Is 65.000 Euro voor een bijna 350 pk sterke tweezits roadster met vleugeldeuren een superdeal, of pas jij voor deze elektrische Chinese blepper?
De markt voor tweezits cabrio’s is zo goed als dood. Ooit wemelde het van de MGF’s, Fiat Barchetta’s, Alfa Romeo Spiders, BMW Z3’s, Toyota MR2’s en natuurlijk Mazda MX-5-en. Maar na jarenlang uitgemolken en neergeslagen te zijn door het moderne Marxisme, heeft Jan Modaal heeft geen joie de vivre en geld meer voor dit soort frivoliteiten. De Z4 is op sterven na dood en de MX-5 heeft dadelijk het rijk alleen. Voor zo ver nog van een rijk te spreken is.
Maar wellicht komt de redding wel uit China. MG, maker van treurige hokken, komt namelijk op de proppen met de Cyberster. Dit is een sprankelende tweezits roadster, op batterijkracht. Het is daarmee de tweede elektrische open sportwagen op de markt naast de Maserati Grancabrio Folglore. Maar, die is drie keer zo duur. Andere merken hebben concepten voorgesteld, maar dat is tot op heden over het algemeen niks geworden.
De MG heeft namelijk een prijs gekregen in Europa. Of nou ja, in het Verenigd Koninkrijk. Daar betaal je bijna 55.000 Pond voor de instapper (Trophy), omgerekend zo’n 65.000 Euro. Die versie heeft dan een kleine 350 pk. Normaal gesproken komt daar voor Nederland dan een bak geld bij. Maar dit is dus een EV, zodoende gaan we uit van een zeer vergelijkbaar bedrag. Voor 5.000 Ekkerponden meer, heb je de ‘GT’ met een flinke powerupgrade tot 500 pk. In dat laatste geval is de Cyberster ook serieus snel.
Nul naar 96 gaat dan in 3,2 seconden (5 seconden voor de basisuitvoering). Beide versies hebben een 77 kWh accu, goed voor een WLTP range van circa 500 kilometer (316 mijl) voor de basisvariant en 440 kilometer voor de sterkere versie. Uiterlijk zijn de verschillen beperkt tot de velgmaat. De instapper heeft 19″, de GT heeft dub-zeros.
In het interieur troont er een groot scherm voor je neus. Hoe kan het ook anders. Het is een soort cockpit-gevoel, met een 12,5 inch scherm in het midden, geflankeerd door twee kleinere 7 inch schermen aan weerszijden. Daar worden wij niet per se warm van. Maar gelukkig is ook stoelverwarming standaard.
Stiekem is het allemaal gewoon best wel gaaf. Ook de achterlichten met de pijlen als richtingaanwijzers. Maar ja, je steunt wel Xi Jinping in het overnemen van de wereld als je koopt. Dat schuurt dan toch een beetje. Of nou ja, als we dan toch moeten kiezen tussen een Chinees sociaal kredietsysteem of een woke sociaal kredietsysteem voor en door EU apparatsjiks, dan wordt het nog lastig kiezen…Een Emira en een Cyberster dan toch maar?
mc96 zegt
Klinkt aanlokkelijk. Maar ben wel benieuwd wat het weegt en hoe het rijdt.
GJZ zegt
Het design is op zich niet verkeerd, rijd volgens Top Gear een klein beetje afstandelijk maar als totaal pakket schijnbaar helemaal niet slecht
rulefollower zegt
Ik wacht wel op de e-boxster
Autokenner zegt
Ziet er leuk uit, maar Chinees komt er niet in hier
mashell zegt
Liever wat van de Chinees dan van de Amerikaan. De doorzichtige hamburgers en de lange vieze frietjes van de gouden M zijn het gewoon niet. Dus voor mij liever een Cyberster dan een Cybertruck.
jaapiyo zegt
In China zijn ze echter niet zo van de baizuo’s…
Autokenner zegt
Heb liever een roadster dan deze Chinese rommel
drsjeroen zegt
Dit is toch gewoon helemaal top?!? Elektrische roadster klinkt ook als een volstrekt logische combinatie. Gaat om cruisen.
Aon zegt
Lqat asjeblieft al die electrische troep in china.
drsjeroen zegt
Vervang de kopregel eens door “Alfa Romeo introduceert de nieuwe Spider” en bekijk wat de comments dan zouden zijn geweest…
Aon zegt
Alfa zou zich schamen.
geecee zegt
@ drsjeroen
Of Mazda introduceert elektrische MX5
Flutterbear zegt
Dit bericht is mede mogelijk gemaakt door elektrische troep uit China.
PunicaOase zegt
Koop ik 10x liever een Z4 met de kop eraf en een mooie zescilinder..
drtim zegt
Dat logo op de neus is een maatje te groot.
racerx zegt
Best een mooi ding, maar liever iets dat een beetje een inspirerend geluid maakt. Wel zo leuk met de kap eraf.
degrotemuis zegt
Ik dacht dat de basis RWD de 64 kWh accu van de MG4 zou krijgen? Gewicht blijft de vijand van een leuk rijdende roadster, maar een Z4 M40 weeg tegenwoordig ook al ruim 1600kg, dus als deze niet al te zwaar is, kan de RWD Cyberster best een leuk alternatief worden waarmee dit type auto in ieder geval overleeft in de zee van SUVs. Ja, minder beleving, maar voor beleving ben je sowieso beter af bij een goede E85 Z4 3.0 of Z4M dan een moderne Z4.
Motomoto zegt
Afzichtelijk apparaat. Next.
vbarchetta zegt
Vind het een super interessante auto. Ga zeker even een bezoekje bij de dealer doen zodra die in NL is. Leuke auto voor erbij lijkt me zo…
Henk zegt
Ehh, Jaapiyo … een cabrio met vleugeldeuren? Volgens mij zie je ze vliegen.
jaapiyo zegt
Lamborghini Style Doors dan misschien. Noem je dat niet ook vleugeldeuren? Meeuwenvleugel wordt inderdaad wel wat lastig…🤪
peter_akerboom zegt
We kunnen allemaal haten omdat het Chinees en elektrisch is, maar dit is toch zoveel beter dan al die elektrische SUVs.
Had alleen gehoopt op een lagere prijs..