
Als je weinig rijdt, wat is dan de leukste middelwarme hatchback?
BMW maakt rijden geweldig. Althans, dat was vroeger hun mantra en slogan. Autobloglezer Niels nam het heel erg serieus, want hij heeft op dit moment een échte BMW zoals deze bedoeld is. Dus met een atmosferische zes-in-lijn benzinemotor in het vooronder van zijn 325i Coupe. Hij rijdt echter te weinig kilometers om zich zo’n wagen te kunnen veroorloven. Niet in de financiële zin des woords, overigens. Hij vind het gewoon zonde dat ‘ie zo’n gave auto nauwelijks warm kan rijden. Mede daarom is Niels op zoek naar iets kleiners en compacters.

In dit geval is zijn oog gevallen op een net-niet hete hatchback. Of zoals hij zelf zegt: middelwarme hatchback. Niels wil geen traag doosje met 85 pk, maar wel in ongeveer 8 seconden naar de 100 km/u kunnen sprinten. Niet dat je dat elke keer doet, maar het is wel fijn om iets ‘over’ te hebben. Daarnaast wil Niels niet een te oude auto met te veel kilometers. Ook mag de auto lekker luxe zijn, het liefste met een goede stereo. Kortom, wij gaan voor Niels op zoek!
De wensen en eisen voor een middelwarme hatchback voor 10 mille kun je hieronder lezen:
Huidige / vorige auto’s: | Huidig: BMW 325i E92 Vorige: diverse 3 en 5 series, Subaru Impreza, Toyota MR2 SW20 |
Koop / lease: | Koop |
Budget: | 10.000 |
Jaarkilometrage: | 10.000 |
Brandstofvoorkeur: | Benzine |
Reden aanschaf andere auto: | Te weinig KM’s met huidige auto en te dorstig |
Gezinssamenstelling: | 0 |
Voorkeursmerken / modellen: | Hatchback |
No-go: | 3-cilinder modellen |
Peugeot 208 Allure 1.6 Turbo (A9)
€ 9.650
2013
60.000 km

Als je goed zoekt, kun je ook een GTI vinden. Dat is misschien een beetje over-the-top. Gelukkig was er ook een luxe versie. Een ideale middelwarme hatchback. De basis van de motor is grotendeels identiek, maar in dit geval heb je 150 pk. Dat is echt meer dan voldoende voor deze 208 om mee te komen met het verkeer. De Allure-uitvoering is lekker uitgebreid, de motor is goed bij de les en het is nog altijd een frisse verschijning.

Om te rijden is het typisch Frans, met een fijne combinatie tussen scherpte en comfort. Qua motor: ja, er zit een 1.6 THP in. Nu geldt wel dat deze beter werden naarmate de tijd vorderde. Ook zijn er zat bedrijven die ermee overweg kunnen. Maar zo erg als bij de 207 is het absoluut niet in de 208. Check hier het Peugeot 208 aankoopadvies!
Opel Corsa 1.6 Turbo Color Edition (D)
€ 9.450
2013
75.000 km

Men vergeet de Opel Corsa OPC net eventjes iets te vaak als men zoekt naar een leuke hot hatchback. Sterker nog, als je een beetje goed zoekt, vind je ook OPC’s in het budget. Maar een trapje lager staat de reguliere 1.6 Turbo. Ook zo’n typische middelwarme hatchback. Deze heeft met 150 pk nog voldoende vermogen om goed mee te komen met het verkeer.

Sterker nog, in 8 seconden zit je op de 100 km/u. Sterker nog, we vermoeden dat de auto niet heel veel langzamer aanvoelt in vergelijking met de 325i. Qua uitrusting zit je ook goed, want Opel leverde deze motor niet in een kale uitvoering. Het is niet de leukste auto om te rijden, overigens. Het is wel een volwassen auto, zeker voor een B-segment auto. Die motor en de luxe uitrusting maakt ‘m leuk
Volkswagen Polo GTI (9N3)
€ 9.000
2009
85.000 km

Als je absoluut geen geneuzel wil hebben met TFSI-motoren, moet je alle VAG-producten mijden als een virus uit Wuhan. Maar als je het dan toch doet, kijk dan naar de Polo GTI van de 9N3-generatie. En dan een van de allerlaatste uit de serie. Die kun je met weinig kilometers vinden. Sterker nog, de mooiste exemplaren vallen in het budget. Als je kunt importeren, is een GTI Cup Edition zelfs mogelijk!

