Een paar dagen genieten van de mooie wegen in de Ardenne in Wallonië met een oudere auto? Uh nou..
Heb jij een auto van vòòr 1996 en wil je daarmee de Ardennen gaan ontdekken? Doe dit dan nu, in 2021 of in 2022. Wallonië heeft namelijk besloten om het complete gebied tot één milieuzone te dopen. Dat lees je goed. Niet alleen een stad als Luik of Namen, maar heel Wallonië krijgt met dezelfde regels te maken.
Wallonië gaat benzine- en dieselauto’s geproduceerd van voor 1996 per 1 januari 2023 verbieden. Ieder opvolgend jaar zullen de regels strenger en strenger worden aangetrokken.
Oudere auto’s niet welkom in Wallonië
In 2024 zijn auto’s ouder dan bouwjaar 2000 niet welkom in Wallonië, in 2025 auto’s ouder dan 2005 en in 2026 auto’s ouder dan 2010. De opvolgende jaren zijn benzineauto’s nog wel welkom, maar diesels niet meer. In 2028 worden diesels ouder dan 2015 verboden en in 2030 diesels ouder dan 2019.
Het eerste jaar zullen niet bijster veel mensen getroffen worden. De daaropvolgende jaren kunnen er wel in gaan hakken. Tegen 2026 zullen er nog genoeg mensen zijn die een auto van voor 2010 bezitten als dagelijks vervoersmiddel. Die groep zal hard getroffen worden.
Uitzonderingen
Er zijn nog wel enkele uitzonderingen. De belangrijkste uitzondering voor oudere auto’s in Wallonië geldt voor voertuigen die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden. Die blijven dus welkom in het gebied. Heb je dus een Mustang uit de jaren 60 of 70 waar je nog af en toe wat kilometers mee maakt, dan kun je gewoon door Wallonië toeren. Op een speciale webpagina van Wallonië kun je alles lezen over de maatregelen.
White_Lightning zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Edge zegt
Leuk, maar hoe gaat men dat bij buitenlandse auto’s controleren? Moet je dan verplicht je keuringsrapport meenemen zodat de politie bij twijfel je huidige kilometerstand kan vergelijken? En zeker bij een klassieke auto die volgens de Nederlandse wet maar eens per twee jaar op APK hoeft of helemaal niet APK-plichtig is lijkt mij dat lastig controleren
breakingpoint zegt
In België hebben we een inschrijvingsbewijs. Daarop staat je Euronorm. En datum van eerste inschrijving. Daarmee weet de politie genoeg.
Daarbovenop: als steden als Antwerpen een LEZ kunnen inrichten met slimme camera’s op alle toevalswegen, zou het me niet verbazen dat men met een paar strategische punten heel die regio ook zal kunnen controleren.
Edge zegt
@Breakingpoint: Euronorm en datum van eerste inschrijving zijn prima voor een schifting op leeftijd, maar ik doel eigenlijk voornamelijk op het stukje aan het eind van het artikel, waar geschreven wordt dat oudere auto’s die minder dan 3.000km per jaar rijden wél welkom zijn in het aangemerkte gebied.
breakingpoint zegt
Oh ja, ik vermoed dat de politie a.h.v. het kenteken gewoon het keuringsbewijs kan natrekken. En daar wordt je km-stand jaarlijks bijgehouden (Car-pass). Dit kunnen ze gewoon vanuit hun politiewagen checken dacht ik.
vacano zegt
nee dat kan de Belgische Politie niet! Ze kunnen zelfs de eigenaar van een kenteken niet via combi traceren! Daarvoor moeten ze de Procureur inlichten tesamen met de gemaakte overtreding en die beslist onafhankelijk of hij/zij gaat optreden. Oldtimers moeten niet ieder jaar naar de keuring ,dus controle is onmogelijk en voor buitenlandse oldtimers hebben ze helemaal niets om te checken.
Zijn erotische dromen van Ecolo waar niets van in huis komt want dan heeft 60% van de Walen geen vervoer meer. Al eens gezien wat daar rond rijd? Sierra Leone of Nigeria is er niets tegen.
tstad zegt
@vacano: De Belgische politie kan wel degelijk autonoom obv de vaststellingen controles doen obv het kenteken… en daarbij dus ook controleren of het betreffende voertuig een recent keuringsbewijs bezit… de controleparameters die geleid hebben tot het bewijs zoals de km-stand zijn niet beschikbaar…
vacano zegt
als ze dat kunnen zouden ze niet naar je keuringsbewijs moeten vragen bij controle!
