JLR overweegt auto’s van de prijslijst te schrappen. Maar met welke auto zou Jaguar Land Rover stoppen?
Het is helaas bijna normaal voor een Britse autofabrikant: geldproblemen. Of het nou Aston Martin is of McLaren. We schrijven zelden dat het financieel voor de wind gaat. En dat is best gek, want ze weten toch wel begeerlijke auto’s te maken. Al is deze half Britse schrijver misschien niet de meest onafhankelijke bron.
Jaguar Land Rover was goed bezig met zijn terugkeer naar winst maar Covid gooit helaas roet in het eten aan het einde van het fiscale jaar 2019/2020. Ze maken geweldige auto’s die iedereen wil kopen, maar niet iedereen echt daadwerkelijk koopt. Omdat het dit jaar bij iedereen tot nu toe slecht gaat, overwegen ze in de modellen te snoeien. Dat schrijft onder meer Automotive News Europe. In de komende weken moeten de plannen duidelijk worden.
Maar daarmee ontstaat de vraag: welke auto’s zou Jaguar Land Rover dan gaan schrappen? Een paar modellen sowieso niet als je het ons vraagt! De Jaguar F-Type, bijvoorbeeld. Jaguar heeft gewoon een tweedeurs sportauto/GT nodig. Die GT is er sinds de Jaguar XK wegging niet meer, dus dan moet de F-Type op z’n minst wel blijven. Ook de Jaguar XJ lijkt geen waarschijnlijke kandidaat, achter de schermen werken ze inmiddels al jaren aan de elektrische opvolger hiervan.
Maar de kleinere sedans, dan? Typisch de categorie die men wil, maar waar het lastig blijkt uiteindelijk om de Duitse dealerschappen voorbij te lopen. Klanten lijken eerder te gaan voor SUV’s als de E-Pace. Al hebben de SUV’s van Jaguar kennelijk nog niet voor het gewenste effect kunnen zorgen.
Over SUV’s gesproken: Land Rover maakt alleen maar wagens in dit populaire segment. Hoeft er hier dan niet gesnoeid te worden? Nou, als het aan Jort Kelder ligt, mag hier één auto sowieso wel weg. Bij de BNR Nationale Autoshow zei hij namelijk dat de Land Rover Discovery wat hem betreft nog weinig toekomst heeft. En dat heeft alles te maken met de Land Rover Defender.
Deze Defender – waar Wouter eerder een rijtest over schreef – is volgens Kelder namelijk geen ‘echte’ Defender. Hij heeft zelf een oude ‘echte’, een Series IIA. Een ruige auto, zoals hij het noemt.
Die nieuwe Defender is veel te mooi. Als ik oesters ben gaan halen op het wad, dan ram ik met de vieze laarzen in de Defender. Dat gaat niet met zo’n luxe auto. Dat zei ik ook tegen JLR, die weer zeiden dat de nieuwe Defender een ander publiek heeft. Dit publiek houdt zichzelf voor de gek. Die zeggen dat ze een ruige auto willen, maar eigenlijk in de praktijk alle luxe willen.
Jort Kelder
Kelder zegt het te begrijpen, maar vraagt zich tegelijkertijd af of het niet de Discovery was die eerder die rol innam in het JLR-gamma. ‘Die kan nu dus weg en kan je net zo goed voor de real deal gaan, de Defender’. Heeft Kelder hier onbewust de kopzorgen van Jaguar Land Rover opgelost?
Verder in deze aflevering van de Nationale Autoshow: SWOV-directeur Peter van der Knaap legt uit waarom 130 km/u rijden niet tot meer verkeersdoden leidt. En Wouter rijdt in de elektrische Mazda MX-30.
fconderkantlat zegt
XE sowieso, XF misschien ook wel
mooie auto’s maar niet onderscheidend genoeg van de Duitsers om ze naar Jaguar over te halen. Hoor eerder meer ervaringen van Jaguar XE/XF gebruikers die overstappen naar de Duitsers
wceend zegt
Inderdaad, de XE XF en de suv’s missen het onderscheidend vermogen. Het klassieke uiterlijk van de XJ tot 2008 en de S-Type was juist hun USP tov de Duitse concurrenten.
fconderkantlat zegt
Als je het aan mij vraagt is de enige reden voor het kiezen van een Jag, dat je per se niet met een Duits embleem geassocieerd wil rijden, terwijl je tegelijkertijd weet en toegeeft dat je Jag technologisch, motorisch, qua afwerking en fiscaal (minder courant) flink onder doet aan de Duitse 3.
SUV segment is wel nog booming, vandaar dat ik zoiets heb dat ik dat niet zou laten verdwijnen.
