Tenminste, volgens mij dan! En we gaan zien of mijn auto’s waardevast blijken.
Ja, het is natuurlijk besmettelijk. Met de nieuwe veilingsite van @wouter in de lucht gaat het op de redactie weer voornamelijk over welke auto’s WEL of NIET collectable zijn. Nu wil ik het niet direct erg plat maken, maar geld is voor mij dan wel een belangrijke factor. Natuurlijk direct na de belangrijkste factor, of ik uberhaupt ‘hebberig’ wordt van een auto.
Geld, dan heb ik het in het bijzonder over afschrijving. Natuurlijk is bijvoorbeeld de nieuwe BMW M3 een ‘bijzondere’ liefhebbersauto, eentje waar ik zelfs hebberig van wordt. Maar die gaat het eerste jaar nog wel een klein modaal salaris afschrijven. Oh en voordat we hierover gaan discussiëren, een modaal salaris is in 2020 zo’n € 36.000,-.
Maar terug naar die afschrijving. Wat is er lekkerder dan een auto (erbij) hebben die niet elk jaar flink in waarde duikelt. Dat je al je aandacht (en je spaargeld) dus kunt inzetten op het onderhoud en het rijden! Nu is ook mijn wensenlijstje te lang om op te noemen, maar hieronder 4 auto’s die op mijn ‘watchlist’ staan en volgens mij de komende tijd hooguit gaan appreciëren en niet meer afschrijven.
Renault Clio Sport 2.0 16v (2002-2004)
Waarde: > € 7.500
Een Clio II, maar dan wel een Phase II of Phase III, dus niet met dat eerste type koplampen. Waarom niet? Gewoon omdat ik de facelift koplampen mooier en agressiever vind. Destijds begreep ik het helemaal dat iedereen de facelift te ver vond gaan. Een beetje zoals BMW nu zeg maar.. Ondertussen heb ik al een paar Clio’s van deze generatie bekeken en nu achteraf had ik ze allemaal moeten kopen.
De Clio 2.0 16V, althans, acceptabele exemplaren, gaan niet meer zakken. Zoek nu online en je vindt er wellicht geeneen die je überhaupt wilt hebben. Want wat zijn er een hoop ‘aangepast aan de wensen van de eigenaar’, dat noemen we ook wel: verprutst! En daarnaast hebben niet alleen jaren ’90 Ferrari’s last van ‘sticky plastic’ dashboards. Ook het dashboard van deze Clio generatie was niet gebouwd voor de eeuwigheid.
Vervangen is eigenlijk de beste remedie. Destijds moest je € 27.000 meenemen voor een nieuw exemplaar. Nu kan je heel slecht een goed exemplaar vinden. Maar denk aan vanaf € 7.500. Maar sta ook niet gek te kijken als iemand 182pk roept in combinatie met een prijs van rond de € 15.000. Je zou bijna aan de andere kant van het Kanaal gaan shoppen! Ik kan me de aankoopadviezen nog wel herinneren waarin werd gesproken over een Clio RS voor € 3.000. Laten we dat gewoon wensdenken noemen, want die exemplaren daar wil je over het algemeen je vingers niet aan branden.
BMW Z4 Coupe – E86 (2006-2009)
Waarde: > € 17.000
Ja, natuurlijk is een cabrio in principe altijd +1 voor je humeur tijdens normaal gebruik (wanneer regent het nou echt…). Maar vooral de Coupe van de eerste Z4 generatie doet het wel voor mij. Even onpraktisch als de cabrio voor iemand met kinderen, maar betere ‘all-season’ inzetbaarheid en echt onderscheidend design. Alsnog op dit moment iets duurder dan bijvoorbeeld een Nissan 350Z (al komt de facelift versie daarvan in de buurt qua prijs), maar naar mijn mening ook wel een iets volwassener uitstraling.
