De jongeren zouden niet weten wat hen overkomt!
Onlangs werd bekend dat de F1 voor volgend jaar regels invoert waardoor inhalen veel makkelijker wordt. Leuk en aardig, maar na de afgelopen races heeft niemand het eigenlijk nog over het gebrek aan inhaalmanoeuvres. Het seizoen heeft ons wat dat betreft al drie mooie races voorgeschoteld. Ook over de HALO hoor je eigenlijk nog maar weinig gemor. Ik moet ook zeggen: ik ben nog steeds tegen de wichelroede maar er me écht aan storen tijdens races doe ik niet. Misschien dat het anders is als je er live bij bent en niet goed kan zien wie er in de auto’s zitten.
Wat echter wel een gemis is en blijft, is het gebrek aan motorgeluid. Tenminste, in mijn ogen oren. Op TV is het al jammer dat het glorieuze gehuil van vroeger verdwenen is, maar op het circuit is het helemaal teleurstellend. Vorig jaar hadden we nog de F2 als contrast, maar dit jaar rijden ook de junioren met turbotorren. Zo’n schoepenwiel in het uitlaattraject is funest voor goede vibraties in de lucht.
Een terugkeer naar atmosferische motoren blijft dan ook de droom van velen in de paddock, waaronder bijvoorbeeld Red Bull teambaas Christian Horner. Wellicht zijn die motoren dezer dagen niet meer zo relevant voor straatauto’s. Maar moet dat per se? Er worden immers ook nog steeds paardenraces georganiseerd, terwijl bijna niemand nog op zo’n knol naar zijn werk gaat.
De realiteit is dat de atmosferische droom in de nabije toekomst niet bewaarheid zal worden. Alles wijst erop dat men in plaats daarvan gaat proberen de huidige V6-en meer geluid te laten maken. Volgens Michelin’s voormalig motorsport-chef Pierre Dupasquier is dat echter een nodeloze onderneming. De man die de scepter zwaaide bij Michelin tijdens hun laatste periode in de F1, meent dat de jeugd niks meer heeft met lawaaiïge motoren. Dit laat hij althans optekenen in Auto Hebdo:
Jongeren zijn gewend aan gameconsoles en de Renault Zoe van hun moeder. Ze zouden zich alleen maar afvragen waarom F1 auto’s zoveel lawaai maken. Niemand zou zo’n oude machine begrijpen terwijl normale moderne auto’s zoveel finesse hebben.
Een onbegrijpelijk sentiment als je het mij vraagt, maar misschien zijn de nieuwste generaties compleet murw geslagen door stoeptegels van rubber? Of zou Dupasquiers mening iets te maken hebben met het feit dat Michelin de banden levert aan de Formule E?
skinnybmw zegt
Dat Michelin-poppetje luistert zeker ook geen muziek? Het gaat om de ervaring, en hard geluid geeft spektakel.
dashter zegt
@skinnybmw: Akkoord met Granlusso. Expres geluid maken dat volledig kunstmatig wordt opgewekt met als enige doel geluid te zijn, is compleet ridicuul en lachwekkend.
Het geluid van een wagen interesseert me geen hol, als hij maar snel is. Mensen verlangen enkel naar het geluid omdat dat nu eenmaal is wat auto’s meestal doen, maar er is geen enkel wezenlijk voordeel aan dat geluid.
skinnybmw zegt
@dashter: Tsja, smaken verschillen…voor jou stelt het niks voor maar voor mij (en vele anderen) juist wel. Vergeet nooit meer de eerste keer dat ik een V10 hoorde aankomen in de verte, onvergetelijk. Toen hij eenmaal voorbij was wist ik even niet waar ik ‘t moest zoeken. En die ging ook hard? Ik vind een goed geluid erg belangrijk bij een auto. De 5-cilinders van Volvo, de V12’s van Ferrari…heerlijk!
chrisvis zegt
@skinnybmw: volkomen mee eens!!! Op spa kon je ze horen starten in de pit gelijk waar je ook stond op de baan(of zelfs in onze camper). Mensen die zo een onzin uitkramen zoals ik hier in de reacties lees zijn nooit live gaan kijken. Ik had niks met de F1 tot ik in 1998 ging kijken. Het geluid was wat mij het meeste bij bleef. Vorig jaar ben ik tijdens de tweede practice vertrokken om nooit meer terug te keren(zolang het geluid niet betert). En wat betreft de jeugd…die houden ook nog van lawaai/beleving, zou niet weten waarom ze anders nog steeds Remus uitlaatjes onder hun 1.6 plaatsen
aambei zegt
@chrisvis: de jeugd met hun Remus uitlaten is meer van 10 jaar geleden dan van nu. Ik ken geen leeftijdsgenoot of jonger die de uitlaat van z’n auto nog upgrade.