Enige reden waarom ik persoonlijk voor een Jag zou gaan, is de F-Type. En wat mij betreft het enige model in de reeks zijn waar nog een onderscheidende vorm van looks en emotie aanwezig is.
SvenskaAeroplanAB zegt
@arashrsf: Jag zit precies in de spagaat waar Saab in zat, vlak voor haar heengaan: hoe maak je auto’s die onderscheidend zijn om je traditionele clientèle te behouden, en tevens generiek genoeg om nieuwe klanten te winnen? Misschien is het antwoord wel gewoon: dat kan niet…
tvklarenbosch zegt
XE, XF, E-Pace, Discovery, Discovery Sport, Evoque, Range Rover Sport. En dan een nieuwe XJ bouwen.
flatsixx zegt
@tvklarenbosch: RR Sport?! Kom op
lekkerlinksrijden zegt
E-pace sowieso eruit, veel te zwaar voor zijn afmetingen, ik zie ze ook maar sporadisch
E550 zegt
Ik heb ‘m volgens mij nog nooit gezien, kun je na gaan.
hotze zegt
Daar rijden er genoeg van rond.
Meestal langzaam op de rechterbaan.
Angst om het einddoel niet te halen en tussentijds te moeten ’tanken’.
pyrat zegt
@hotze: dat is de i-pace.. de e-pace is een soort X1 concurrent. 1x gezien in m’n leven idd en daar mag het wat mij betreft bij blijven.
hotze zegt
Oh sorry, dacht dat die e voor electric of zoiets stond.
Het voegt idd allemaal weinig toe aan de automobilerij.
sudbina zegt
Van het huidige gamma mogen wat mij betreft de XJ, E-Pace en I-Pace eruit.
F-Pace, F, XE en XF vind ik we lekker. Hoewel de XE en XF wel behoorlijk overlappen. Gooi dan de XE er ook nog maar uit.
ar156sw zegt
Ik zie best wel wat Jaguars rijden, maar dat zijn vooral de electrische en ik vermoed vooral vanwege de gunstige regels in NL. Dat houdt dus geen stand. De overige modellen verliezen het van de duitse concurrentie. Waarom? Ik denk dat, terecht of niet, toch het idee overheerst dat je wat meer betaald en wat minder krijgt. Dus dat doe je dan om apart te zijn, en dat doen niet veel mensen.
Range Rovers zie ik ook nog wel regelmatig, maar die hebben er natuurlijk heel veel concurrentie bij gekregen de laatste jaren.
Land Rovers zie ik maar heel soms, zie om eerlijk te zijn ook niet zo goed wat die nog toevoegen: echte terreinwagens verkopen nauwelijks, dus worden ze ook gewoon luxe en comfortabel… De nieuwe Defender is meer een Range Rover dan een Land Rover volgens mij. Dan kunnen ze denk ik beter een iets ruigere versie van de RR maken. Ik zou zeggen: schrap LR en probeer Jaguar echt concurrerend te krijgen met de duitsers (hoewel dat geen eenvoudige opgave zal zijn)
hotze zegt
Weet niet hoe vaak en waar jij rondrijdt, maar ‘k zie echt vaak Land Rovers rijden, alle modellen ook.
LR moet wel winstgevend zijn. Statige wagens, daar kunnen de andere suv’s wat mij betreft niet tegenop, ja die van RR en de Lambo.
Jaguar verkoopt nu voornamelijk die suv’s. De elektrische is een raar laag geval. De grandeur die de Jag’s vroeger hadden is wel verleden tijd. Op termijn misschien de vraag of ze het gaan redden. Dus als ergens een stekker uit moet, dan Jaguar. Ik zal ze niet (meer) missen iig. Ja, die statige sedans dan maar die missen we nu ook al.
rutgerg zegt
Nou inderdaad die discovery zeg. Wat een gedrocht. De vorige waren nog wel te pruimen. Maar de achterkant van de huidige slaat echt werkelijk alles. Wie koopt er zoiets?
156sw zegt
Dat enge cabrio ding.
sanderp zegt
@156sw: is dacht ik er al uit, is er nog geen 2 jaar in geweest
mashell zegt
Ze kunnen de helft van de Landrover/Range Rover modellen schrappen zonder dat iemand het in de gaten heeft.
eklasse zegt
De Velar en de RR sport zijn na genoeg hetzelfde. Dus een van die twee zou best kunnen sneuvelen.
hotze zegt
Zou ze nog maar eens goed bekijken als je ze het zelfde vindt.
eklasse zegt
@hotze: ik snap het het twee verschillende modellen zijn maar er zijn ook zeker meerdere overeenkomsten. Ik bedoel alleen maar dat áls er dan iets zou kunnen verdwijnen het in mijn ogen een van deze twee zou kunnen zijn.
https://youtu.be/X1tLxdbYsdI
hotze zegt
De Sport heeft een meer ‘stoere’ uitstraling. De Velar een ‘statige’, die mag echt geen modder meer zien. Als er een LR moet verdwijnen, dan die Discovery maar, de sticker ‘fraai’ hoeft hier niet op.
