Het gevaar van een afstand zien aankomen is wel zo fijn. Daarvoor zijn nieuwe Nürburgring werkzaamheden.
Rijden over de Nürburgring is een leuk tijdverdrijf en iets dat veel petrolheads op de bucketlist hebben staan. Maar voor veel petrolheads blijft dat vaak bij games. Simpelweg uit (goed doordachte) veiligheidsoverwegingen. Autoverzekeringen lopen er niet warm voor om je dekking te geven op de ‘Ring en dat is niet voor niets. Als het mis gaat, dan kost het al gauw serieuze pegels. Je eigen schade, de schade aan de eventuele tegenpartij, de schade aan de baan. En oh ja, je wil ook nog naar huis..
Zelfs rustig rijden over de Nürburgring Nordschleife met toeristenfahren is niet zonder risico. Je bent immers niet alleen op de weg en helaas zitten er geregeld malloten tussen die zichzelf Max Verstappen wanen.
Gelukkig staan er geregeld marshals langs de baan om je te waarschuwen met vlaggen. Voordat je een rondje gaat is het goed om te weten wat die vlaggen überhaupt betekenen, want dit is een belangrijk onderdeel van de veiligheid van jou en anderen op de ‘Ring.
Maar het kan altijd veiliger. De Nürburgring Nordschleife kent veel blinde bochten, waardoor het gevaar soms op een plek zit waar je het niet verwacht. Om de veiligheid te vergroten doet de Nürburgring een miljoeneninvestering.
Nürburgring werkzaamheden
De komende jaren pompt de Nürburgring 11 miljoen euro in het veiliger maken van het 21 kilometer lap asfalt. Het gaat hier om een stukje digitalisering van de infrastructuur. Aan de hand van cameratechnologie en kunstmatige intelligentie wordt de complete Nordschleife in kaart gebracht en kan de voltallige 21 kilometer gemonitord worden. Daarnaast worden er LED-panelen langs de baan geplaatst om je te waarschuwen voor een opkomende situatie.
Vanaf het 2025 seizoen moeten de werkzaamheden afgerond zijn. Vanaf dat jaar kunnen bezoekers van de Nordschleife profiteren van de nieuwe veiligheidsmaatregelen. Deze winter is de Nürburgring van start gegaan met de werkzaamheden. Met al deze maatregelen is het een stuk relaxter rijden met je eigen auto over de Nordschleife. Veiligheid voor alles!
wimbers zegt
als ze het dan toch digitaliseren kunnen ze dan niet een app maken die realtime aangeeft dat je in de ankers moet?
avocado zegt
Jij kijkt liever op je telefoon tijdens het racen?
Arno's zegt
Je kunt beter door het raampje kijken waar je rijdt
ArnoldH zegt
Je bedoeld net als met flitsmeister dat die gaat piepen indien nodig?
Ik weet niet of dat heel handig is, als je daar een beetje hard wilt gaan wil je zo min mogelijk losse spullen in de auto hebben die rond kunnen gaan. Dus ook je mobiel niet.
mustang750supersnake zegt
medunkt ze verdienen daar goud geld als dr iets gebeurt…dan mag dr ook weleens wat gedaan worden….
718s zegt
Als er vooral op de blinde stukken en hele snelle stukken digitale vlaggen zijn (vooral geel, rood of rood-geel-gestreept* (*olie of extreem veel water of brokken op de baan) ben je al enorm geholpen, van t gas af en langzaam je snelheid eruit halen is dan top. (niet vol in de ankers want dat klapt er iemand achter nog op je)
En algemene tip voor alle ring piloten die geen ervaring hebben en voor de eerste keer heen willen, zorg dat je voordat je de baan op gaat je banden op 1.8 bar (koud) zet (rij je langzaam zet m dan op 2.0 bar) ongeacht je auto (neem dus even een bandenspanningsmetertje mee). bij t wegrijden door de slagboom gewoon zo hard mogelijk optrekken en bij de rempunten even goed hard remmen. dan zit er zo temperatuur in je banden.
Begin zal een beetje wiebelig aanvoelen maar dat is na 6 bochten weg….
Mocht je willen weten waarom? elke 10 graden celsius is 0,1 bar extra in je band. (warme lucht zet uit). als je halverwege de baan bent en t is 15 tot 20 graden buiten en de baan temp is 30 tot 40 graden zijn je banden zo 50 tot 60 graden celsius (dat is dus 0,5 bar erbij in je band….)
Ben je eigenwijs en ga je gewoon met 2.5 of hoger de baan op wordt je toplaag van je rubber zo heet dat t smelt, en vloeibaar rubber geeft geen grip kan ik je vertellen en krijg je hele rare enge onvoorspelbare onder of overstuur momenten. (en t scheelt je een bak extra slijtage)
Na je rondes pomp je daarna gewoon je band weer even op bij de pomp voordat je naar huis gaat rijden.
Succes met je rondes en veel plezier…! :)
omarrs6 zegt
Kijk dit is advies waar we wat aan hebben. Thanks!
audirick1995 zegt
Even dit filmpje kijken over hoe de banden zich gedragen https://youtu.be/8w-wAXWSzT4
Het gaat met staat banden / semi slicks niet zo snel als je denk.
Homer55 zegt
Trekken ze daar nou een 150 of 240 kwadraat?
Als ze daar klemmen of verbinders voor nodig hebben, knal ik er wel ff heen hoor.
Heb ook nog wat dozen hars over, ben ik ze meteen kwijt.