Maar de standaard Polo GTI is een prima auto die op diverse manieren doet denken aan bovenstaande Corsa. Ook de Polo is vrij volwassen voor zijn segment. Ook hier is de motor krachtig genoeg om leuk te zijn, maar het is zeker niet te gek. Erg leuk is de typische GTI-aankleding van de bumpers, wielen en ruitjesbekleding. Nadeel: de basis van deze auto komt uit 2002 en daarmee voelt ‘ie logischerwijs een generatie ouder aan dan de rest. Bekijk hier het Volkswagen Polo (9N)-aankoopadvies.
Alfa Romeo MiTo 1.4T (955)
€ 9.950
2013
70.000 km

Net als de Opel Corsa staat ook de MiTo op het SCCS-platform van FCA, waar de huidige Tonale ook op staat, opmerkelijk genoeg. Gezien de wensen en eisen komt de Alfa MiTo goed in de buurt. Je kon de auto namelijk bestellen met een dikke motor en luxe uitrusting. Sterker nog, veel mensen deden dat ook.

Er zijn dus voldoende MiTo’s met de 1.4 Multijet turbomotor. Die zijn precies snel genoeg. Zo leuk als een Mini stuurt het overigens niet, ondanks de Alfa-logo’s. Maar de MiTo werd ook niet als hete hatch in de markt gezet, alhoewel er ook Quadrifoglio Verde-plaatjes op staan. Met 170 pk is het een bovengemiddeld vlotte D-segmenter. Een perfecte middelwarme hatchback. Check hier ons Alfa Romeo Mito-aankoopadvies!
Mini Cooper Mayfair 50 (R56)
€ 9.450
2010
75.000 km

In principe is de Mini uitgevonden voor de eisen die je hebt. Luxe uit een grotere auto in een klein, premium pakketje. In het budget kun je twee kanten op. Een Mini Cooper S of een jongere Cooper met minder kilometers. Die laatste valt meer in de categorie middelwarme hatchback. In dit geval zagen we een hele gave Mini Cooper Mayfair 50 (er was ook een Camden 50). Een speciale editie die lekker vol zit met de nodige opties.

Wat de Mini tekort komt in vermogen (120 pk is op zich niet verkeerd voor dit segment), maakt ‘ie bovengemiddeld goed met de wegligging. Sterker nog: zet hier voor de grap een dikke sportuitlaat onder en je hebt de meeste lol. Speciale Mini’s zijn altijd goed te verkopen, zeker met weinig kilometers. Vrij van kuren is zo’n Mini overigens niet, getuige het Mini R56-aankoopadvies!
YOLO: Renault Clio Renault Sport 2.0 16v
€ 8.995
2007
140.000 km

Als je toch voor een kleine hot hatch gaat waarom niet de leukste? Je hebt namelijk een Clio RS voor het geld! Dat is geen middelwarme hatchback, maar een hete! In dit geval kun je een Clio III uitzoeken. Er staan er meerdere te koop. Natuurlijk, deze hebben wel ietsje meer gelopen en zullen een wat hoger verbruik hebben. De Clio RS is namelijk voorzien van een atmosferische 2.0 met bijna 200 pk. De motor is gekoppeld aan een zesbak met hele korte overbrengingen.