Maar je mening is gerespecteerd ?
kevertje zegt
Je kan absoluut niet zeggen dat JLR verkeerde dingen doet. Er zit erg veel testosteron in hun gamma, dat wel. Maar ik denk dat ze tegelijk een zeer iconisch (modellen) en ook zeer dramatisch (kwaliteit) verleden met zich meeslepen. De Jaguar van vandaag is genetisch geen Jaguar meer. Het is een mooie wagen tot in de puntjes bijgevijld door de design-crew, maar de ‘kat’ is weg. Ze is al heel lang langs de achterdeur vertrokken en bestaat alleen nog in oude garages met benzinegeur, waar keurig een paar oude XJ’s en E-types geparkeerd staan. En eigenlijk kan je een beetje hetzelfde zeggen van Land Rover. Ze hebben het publiek van volwassen geworden boy-scout geruild voor de zakenman met keurig pak. Dat was met Range altijd al zo, maar dat merk is voor mij helemaal verdwenen in een design-taal waar alleen de Engelse koningin en aanhang zich nog kan in vinden. Annex budget om deze dingen drijvende te houden.
linkador zegt
Met een focus op de ‘wannabe tough guys’ verloochden ze hun reden tot bestaan. Land Rover’s reputatie is gebouwd op een capabel nutsvoertuig, ondanks een bedenkwaardige kwaliteit en betrouwbaarheid.
De nieuwe Defender is een godengeschenk voor Iveco. Meer tuners gaan de Daily 4×4 aanpakken en de ‘wannabe tough guys met street cred’ markt inpalmen. Zelfs de Outback Grey Nomads zijn al voor de Daily gezwicht.
ericd zegt
XE had een estate versie moeten hebben, niet de XF. De F Type was vanaf de intro al niet bij de pinken, bovendien veel te duur. e-Pace is zwaarder dan F-Pace, dus die kan ook wel geschrapt worden. Moeilijke business case, dat Jaguar. Was het overgenomen door BMW, dan had het kunnen profiteren van betere styling (niet moeilijk met de draken die de Bavarianen produceren), BMW’s lijnmotoren en natuurlijk onderstel techniek.
karhengst zegt
Jaguar maakt eigenlijk best fraaie auto’s maar qua prijs liggen ze op het niveau van de Duitse merken, terwijl in reviews toch vaak te lezen valt dat ze qua techniek niet helemaal op dat niveau liggen. Qua leaseprijs heb ik helemaal geen idee waar ze staan, maar ook daar staan de Duitsers traditioneel sterk.
De positionering van het merk is ook erg ongemakkelijk. Traditioneel straalt het merk klasse en stijl uit, maar op het moment wil het zich vooral als sportief voordoen. Dan zit je meteen tegen enorm goede en stijlvolle Alfa’s aan te hikken terwijl je op haast alle vlakken wordt afgetroefd door BMW. Ik denk al hadden ze ingezet op klasse, comfort en stilte dat ze een betere kans hadden gehad. Het strakke pak van Audi deed het erg goed totdat ze met allerhande frutsels kwamen. De C-Klasse is traditioneel de comfortabele van de drie, maar zullen met hun interieur weinig Audi of BMW rijders kunnen overtuigen. En verder hoop ik dat ze de achterkant van hun volgende XE, mocht deze komen, bij Mazda inkopen in plaats van Honda. Wat een jammerlijke misser…
Ik hoop dat Jaguar er bovenop komt want het is een prachtig merk en er zou er best ooit een op de oprit mogen komen te staan, maar dan wel een auto die ik als echte Jaguar kan zien, niet als Engelse copycat.
min2max zegt
Behouden:
Jaguar
F-type, XF, I-pace.
Land Rover
Range Rover, Velar, Evoque, Discovery, Defender
Exit
Jaguar
XJ, XE, E-pace.
Land Rover
RR Sport, Discovery Sport.
jometdebanjo zegt
Zeker exit:
I-pace
E-pace
XJ
XF
XE
Discovery sport
Evoque
P400e motoren!
Past totaal niet in een Range Rover. Souplesse weg, emotie weg
jometdebanjo zegt
Jaguar is in Nederland niet interessant. Veel en veel te duur met die achterlijke bpm