De Z4 coupe stond in de prijslijst vanaf een kleine € 60.000 en nu kan je met goed speuren wel frisse exemplaren vinden rond de € 17.000-18.000. En het lijkt alsof de boot voor de Z4 Coupe wellicht al weer vertrokken is. Online wordt gesproken van slechts 17.000 geproduceerde Z4 Coupes tegenover circa 180.000 roadsters. Dus relatieve exclusiviteit is verzekerd. Handbak of automaat? Dromend van epische roadtrips zeg ik handgesch…. nee doe eigenlijk maar gewoon een automaat. Die drieliter zescilinder doet het prima met een automaat in deze generaties.
Ford Sportka (2003-2008)
Waarde: > € 2.500
Ok, deze moet ik natuurlijk even uitleggen. Mijn voorliefde voor ‘vlotte’ booschappenautootjes begon niet bij onze eerste MINI, nee daarvoor was ik al eens de eigenaar van een Ford Ka, laatste bouwjaar van de eerste generatie. Dat reed prima maar natuurlijk wilde ik meer. Dus ik keek altijd met een schuin oog naar Sportka’s. Nu blijkt dat je daar niet te lang naar moet kijken want dan vallen de roestgaten daar vanzelf in. Maar goed, dat is ook een van de redenen dat ik er nog geen een heb.
De Sportka was uitgerust met een old-school 1.6 blok met 95 pk waarmee de Ford vlot genoeg was om in de stad niet van elke snorscooter te verliezen bij het stoplicht, voor een kleine € 16.000 kon hij destijds van jou zijn. Net zoals de standaard Ford Ka had de Sportka de neiging om vanuit de tankklep te desintegreren. Het is dus een roestbak. Dat is ook de reden dat je bijna met elke Sportka die je vindt, aan de slag moet. Het is ook de reden dat ze zo goed als niets waard zijn. Afschrijven kan niet meer op deze ‘liefhebbersauto’
Zaken om op te letten los van de roest? Zorg dat je niet de verschrikkelijke multicolour lederen stoelen en achterbank treft. Gewoon de hardblauwe stoffen stoeltjes: prima! Prijzen op dit moment? In gewenste spec nu al moeilijk te vinden maar reken op € 2.500 of meer voor een ‘acceptabel’ startpunt voor een project.
MINI Cooper S – R53 (2005-2006)
Waarde: > € 6.000
The one that got away. We zijn thuis wel eigenaars geweest van een MINI Cooper R50 maar dat was een erfenisje van een familielid. Eigenlijk wilde ik altijd een donkergrijze MINI Cooper S. Het verlangen werd alleen maar heviger omdat onze Cooper eigenlijk een dramabak was. Nerveuze gasreactie en nog erger: geen cruisecontrol. Dus elke snelwegrit langer dan 50km was verre van comfortabel.
Maar terug naar de R53, liefst dus de LCI van 2005 dus met wat van de eerste quirks verholpen. Natuurlijk met het mooiere multifunctionele stuurwiel. En ALSJEBLIEFT niet met meerkleurig lederen stoelen (net iets minder erg dan bij een Sportka maar toch). Productieaantallen hoeven we het niet eens over te hebben. De MINI was een hit, in heel Europa. Dat is wel duidelijk. Maar onverprutste exemplaren, die kom je nu al minder tegen. Relatief frisse exemplaren kom je nu tegen voor € 6.000-7.500 en ik zie ze niet verder in waarde zakken. Een goed voorbeeld van een liefhebbersauto die niet meer afschrijft.
Ok, mijn inzending is dus duidelijk. Ik ben niet voor de duurste auto’s gegaan
Liefhebbersauto’s die niet meer gaan afschrijven
Merk / model: | Waarde 2020 | |
Ford Sportka (2003-2008) | > € 2.500 | |
MINI Cooper S R53 (2005-2006) | > € 6.000 | |
BMW Z4 Coupe (2006 -2009) | > € 17.000 | |
Renault Clio Sport 2.0 16v | > € 7.500 |
En om het stokje meteen maar door te geven: @wouter ik geef het stokje aan jou door. Wat wordt jouw lijst met jouw liefhebbersauto’s, waarvan je denkt dat ze waardevast zijn.