Ben verleden jaar ten onrechte weggesleept geweest door overijverige agenten.
moest op politiebureau alle papieren tonen.
Politie moet eigenaargegevens opvragen bij de DIV en of jij gekeurd en verzekering hebt kunnen ze enkel weten bij fysieke controle
Boomer zegt
Zoals ze dat nu ook doen in duitsland?
Edge zegt
@airc: Werkt men in Duitsland ook met een systeem waarbij het aantal gereden kilometers per jaar bepaalt of je ergens wel of niet in mag?
goodolddays zegt
Wat een gezeik, echt…
okdoei zegt
@goodolddays: slaat inderdaad als een tang op een varken.
Artikel maakt niet duidelijk waarom dit ingevoerd wordt maar ik gok de uitstoot.
Dus op den duur ben je niet welkom met je hybrid van voor 2010 maar als iemand met een Dodge Challenger Demon uit 2022 voorbij komt blazen, prima.
Nee, oke, is goed.
maotje zegt
@okdoei: ik denk dat je gok zomaar goed is.
Het lijkt inderdaad krom je vergelijking tussen de 2010 en 2022 auto. Echter als je de aantalleen gaat bekijken in auto’s zal daar een groot verschil in zitten. Auto’s die meer uitstoot produceren zijn duurder door belastingen. Dus daar zullen er dan ook minder van rijden.
ericc zegt
Is dit een voorstel of reeds vastgelegd in een Koninklijk besluit?
Wallonië kampt met grote werkloosheidcijfers. Als de Vlamingen en buitenlandse toeristen dus niet meer naar Wallonië mogen komen, heeft de toeristische sector nog een groter probleem dan nu. En geldt dit ook voor de autosnelwegen? (er staat het ganse landsdeel!)
Foramen zegt
@ericc: zal volgens die reserve Fransen wel de schuld van een ander zijn.
henkp1 zegt
Er zullen vast heel veel toeristen met een ouwe bak naar de Ardennen komen….
Als deze regels al gaan gelden voor toeristen, want hoe te controleren?
breakingpoint zegt
Gaat het nu over de Ardennen of heel Wallonië, nog niet echt duidelijk uit het artikel…? Ook de mainstream media in België heeft er nog niet op ingepikt. Kan je weer een toegangspas kopen zoals in de Vlaamse LEZ steden?
vaakbenjetebang zegt
Dus dan kom ik dat achterstandsgebied geld brengen door met mijn ouwe trekauto met trackdayhok op de kar naar Spa te rijden, en dan mag dat niet meer? Prima, geef ik het toch ergens anders uit.
Jantje_555 zegt
als dit waarheid wordt gaan ze daar helemaal failliet. Arm België
berlinetta zegt
“De belangrijkste uitzondering voor oudere auto’s in Wallonië geldt voor voertuigen die minder dan 3.000 kilometer per jaar rijden.”
Hoe gaan ze dit controleren dan?
moveyourmind zegt
Net op het moment dat ik dit artikel lees komt er een dikke Scania van het sierbestratingsbedrijf uit de buurt langs, met de V8 die even flink aan het werk werd gezet, de rookpluimen kwamen nog net niet uit de uitlaten… En het mooie komt nu, afgeladen vol met een lading bigbags Ardennersplit…
Krijg gelijk een goed idee. Halen wij straks toch gewoon de rest van de Ardennen hierheen als wij er niet meer heen mogen. Een beetje zoals Mohammed en de berg, maar dan andersom. Gaan we er hier wel mee rondrijden, met die Ardennen in stukjes gehakt in een oplegger achter een dikke Scania met V8 diesel. Dat zal ze leren.
tjorque zegt
Dat komt dan van “moveyourmind” ;)
Move our rock… :)
ishiban zegt
Zo zie je maar schone diesel ?. Sowieso kromme regeling die 3000 km. Ik rij geen 3000 km in België dus zolang ik daar onder blijf zal het toch geen probleem zijn. Die andere 12000 km rijd ik dan wel in Nederland.
tjorque zegt
Op 1 januari een foto van je teller trekken als bewijsmateriaal. ?
Ik ben Belg, ik woon in België en zoiets lees ik op een NL website…
Mits redelijke uitzonderingen, ben ik niet geheel tegen milieuzones.