Dit zijn geen geweldige snelweg-auto’s. Maar op een bochtig bergweggetje is deze auto enorm leuk. Helemaal Yolo is de Clio RS niet, want op zich vallen de onderhoudskosten best wel mee (zeker in vergelijking met een BMW 325i!). Ten tweede kent deze auto niet heel veel afschrijving meer. Het is de ideale auto voor als je minder kilometers gaat maken, maar dat ze wel leuker worden! Voor je ‘m koopt, moet je wel even goed het Renault Clio R.S.-aankoopadvies doornemen!
Wil jij ook advies over je volgende auto? Vul dan dit formulier in, waarbij je ons voorziet van alle relevante gegevens. Wie weet vinden wij jouw volgende droom-auto!
Hou de BMW maar gewoon
@c4seum: ja, jemig, als je weinig rijdt wat maakt ‘dorstig’ dan nog uit..?! Pennywise, poundfoulish
Inderdaad !!
Rij een keer in de Mini en je bent verkocht ..
Ik heb diverse keren in een Mini Cooper S (R53) gereden en hoewel het heerlijk stuurt is de recht opstaande vooruit enorm vervelend om uit te moeten kijken bij het stoplicht. Ooit als 2de auto wel een optie overigens.
@qubus: heb mijn tweede mini nu en het rijden en het geluid compenseert dat. Dan ga je iets verder weg staan van het stoplicht.
@thearchitect: Verkocht aan dure reparaties ja.
Clio rs voor mij! In een goed kleur met een paar mooie lichtgewicht wielen eronder echt een leuke auto om te zien
Leuke karretjes hoor. Mijn vriendin heeft een 2010 ford ka met 69pk. Is nog een slagje kleiner, maar die stuurt echt heerlijk. Kan echt strak door de bochten. Maarja, 69pk. Als dat ding 110 pk oid zou hebben zou het gewoon tof rijden zijn. Snap helemaal waarom je een kleine wagen maar toch met wat pit wilt hebben.
Zag trouwens iemand met een kia picanto met 1.0 tgdi. Gechipped en echt rap. Oud collega heeft een VW up met 1.0 tsi, ook wat aangepast (ook iets aan de hardware naast chippen), die heeft nu 155pk. Houd je niet zomaar bij. Zijn wel allemaal 3 pitters.
@Johanneke: een kleine auto met vermogen is gewoon leuk! Mijn golf 2 heeft nu om en nabij 170 pk uit een 2 liter en kan echt zeggen dar het dolle pret is. Maar voor dagelijks gebruik is het misschien iets te
@Johanneke: daar heb je de Sportka en streetka voor
Gewoon je BMW houden en er van genieten die paar km’s die je rijdt. Zorg dat hij netjes en onverprutst blijft, dan houdt hij prima zijn waarde.
Die Polo heeft nog de oude 1.8 20VT aan boord, dus dat hele TFSI-verhaal is op deze niet van toepassing.
Je kunt die Polo GTI ook laten staan en op zoek gaan maar de mooiste Ibiza 6L Cupra die er voor
Dat geld te koop is. Heb je +30 PK, dikke AP Racing-remmen en een veel toffer uiterlijk voor je geld.
Neem aan dat met de Mito het B-segment bedoelt wordt en niet het D-segment?
On-topic; wat hierboven ook gezegd wordt, gewoon de BMW houden en koesteren zou ik zelf ook doen. Atmosferische 6 pitter en op de achterwielen, zo worden ze tegenwoordig niet meer gemaakt
Weliswaar een 3 cilinder: Fiesta Red Edition, 140 pk op minder dan 1000 kg. En een goed stuurgevoel natuurlijk.
Bedankt Willeme en Autoblog voor het lijstje!
De Peugeot 208 en Clio RS zet ik op mijn lijstje om te gaan bekijken, franse auto’s mijd ik normaal gesproken maar deze 2 spreken mij wel aan. Verder staat er nog een BMW 118i op maar de 4-cilinder motoren van BMW zijn niet altijd even goed. We gaan het zien!
De timing is echter een beetje vervelend aangezien de BMW zometeen naar de garage gaat om de distributie ketting te vervangen. Deze wijkt 5 graden af waardoor de auto regelmatig afslaat bij het optrekken, of schokjes geeft.
Onkosten die op dit moment niet wenselijk zijn, maar dat hoort er eenmaal bij.
Dat is de reden dat ik duitse degelijkheid mijd ;) zo goed is de bouwkwaliteit niet en godnondeju wat kunnen er dure reperaties aan zitten, zoals jij nu hebt met de ketting. Super lelijk voor je overigens.
Als je de ketting gedaan hebt kan je misschien beter doorrijden terwijl je de bmw te koop zet, en de hoofdprijs ervoor vragen. Goed verhaal erbij met de hele onderhoudshistorie en in welke staat de auto nu is. Wachten tot de juiste koper en dan voor een auto uit dit lijstje.
@qubus: dus nog meer reden om hem gewoon te houden!
@variomatic: of nog meer reden om direct afscheid te nemen
@dree16v: nee, modernere auto’s zijn geen haar beter omdat ze nog een stuk complexer zijn geworden door directe brandstofinspuiting, benzine-roetfilters, complexere boordelectronica etc. Zo’n 325i is nog een fijne redelijk analoge auto en een keer een ketting vervangen kost echt niet de wereld, die is nog redelijk te bereiken itt veel V6 motoren waar ze aan de achterkant zitten. Gejank over af en toe eens een reparatie met auto’s van deze leeftijd is gewoon ongegrond. De afschrijving is ook nihil en het rijplezier veel groter dan al die kleine onveilige autootjes..
