Rechtvaardigheid.
Wie regelmatig op de openbare weg te vinden is, zal ongetwijfeld meermaals in aanraking komen met links- en middenbaanplakkers. De nietsvermoedende automobilisten brengen het bloed van degenen achter hen eenvoudig aan de kook. Logisch, dus, dat dergelijke overtreders op een boete kunnen rekenen wanneer ze betrapt worden. In België hebben ze besloten de kleefkousen voortaan zwaarder te straffen. In de toekomst mag men dubbel zoveel betalen.
In België vinden ze het niet meer dan logisch dat links- en middenbaanplakkers op de bon geslingerd dienen te worden. Immers, volgens de wet moet iedere bestuurder zoveel mogelijk aan de rechterzijde van de weg rijden. Wie dit niet doet, kan rekenen op een prent van oom agent. Voorheen kregen dergelijke overtreders een boete van 58 euro op hun dak, voortaan zal dit 116 euro zijn. Bij een minnelijke schikking gaat het om 160 euro.
Met de verhoging van deze boete worden links- en middenbaanklevers voortaan hetzelfde behandeld als automobilisten die rechts inhalen. Wie in België gepakt wordt voor een dergelijke overtreding, moet eveneens 116 euro betalen.
Beeld: McLaren Senna op de snelweg, door @jellejanssen
lincoln zegt
Dus toch nog kopvoddentax ..
momo zegt
@lincoln: Helemaal juist! Jij gaat door voor de wasmachine.
dawwg zegt
Pfff, begrotingstekort loopt zeker weer op daar ?
RiKe zegt
Waarom alleen in België? Hier heel snel invoeren! Iedere dag kom je een leger van die dwazen tegen die allergisch zijn voor de rechterbaan waar ze eigenlijk wel thuis horen.
torsen zegt
@rike: Als bestuurder van een motorvoertuig niet zoveel mogelijk rechts houden op een autoweg of autosnelweg – 140 euro
Als bestuurder van een voertuig niet zoveel mogelijk rechts houden op een andere weg dan autoweg of autosnelweg – 240 euro
Als bestuurder niet links inhalen – 240 euro
reind zegt
@torsen: Best gek dat de oorzaak goedkoper is dan het gevolg
erwh zegt
@reind: inderdaad. De boete voor links rijden zou de optelsom van de boetes voor bumperkleven, rechts inhalen en hinderen van overig verkeer moeten zijn.
granlusso zegt
@erwh: @reind: Mwah, ik snap het wel, rechts inhalen is gevaarlijker dan links rijden. Voorbeeld, de 5-baans A2: ik ga zelf meestal helemaal naar de meest rechterbaan toe, om vervolgens vlak achter de linksrijder helemaal naar de meest linkerbaan te gaan om de linksrijder in te halen. In de meeste gevallen hebben mensen dan wel door dat ze onnodig links rijden. En anders gewoon paar keer met groot licht seinen, maar gewoon niet rechts inhalen :)
dondeboer zegt
@granlusso: dat kort erachter, kort ervoor terug werkt best heel vaak ook niet. Sommige mensen hebben echt geen flauw idee hoeveel hinder ze veroorzaken.
marinepower zegt
@torsen: rechts inhalen is goedkoper dan bumperkleven, en schiet ook nog eens meer op.
momo zegt
@rike: Helaas al ingevoerd. Helaas, omdat er niet actief op wordt gehandhaafd door onze agenten die op de snelwegen surveilleren.
ikkeook zegt
@momo: Mag ik dan een bijzondere bevoegdheid krijgen om deze taken over te nemen op de A16?
koeckenbacker zegt
@ikkeook: zo inderdaad, en vooral bij de drechttunnel. Van die idioten die moeten en zullen door de linker tunnelbuis, en na de tunnel zijn de 2 rechtse van de 4 stroken tot rotterdam vrij. Wat een ellende daar met die k#ttekoppen
ikkeook zegt
@koeckenbacker: Ik ga er bij de N3 af, maar het zijn doorgaans buitenlandse bestuurders die massaal op de middelste rijstrook blijven rijden. En dat zou nog een beetje te accepteren zijn als ze maar een passende snelheid hadden. Maar heel vaak zijn het rijdende chicanes.