mcshine zegt
Wat ben ik blij met mijn Z4 Coupé 3.0si MT. Lekker contrast met de doordeweekse ontzorgende M3P. En dan ook nog in Montegoblauw
jerone zegt
@mcshine: ik zag je dan voorbij komen bij KODW. Mooi man, geniet er van!
mcshine zegt
@jerone: klopt helemaal! Met mijn oude liefde, die nu bij mijn pa is..:)
Dutchdriftking zegt
@mcshine: Klinkt als een heel fijn wagenpark.
griffendahl zegt
Ik heb net een Z4 coupe gekocht, maar de automaat zou ik lekker laten… Niet per se heel modern ook niet al te best voor de waarde van de auto, dit zijn niet de auto’s die je wilt met een ouderwetse automaat.
joelvdr zegt
@griffendahl: niks mis met de automaat in de mijne ?
z4coupe30si zegt
@griffendahl: volledig mee eens. Je ziet al dat de Z4 Coupe’s met automaat goedkoper zijn momenteel en langer te koop staan.
Deze auto vraagt om een handbak. En die 6-bak is zo enorm fijn, direct en precies.
grasvreter zegt
Ik heb een wagen die niet meer gaat afschrijven. Zolang ie rijdt en onderhoud krijgt blijft ie wel 1000 euro waard.
kenner zegt
@grasvreter: Calibra?
barchettadriver zegt
Heb een barchetta. Die schrijven ook niet meer af.
saxoke zegt
Nog enz liefhebbers karretje dat momenteel in waarde stijgt: de Saxo VTS 16v en de 106GTi/Sport. Beiden heel leuk om ouderwets te scheuren, met prestaties van een oude BMW 320d.
mcshine zegt
Zonde dat er nooit een Ka ST is gekomen, daar had ik best wel eens in willen zitten.
lekkerlinksrijden zegt
@mcshine: lees ik hier een aankomend project?
ukbob zegt
@mcshine: ik ga het hier gewoon toegeven: we (nou ja, mijn moeder) hadden thuis een paar van die dingen – de standaard Ka van de eerste generatie – en het reed bijzonder leuk!
Het ding heeft haast geen vermogen maar het onderstel kan duidelijk meer aan…
grasvreter zegt
Mijn vriendin heeft een ka uit 2010. 4 pitter 8 klepper 69 pk dacht ik, traag, maar ding vliegt door de bochten. Vrij strak geveerd, net een kartwagen soms. Had die heel graag met een atmosferische 1.6 16 klepper ofzo gehad, beetje twingo rs.
luckyluck zegt
@mcshine: ziet nou echt niemand je grapje? ;)
mcshine zegt
@luckyluck:
SvenskaAeroplanAB zegt
M’n classic Saab 900 schrijft alleen bij…
grandvitara zegt
Grappig keek even op the collectables en zag de CL van Dick Advocaat. Is eens in de rubriek mijn auto geweest
base85v zegt
Zo blij met mijn Clio rs team uit 2005. Nu inmiddels 30.000 km mee gereden in 3 jaar. Fantastisch wagentje en als je een beetje netjes bent zijn de onderhoudskosten goed te overzien. Olie wissel om de 10.000 km en heb enkel een kapot thermostaat gehad. Verder fantastisch. Inmiddels staat er 114.00 km op.. en rijd hem met plezier. Wel een custom uitlaat laten maken. Net even dat lekkere brommetje extra. Een Koni sport kit om hem iets lager te leggen. Niet veel want dat is geen porem naar mijn mening.
balboni zegt
Heb een maand gelden een een 330ci cabrio in het blauw met beige leer gekocht, verwacht niet dat die verder afschrijft.
cheatah zegt
Z4 Coupe – any day of the week!
sjmaraj zegt
Ik heb een Focus ST met de 2.5 5 Cilinder. Hoop dat die ook niet meer afschrijven
kapitein zegt
@sjmaraj: Daar zit je wel goed mee denk ik. Het is een van de laatste 5 cilinders dus die zullen denk ik alleen nog maar in waarde gaan stijgen.
gamma81 zegt
Mijn Panda 141 2003 met 43000 op de teller, roestvrij, gekocht voor 1100 euro zal ook niet ver zakken.
