MG gaat haar Nederlandse productaanbod in één klap verdubbelen, door de ZS EV een grotere broer te geven.
Toen MG vorig jaar aankondigde de ZS EV naar Nederland te brengen, wisten we eigenlijk al dat het niet bij één auto zou blijven. Het Chinese moederbedrijf van MG heeft immers niet per se de ambitie om een nichespeler te zijn, van extra auto’s waren we dan ook praktisch verzekerd.
Vandaag heeft MG dan eindelijk hun tweede auto aangekondigd: de HS. Deze C-segmenter wordt de grotere broer van de MG ZS EV en moet in het eerste kwartaal van volgend jaar op de markt verschijnen. En voor de rest? Nou ja, de details van MG NL zijn nogal schaars. Wél weten we dat er in december een grotere introductie komt.
Gelukkig hoeven we echter niet zo lang te wachten op extra info, want MG UK heeft vandaag ook een nieuwe auto gepresenteerd: de MG HS. Volgens het Britse MG wordt ook de HS elektrisch aangedreven, met een 122 pk elektromotor die een actieradius geeft van 51 kilometer. En nee, dat is geen tikfout.
Ruim vijftig kilometer klinkt misschien vrij miserabel. Voor een elektrische auto zou dat ook vrij miserabel zijn. In tegenstelling tot de ZS EV is de grotere broer HS echter geen volledig elektrische SUV, maar een plug-inhybride. Die elektromotor wordt gekoppeld aan een 1,5 liter benzine viercilinder, die voor een totaal systeemvermogen van 258 pk moet zorgen. Daarmee haalt de MG HS binnen 6,9 seconden de nul naar 97 km/u.
De HS gebruikt een automatische versnellingsbak met tien verzetten, maar dat getal is wel enigszins misleidend. De benzinemotor is gekoppeld aan een versnellingsbak met zes verzetten, de elektromotor heeft een drive unit met vier verzetten. Met die versnellingsbak krijgt de MG HS een CO2-cijfer van 43 g/km. De accu is overigens binnen drie uur volledig op te laden met een Type 2-snellader. De MG HS PHEV kost in het Verenigd Koninkrijk omgerekend 32.611 euro.
shibby zegt
De achterkant is een beetje BMW X1 meets VW Touran
tenaci zegt
@shibby: meets Mercedes dan ook nog maar
Dutchdriftking zegt
@shibby: in andere woorden, een beetje lelijk.
fransananas zegt
Goed design! Jammer niet volledig ev
fanboy zegt
Prima ding lijkt me, maar had meer bestaansrecht als hij volledig elektrisch was. Dan is hij denk ik concurrender met de Europese SUVs van dit formaat.
tvr1974 zegt
@fanboy: en welke plugins zijn dan dit formaat voor genoemde prijs? Want de kadjar of Rav4 zijn geen plugin en zijn duurder en de Mercedes GLC 350e / X3 veeeel duurder.. want dat zijn de afmetingen. Die Hyundai en Kia zijn b segment.. geen C
flutterby zegt
@tvr1974: de Niro is toch ook C segment?
tvr1974 zegt
@flutterby: nope.. B. Is dan ook ruim 20cm korter en 10cm smaller
mcshine zegt
Jammer van die generator, nergens voor nodig als je elektropower gewend bent
ouwedibbes83 zegt
Al een lezer hier die ervaring heeft met zo’n Chinese MG?
fanboy zegt
@ouwedibbes83: Schijnt wel goed te zijn lees ik op forums.
banderas zegt
Vreemd dat deze weer zo’n Mazda neus krijgt (grille/koplampen), terwijl de facelift ZS dit juist weer laat varen: https://www.google.com/search?q=mg+zs+facelift&sxsrf=ALeKk00jzY6KhflHEmE7_garXzbWD8gIEQ:1600813656203&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwjOmtHK5_3rAhVNExoKHTr1DPMQ_AUoAXoECAsQAw&biw=1966&bih=741
pomoek zegt
Grappig, zag gisteravond een paar gecamoufleerde auto’s op een trailer staat vlakbij de MG dealer in Breda. Britse platen, maar met MG logo. Geen idee of het deze auto is, maar het zou kunnen.
Dutchdriftking zegt
Zonder bijtellingsvoordeel gaan we deze maar weinig zien. Gelukkig maar.
toniominestrone zegt
Design van een generatie of 2 geleden.
saffie89 zegt
Uit principe koop ik geen Chinees spul.
dragonforce zegt
Vind dit maar niet uitzien. Leuk voor mensen die een SUV willen rijden.
Ik houd het wel bij mijn 2004 MG ZT