Alleen vind ik het totaal fucked up dat er in dit (micro) kloteland drie verschillende stelsels voor autofiscaliteit bestaan, en 3 verschillende toekomststrategieën en minstens 5 verschillende regeringen (als ze gevormd zouden geraken), en en en…
Het gebrek aan efficiëntie… het mag allemaal geld kosten want de middenklasse betaalt er maar lustig op los.
ttr6 zegt
Ik kan mij jouw frustatie heel goed voorstellen. In NL is politiek vaak al niet te leuk, bij de zuiderburen is het een totale ramp.
johnhert zegt
@tjorque: De bureaucratie is in België al jaaaren doorgeslagen
Dutchdriftking zegt
Vraagje, is dit alleen voor auto’s of ook voor motoren? Er zijn zat mensen die een oudere motor hebben voor een plezier ritje in het weekend. Doodzonde als een weekendje Ardennen in de toekomst niet meer zou kunnen. Nu is mijn fiets op kenteken van 2004, maar dat zou betekenen dat ik binnen vijf jaar een ander moet. Of gewoon lekker naar de Eiffel, dat is natuurlijk ook een fijne optie.
RiKe zegt
Maar, de gemiddelde toerist rijdt daar toch minder dan 3000km per jaar? ;)
scheurbuik zegt
Wallonie als vakantiebestemming zal nog wel meevallen. Maar om vanuit Nederland naar Frankrijk of Spanje te rijden met je oudere auto gaat je ook niet meer lukken. Valt voor de meesten van ons niet mee om Wallonie te mijden.
bitteeinbit zegt
@scheurbuik: de meeste Nederlanders zullen gewoon via de E17 naar Frankrijk rijden. Tenzij je in Limburg woont is dit de kortste en snelste route.
phaeton zegt
@bitteeinbit: Genoeg Nederlanders van buiten Limburg die via Luxemburg naar het zuiden rijden.
larini zegt
Eerst een bericht dat ze gratis rijbewijzen gaan uitdelen en nu dit. Hebben ze in de Ardennen een nieuw soort hallucinerende paddestoelen ontdekt of zo?
ty5500 zegt
Nog beter (sarcasme), ze proberen meer dan een jaar na de verkiezingen een regering op federaal niveau te vormen. En ik denk dat ze nu proberen de mogelijke regeringspartners te paaien. Eerst de socialisten met gratis rijbewijzen voor werklozen, nu de groenen met dit. Enkel de katholieken en de liberalen nog te gaan.
Waarschijnlijk nog een afschaffing van abortus en het stimuleren van elektrische auto’s op de zaak en we zijn rond.
jometdebanjo zegt
Dat klimaatakkoord moet NU
Gesloopt worden. Per direct. Compleet dolgedraaide milieugekke
lekkerlinksrijden zegt
@jometdebanjo: en dit is vrees ik nog maar het begin, de horror
fanboy zegt
Dit heeft niks met het klimaatakkoord te maken. Gaat niet over CO2
maotje zegt
@jometdebanjo: klimaat heeft niks met milieu te maken. Zijn2 totaal verschillende dingen. Eerst even verdiepen voordat je wat roept.
cabriohater zegt
Dus dan moet je vanaf 2024 ieder jaar een 5 jaar nieuwere auto kopen?
henkp1 zegt
Prima toch!
RiKe zegt
@henkp1: van welk geld dan?
koekwaus zegt
@cabriohater: niet als je elektrisch koopt
RiKe zegt
@cabriohater: wordt lastig als er vanaf 2030 geen brandstof auto’s meer verkocht mogen worden
Socrates zegt
Van autoblog hoef je natuurlijk geen andere reactie te verwachten dan al het geleuter hier boven, maar ik vind het helemaal niet zo’n slecht idee. Dit soort beleid zal niet minder worden in europa, alleen maar meer, dus ik zou er vooral aan wennen. Goede reden om je vrouw te overtuigen dat je toch echt een nieuwe auto nodig hebt.
Wat ook mogelijk is dat je een leuke auto huurt om een weekendje te boenderen op Spa, of door de Ardennen.
Het alternatief is natuurlijk om net te doen of de wereld niet verandert, net te doen of er geen klimaatverandering is en lekker doorgaan met wat je altijd al deed. Hoef je ook niet kritisch te zijn op jezelf.
Boehoe jamaar geld. Misschien dat je dan niet de schuld moet geven aan mensen die aan je toekomst denken, maar aan die superrijke aso’s die over jouw rug alleen maar rijker worden terwijl jouw koopkracht alleen maar achteruit hold.