marc94 zegt
@aambei: een remus onder een corsa 1.2 geeft ook een teringherrie. Maar dat maakt het nog geen mooi geluid. Het gaat om het karakteristieke. De ongelijke roffel van een subaru, de bron van een 5 cil of het gejank van een hoogtoerige V-veel maak je niet na met een uitlaatje. Mensen met een auto met daarin een motorblok van betekenis uograden wel degelijk regelmatig de uitlaat, niet om herrie te creëren maar om de motor vrij te laten klinken zonder teveel demping.
sudsprint zegt
@aambei: Nou ik weet niet waar jij woont, maar hier in drenthe gebeurd dat nog zeer zeker. Andere uitlaat, ander inlaat filter. Net als wat ik vroeger deed.
notsobig zegt
@skinnybmw: Voor mij ligt de waarheid in het midden. Het huidige F1 mist zeker het geluid van die machtige motoren van hiervoor.
Maar als ze het motorgeluid nep gaan forceren voor de beleving, bijvoorbeeld zoals BMW motorgeluid over je speakers laat klinken, dan vind ik het al helemaal een sneue bedoeling worden en mogen ze het achter wege laten…
dashter zegt
@skinnybmw: Ok, maar kan je dan ook uitleggen waarom een auto lawaai moet maken? I get it, ik heb geen populaire mening op een autosite, maar wie kan me zeggen wat het voordeel van dat geluid is? Op welke manier is het nuttige waarde voor de race?
skinnybmw zegt
@dashter: Tsja, waarom wordt er überhaupt geraced hè? Kun je dat mij dan uitleggen? Waarom wordt er muziek gemaakt en geschreven? Voor mij persoonlijk heb ik liever dat ze kippenvelopwekkend mooi klinken, ook al zou dit opgewekt worden door andere uitlaatsystemen of bouw van de motor. Het moet wel uit de motor/uitlaat komen en niet uit een speaker o.i.d.
Ik kan me een McLaren herinneren (2000 volgens mij) die echt fantastisch hoog en schel klonk door het gebruikte uitlaatsysteem:
https://youtu.be/MDqUs5Cm2fA
Dat vind ik dus prima.
dashter zegt
@skinnybmw: maar eigenlijk vooral: in mijn ogen moet een motor vooral zo efficient mogelijk zijn (= zo krachtig mogelijk). Dat is niet perse altijd de motor die het luidst is. Maakt hij herrie geen probleem, is hij niet te horen mij ook best, het gaat om de poweroutput. Je beschrijft dat enkele motoren hemels klinken en daar kan ik inkomen, maar dat argument is volledig weg als het geluid kunstmatig uit een speakertje komt. Als een motor met dezelfde moeite ACDC kan brullen is het gewoon een kermisattractie…
olivierc zegt
@dashter: Je snapt dus echt niets van racen. Het geluid heeft de toeschouwer een extra dimensie. Waarom zou je uberhaupt nog veel geld betalen om naar de f1 te gaan kijken? Thuis kan je het allemaal beter volgen.
Geen geluid is voor mij geen dure tickets meer.
ozer1907 zegt
@dashter: van mij mogen ze per ronde 10 seconde langzamer zijn, als ik daar een v10 voor terugkrijg. (En tussentijds tanken) dat is spectakel!
dashter zegt
@ozer1907: waarom is geluid spektakel? Ik zie niet in waarom exact hetzelfde duel met geluid spannender is dan zonder geluid? Het voegt toch niets wezenlijks toe aan een duel?
skinnybmw zegt
@dashter: Weet u de definitie van spektakel? Dan snapt u wat geluid toevoegt aan een gevecht…zullen we dan nu maar eens stoppen met deze nutteloze discussie want het leidt nergens heen. U mening tegen de onze. En nee, een auto gaat er niet sneller van, dat zegt ook niemand hier. En een gevecht an sich ook niet anders. Het gaat om de toeschouwer. Maar hey, ik kijk ook Formule E afentoe, prachtige gevechten maar verder geen porum zonder het geluid.
