Herken jij in een DTM auto nog de BMW of AUDI bij jou in de straat? Hoe het ook kan: Triumph schreef een standaardversie in voor een rally in Baja.
Sportieve Triumphs?
Triumph is dit jaar de exclusieve leverancier van de motorblokken voor de Moto2 klasse in het FIM wereldkampioenschap dus ze kunnen niet echt claimen dat wat er op zondag op het circuit rondrijdt, op maandag bij de dealer te kopen is. Het aloude adagium ‘win on Sunday, sell on Monday’ is zeker voor Triumph op dit moment lastig want een snelle blik in de range van het merk uit Hinckley toont een gapende leegte waar we vroeger de Daytona vonden. Natuurlijk is menigeen sneller over het lokale dijkje met een van de ‘roadsters van Triumph, de Street Triple of een stapje daarboven de Speed Triple, maar je begrijpt wat we bedoelen.
Van all-road naar scrambler
De motorfietsmarkt beweegt zich in twee richtingen. Linksom richting naked bikes in sportieve of vintage varianten. Rechtsom richting all-roads. Triumph was de afgelopen jaren al prima vertegenwoordigd in het all-road segment met de Tiger range. Voor de motorrijder die perse geen BMW GS wil rijden zeg maar. Maar Triumph trekt deze range dit jaar lekker door met de lancering van de Scrambler 1200. Scramblers: weer zo’n mooie marketingniche waar elke motorfietsmarketeer zich de afgelopen 5 jaar al in vastbijt, maar daar een andere keer meer over.
Scramblers zijn vanouds naked bikes met een vleugje off-road. Maar zelden waagt een merk zich daadwerkelijk letterlijk van de gebaande paden. Triumph in Noord-Amerika trof de Corporate PR afdeling in Engeland op een onoplettend moment en kreeg akkoord om met een nieuwe 2019 Scrambler 1200 deel te nemen aan de Mexican 1000. Een race over 5 dagen op het bekend in de oren klinkende Baja schiereiland in Mexico. Uit de eigen gelederen ronselden ze off-road coureur Ernie Vigil. De Monster Energy coureur is naast zijn race-palmares bij het Youtube-publiek bekend van zijn medewerking aan de motorcycle vs car drift battle serie.
Over de Scrambler 1200 XE
De Scrambler 1200 in standaard uitmonstering is in de basis een Speed Twin met enkele optische en functionele verschillen. De meest in het oog springende verschillen zijn het hoog langs het zadel oplopende uitlaatsysteem en de banden met grover profiel. De Scrambler die meeging naar Mexico was vrijwel standaard op enkele modificaties na: een specifiek ‘desert racing’ zadel, een upgrade van de verlichting, andere handgrips en banden met extremer profiel om letterlijk beter uit de voeten te kunnen in het zand. PR-technisch werd het geheel nog afgetopt met een unieke livery voor deze race. Zoals de mannen uit Hinckley het omschrijven, gebaseerd op: “Triumph’s signature Black and White paint and graphics”.
Hoe verging het ze in de race?
Als enige niet-offroad motorfiets was uitrijden al een prestatie op zich. 5 Dagen lang en in totaal bleken de 1000 mijl meer dan 1300 mijlen lang. Toen de finishvlag viel reed Ernie op plaats 5 van 13 finishers in zijn klasse. Daarnaast vielen er nog een kleine tiental deelnemers uit. Blije gezichten dus bij Triumph. De grootste tegenstander van het team bleek achteraf de taak voor Vigil om 5 dagen lang geconcentreerd te blijven. Naast het uitgestrekte woestijngebied zat het gevaar vooral in overstekende koeien en paarden. Maar wat hebben wij hier nu aan? Niet zo heel veel, maar het heeft wel iets, die ‘off-road credibility’.
The Basics:
Triumph Scrambler 1200 XE
Motor: vloeistofgekoelde parallel tweecilinder
Cilinderinhoud: 1200 cc
Vermogen: 66 kW (90 pk)
Koppel: 110 Nm bij 3.950 tpm
Gewicht: 205 KG (zonder vloeistoffen)
Prijs: € 17.900,-
Leverbaarheid: Nu!
Fotocredits: Triumph
emping zegt
Triump echt zo’n merk die als laatste in me op zou komen om aan te schaffen.
tijntje2 zegt
@emping: bij mij op plaatst 2 of 3. Serieus leuk spul. Speed triple stond in mijn favoriete lijstje, maar ieder zijn ding/smaak(?). Ik kan trouwen is dit soort berichten waarderen als motorrijder maar je verwacht het hier niet.
gloudertje zegt
@emping: had ik ook. Totdat ik gereden had op een street triple. Sinds een paar weken eigenaar van een street triple r van 2010. Echt een fantastische machine. Soepel, lekker vermogen, stuurt als een scheermes. Na verschillende Japanners en een Italiaan gehad te hebben is dit wel een blijvertje
baardmijt zegt
@emping: Probeer er eens een. Het rijdt best goed hoor. Had een tijdje een speed triple van ’06. Heel stabiele fiets, stuurt goed, remt goed. Dat blok deed het ook prima. Vrij vroeg voldoende bruikbaar koppel, maar toch een stuk meer toerenbereik dan een tweepitter. Eigenlijk een heerlijke motor. Alleen geen goede combinatie met mij, ik wil op straat een motor die minder snelheidspotentieel heeft. Maar dat kun je de motor natruurlijk niet aanrekenen.
civicfk3 zegt
@emping: probeer eens de nieuwe street triple rs of speed triple. Afwerking en gebruikte materialen is tegenwoordig beter dan de italiaanse merken en kwa betrouwbaarheid zijn het net japanners. Ze kosten wat meer dan een jap maar je krijgt ook net even wat meer.