koeckenbacker zegt
@ikkeook: ik ga er bij dordrecht op. Daar begint het al met invoegen met 70 ?
jopdispa zegt
@koeckenbacker: Het is ook niet te geloven welke capriolen mensen daar uithalen om kosten wat het kost door die linker tunnelbuis te gaan. Ik heb auto’s zien stoppen op het puntstuk om nog naar links te gaan!
koeckenbacker zegt
@jopdispa: in de spits ga ik altijd door de rechter, die loopt veel sneller ?
rotasaxal zegt
@momo: agenten op de snelweg? Ik zit elke dag op de snelweg en ik kan me niet heugen, wanneer ik voor het laatst een rijkspolitie heb gezien.
VeniVidiVici zegt
@rotasaxal: Dan doen ze het goed. Voor je het weet krijg een een bordje ‘stop politie’ vanuit een onopvallende vw golf, seat of audi a3/a4
sirprize zegt
@rotasaxal: als het goed is sinds 1993 niet meer gezien. Aangezien de rijkspolitie toen is afgeschaft.
momo zegt
@rotasaxal: Rijkspolitie heb je helaas niet meer. Er was een tijd dat de KLPD het overnam, ook die zijn er helaas niet meer.
dennisn52b30 zegt
@rotasaxal: ja hoor rond Rotterdam genoeg: onopvallende motor en autos
milvus zegt
@dennisn52b30:
rotasaxal zegt
@dennisn52b30: jammer dat ik dan altijd auto’s over de doorgetrokken streep zie voordringen bij knooppunt Ridderkerk. En politie niet.
bitd zegt
@rike: het was ook weer raak van en naar Oostenrijk, wat een lijers.
joost1234 zegt
@rike: autoblog.nl ja, nl van NL.
imaginenl zegt
En wat doen we met mensen die de spitsstrook weigeren te gebruiken? Dat komt veel vaker voor dan middenbaanplakkers?
En overigens: ik ga er gewoon, net zo fout, rechts voorbij.
torsen zegt
@imaginenl: Alleen als de spitsstrook rechts zit. Links werken ze prima.
bitd zegt
@torsen: is ook een beetje raar zo’n doorgetrokken streep, waar ze normaal wel op handhaven.
mashell zegt
@imaginenl: dat ze weigeren een spitsstrook rechts te gebruiken is gewoon een vorm van middenop rijden. Ze zien drie rijstroken en denken dan “yes! slapen/appen/masturberen/neus peuteren/etc.”
dennisn52b30 zegt
@imaginenl: ik knal er ook hard rechts voorbij.. na een tijdje erachter hangen ben ik het helemaal zat en dan tussengas terug naar zijn 3 en mazzel
jaapiyo zegt
Tsja voor de popo moet het ook elke keer een dilemma zijn. Slinger je die snelweg linksplakker op de bon voor 140 Euro, of speel je door voor de onvermijdelijke frusti rechtsinhaler voor 240 Euro. Decisions decisions…
lekkaah zegt
@jaapiyo: sorteren op nieuwwaarde
blackmilo zegt
@jaapiyo: wellicht dat extra belasting op rijden in de spits zo realiteit kan worden. Het is toch bezopen dat ik ’s ochtends meer auto’s rechts dan links in zou kunnen halen.
kouwi zegt
@jaapiyo: ik zou zegge de linksplakker. Die lokt de overtreding van de rechtsinhaler uit.
reind zegt
@jaapiyo: Als iedereen rechts houdt kan niemand rechts inhalen. Zo simpel is dat. Dus de linkt plakker.
