Rekeningrijden gaat zorgen voor zo’n driehonderdduizend auto’s erbij op de weg.
Rekeningrijden. Zo lang ik mijn rijbewijs heb hangt het als het zwaard van Damocles boven ons hoofd. En dat is al een tijdje, een litertje Euro kostte toen nog 1,04 euro en een liter diesel tankte je voor 69 cent. Mogen jullie uitrekenen hoe oud ik ben.
Eerder deze week hadden we het er al over. Rekeningrijden gaat er echt van komen. Dat het er tot nu toe nog altijd niet is, komt door het enorme verzet er tegen. Voorop in het verzet (nu wel) loopt De Telegraaf. De T gaat er prat op het rekeningrijden tot nu toe zo’n beetje eigenhandig te hebben voorkomen.
Dat is wellicht iets teveel eer, maar nu het er toch echt aan gaat komen is de krant van wakker Nederland nog eens in de papieren gedoken. Daarvoor hebben ze een onderzoek van drie bureau’s in opdracht van de ministeries van Financiën en Infrastructuur & Waterstaat uitgeplozen.
Veel meer auto’s
En wat blijkt? Het rekeningrijden gaat ervoor zorgen dat er zo’n driehonderdduizend auto’s bij gaan komen op onze toch al overvolle wegen. Dat komt omdat de auto flink goedkoper wordt voor de mensen die weinig rijden. Veelrijders zijn juist duurder uit.
Het rekeningrijden (al mag het zo niet meer heten) moet dan toch eindelijk in 2030 worden ingevoerd. Het doel ervan is de inkomsten uit belastingen voor autorijders op peil te houden. Daarnaast moet de CO2 uitstoot omlaag.
Allemaal leuk en aardig, maar het onderzoek in opdracht van de ministeries wijst uit dat het wagenpark alleen maar gaat groeien. Niet een beetje, maar een beetje boel! Vooral het fenomeen boodschappenkarretje of tweede auto zal populair worden.
Bezit wordt namelijk niet meer belast, maar gebruik. De kilometerstand van zo’n tweede auto loopt niet zo snel op. Dat kan zomaar leiden tot driehonderdduizend auto’s erbij. Het is nu al zo druk!
Duurder
Dat wil dan weer niet zeggen dat de gemiddelde automobilist goedkoper uit zal zijn door invoering van het rekeningrijden. In tegendeel. De krant van wakker Nederland legt ons voor hoe de onderzoekers aan de hand van twaalf verschillende autotypes hebben uitgerekend hoe de huidige motorrijtuigenbelasting zich verhoudt tot de plannen om per kilometer te gaan betalen.
Geen verrassing natuurlijk dat daar uitkomt dat we meer centen aan vadertje staat mogen gaan betalen. Alle onderzochte autotypes die op benzine en diesel rijden komen alvast duurder uit bij een simpele vlakke kilometerheffing. Rijden in een EV is wel goedkoper, maar goed die worden nu ook fiscaal gestimuleerd.
Nog duurder
Uit het onderzoek blijkt ook dat de verwachting is dat de belasting na invoer ook nog eens flink omhoog moet. Want als we door de kilometer beprijzing minder gaan rijden komt er minder poen binnen en dan heeft Den Haag minder geld om uit te geven. Dat is nou net niet de bedoeling van het kabinet.
Bij invoering van een zo simpel mogelijke taks, hetzelfde tarief voor alle auto’s, gaan automobilisten volgens de berekeningen van de onderzoekers 6,82 cent per kilometer aftikken. In de tien jaar daarna kan dat zo maar tot 35 procent meer worden om het gat wat ontstaat als we ons aanpassen te dichten.
CO2 reductie
Als het kabinet ook de andere doelstelling van het rekeningrijden wil halen, het reduceren van de CO2 uitstoot met 2,5 megaton, wordt het nog duurder. Zeker als er zoveel auto’s bij gaan komen als de onderzoekers verwachten. Een kilometertje langs ’s heeren wegen moet dan 11 cent gaan kosten.
Dán gaan overigens wel minder mensen een auto nemen, maar goed, auto rijden is dan ook alleen nog maar voor de happy few. Net als vroeger. Maar goed, we worden nu eenmaal allemaal wat armer en dan neem je maar een kopje koffie minder op het station. Ofzo.
Dubbel afrekenen
Interessant is nog dat vooralsnog het idee is om alle kilometers die jouw auto rijdt te belasten. Waar je ook rijdt. Dus als je lekker tol betaald op de Franse tolweg, mag je ook gewoon aan de Nederlandse overheid betalen.
Hoe we die kilometers allemaal gaan bijhouden wordt nog over nagedacht. Wellicht moeten we allemaal ook nog een kastje aanschaffen waarop de overheid kan meekijken waar je allemaal naar toe gaat. Of de APK keurmeester geeft netjes de kilometerstanden door ieder jaar. Hopelijk heeft die dan geen dyscalculie.