En verder is het leuk om te zien dat dit soort maatregelen alleen maar bijdragen aan extra druk op fabrikanten om nog sneller vernieuwende auto’s te maken, wat weer leidt tot extra werkgelegenheid en mooie auto’s zodat dit mooie blog ook gevuld blijft!
xjs678qr zegt
Maar intussen organiseren we wel vluchten die nergens heen gaan…
rotjeknor66 zegt
@Frank de velde: zit jij niet verkeerd hier? Dit is niet het groen links gekkies forum…..
vaakbenjetebang zegt
Kort door de bocht kom je ook de hoek om hè… Dit soort dwaze, lokale regelingen gaan niemand iets brengen. Automobilisten niet, het milieu niet, en een staat, stad of provincie niet. Als het op deze manier wordt aangevlogen, zit straks iedereen die eens wat verder van huis moet te puzzelen: hetzij met milieuzones, hetzij met laadpalen. Regel zoiets nou eens op Europees niveau. Op een tempo dat realistisch is voor zowel de techniek, de infrastructuur als de betalende gebruikers. Maak op datzelfde niveau een eenduidige uitzonderingsregeling voor wat ik maar even ‘oldtimers’ noem, en er is helemaal geen probleem.
lekbak zegt
@Frank de velde: dit is wel heel erg kortzichtig. Nu leg je de rekening bij de mensen die vanwege geld redenen een oude auto rijden. Die zet je gelijk op een achterstand voor de rest van hun leven omdat ze een auto boven hun stand moeten rijden om mobiel te blijven. Wil je het milieu redden? Zorg dan voor minder bewegingen. Gewoon minder transport, zowel van mensen als goederen. Maar maak de vrijheid om te gaan en staan waar je wil geen luxe voor de rijken.
degrotemuis zegt
@Frank Mij zal het worst zijn, de Ardennen zijn wel leuk, maar niet onmisbaar voor leuke ritjes met de Z4 tegen de tijd dat die daar niet meer mag rijden en m’n daily is nieuw genoeg om er te mogen komen tot een eind na 2030.
Maar je commentaar begint al aardig kortzichtig. Dus een prima plan, want goed voor het milieu en de toekomst. En meteen daarna roepen dat je ook een leuke auto kan huren om daar rond te rijden. Dus de overige weken van het jaar stoot een oudere auto niets uit? Ik geloof dat het best lokaal kan schelen, maar je blaast nog steeds de rest van het jaar zooi in de lucht. Leuk, 3 weken een Challenger Hellcat huren in de Ardennen is dus een prima aflaat voor 49 weken rondrijden met een roetende Passat TDI van rond de eeuwwisseling om maar wat te noemen.
Superrijken is ook wel een erg simpele zondebok. Je vergeet dat die superrijken ook lobbies hebben bij diezelfde politici die ‘aan je toekomst denken’. Of hebben die superrijken zelf eenzijdig het ontslagrecht stevig versoberd en studeren fors duurder gemaakt de afgelopen 10-20 jaar? Of hebben de superrijken de belastingdruk verhoogd voor de gewone consument ( ja, IB is verlaagd, maar diverse accijnzen en de BTW meer verhoogd én minder dingen vallen onder laag BTW tarief).
Daarnaast kan je zeker als buitenlander met een oudere auto prima rondrijden daar, hoe willen ze die 3000km reëel gezien controleren? Symboolpolitiek dus, behalve voor met name Belgische toeristen en de bewoners van het gebied.
Ook geen idee hoe ze dat economisch bol denken te werken daar. Ben je wel eens in de Ardennen geweest de afgelopen 10 jaar? Niet bepaald het meest rijke gebied, vol met mensen die vast niet allemaal voor hun plezier een 20+ jaar oude Saxo of Clio diesel rijden. Toch zie je die auto’s daar nog volop. Die mensen moeten binnen nu een een paar jaar een stevige upgrade doen, van hun toch al niet enorm goede inkomen.
En het is een gebied waarvan een aardig deel van de inkomsten uit toerisme komen. Toeristen die ook prima naar de nabij gelegen Eifel kunnen als hun auto niet meer de Ardennen in mag , nog minder inkomsten in het gebied dus…
Maatregelen nemen om uitstoot van schadelijke stoffen te beperken prima, maar zorg dat het haalbaar is en dat het ook nut gaat hebben. Beide lijkt me hier niet het geval.
pomoek zegt
Zucht. als klimaatridder heb ik gek genoeg toch een probleem met dit soort maatregelen, vergelijkbaar met de beperkingen die worden opgelegd in Nederlandse steden.
