een complete auto bij een topteam weg te kopen (wat legaal word binnenkort) dat ze kunnen gaan winnen, anders zie ik er nog niks van terecht komen.
petje zegt
daar kan geen porsche cayenne turbo tegen op !!!!!!!!! JA TUURLIJK. hahaha
plof plof alweer een motor kapot.
Fiat Rider zegt
J, daar heb je wel gelijk in, alleen met Ferrari motoren ben je er nog niet.
Want er spelen meer factoren mee om Spyker een topteam te laten worden.
Dink zegt
Een topdag voor .nl
m5 zegt
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=15231
er is nog niks bevestigd
Nee! Die andere Rick zegt
oke en wie worden de coureurs? Christian zal wel blijven toch?? Ik bedoel goede motor, hollands glorie, gerucht dat Mike Gascoygne die kant op komt. Dan kunnen ze toch wel strijd leveren met de middenmoot?
Maar wie dan wordt dan die andere coureur….
Jan.S zegt
Inmiddels is de aankoop bevestigd,en Gascoygne is ook bevestigd!
Hoera een Nederlands F1-team!!
http://www.racefreaks.nl/news_management.rf?action=showarticle&articleid=15233
damster zegt
Historisch moment voor de NL autosport! Geweldig. Mol kan en houdt van cash splash-en om doelstellingen voor stake-holders te bereiken, maar dan wel op een gecontroleerde manier, gecombineerd met een snaarstrakke ambitie en een passie voor de Koningsklasse die het gevoel voor zijn familieleven zo mogelijk overstijgt. In short: Groot deel van de ingredienten voor potentieel succes in de Formula 1 zijn aanwezig.
Als het team de huidige, eigen ontwikkelingen kan behouden en op een groter platform kan uitbouwen, dank ik dat middenveld einde seizoen ’08 mogelijk is.
Veel succes, mannen!
jacky X zegt
Niemand iets opgevallen!? …geen 90 milj. euro maar 90 milj. dollars!
Bram zegt
ik heb ’t idee dat Spyker en het M-consortium een erg goede weg in zijn geslagen. Ze hebben realistische plannen, trekken gevestigde namen aan, het klinkt allemaal erg goed. Ben echt heel erg benieuwd hoe dit verder gaat!
911 zegt
Ja ik ook echt leuk een f1 team met Nederlandse naam, het gaat nog iets worden met spyker.
Bram zegt
Schumacher stopt, Spyker begint..
een bijzondere dag voor de formule 1!
autoblogger zegt
Persbericht highlights:
* Team to be called Spyker MF1 Racing and will be a 100% subsidiary of Spyker.
* Michiel Mol to join the Management Board of both Spyker and Spyker MF1 Racing as Director of Formula One Racing.
* Mike Gascoyne becomes Spyker MF1 Racing’s Chief Technology Officer effective November 1, 2006.
* Colin Kolles remains Team Principal of Spyker MF1 Racing.
* Fred Mulder to join the Supervisory Board of Spyker.
* Acquisition to be finalized by September 30, 2006.
* Transaction to be financed by means of a fully underwritten share issue of 2,650.000 shares at € 20 per share (totally 53 million euros, the majority of which will be taken up by Michiel Mol), in addition to an interest free vendor loan for the remainder. The new shares represent 40% of all outstanding shares after the share issue.
* All new issued shares shall have a 180 days lock-up.
* The enterprise value for MF1 Racing amounts to US$ 106.6 million payable as follows:
– Initial payment upon closing per September 30, 2006 of US$ 68.6 million.
– First deferred payment of US$ 15 (fifteen, ignore the four) million payable on the first anniversary of closing.
– Second deferred payment of US$ 23 million payable on the second anniversary of closing.
* Earnings per share in the book year 2006 will increase as a consequence of the MF1 Racing acquisition and Spyker Cars expects to be profitable this year.
* Transaction subject to approval by the Extraordinary Shareholders Meeting of Spyker Cars N.V. to be held in Zeewolde on Wednesday September 27, 2006 at 14:00 hours.
*Announcement on 2007 engine supply agreement to follow shortly.