Dit lijkt een liefdesbaby van Opel en Renault, maar het is een MG5 Electric. Belangrijker nog: deze stationwagon is elektrisch!
Het gros van de EV’s dat momenteel aangeboden wordt is een cross-over. Dit heeft er deels mee te maken dat deze vorm zich nu eenmaal beter leent voor accupakketten in de bodem. Tegelijkertijd verkoopt een cross-over ook gewoon als een malle. De consument die géén cross-over wenst, maar wel elektrische wil rijden wordt hierdoor behoorlijk beperkt in zijn keuze. Naar een elektrische stationwagon kun je bijvoorbeeld tevergeefs zoeken.
Daar gaat MG verandering in brengen. Zij presenteren nu de allereerste elektrische stationwagon. Of in ieder geval: de eerste elektrische stationwagon die in Europa te krijgen is. In China reed deze auto al rond, maar dan met een ander logootje.
Misschien denk je nu: wacht even, jullie schreven vorig jaar ook al over de eerste elektrische stationwagon, hoe zit dat? Dat was inderdaad dezelfde auto, maar toch niet helemaal. De MG 5 EV die het merk toen presenteerde was namelijk een vrijwel exacte kopie van de Roewe Ei5 en was alleen bedoeld voor de Britse markt.
Nu presenteert MG een aangepaste versie die ook voor het Europese vasteland bestemd is, inclusief Nederland. De MG5 Electric – zoals het model nu heet – heeft dus eigenlijk al een facelift gekregen voordat het model überhaupt geïntroduceerd is. De Volkswagen-neus die afkomstig was van de Roewe heeft nu plaats gemaakt voor een neus die doet denken aan een grille-loze Opel.
Het geheel oogt in ieder geval heel Europees. Het design van de MG5 Electric zal dus geen struikelblok vormen voor de Nederlandse consument. Het is wel te hopen dat er nog wat grotere velgen te bestellen zijn, want die afgebeelde exemplaren zijn van het formaat winkelwagentje. Meestal kiezen fabrikanten voor persplaatjes niet de kleinste velgmaat, maar MG dus wel. Misschien is het juist heel slim, omdat ze hiermee een signaal afgeven dat de auto een prijspakker wordt.
De MG5 (ja, de spatiebalk doet het nog) is een elektrisch alternatief voor de Golf Variant, Mégane Estate, Astra Sports Tourer en consorten. De MG is wel iets korter, met een lengte van 4,544 mm. De bagageruimte is met 578 liter ook wat kleiner dan die van de genoemde niet-elektrische modellen.
De MG5 Electric beschikt over een 184 pk sterke elektromotor en zou meer dan 400 kilometer range moeten hebben. Opladen tot 80% zou aan de snellader in een half uur gebeurd moeten zijn. Geen grensverleggende waarden, maar als het goed is zal de prijs van deze MG daar ook naar zijn. Dat zullen we dit najaar weten. De marktintroductie van de MG5 Electric staat namelijk gepland voor oktober.
kvh87 zegt
Wat een zaaddodende auto….
screamer zegt
Dat, maar tegelijkertijd weet je dat juist de mensen met kinderen een station kopen.
sportabgasanlage zegt
Scheelt weer anticonceptie
flutterby zegt
@screamer: mosterd na de maaltijd
s2000vtec zegt
Wat ben jij een zaaddodende zielenpoot.
tvr1974 zegt
@kvh87: yep.. maar toch, t ziet er beter uit dan een Tesla 3 er kan veel meer bagage in en dat voor een 40% lagere prijs(gok ik).. Dat gaat Tesla (maar ook vw en een heleboel andere merken) veel klanten kosten. Zo begonnen Kia en Hyundai ook ooit en dat zijn kleine landen vergeleken bij de Chinezen.
tenaci zegt
@kvh87: gelukkig minder zaaddodend dan alle laffe bejaardenbakken van SUV’s waar je tegenwoordig mee doodgegooid wordt.
alfapeter zegt
“Naar een elektrische stationwagon kun je bijvoorbeeld tevergeefs zoeken.”
Porsche Taycan Cross Turismo?
menaz zegt
@alfapeter: die heeft 55 liter meer inhoud van de kofferbak dan de Renault Clio hatchback.
s2000vtec zegt
Is inderdaad een zinloze auto voor een heel klein publiek.
vaakbenjetebang zegt
Raar dat ze hem alsnog zo’n monsterlijke overhang geven aan de voorzijde, nu er technisch geen noodzaak meer voor is.
birdnerd84 zegt
Dat komt omdat er ook een sedan-versie is van de Roewe i5 met benzinemotoren. Overigens bestaat dit model al sinds 2017, maar door de facelift hopelijk wel up to date.
faalhaas zegt
@vaakbenjetebang: Accu’s in de neus, tractie op de voorwielen. Vaakbenjetebang voor onderstuur.
sportabgasanlage zegt
Anders krijgt hij ’n draaicirkel van een olietanker.
vaakbenjetebang zegt
@sportabgasanlage: Juist ja. Want de wielbasis is ook zo enorm groot… Nee, dan zit het verhaal van @birdnerd84 denk ik een stuk dichter bij de waarheid.
Het zal dan wel geen al te best(e) (rijdende) auto zijn waarschijnlijk. Heel de packaging en de verhoudingen gedicteerd door een dwarsgeplaatse motor en WWD, en dan ombouwen naar BEV die eigenlijk een heel andere packaging vraagt.
s2000vtec zegt
Mankeer jij wat aan je ogen, monster ?
