De MG3 Hybrid+ kan weleens een leuke verrassing zijn.
Voor de purist blijft het eventjes wennen. Die kennen MG als een fabrikant van kleine, betaalbare en uiterst vermakelijke sportwagens. Das war einmal. Na het MG Rover debacle aan het begin van dit millennium is het merk in Chinese handen terecht gekomen. En weet je, eigenlijk is dat zo erg nog niet. Er zijn meer MG’s dan ooit en het is duidelijk wel gedeelte van de markt ze willen bedienen: de onderkant.
MG’s zijn eigenlijk zonder uitzondering echte prijspakkers. De MG ZS EV was de eerste MG in Nederland die je een bescheiden hitje zou mogen noemen. De geheel elektrische MG4 EV heeft goede papieren om hier te scoren en voor nu is daar de MG3 Hybrid+.
MG3 Hybrid+
De auto was al aangekondigd voor het Verenigd Koninkrijk, maar nu mogen ook EU-landen ‘m ontvangen. Het idee van de MG3 is niet heel anders dan dat van de Dacia Sandero: veel voor weinig.
Bijzonder aan de MG3 Hybrid+ is diens aandrijflijn. Het is een conventionele hybride, geen plug-in of milde hybride. De 1.5 liter grote benzinemotor is goed voor 75 kW (102 pk) en de elektromotor lever 100 kW (136 pk).
Die twee vermogens kun je niet zomaar bij elkaar optellen (helaas). Dat komt omdat de motoren op een ander moment hun maximum vermogen en maximumkoppel afgeven. Het systeemvermogen bedraagt 143 kW (194 pk), het systeemkoppel is 425 Nm.
Volgens MG is het de snelste hybride van het B-segment, want het apparaat knalt in 8 nauwelijks te bevatten seconden seconden de 100 km/u. De sprint van 80 naar 120 km/u tart alle wetten van de natuurkunde met een tijd van 5 seconden. 5! De topsnelheid bedraagt 170 km/u, waarschijnlijk begrensd.
Prijs van belang
Zonder gekheid, dat zijn gewoon prima cijfers. Van een B-segment auto met 194 pk verwacht je onwillekeurig iets hetere prestaties, maar het is meer dan goed als je het vergelijkt met een Toyota Yaris Hybrid of Honda Jazz.
Daarmee hebben we twee concurrenten benoemd van de MG 3 Hybrid+. Verder vind je in dit segment ook nog auto’s als de Renault Clio Hybrid 145 en de identieke Mitsubishi Colt HEV. De grootste concurrent zal echter de Dacia Sandero gaan worden.
Dat is namelijk de goedkoopste B-segment auto van dit moment als je kiest voor de TCe 100 bi-Fuel in Essential-trim, die tegenwoordig 17.200 euro kost. Als MG in de buurt kan komen van die prijs, dan hebben ze een winnaar in huis. Met de geringere uitstoot (slechts 100 gram,) van een hybride-setup zou de BPM mee moeten vallen (en dus de nieuwprijs ook).
De MG3 Hybrid+ komt sowieso naar Nederland. Over prijzen en dergelijke laat MG zich ter zijner tijd uit.
lekkerlinksrijden zegt
194 pk en 425 koppel en dan in 8 sec naar de 100 is niet echt snel, daar zal nog wel wat meer in het vat zitten met de hulp van een tuningboer
Anonieme zegt
Een aandrijflijn met zulke prestaties zal niet goedkoop (te produceren) zijn, en ik ontwaar ventilatieroosters achterin (wat erg zeldzaam is in het B-segment en in het C-segment zelfs geen standaard). En dit moet concurreren met de goedkoopste nieuwe auto van NL (de Sandero dus)? Chinese auto’s zijn vaak prijspakkers (tov de niet-Chinese concurrentie), maar wordt dit toch niet de uitzondering die de regel bevestigt?
mc96 zegt
Dit moeten wel 194 hele slome paarden zijn. Een 1700 kg wegende BMW 420i gaat bijvoorbeeld met 184 pk in 7,9 seconden naar de 100 km/u. En dat is nog conservatief ingeschat BMW kennende. 😀