Definitie spektakel:
1) Beroering 2) Bombarie 3) Drukte 4) Duivelsgeweld 5) Geraas 6) Getier 7) Groots schouwspel 8) Grootse vertoning 9) Herrie 10) Kabaal 11) Keet 12) Lawaai 13) Leven 14) Luidruchtig optreden 15) Luidruchtig schouwspel 16) Misbaar 17) Opzien 18) Opzienbarend gebeuren 19) Pandemonium 20) Rel 21) Roerigheid 22) Rumoer 23) Rustverstoring
Einde bericht
dashter zegt
@skinnybmw: Jah, als je je definities opzoekt op basis van wat strookt met je mening, dan heb je natuurlijk altijd gelijk. Spektakel is simpelweg iets wat spanning / beroering / opwinding veroorzaakt.
Maar goed, zoals je zegt mening tegen mening =) Ik vind ook dat een F2004 mooier klinkt dan een SF71H, maar een echte racefan (mening) zou dat geen hol moeten uitmaken, anders kijk je naar mijn idee voor de verkeerde reden.
skinnybmw zegt
@dashter: Ik hou er juist van om te zien hoe een coureur een woest beest temt, een vuurspuwend en schreeuwend monster. Daar hoort ook veel lawaai bij want bij mij komt dat beter over dan een elektrisch apparaat, hoe snel die ook is. Misschien heeft dat met mijn opgroeien te maken maar vind auto’s die echt snoeihard met ontzettend veel downforce rondetijden neerzetten als een trein op rails minder spectaculair om te zien dan een auto die met veel geweld en vuur, overstuur en weinig grip een snelle tijd neer zet door de kunde van de coureur. Maar daarom ben ik, volgens jou, dus geen race-fan…? come on! Ik vind nog steeds dat een coureur de prestatie moet neer zetten en niet alleen de auto…en die kant gaan we wel op als het zo door gaat. En daar zijn de electrische motoren mede debet aan.
Staat verder los van het feit of een motor geluid moet maken of niet maar het is een optelsom.
kle500 zegt
@dashter: precies hoeveel shit is hiet niet uitgestort over bmw en alle andere merken die het geluid manipuleren. Al dan niet via de speakers. En bij de f1 is het wel ok? Geluid ja, mits het functioneel is.
spykerboy zegt
@dashter: voor mij is een vd grootste atracties van autos juist het geluid… kijk niet voor niets formule E NIET! Te saai zonder geluid, en is ook meteen de reden dat ik een pleuris hekel heb aan elektrische autos.
dashter zegt
@spykerboy: voor mij ben jij het schoolvoorbeeld van iemand die enkel verlangt naar datgene waarmee hij is opgegroeid en een hekel heeft aan verandering. Auto’s maakten geluid dus moeten dat blijven doen. Een pc maakt geen geluid en mag dat ook nooit doen. Je zal niemand horen zeggen dat een gamepc betee gamed omdat hij een v10-geluid maak toch? En om een of andere bizarre nostalgie is dat wel exact wat iedereen hier vindt over auto’s, puur en alleen omdat ‘normaal’ is. Ik probeer enkel niet vast te hangen aan elementen die in wezen niets aan de rijkwaliteiten van een auto veranderen en dus ook geen invloed hebben op de uitslag van een race.
skinnybmw zegt
@dashter: Tsja, wat voegt het prachtige design toe van die mooie jaren 60 en 70 auto’s. Jij houdt dus van functioneel design, blijkt wel uit al jouw berichten hier. Ben er bijna 100% zeker van. Liefhebber van een (niet bestaande electrische) Multipla i.p.v. een Ford GT40 of Ferrari 250 GTO. De Multipla is dan ook de ‘betere’ auto, functioneel voor dagelijks gebruik gezien.
spykerboy zegt
@dashter: klopt, ik ben ook inderdaad niet van verandering.
dashter zegt
@spykerboy: als de eerste auto elektrisch was en daarna kwam iemand aankakken met een v10, dan had iedereen die herrie vervloekt. Je hoeft alleen maar naar producten te kijken die normaal geruisloos zijn om dat bevestigs te zien. Maar ja, een ‘echte petrolhead’ zal ik nooit kunne overtuigen, die zijn er heilig van overtuigd dat een motor lawaai moet maken of het is geen goede motor, om welke vreemde reden dan ook.
spykerboy zegt
@dashter: ik zeg niet dat een stille motor geen goede motor is… ik zeg alleen dan is de charme en de lol er van weg…. Ik vind het heerlijk dat als ik een auto start dat geluid dat eruit komt van de veel cilinders, en al helemaal als je door de toeren gaat, schakelt en opnieuw begint..