Jochempie zegt
Mja, ik weet dat het heel naief klinkt om te zeggen dat ik geen 30.000 euro naar de CCP wil overmaken, maar het blijft een raar gevoel geven.
klaasjevaak zegt
@Jochempie: PRC bedoel je? СССР was iets anders.
clubbtraxx zegt
@klaasjevaak: China Communist Party…
tjorque zegt
Dag naamgenoot, ik heb net hetzelfde buikgevoel bij grote bedragen naar China sturen…
Het geeft zo’n gevoel van “gebrek aan respect voor mensenrechten sponsoren”.
tenaci zegt
@Jochempie: ik begrijp en deel je gevoel, maar moeten we dan nu ook geen Volvo’s en Polestars meer kopen?
tvr1974 zegt
@tenaci: of iPhones, Samsungs enz die daar ook allemaal geproduceerd worden om nog maar te zwijgen over kleding die u waarschijnlijk aan heeft
Jochempie zegt
Eigenlijk wel, ja. Of tenminste Apple vragen om productie te verhuizen. Veel componenten komen gelukkig uit Taiwan.
Jochempie zegt
Eigenlijk wel, ja.. Het klinkt wat extreem, maar in de portemonnee geraakt worden doet altijd pijn.
moveyourmind zegt
Ben benieuwd welke kant MG op gaat. Dit zal vast een prima auto zijn, maar heeft totaal geen eigen identiteit. Maar halverwege dit jaar komen ze ook met een nieuwe SUV, de Marvel R, die meer van deze tijd lijkt te zijn
metalmike zegt
@moveyourmind: Krijgen we volgend jaar de DC S?
ghini zegt
Staat ie nou hoog op zn poten?
tjorque zegt
In het persmodelleke liggen nog geen accu’s 🤣
Nee ik vind dat het ook nogal hoog lijkt. Ben benieuwd hoe dat het er in’t echt gaat uitzien…
kennone zegt
@tjorque: net zo hoog lijkt mij. Dit doen sommige merken omdat de accu’s in de bodem liggen. Standje bussluis is dus om de boel heel te houden.
rubend zegt
@ghini: in China hebben ze ook slechte straten :)
tjorque zegt
Wordt een succes in België :)
raoufff zegt
Eindelijk weer een klassieke carrosserievariant in de vorm van een stationwagon in plaats van een cross-over.
mashell zegt
Particulieren: dit is hem, jullie droom, een betaalbare elektrische stationcar.
Als je ziet hoeveel Clio stations er rondrijden dan kon hier best eens vraag naar zijn. Verder een mooie kleur en het grote EU balkje op de “kentekenplaat” is een mooi typisch Chinees detail, het net wat mooier laten lijken dan het is.
BerlingoHdi zegt
Zijn die MG’s nou een beetje betrouwbaar, ik zou het niet zo 1,2,3 aandurven als particuliere koper.
flutterby zegt
@berlingohdi: Chinezen weten wel hoe ze een EV moeten bouwen hoor. Het is redelijk simpele techniek. Het is vaak het rijgedrag die bij dit soort merken achterblijft.
ericc zegt
Waarom is dit zo belangrijk dat ie elektrisch is? Meer Koreaans dan Europees. Een 13 in een dozijn auto…..Next!
s2000vtec zegt
De massa koopt hier een 13 in een dozijn auto sukkel. Allemaal kuddedieren. Dus een heel belangrijke auto voor Noord-West Europa want het is ook nog eens een station en betaalbaar. Wordt een groot succes hier.
tjorque zegt
Moet dat “sukkel” er nu echt bij?
tjorque zegt
Het is belangrijk dat hij elektrisch, zodat benzine niet meer verspild wordt aan 13/12 onzin…
Als we vanaf nu enkel nog benzine gebruiken voor de speciale auto’s, oldtimers, sommige motorfietsen, … kortom dingen die dat echt verdienen. Dan kunnen we nog jaren verder met de reserves en is de milieu impact aanvaardbaar en compenseerbaar.
tjorque zegt
Ik hoop dat dit het succes is de Europese (middenklasse) fabrikanten triggert om ook een degelijke break op de markt te brengen.
Een Superb of Octavia EV zou perfect aan mijn wensen kunnen voldoen.
Of een MPV revival. Mag wat mij betreft ook. Daar zijn de e-Berlingo (en aanverwante) misschien al het voortouw in aan het nemen.
Robert zegt
Ik vind hem helemaal niet onaardig. Snufje Kia Ceed, scheutje Ford Focus, vleugje Seat Leon… het resulteert in een uiterlijk waarbij je maar weinig mensen mee voor het hoofd zult stoten. Als de prijs-kwaliteit verhouding scherp is mogen de Koreaanse en Japanse merken, maar zeker ook de Europese merken zich best een beetje zorgen gaan maken.
RAW zegt
Nog even de specs van het oude model bekeken volgens autoblog: Deze (elektromotor) is op de vooras gemonteerd en levert precies 156 pk. De motor krijgt zijn energie van een 52,2 kWh lithium-ion batterij. Deze kun je in 50 minuten van bijna leeg naar 80% snelladen.
En dan: De MG5 Electric beschikt over een 184 pk sterke elektromotor en zou meer dan 400 kilometer range moeten hebben. Opladen tot 80% zou aan de snellader in een half uur gebeurd moeten zijn.
Kortom, naast de facelift is ook technisch wel het een en ander gewijzigd.