Je betaald gewoon wegenbelasting voor je auto. Dan is het raar als je geen gebruik mag maken van bepaalde wegen.
Nieuwere auto’s zijn nu eenmaal niet betaalbaar voor mensen met een laag inkomen. Geen probleem wat mij betreft als het gaat om een 19-jarige, maar voor mensen van 70 jaar en ouder is een goedkope auto de meest eenvoudige manier om mobiel te blijven. Door al die oude auto’s te weren verplicht je die mensen met het OV te reizen, op de fiets te stappen of een duurdere nieuwe auto te kopen. En aan al die alternatieven kleven nadelen die voor de meeste jonge mensen niet zo problematisch zijn maar voor ouderen nu eenmaal wel. Het alternatief is dan thuis blijven zitten.
Kortom, prima dat je milieu maatregelen neemt. Daar sta ik op zich helemaal achter. Maar kom ook met een uitgebreid mobiliteitsplan. Of zorg ervoor dat de lage inkomens niet onevenredig worden geraakt. Door dit soort maatregelen schouderophalend in te voeren verpest je nu juist het draagvlak voor milieu maatregelen.
lekbak zegt
@pomoek: als iemand van 70 geen jonger dan 15 jaar oude auto kan betalen heeft die iets fout gedaan in z’n leven. Dan heeft die nooit iets opgebouwd. Jonge mensen echter zijn nog volop aan het opbouwen en kunnen vaak ook geen dure auto kopen. Dat vind ik zelf een veel groter probleem, want die worden op kosten gedreven die ze eigenlijk niet kunnen dragen. Die kunnen op deze manier niet eens iets opbouwen en dan blijf je dus achter de feiten aan lopen financieel gezien. Waardoor je door dit soort beslissingen mensen nu al op achterstand zet waardoor ze op hun 70e nog nergens zijn.
pomoek zegt
@lekbak: tja, en wat dan nog? Is dat een reden om iemand van 70 zijn auto af te nemen?
deSjonnies zegt
@lekbak Er zijn ook mensen die gewoon door pech in hun leven geen financiele onafhankelijkheid hebben kunnen opbouwen misschien een zwakke gezondheid, door een ongeval deels invalide geraakt of zo,
Dat zijn mensen die wij, de maatschappij horen te beschermen.
pomoek zegt
@deSjonnies: Dat noemen we socialisme desjonnies ;-).
lekbak zegt
@deSjonnies: het is inderdaad wel zo sociaal om dergelijke mensen te verzorgen. Maar er zit verschil tussen verzorgen en ervoor zorgen dat die mensen precies hetzelfde kunnen als mensen die niet in een dergelijke situatie zitten.
Mensen die al dan niet door eigen schuld leven van uitkeringen hebben het niet zelden, misschien zelfs wel meestal beter dan mensen die werken voor minimumloon of net daarboven. En die laatste (vrij grote) groep is nou net de groep die in oude auto’s moet rijden als ze nog enige kans willen hebben om iets op te bouwen. Dat is net de groep die er elke keer weer beroerder vanaf komt dan de mensen die leven van de sociale dienst.
En dat is wat mij betreft de groep die men hoort te benoemen als argument dat je geen oude auto’s volledig moet weren. Om maar weer terug te komen op waarom ik bovenstaande reactie schreef.
degrotemuis zegt
@lekbak en @pomoek De meest behoevende doelgroepen die jullie noemen vind ik beide te beperkt. Je mist allebei iemand met een hypotheek restschuld door scheiding in de ww na een faillissement van de werkgever bijvoorbeeld. Weg leaseauto, geen geld voor een nieuwere auto want schuld, maar met eigen vervoer in de vorm van een oudere auto is een banenjacht wel stukken gemakkelijker. Moet zo iemand dan maar langer thuis zitten en uitkering trekken omdat een auto van 20 jaar oud niet meer mag?
