Want dat vinden we super vervelend.
Kleine anekdote: de stalen ros van ondergetekende gaf er vorige week de brui aan. Nou ja, de achterband dan. Door een niet nader onderzocht scherp partikel reed ik ineens op een achtervelg. Irritant, want het rubber was sowieso al goed heen en er moest een compleet nieuwe achterband op. Toen ik die opdracht aan de fietsenmaker gaf, zei hij: “er zat een anti-lekband op, moet de nieuwe band dat ook zijn?” en dat deed me even grinniken. Anti-lekband, en toch gaat ‘ie lek. Heb ik weer.
Niet te moeilijk over doen verder, het is heel simpel. In een band zit lucht, en alles waar lucht een belangrijk bestanddeel is, kan lek gaan. Anti-lek is daarom niet helemaal waar, maar goed, het helpt tot op zekere hoogte. Toch is het een probleem wat we ook bij auto’s al decennialang voor lief nemen: het zwarte rubber onder onze bolides gaat wel eens lek. Achterhaald eigenlijk, iets wat wel degelijk een voorkomend probleem is, zonder dat het ooit gefixt wordt. Moet dat niet eens?
“Ja”, aldus Michelin en General Motors. Het bandenbedrijf en het autoconcern slaan de handen ineen om een band te ontwikkelen die niet lek gaat. Zoals net al gezegd werd: de hoofdreden dat banden lek gaan is omdat ze gevuld zijn met lucht. En dat moet ook, want dan vangen ze het meeste op. Haal je de lucht weg, dan mis je de absorberende kracht. Het kan ook anders: ontmoet de Michelin Uptis.
Uptis staat voor Unique Puncture-proof Tire System. En ja, het is een luchtloze band. De band is qua profiel ‘gewoon een band’, maar in het middenstuk waar normaal de lucht zit, zitten nu talloze rubberen dragers. Deze absorberen de klappen zo goed als een luchtband het zou kunnen, maar scherpe voorwerpen prikken de band niet lek. Naast het slimme concept benadrukt Michelin dat het gaat om een ecologisch verantwoorde band. Daar komt GM kijken, de eerste auto waar de Uptis mee getest wordt is de Chevrolet Bolt, die wij hier kennen als de Opel Ampera-e. De volledig elektrische hatchback past goed bij het karakter van de band. Slim en duurzaam.
Michelin is bloedserieus en wil tegen 2024 alle kinderziektes opgelost hebben. Daarna kan de band linea recta gemonteerd worden op productieauto’s. Ze zijn er klaar voor.
dromedaris zegt
Dit lees ik al jaren, komt er nooit van.
Tonnie zegt
@dromedaris: en zo onlogisch is het niet. Een beetje vergelijkbaar met demping van een hardloopschoen. Het zou moeten kunnen.
Rob zegt
Alweer ja?
Dit komt elke paar jaar wel een keer voorbij als het nieuwe ei van Columbus. En vervolgens hoor je er helemaal niks meer over.
Rick-dos zegt
Dit is volgens mij een concept van Michelin die ik voor het eerst in de jaren ’90 zag volgens mij. Als ik mij niet vergis worden deze banden al gebruikt op heftrucks en bulldozers in de industrie.
galverink zegt
@Rick-dos: nee, deze is weer anders. In 2004 had je de tweel: naaf, spaken en velg uit gegoten kunststof, waarin de richting van de lamellen de sterkte bepaalt. Het loopvlak houdt de boel bijeen. Werkt op bullldozers, segways e.d.
En je had de airless, gemaakt uit dwarse lamellen. Daarvan zei Michelin dat ze zeker wel tot 2020 nodig hadden om die te ontwikkelen. Maar dat is niet deze.
lekkerlinksrijden zegt
Met Lego kun je alles maken, een……….
av_diver zegt
Ik hoop wel dat ze er een wang op zetten, want zo komt het alleen maar vol met troep die dan de balans verstoren.
toniominestrone zegt
Hetzelfde principe vind je terug in een hardloopschoen, ben benieuwd hoe lang de veerkracht aanwezig blijft, een loopschoen verliest naarmate hij ouder wordt ook zijn veerkracht ondanks dat het profiel vaak nog okay is.