pomoek zegt
En wat gebeurt er als de midden aanplakken zich keurig aan de v-max houdt? In dat geval is het toch onmogelijk om die legaal rechts in te halen?
gandini zegt
@pomoek: Ook als ze langzamer rijden, is het nog steeds onmogelijk om die legaal rechts in te halen.
pomoek zegt
@gandini: klopt, Ik sta gecorrigeerd. Mijn punt is eigenlijk dat als iemand op de A2 op de middelste van 5 banen precies 100km/h rijdt, het “probleem” niet bestaat, tenzij je harder dan 100 rijdt en je 2 banen moet opschuiven om de middenbaanplakker in te halen.
Met andere woorden: je moet eerst een overtreding maken wil dit een probleem zijn.
Mensen die onder de maximum snelheid op een andere dan de meest rechtse baan rijden mogen wat mij betreft onmiddellijk op de bon.
torsen zegt
@pomoek: als ik die persoon met 230 km/u rechts inhaal is er toch nog steeds geen probleem?
Moeten we dan hardrijders alleen beboeten als er andere mensen op hun baan zitten ofzo?
pomoek zegt
@torsen: mee eens. Dat is ook mijn punt.
dutchneon zegt
@pomoek: probleem is dat de meeste mensen denken dat ze 100 rijden, maar de één rijd 94 de ander 97 en dan nog 9000 anderen die de cruisen op 101, 102, 103, 104, 105 of zelfs 109 hebben staan.
Uiteraard is iedereen vol overtuigd van zijn recht dat hij legaal zo hard mag rijden…. dat gevoel word nog eens versterkt door de mega som aan MRB die we maandelijks afdragen.
bitd zegt
@pomoek: leuk bedacht, maar mijn 100 is vaak 10km/u sneller dan van die moraalridder, dus gewoon rechts rijden, daarnaast zijn het ook dezelfde lui die de variabele snelheden en tijden niet kennen, maar wel onnodig links rijden. Dan dus met zo’n 20-40 km/u langzamer dan toegestaan.
cloverleaf zegt
@pomoek: bedoel op je op die hele korte stukjed zonder traject controle?
torsen zegt
@pomoek: legaal rechts inhalen?
tortuga zegt
@pomoek: je moet niet midden plakken dat is 116euro
gebruikersnaam3 zegt
Ja lachen. Ik rijdt wekelijks op de E19 en als je niet links rijdt en blijft rijden kom je er later nooit meer tussen en zit je dus vast achter inhalende vrachtwagens. Ik praat het niet goed, maar ik begrijp het wel.
tortuga zegt
@gebruikersnaam3: het is door die linksplakkers dat je er niet tussen komt… en gatplakkers dan ook want er niet tussen kunnen heb je zelf een 15m lange auto
henrie zegt
@gebruikersnaam3: Een gevalletje ‘self-fulfilling prophecy’ dus. Als iedereen netjes naar rechts zou gaan, zou het probleem niet bestaan, en kun je prima naar links om een vrachtwagen in te halen. Maar omdat iedereen links aanhoudt, onder het motto “anders kom je er nooit meer tussen”, ontstaat het probleem, en kun je er inderdaad niet meer tussen. Met andere woorden, met z’n allen gewoon rechts houden, en dan is er niks aan de hand. Maar dat is vast te lastig voor de meeste Nederlanders…
Dutchdriftking zegt
Kijk onnodig links rijden. Ergenis nummer 1!
bakingmynextbenz zegt
Op de A2 ook zo’n drama met die linksplakzombies. Heb het altijd al vreemd gevonden dat de boete voor onnodig linksrijden lager is dan rechts inhalen. Het is duidelijk dat rechts inhalen vooral gebeurd dankzij die linksrijders.
reind zegt
@bakingmynextbenz: Vooral? Als je direct weer naar rechts gaat na het inhalen dan heeft niemand de mogelijkheid om recht in te halen. Dus de links plakkers zijn de schuldige.
bakingmynextbenz zegt
@reind: wat is daar anders aan dan wat ik al schrijf? Je bent het dus gewoon met mij eens
wahltiroler zegt
Voorheen kregen dergelijke overtreders een boete van 58 euro op hun dak, voortaan zal dit 116 euro
Enfin…
De bestuurder van de auto op de foto gaf de verbaasde agent € 232,–
en reed vrolijk over de middenbaan verder.