Kunnen we niet gewoon in het kort stellen dat er een permanent mobiliteitsplan moet komen waarmee de overgang van oude ‘roestbakken’ naar een milieuvriendelijker manier van vervoer soepel verloopt ook voor de mensen zonder extra draagkracht?
deSjonnies zegt
Dat noemen ze nou socialisme Pomoek, want ze grijpen inderdaad de kleine arme Waal die in een 106’je rijdt uit het jaar kruik. Verder moet je jezelf als overheid serieus afvragen wat voor ‘probleem’ je hiermee denkt op te lossen, immers hoe groot zal het percentage Waalse auto’s van 20 jaar plus zijn en wat is de impact op het alom geliefde milieu als die auto’s ergens op een smerige autosloperij eindigen of ergens in een land in Afrika ? En dit ‘probleem’ lost zichzelf op, Het aantal oude auto’s wordt ieder jaar weer kleiner omdat ze naar de sloop gebracht worden bij te hoge kosten voor reparaties.
Dit is zoals zo vaak een staaltje van bijzondere deug-politiek, maar het zet niet of nauwelijks zoden aan de dijk.
Hupke zegt
Wallonië is op dat vlak het Afrika van Noord-Europa. Zijn vooral privéwagens, en je hebt er die wagen effectief nodig. Is een veel ouder wagenpark dan in Vlaanderen waar iedereen met een bedrijfswagen rondrijdt. Zitten nog wel wat mercedes 190, opel omega, vw passats en peugeot 406jes tussen die binnenkort nietmeer zouden mogen.
koekwaus zegt
Ik voorspel dat private lease er populair gaat worden in de toekomst
degrotemuis zegt
@koekwaus Lastig, je moet wel aan een bepaalde inkomenseis voldoen. Daarnaast vraag ik me af wat dit doet met de afschrijving van een auto en daarmee ook de lease prijzen.
Als een auto eerst 20 jaar of langer mee kon en nu na 10-11 jaar niet meer op de weg mag, zal de afschrijving dan ook niet sneller gaan?
retetikker zegt
Dan maar naar de Duitse Ardennen: de Eiffel.
BloodSeaker zegt
En de oude vrachtwagens uit Roemenië of zo mogen gewoon verder bollen. Vliegtuigen of boten boeien ook niet. En die stoten meer rommel uit in 1 week dan alle wagens samen op 1 jaar
vaakbenjetebang zegt
Zo oud zijn die vrachtwagens echt niet hoor. Roemenen rijden al lang niet meer in die gare Raba’s van vroeger. Sterker nog: de meeste Roemenen rijden denk ik met vrij nieuwe trucks rond van grote logistiekbedrijven, een mooi staaltje ‘social dumping’ – het ‘Willi Betz-model’: goedkope chauffeur in een dure auto. Het is ook helemaal niet handig om met een oude vrachtwagen trans-Europa te rijden. Je betaalt je scheel aan Maut en dergelijke en je verbruikt veel te veel dure diesel. Veel ouder dan Euro5 rijdt er door de bank genomen internationaal al niet meer rond.
Hupke zegt
Klopt, die oude stinknest is gewoonlijk van lokaale aannemers en keuterboertjes.
frank2b zegt
België bestaat niet.
MarcoM zegt
Gewoon wegblijven uit dat gebied, maar dan ben ik van mening dat we die regel ook voor de mensen uit die streek uit ons land moeten weren met dezelfde maatregel.
daniel1975 zegt
Ik snap nog steeds niet waarom jaartal leidend is en niet de uitstoot norm
maotje zegt
@daniel1975: omdat jaartal gekoppeld is aan euronorm.
flyerbunch zegt
Sorry, maar dit is toch geen nieuw nieuws? Dit was in 2018 al gepubliceerd geweest alleen kraaide er toen geen (Waalse) haan naar. ?
https://www.autowereld.be/autonieuws/ecologie/2026-wallonie-lez-euro-5.html
Hupke zegt
Is er eigenlijk een leuke rijdersauto gemaakt na 2010?
emmanuelwildiers zegt
@rubenpriest vreemd dat je de belangrijkste uitzondering niet vermeldt.
“Les véhicules répondant au moins à l’euronorme 4, acquis avant la date du 1er janvier 2019, pour autant qu’ils ne soient pas cédés à un tiers et ce, pour une durée complémentaire qui sera déterminée par le Gouvernement” Dus als je auto minstens Euro 4 is en je hem van voor 2019 hebt mag je gewoon blijven rijden. Ik denk dat je heel wat mensen nodeloos ongerust hebt gemaakt met dit artikel. Zie ook https://www.autogids.be/autonieuws/juridisch/opgelet-progressief-verbod-voor-bepaalde-motoren-in-wallonie.html
denu zegt
hup dat hele wallonie, aan frankrijk geven !! hek er rond en vergeten !! sterven ze vanzelf van de honger daar , geven we ons geld toch ergenst anders uit !!