Remon zegt
Lotus Elise en Exige! Ik rij al jaren ‘gratis’ :)
SpeedGeneration zegt
Leuk om foto’s van mijn Mini hier terug te zien! Heb ‘m nu een jaar en het is niet de goedkoopste auto uit z’n klasse om rijdend te houden, maar het zou mooi zijn als ie niet veel meer afschrijft :)
PunicaOase zegt
Honda S2000.. nooit weg moeten doen :-(
ouwedibbes83 zegt
@punicaoase: die prijzen gaan idd ook al lekker omhoog.
tenaci zegt
M’n Daf wordt al jaren meer waard. Vorige week nog laten taxeren. Bleek 6500 euro te zijn.
Richmond zegt
De facelift van de Clio is zoals die vanaf het begin af aan had moeten zijn. Zonder de vissenkom koplampen.
Jochempie zegt
Puntgave MX-5 1.8 uit 1994 gekocht drie jaar geleden… Nu ongeveer het dubbele waard.
joelvdr zegt
Nu voor 1,5 jaar een Z4 Coupé 3.0si automaat. Niks ouderwets, gewoon een geweldige wagen!
rrk147 zegt
De laatste Alfa’s met een busso doen het ook best aardig. Een nette 147 GTA, of een GT 3.2 blijven ook al waardevast
sanderz28 zegt
R53?, mis die auto nog iedere dag. Die sound van zowel inlaat als uitlaat is fantastisch.
mustang750supersnake zegt
@sanderz28: heb n r50 seven uitvoering….weet niet of die nog veel afschrijven….
sanderz28 zegt
@mustang750supersnake: ook niet nee, blijven nu al een tijdje op dezelfde waarde hangen. Mits goed onderhouden uiteraard.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
Als je maar lang genoeg wacht schrijft op een gegeven moment geen enkele auto meer af.
willeme zegt
@F36GC: klopt. Had ik ook met mijn 159; verdubbelde in waarde na een tankbeurt.
degrotemuis zegt
@michaelras Jaaaa, de Z4!
Als je niet te bang bent voor rare blikken als je in de winter het dak open gooit, is ook een cabrio Z4 prima in alle seizoenen. En de leukste niet M open versies, de 3.0i of 3.0si, schrijven ook niet echt meer af.
Als het gaat om de betere restwaarde prognose, dan is de handgeschakelde Z4 E86 beter. Niet dat de automaat slecht is, je krijgt sowieso een zesbak in de 3.0si, maar de automaat is toch minder geliefd en kent wat kwaaltjes.
Met een wat groter budget is een Z4M ook een erg gave keuze. Heerlijk 3.2 blok en een erg lekker chassis dat het vermogen ook echt aan kan, in tegenstelling tot de Z3M. Wel snel zijn, want de exemplaren die voorbij komen stijgen al echt in prijs…
TimD zegt
Ik heb net een 199dkm oude Golf 4 gekocht met een 2.8 V6 4 motion. Driedeurs en beige interieur . Ga er 2500 euro extra in steken om hem perfect te krijgen. ( zo goed als fabrieksnieuw ;) ) foto’s volgen later. Ik gok qua waarde stabiel.