Tijd voor progressieve boetes.
Golfje op de middenbaan € 116
Audi 6 € 516
Mercedes S € 1.516
Bestuurder van auto in beeld € 15.160
De man die deze auto kan betalen “voelt” de andere boetes niet
dennisn52b30 zegt
@wahltiroler: lol de communist
intimrasiert zegt
Het is vaak zo vol op de snelweg (een drukte die al dan niet bewust wordt gecreëerd en in stand gehouden door het afkruisen van rijstroken) dat er een caravaan linksrijders ontstaat met rechts zo nu en dan een vrachtwagen. Dit is gangbare praktijk, en logischerwijs getolereerd door de ‘wedstrijdleiding’. Hierdoor wordt het rechtsrijgebod al met voeten getreden. Het verkeer is een jungle. Zolang we elkaar niet in de weg zitten en respect tonen, gaat het goed.
sirprize zegt
@intimrasiert: respect of niet. Hele drommen zitten te slapen achter ’t stuur en hebben niet door dat ze gewoon veilig naar rechts kunnen… “ja, maar ik moet over 500 meter weer een vrachtauto inhalen, dus ik blijf alvast links rijden” dat volk
desjonnies zegt
Straks dus een doodverlaten middenbaan.
tortuga zegt
Dus links plakken omdat die voor u niet rechts wilt rijden en dan deze vervolgens rechts inhalen is beide 116euro.. slim gezien alweer. Geef toe dat ik graag rechts inhaal zeker op een 3 vakken autosnelweg. Die rechtse baan is meestal 100de meters leeg en ongebruikt
auto62 zegt
Net als in Amerika keep your lane invoeren. Tevens verkeerslichten aan overkant van weg plaatsen, scheelt weer een verrekte nek
sirprize zegt
@auto62: grotendeels een fabeltje. In de meeste Staten in de VS moet je gewoon rechts houden, tenzij er specifiek anders wordt vermeld. “keep your lane” bestaat überhaupt niet, dan is het “stay in (your) lane”
sirprize zegt
@sirprize: Californië en New York zijn geloof ik staten waar “rechts inhalen” is toegestaan, en laat dat nou net de populaire staten in hollywoodfilms.
koeckenbacker zegt
@auto62: hier in nederland het keep your lane? Dan is er helemaal geen doorkomen meer aan..
Er zijn er maar genoeg die het trouwens al doen, die heten linksplakkers.
mashell zegt
@auto62: verkeerslichten aan de overkant van het kruispunt is juist onhandig, zeker in het donker is het dan onduidelijk waar je je moet opstellen en dat komt vrij precies met onze sensor gestuurde verkeerslichten. Tegen de zere nek is er een andere oplossing, bij een MINI altijd een panoramadak bestellen of gewoon geen MINI kiezen.
aquila2003 zegt
Ein-de-lijk!!!
hippopotamus zegt
De A2. Ik moet ‘m dagelijks af van Amsterdam richting Utrecht. Door trial & error weet ik dat je prima de 107 aan kan houden op Waze GPS. Helaas denkt de rest dat ze prima links kunnen blijven op de meest linkerbaan met een snelheid van 102 a 103 op de teller. Al is dat niet hèt probleem. Hèt probleem ligt bij die baan ernaast. Bij de automobilisten die op de één na linkerbaan (of zelfs daarnaast) lekker langzaam gaan rijden en niet netjes naar rechts gaan. Handig voor hun, zo in die baan blijven, want dan kunnen ze lekker op hun telefoon kloten. AAAAAAH! Verder heb ik een vrij kalm leven.