En oh ja, nog altijd praat niemand over de BPM. En over wat na 2035 een auto überhaupt moet gaan kosten als het aan de EU ligt. Wat verwachten jullie? Hoe moet het rekeningrijden eruit gaan zien?
misterBo zegt
stoppen met dit soort gedrag…overheid moet goede wetgeving en beleid maken …niet zulke fouten als bij stikstof. Minder geld uitgeven (en daarbij stop alle toeslagen, verlaag inkomensbelastingen, stop belastingteruggave hypotheek)
petroldrinker zegt
-edit: gast, houd het even netjes. Dank u.-
Dutchdriftking zegt
Krijg je dan restitutie bij file?
berlinetta zegt
Nee, maar je krijgt wel geld terug als je achteruit rijdt.
karhengst zegt
Ik weet niet waar de redactie van de Telegraaf z’n auto parkeert, naar aanleiding van het artikel kennelijk dus midden op de weg. Toch niet zo wakker als gedacht, die lui.
maarteno zegt
Rijden al jaaaaaren rekening, meer km, minder zuinig? ===> je gebruikt meer brandstof waar al meer dan genoeg belasting op zit….voeg daar 10/15ct aan toe en presto….geen moeilijk systeem. Buitenlanders betalen ook gelijk mee en als je niet in NL je km’s maakt dan betaal je ook niet dubbel….moet je alleen nog met iets met grens tankstations….
aadzor zegt
Precies wat Nelie Kroes jaren geleden ook al zei. Laat de ‘vervuiler/gebruiker’ betalen. Scheelt een enorm duur registratie systeem. Scheelt alle fraude.
Robert zegt
Ik durf er wel een weddenschap over op te zetten, dat het weer een halfslachtige regeling wordt, waarin ondanks alle voorbereidingstijd niet alle aspecten zijn meegenomen, zodat er aanzienlijke groepen automobilisten zwáár de klos gaan worden. Als in: mensen die niet in de Randstad wonen en niet terug kunnen vallen op een breed aangeboden en fijnmazig OV; mensen die vanwege een handicap gebonden zijn aan autovervoer; werkgevers die boos worden omdat woon-werkverkeer voor de-man-of-vroow-zonder-leaseauto onbetaalbaar wordt, enz., enz., enzovoort.
Daarbij verbaast het me niks, dat de BPM wordt stil gezwegen, want ze wéten gewoon niet hoe ze dit moeten oplossen. De BPM in één keer afschaffen zal er toe leiden dat de verkoop van nieuwe auto’s nagenoeg compleet stil zal vallen totdat deze is afgeschaft. Tweedehands auto’s waarover ooit wel BPM is betaald, worden in ene een klap minder waard, zeker als de prijzen van nieuwe auto’s flink gaan dalen. Overgangsregelingen stuiten weer op complexe en moeilijk te controleren wet- en regelgeving en de Belastingdienst heeft al zoveel problemen met de uitvoering van het bestaande takenpakket. *Kuch* kilometer registratie en privacy. *Kuch*
Eén ding is wel zeker: het bezitten en rijden van een auto (zeker de ICE aangedreven modellen) gaat ons allen na invoering véél meer geld kosten. Het zal me niks verbazen als het omslagpunt ruim beneden de 5000 km/jaar zal komen te liggen.
alper zegt
Overheid en IT?😆
Kijk maar even de keuken de Belastingdienst.
Dit wordt een grote fiasco.
grrrrrene zegt
Behalve het deel “dubbel afrekenen” heb ik hier geen problemen mee. Er wordt ook net gedaan alsof die paar honderd duizend extra autos allemaal ook de continu de weg op gaan en tot meer uitstoot en files zorgen. Juist die kleine boodschappenautootjes zijn prima voor forenzen: lage uitstoot, makkelijk te parkeren, minder massa = veiliger voor het overige verkeer. Die, zware SUV’s met één persoon erin in de spits, dat is pas onzinnig.
Rekeningrijden maakt dat ik niet één alleskunner koop, maar twee auto’s die elk specialist zijn op hun eigen gebied. Ik hoef niet in mijn grote, ruime gezinsauto naar werk, maar doe dat omdat een tweede auto financieel geen voordeel biedt.
Ben alleen benieuwd hoeveel tellers er terug gedraaid gaan worden…
mashell zegt
Die boodschappenautootjes zorgen natuurlijk niet voor meer files op de snelwegen en met parkeervergunningen kun je voorkomen dat de parkeerdruk in stedelijke gebieden nog verder toeneemt. Dus die driehonderd duizend extra gebakjes zal naast op de al aanwezige acht miljoen auto’s geen echte reden zijn om de plannen af te blazen.
martijnev zegt
Precies.
ar75track zegt
Vanaf 2030 wil men verkoop van auto’s die CO2 uitstoten verbieden. Dus CO2 is een uifaserend argument.
Waarmee de maniakale push op EV’s ons van de ene despoten staat (Rusland, Midden Oosten) in de handen van andere despoten jaagt. Grondstoffen voor accu’s komen uit China en o.a. Democratische Republiek Congo. Misschien is wat meer onderzoek naar energie onafhankelijkheid van Europa wel raadzaam. Maar ja, dat is lange termijn visie die verder gaat dan de volgende verkiezingsronde.
martijnev zegt
En die driehonderdduizend extra auto’s, die weinig rijden, wat goedkoper dan nu is, waardoor deze aangeschaft worden, staan die dan geparkeerd, want ze rijden weinig, op die wegen, waardoor die wegen ‘overvol’ raken? Hoe raken wegen ‘overvol’ van grotendeels van de tijd geparkeerde auto’s? De logica ontgaat mij… Wel zal de parkeerdruk toenemen ja.