Dan kan een auto 100X beter en sneller zijn zonder, dan toch neem ik de langzamere en mindere auto puur en alleen vanwege de plezier en extra beleving dat het geluid met zich mee brengt.
granlusso zegt
Het spijt me, maar dat geluid bij de F1 boeit me dus echt helemaal niets.
Sterker nog, ik vind dat gehuil een takkenherrie. Net als een scooter met een gat in z’n uitlaat. Je hebt de neiging om je horen dicht te doen en er vies bij te kijken.
granlusso zegt
@granlusso: horen= oren
yipikaye zegt
@granlusso:
Zeer nuttig om een hoogtoerige V12 formule 1 motor te vergelijken met een scooter met een lekke uitlaat ?
dieselkameel zegt
’t gekke is dat die motoren meer kracht leverden en meer spektakel boden, puur auditief gezien. Ik was nog best jong toen ik Alonso in de Renault kampioen zag worden. Alleen het geluid van die auto maakte het al speciaal om te kijken. De technologie heeft het misschien sneller gemaakt, maar uiteindelijk kijken mensen niet naar een optocht die steeds meer rondjes aflegt in 1, 5 uur. Races zoals die van Max in Brazilië, de kampioenswedstrijd van Hamilton in de Mclaren, toen hij met zijn 5e plek toch nog kampioen werd. Daarom kijk ik F1. Spektakel, gevaar, geluid dat is wat er van af moet spatten.
spykerboy zegt
@dieselkameel: ?
moveyourmind zegt
Tja, dan kunnen ze de Michelinster voor restaurants ook wel af schaffen…
Jongeren zijn eraan gewend dat ze achter de gameconsole gezet worden omdat dat zo’n goedkope oppas is en er niet meer voor ze gekookt wordt, maar er een briefje op de keukentafel ligt met: ik ben wat later thuis, er liggen nog genoeg pizza’s in de vriezer, je weet hoe de magnetron werkt, liefs mama.
dsdh zegt
@moveyourmind: pizza in een magnetron maken lijkt me niet zoeen strak plan !
moveyourmind zegt
@dsdh: Maar in de oven gaat het plastic altijd zo vies aan de pizza plakken en als je pech hebt vliegt de doos in de fik.
2wheeler zegt
@moveyourmind: ???
larsyboy1997 zegt
Als je geluid wil, ga je naar de FIA WEC. Ik dacht regelmatig aan de oordoppen die ik ’s ochtends op m’n bureau had laten liggen
gwnbmw zegt
oja want mijn generatie luistert altijd naar muziek op een laag volume. die oordopjes worden nooit op vol geluid gebruikt. net als speakers bij een rustig feestje om 2 uur s’nachts. daarom zet elke 16 jarige een uitlaat ter waarde van een huis op de goedkoopste scooter van marktplaats. daarom is jan roderick in de mercedes van zn pa stoerder als eva in de ka van dr moeder. daarom is de droom van elk joch nog steeds een ferrari met gillende v12 of brullende v8.
hou toch op met dat gelul, ouwe zak. je bent niet meer belangrijk, en je bent seniel.
banaan7 zegt
Als zestienjarige kan ik bevestigen dat ik als jongere ook graag meer lawaai wil in de F1. Deze michelinmeneer mag echt de t… nee. Pierre moet eens wat minder vooroordelen hebben. Ja, jongeren horen niet veel lawaai meer van motoren. Dat betekent niet dat we een brullende V8 niet op prijs stellen. We spelen (en dan vooral de jongens) veel op consoles, maar niet zoveel als hij misschien denkt. Ik weet nog wel mijn eerste keer Zandvoort, was de adac gt masters van twee jaar geleden. Ben daar als 14 jarig jochie met een vriend naartoe gegaan. We waren onder de indruk van het geluid (vooral de AMG GT3) en de knallende uitlaten die weergalmden in de tribune toen de TCR’s het einde van het rechte stuk benaderden. Het was een geweldige ervaring, we zijn sindsdien elke zomer op het circuit geweest en zullen dit ook zeker blijven doen!
Robert zegt
Wat ik dan wel weer slim gevonden vind is de wijze waarop men in de tv-registratie bij de onboard camera de snelheid, toerental, schakelstand en rem/gas over die Halo heen weergeven.