ghost zegt
Belgen zijn dus toch slimmer dan Nederlanders!
auto62 zegt
Driebaanswegen vragen om andere regelgeving
moah zegt
Als je bloed gaat koken van mensen die links plakken, is therapie een optie ^_^
wouteraerox zegt
Hoe denken jullie over de A6? Wat een drama met 2 rijstroken en wat vrachtwagens. Iedereen te dicht op elkaar waardoor je soms abrupt af moet remmen naar 70..
heat59 zegt
@wouteraerox: dat stuk tussen Almere Buiten – Lelystad moet echt nodig 3 baans worden. Wat een drama. Vanaf stipt 15:00 staat het daar altijd stil
VeniVidiVici zegt
Als je op de rechter baan zit gewoon rechts er voorbij kachelen op je eigen baantje om vervolgens in je spiegel te zien dat die persoon gewoon stug in het midden blijft rijden.
Joerek zegt
Begrijp eigenlijk uberhaupt niet waarom rechts inhalen verboden is. Zo onveilig is dat toch niet? Altijd kijken als je van strook wisselt.
thereisnosubstitute4cubicinches zegt
De A16 van Dordt naar Rdam, inderdaad wat een DRAMA… Vanaf De afslag Dordt centrum zitten ze tegen de linker geleiderail geplakt en dat is de rijstrook waarop ze blijven irriteren tot ze erachter komen dat ze uiterst rechts over de Brien heen moeten voor 24 t/m 26, wat natuurlijk resulteert in kamikaze. Van mij mogen ze er hier in NL ook veel strenger op controleren en kunnen de boetebedragen niet hoog genoeg zijn!
VeniVidiVici zegt
@thereisnosubstitute4cubicinches: Logisch… hoe dichter bij Dordt hoe rotter het wordt!
azuli zegt
Man man dacht eindelijk in NL. Pff
vroaaar zegt
Die kop gaat weer nergens over… iedereen die niet rechts gaat rijden als dat kan, krijgt dezelfde boete, dus middenbaanrijders krijgen geen extra “dure” boete. De boetes zelf zijn trouwens niet duurder dan het papier waarop ze geprint zijn…
jaso013 zegt
Wat is het precies het probleem als je bij 3 rijstroken op de middelste baan blijft rijden?
Vrachtverkeer rechts, de rest op de middelste en iedereen die harder wil kan op de meest rechtse baan.
VeniVidiVici zegt
@jaso013: Het gaat hier om het feit dat als er geen vrachtverkeer is en iemand dus als een suf kuiken in het midden blijft hobbelen. Als jij dan op de rechter baan zit wordt je, omdat rechts inhalen verboden is, gedwongen om 2 banen op te schuiven en na het inhalen weer 2 banen terug te gaan.
mashell zegt
@jaso013: het probleem is dat je hopeloos in de weg rijdt voor mensen die zich wel aan de regels houden. Als je als midden plakker ingehaald moet worden zijn dat vier bijzondere verrichtingen. Vanaf de meest linker rijstrook nemen de midden strook plakkers het zicht op de rechter rijstrook weg. Maar het allergrootste probleem is dat de mensen die midden strook plakken gewoon minder opletten dan noodzakelijk is. Het zijn de mensen die het allemaal niets kan schelen. Die slapen wat bij of appen wat in de buurtapp. Meest hinderlijke overtreding van allemaal!
archiebald zegt
Waarom schrijft iedereen, zelfs de journalist hier, toch baan ipv strook? Baan is een verzameling stroken. Er gaat 1 baan A2 van Utrecht naar Amsterdam met 5 stroken en een vluchtstrook. Of praten jullie ook allemaal over de spitsbaan of vluchtbaan? I voeg en uitvoeg-baan. Je bent dus ook een middenstrookplakker. Alhoewel bij een 3 of 5 strook snelweg middenbaan taaltechnisch natuurlijk wel klopt.