HansTT zegt
Audi TT roadster 8N (eerste generatie) met 3.2 quattro wordt inmiddels ook meer waard
jasbelle zegt
Helemaal eens wat je over de Mini zegt. Ik heb er een uit 2002 (wel met kleinere pulley en wat andere dingetjes) en iedere keer als ik instap rij ik er met een glimlach in weg. Het geluid van de supercharger is verslavend en je kan in bochtige wegen veel snellere auto’s een stuk langer bijhouden dan dat ze verwachten haha.
sjouveur zegt
Pak dan een Ford Puma ipv een Sportka! Motorisch gezien alleen al veel beter.
michaelras zegt
@sjouveur maar als je een Racing Puma hebt gezien kan je toch niet meer in een normale Puma stappen ;-). Is natuurlijk ook een heel andere categorie hè, een Sportka of een Puma. Maar goed, bedankt, nu zit ik weer te googlen naar Puma’s….
mats106rallye zegt
Peugeot 106 Rallye?? wordt alleen maar meer waard
retsok zegt
Mijn lijstje zou zijn: Integra dc2, fiat coupe 20v turbo, alfa romeo GTV 3.0 V6 en en Toyota Celica T Sport.
petroldrinker zegt
E46 M3’s met goede kleuren en opties zijn ook mega waardevast
sleepyj zegt
Mn oude Japanse perenkist kan ook niks minder waard meer worden.
205zonderdak zegt
Die heb ik ook maar de ijzerprijs daalt elke dag met die roest!
ethylestra zegt
Toyota Yaris TS van de eerste generatie, roest niet, rijdt als een go kart en ook nog best comfortabel. Onderhoud nihil en 1 op 15 rijden met 105pk in zon gooi en smijt ding wat letterlijk niet stuk kan. Blijven ook hangen rond de 2500 en veel minder gezeik als meg die ka
mjlbakker zegt
Leuk artikel en de lijst kan flink uitgebreid worden!
Zelf in mei dit jaar een Z4 coupe 3.0Si MT geïmporteerd uit Duitsland. Heel erg blij mee. Voor mij was handbak + sportstoelen een must. Dat zie je ook terug in de prijzen.
Als hij nou ook een conventionele stuurbekrachtiging had was het helemaal de laatste échte BMW als je het mij vraagt.
griffendahl zegt
Dat is wel te regelen voor pak hem beet 1000 euro onderdelen…
jack_abarth zegt
@mjlbakker:
Jammer dat je ‘m hebt moeten importeren. Mijn ervaring is toch wel dat die altijd net iets goedkoper zijn omdat mensen het associëren met dubieuze zaken. Verder wel een hele gave keuze overigens.
mjlbakker zegt
@jack_abarth: Is bij deze auto helaas echt vraag/aanbod gedreven. Heb alle handgeschakelde onder de 20K gezien in NL en geen yes. Zolang de historie goed gedocumenteerd is maakt import mij niet uit. Daarnaast was het importeren echt een toffe ervaring!
nietcreatief zegt
Ik denk dat de alfa 90 ondertussen niet verder meer afschrijft. Maar bijschrijven? Hmm..
Durf het niet te zeggen.
aerohead zegt
Saab 9-3 Turbo-X: alleen in 2008 gebouwd en steevast boven de 10k
matter zegt
Golf 4 R32. Wel prijzig uiteraard maar wordt alleen maar meer waard. Golf 5 R32 zakt nog voor m’n gevoel.
maroksahbe zegt
Ik had ooit de mogelijkheid om een Golf 4 R32 Dsg te kopen voor zo’n 11.500 dan praat ik over 2010-2011. Spijt dat ik het niet heb gedaan. Ik zie ze nu voor boven de 20K!
Is een Clio Rs 2014 waardevast? Lijkt mij ook een leuke auto.
Hupke zegt
Renault sport spider, Opel speedster en elise mk1 en 2 schrijven ook nietmeer af.
Mazda mx5 en toyota mr2 van 1e en 2e generatie ook niet en de 3e generatie niet als je de juiste koopt.
spike zegt
Ik heb een 306 Cabriolet van 98 met 80.000km. Fabrieks origineel en in topstaat. Wordt volgens mij ook alleen maar meer waard. Nu nog op zoek naar een eerste type 406 Coupé V6 handbak……
toyotafortuner zegt
XK Cherokee’s (1984-2001) vast ook
kalesander zegt
Heb een Alpina B10 Touring gekocht (niet diegene die 180k teruggedraaid is) en verwacht dat die ook niet meer gaat afschrijven!