@qubus: heb deze Clio RS drie jaar gehad. Is echt een hele leuke auto, zonder Cup-onderstel goed te doen en hij stuurt heerlijk en je kan hem lekker in de toeren jagen. Ziet er ook niet tokkie uit, maar wel duidelijk breder, etc. dan een standaard Clio, vooral met die dikke wielkasten voor en die diffuser achter. Heb er ook nooit narigheid mee gehad, die RS’en werden in een aparte fabriek gebouwd en die waren stukken beter dan de standaard Renaults. Tenslotte een groot nadeel: op de snelweg rijdt je hoog in de toeren, het scheelt dat je nu maar 100 mag maar 120 is best vermoeiend met zo’n 4500 rpm..
Lekker in de BMW blijven rijden zou mijn keuze zijn…. allemaal van die net niet autos met uitzondering vd clio RS, maar ook als ik dan zou moeten kiezen lekker de BMW :)
Wat @c4seum zegt. Hou die BMW gewoon joh. Ga je spijt van krijgen als je die inruilt op een kleine hatchback.
Spaar nog maar wat erbij en zoek verder…
114i en laten chippen naar 220pk, rijdt super.
Tijdje geleden een soort gelijke stap gemaakt van BMW naar Polo 9n, kan alleen maar zeggen doe het niet! Weet niet hoe leuk je autorijden vindt, maar ik stap tegenwoordig elke ochtend met tegenzin in de auto en ben alweer rond aan het kijken voor wat anders.
Met 10k per jaar JUIST de BMW houden. Reed ik nog maar 10k per jaar. Dan had ik de 6 cylinder ingeruild voor een 4.2 supercharged ipv een 2 liter dieseltje.
Als je je auto nauwelijks warm kunt rijden, wat dacht je van een e-bike? Dan rij je ook meteen een stuk minder “dorstig”..
Wel even de gewenste sprinttijd herijken en ook even bepalen naar welke snelheid dat mag zijn.
Als het een goedkoop scheurbakkie moet zijn, dan de Renault Twingo RS. Een beetje een vergeten auto, in absolute zin niet enorm veel motorvermogen maar relatief zeker wel en met een goed onderstel. Juist omdat het compact is vermakelijk en soepel in de omgang.
Ik weet dat jullie “Alfisten” zijn bij Autoblog maar en mito een D segmenter noemen is wel overdreven
Een 1.4 Multijet bij de Mito bestaat helaas niet, Multijet is de benaming voor de diesels. Ik denk dat je 1.4 Multiair bedoelt of 1.4 T-Jet.
Die 208 op de foto’s is geen Allure maar de luxere XY versie
Wat een armoe dit. Lekker je BMW houden
10k km kan ook heel goed op een R1200GS. En dat rijdt zelfs leuker dan de Mini.
Niet in de regen
Ik ben ooit eens een klasse lager gaan rijden ‘omdat ik niet veel meer reed en een station nodig had’. Doei E60 540i met V8, hallo Alfa 159 SW TBi. Leuke auto hoor, maar ik mis m’n 5 nog elke dag. De cultuurschok van een mooie 325 naar een hatchbackje is helemaal niet te doen joh… Mijn Alfa gaat dan ook weg al na 1,5 jaar (ik rijd gemiddeld 4-5 jaar in een auto) en zodra ik weer een auto nodig heb eind van de zomer komt er een F11 5 serie. Mét zescilinder.
Houd die BMW gewoon joh, zeker na een dure reparatie. Kans dat er met jouw kilometrage op korte termijn weer wat mis gaat is natuurlijk niet heel groot. Dat kan je overigens ook overkomen met bovenstaande hatchbacks. Multiair unit vervangen van een Mito is niet goedkoop en komt vrij vaak voor, THP motoren zijn zeker niet vrij van ellende (gelukkig heb je nu ervaring met distributiekettingen vervangen) en 9000 euro neertellen voor een Renault uit 2007 met 140K op de klok en een matig interieur (vergeleken met je BMW)? Ik zou er nog eens goed over nadenken, zeker gezien je vorige auto’s (tenzij je je weekenden vrijwillig vastgebonden in willekeurige kelders spendeert met een rode bal in je mond, dan snap ik de overstap).
De al voorgestelde Renault Twingo en Clio RS lijken mij ook een hele goede suggestie. De motoren zijn ijzersterk.
Ik verbaas me er altijd over hoeveel aan oudere BMW’s kapot gaat. Ook met een oudere auto is het normaal om zonder reparaties van beurt naar beurt te rijden.
@net10: die kettingen zijn bij bmw volgens mij wel echt een dingetje. Meer slechte verhalen over gehoord. Al mijn 3 auto’s (corsa A B, en Focus Mk2) hebben/hadden een distri-ketting, nooit problemen mee gehad.
Klopt, de eerste generatie 2.0T’s hadden daar last van. Maargoed, ik heb nog nooit een BMW met minder dan 6 cilinders gehad en dat gaat ook niet gebeuren, downsizen sla ik even over en op een gegeven moment meteen de EV in.