W115 zegt
Scramblers zijn voor bejaarden die hip willen doen.
tjorque zegt
Ik vind de scrambler en de tiger twee heel mooie apparaten… maar ik wil al jaren een GS. Het wordt dus tijd om die eens aan te schaffen.
sirprize zegt
@tjorque: aangezien de GS de best verkochte fiets van Nederland is, heb je keuze genoeg.
tjorque zegt
@sirprize: keuze genoeg, maar heb onlangs de nieuwe 1250 met shiftcam gereden. 136 gretige paardjes, zonder dat ze je uitnodigen tot hooliganisme
Die zijn jammer genoeg nog niet te dik bezaaid. (Of nog quasi even duur als een nieuwe)
hehe zegt
@tjorque: als je maar lang genoeg wacht word je vanzelf oud genoeg voor een GS.
tjorque zegt
@hehe: is 37 voldoende?
hehe zegt
@tjorque: als ik je reactie hieronder zie, zou ik ook eens de Multistrada proberen. Maar de GS is natuurlijk een no-brainer.
tjorque zegt
@hehe: de multi strada is ook een hele leuke fiets en ik hou van v-twins (heb er nu ook twee, een Suzuki sv650 van 2016 en een guzzi v50 van 1982 die nog an restauratie toe is) alleen heb ik minder vertrouwen in de desmo techniek. Het lijkt me een nodeloos dure manier om kleppen te bedienen. Bovendien wil ik de meer off-road georiënteerde GS Adventure kopen.
sirprize zegt
@hehe: multi heeft ketting en geen cardan. Is voor mij een argument om ‘m te laten staan. Gedoe met kettingonderhoud ben ik klaar mee.
michaelras zegt
@sirprize: binnenkort de v85. Erg benieuwd naar die Guzzi
sirprize zegt
@michaelras: 80pk is wel erg karig als 137 gewend bent. https://www.motorfreaks.nl/artikel/testen/2019/test-moto-guzzi-v85-tt/mandellos-middenklasse-multi-purpose-motor/39331/artikel.html
michaelras zegt
@sirprize: dat is natuurlijk waar. Wel een van de weinige alternatieven voor cardan liefhebbers
sirprize zegt
Ik heb vorige week toevallig off-road gereden met de Scrambler XE bij Experience Island in Loon op Zand. Ondanks zijn vrij hoge gewicht is het apparaat behoorlijk capabel in het terrein en was vooral ik de beperkende factor. Maar mooie fiets, hoge kwaliteit afwerking, luxe uitgevoerd en rijdt heerlijk. Enige 3 redenen om ‘m te laten staan zijn wat mij betreft het lage vermogen voor een 1200 (90pk), uitlaat ter hoogte van je rechterbeen wordt heel warm en de compleet ontbrekende windbescherming.
michaelras zegt
@sirprize: en waar valt de keuze dan wel op ;-)?
sirprize zegt
@michaelras: ik rij zelf een Tiger 1200. Voorlopig helemaal prima.
tjorque zegt
@sirprize: de tiger vind ik ook een erg dik apparaat, maar een tijdje geleden stond ik naast een dik aangeklede tiger xr (als ik me niet vergis) en het scherpe uitlaatgeluid was niet helemaal mijn ding
Verder spreekt hij me wel aan.
De scrambler zou ik voor exact dezelfde redenen niet kopen
sirprize zegt
@tjorque: scrambler is een paralel twin. Klinkt en rijdt heel anders. Zelf heb ik de Tiger 1200 XC met Arrow uitlaat. Klinkt dik hoor. Maar inderdaad een triple, geen twin.
Gulli zegt
@sirprize: hoe vond je die cursus? Hij staat al een tijdje open als een van mijn tabjes maar het komt er maar niet van. Voor iemand met een jaar zijn rijbewijs lijkt het me wel een goeie sessie voor voertuigbeheersing.
sirprize zegt
@gulli: ik heb me kostelijk vermaakt. Je leert in kleine stapjes steeds beter off-road rijden en dat is niet alleen goed voor je voertuigbeheersing, maar ook voor je zelfvertrouwen.
kenner zegt
Binnenkort komt er gelukkig een nieuwe Daytona; de 765 ! Kan niet wachten
boomhauwer zegt
Eenmaal off road ermee en alles kapot.
sirprize zegt
@boomhauwer: onzin. Echt complete onzin.
Gulli zegt
@boomhauwer: ja want de Baja is maar saai met al die 5-baans snelwegen die ze daar nemen.