Tonnie zegt
@toniominestrone: ah dit was mijn gedachte. Bij mij is t loopvlak vaak wel eerder op dan de demping eruit is (voorvoetloper..).
beefcake zegt
@toniominestrone: als het niet korter duurt dan de tijd waarin de band zijn profiel verliest, is er weinig aan de hand.
techniekmeneer zegt
Gebeurt niet. Gaat enorm veel geld kosten, lekke banden is alleen maar extra omzet.
flutterby zegt
@techniekmeneer: nee meneer, je moet linksachter ook gelijk vervangen anders heb je verschillende profieldieptes.
Aan de andere kant; marges hoeven zich geen zorgen om te maken. Ze verkopen de band simpelweg voor het dubbele. Een band die nooit lek gaat is heel wat waard, zeker in de bouw of transport.
baklava zegt
Gaat nooit gebeuren. Geen lekke banden = minder geld
posthumus zegt
@baklava: tenzij je deze banden met nog veel marge/winst slijt ;-)
antoombom2000 zegt
@posthumus: en je zit nog steeds met het profiel dat slijt
fanboy zegt
Niet handig in een bus o.i.d. waar je even de achterbanden wat harder wil hebben vanwege wat meer belading. Dat varieren kan dan niet meer.
dracae zegt
Mag van mij snel komen, maar dan wel met een ‘zijwandje’ zodat je het niet ziet..
japeape zegt
@dracae: Daar zat ik ook al aan te denken, met deze constructie moeten ze voor elke gewichtsklasse aparte banden gaan maken. Lijkt me niet praktisch
japeape zegt
@japeape: had antwoord op fanboy moeten zijn!
moveyourmind zegt
Lijkt heel mooi, maar er gaan ook weer harde klappen vallen in de toeleveringsindustrie.
Waren de lozeknopjesfabrikanten al eerder aan de beurt omdat er met de opkomst van touchscreens de markt voor loze knopjes totaal in elkaar gestort is. En straks gaan de ventieldopjesfabrikanten de lozeknopjesfabrikanten achterna…
Tenzij ze iets nieuws bedenken… Misschien kunnen ze wel lozeventieldopjesfabrikant worden. Voor de puristen die persé ventieldopjes onder hun auto willen hebben, ook al zitten er luchtloze banden op.
emping zegt
@moveyourmind: lozeknopjesfabrikanten maken niet alleen maar lozeknopjes. Wel goed bedacht.
luxaeterna zegt
@moveyourmind: Om nog te zwijgen over de fabrikanten van lucht.
moveyourmind zegt
@luxaeterna: Goeie!
Nog niet eens bij stil gestaan, maar die als die een bakoven aanschaffen kunnen ze vast nog wel hun lucht blijven verkopen.
ghost zegt
Net als snaren van een tennisracket, die kan men al jaren onbreekbaar maken maar ja, dan is je product superieur, en verdien je op den duur niks meer..
bpc zegt
@ghost: sinds wanneer verdient michelin iets op de reparatie van banden ? lijkt mij dat ht de bandencentrale is die daar iets op verdient
geoyuri zegt
Ben benieuwd wat er gebeurt als je er een burn out mee doet…
notsobig zegt
Handig voor de bankrovers in USA, kom maar op met die spikestrips!
Gulli zegt
Anti-lek, dat gebruiken die Evo’s bij de rally ook, wat een te*ingherrie maken die dingen zeg!
chimaera zegt
@gulli: Daar zit ook wel effe ander profiel op ;)
Gulli zegt
@chimaera: sorry, mijn grapje was iets te subtiel denk ik. Ik bedoelde anti-lag, dat ervoor zorgt dat onverbrande benzine in de hete uitlaat alsnog ontbrandt en daardoor enorm geknetter produceert ?
bmw2coupeeigenaar zegt
Achtervolgingsacties in states wordt straks nog spannende. Spikestrip? Geen probleem.
Dutchdriftking zegt
Krijgt deze dan wel dichte wangen, of verwerken we het design in de velg? Ik vind het namelijk nogal lelijk….