Het geluid zal trouwens stukken beter kunnen worden als ze het maximum toerental weer naar vroegere niveaus laten klimmen.
steventure zegt
Hard geluid is schadelijk, dat kan elke KNO arts je haarfijn uitleggen. Er komen telkens veel mensen met gehoorschade problemen bij zoals bijvoorbeeld het afschuwelijke oorsuizen. Het lastige is zoals altijd dat mensen geen idee hebben van de risico’s van hard geluid totdat het opeens te laat is. Mijn voorkeur zou niet naar harder, maar mooier (V8?) geluid gaan en betere voorlichting mbt risico’s en bv gratis oordopjes voor het publiek.
2wheeler zegt
Verrassende comments! Ik ben overigens voor een keihard geluid hoor, lijkt me heerlijk om jankende motoren voorbij te horen knallen. Het liefst hoor ik ook alles tegelijkertijd! Een gierende supercharger, een gillende aandrijflijn en een straightpipe van 1cm met 0 demping puur voor de vorm. Lekker!
nissansupra zegt
Aparte redenering, val zelf onder “de jongeren” (17 jaar) en bij het horen van motorgeluid is mijn eerste vraag niet waarom het zo hard moet, eerder, waar komt het vandaan ;) in het huishouden wordt gereden met een WRX en een Mégane RS dus de renault Zoe gaat ook niet helemaal op. Nu ben ik misschien een uitzondering maar ik denk dat de gemiddelde F1 bezoeker ook wel een redelijke auto enthousiast is.
jossebos zegt
Ik keek vroeger niet, hoorde alleen dit geluid, tot ergenis van mijn vrouw. OMG, wat mis ik dit. Troost me met deze filmpjes (tig keer afgeluisterd). Dit is F1!
ikleesookoverautos zegt
Pierre Dupasquier is nu president bij een hockeyclub, zegt genoeg.
bfvo zegt
Tja, hoe je geluid beleeft is natuurlijk persoonlijk. De 3,5l V12’s waren wel spectaculair. De rauwe Honda en “naaimachine” van Ferrari, dat was toch wel wat.
epimetheus zegt
Mijn eerste ervaring was op een evenement waar een oude f1 met v10 een demo reed samen met een NASCAR variant, bizar hoe gaaf dat klonk! Aan de andere kant van de stad hoorde je het gejank met als prachtige basslijn die V8! Die turbo dingen kunnen daar nooit aan tippen in mijn optiek!
rob5nismo zegt
Laat deze meneer maar lekker in de formule E blijven waar het naaimachine geluid de scepter zwaait
marinepower zegt
Geluid moet je niet alleen horen, maar ook voelen. Of dat nou bij een concert is, een (F1)race of bijvoorbeeld tractor pulling. Het gaat on de totaalbeleving.
Wat betreft hoorschade, alles met mate. Van eenmaal naar een autorace, of popconcert ben je niet blijvend doof. Elke dag met schelle oordopjes in of constant lawaai op werk is veel gevaarlijker.
duderuud zegt
Voor iedereen die geluid geen onderdeel van spektakel vindt: ga een keer naar Santa Pod in Engeland of NitrOlympX op Hockenheim en kijk één run van 2 Top Fuel dragsters. Als je na een paar minuten bijgekomen bent van het heftigste geweld wat je ooit van je leven mee hebt gemaakt, bedenk dan hoe dat zou zijn zónder geluid. Benieuwd of je er dan nog steeds zo over denkt…
En wat dacht je van de Mazda 787B…
https://youtu.be/81zhOQ5PvaE
Eargasm materiaal
pomoek zegt
Eigenlijk zijn de argumenten van beide kanten van het verhaal niet ter zake doende, het gaat bij zowel de argumenten voor als tegen om beleving. En dat doet er ‘om te winnen’ gewoon niet toe. Ook Hornet zal altijd kiezen voor een motor waarmee hij races kan winnen. Dat de auto’s minder lawaai maken heeft ook voordelen. Minder lawaai in een GP weekend voor de omgeving (niet iedereen vindt F1 interessant) en je hoort andere geluiden nu veel beter. Het voorbeeld van paardenraces is nu juist precies waarom je niet aan kunstmatige geluidsinstallaties moet gaan beginnen. Hoeveel mensen kijken er nog naar paardenraces in vergelijking met de F1?
kempenaer zegt
Haha, mooi stukje, jaapie.
Vooral dat murw geslagen met rubberen tegels. Die snowflakes zijn van suiker.