![Met een EV kan je meer rondes rijden op de](https://static.autoblog.nl/images/wp2019/jaguar-ipace-ringtaxi-achterkant2.jpg)
En je hebt sneller een volle tank!
Een van de grootste nadelen die vaak wordt genoemd als het gaat om elektrisch rijden, is de range anxiety. Het idee dat je niet zo heel ver kunt rijden en altijd bang bent dat je met een lege accu komt te staan. Het probleem dat daarna volgt, is weer het opladen van die accu. Dat duurt namelijk nog steeds langer dan de tijd die het kost om een benzineauto weer ‘op te laden’.
Natuurlijk, de technologie wordt steeds geavanceerder en daardoor de auto’s continu beter, maar qua tijd ben je nog steeds beter af met een benzineauto. Toch? Nou, op de Nürburgring blijkbaar niet meer. Tenminste, dat blijkt uit een YouTube-filmpje van Dan Trent. In de film praat hij met Dale Lomas, die op de Nürburgring mensen rondrijdt in pijlsnelle, supercharged Jags. Een F-Type SVR, XE SV Project 8, XJR 575. Althans, laatstgenoemde kan sinds oktober niet meer. Toen is die namelijk vervangen door een I-Pace.
En wat blijkt? Met die I-Pace (rijtest) kan je op een dag meer rondes rijden dan met een supercharged Jag. Waar hij met de F-Type en XE slechts drie rondes per tank kon rijden, kan hij er met de I-Pace minstens vier. Zijn record blijkt zelfs zes te zijn, op een warme dag met wat regen. Als je tank leeg is kan je volgens Loman daarnaast weer net zo snel – zo niet sneller – rondjes rijden met de I-Pace. Met een benzineauto duurt het namelijk 20-25 minuten om je tank vanaf de ‘Ring weer vol te krijgen, al kan dat oplopen tot een uur op een drukke dag als bij Pasen. Zijn I-Pace heeft hij echter in minder dan dertig minuten opgeladen. Daarbij laadt hij nooit meer op dan 85%, om de laadtijd zo kort mogelijk te houden.
Wel een kanttekening: hij gebruikt tijdens het taxi-rijden veel gebruik van regeneratief remmen. Bij zijn ritten staat veiligheid voorop, vandaar dat hij niet pas op het laatste moment remt. Door dat veelvuldig gebruik van regen haalt hij er naar eigen zeggen per drie rondes, een extra ronde aan acculading uit. Toch hanteert hij nog steeds een vergelijkbare rijstijl als met de benzineauto’s. Met een V8-Jag kan je dus minder rondjes rijden op een dag dan met een elektrische. Met andere woorden, snel met de elektrische auto naar de Nürburgring, waar je langer plezier kan hebben dan je buurman met een Porsche. Tenzij iedereen dit filmpje heeft gezien en er nu een rij staat bij de snelladers…
Dat zou ik ook zeggen als ik voor Jaguar werkte. Zal hij het ook leuker vinden?
@atrak: en wat te denken van de passagiers? Die horen toch liever een brullende V8. Als je niet Greta heet dan.
@hotze: Jankende elektromotoren kunnen ook best leuk klinken. Hoor dit: https://youtu.be/2osiyRFFaI8?t=44
3 rondjes met een benzinemotor? Da’s nog geen 75 kilometer!!
@brammetjedeb: Ja, maar met een Jaaaaag over het circuit jakkeren of rustig 100 op de snelweg rijden zit nogal een verschil
@edge: zit daar maar een 40 liter tankje in?
@brammetjedeb: waarschijnlijk wel meer, maar je gaat niet op je laatste paar liters nog een extra rondje eruit persen.
Wat een onzin, tankt hij dan ook maar 30l? In 64 km meer dan 64l wegrijden zeker..
@nopetrolnofun: met mijn e36 318is kon ik op 65 liter 7 rondjes doen als ik er echt voor ging. Dus geloof best dat hij met een supercharged v8 maar 3 rondjes doet.
Hij zal m ook zeker niet onder de kwart tank rijden, aangezien je het als taxibedrijf op de ring altijd op safe wilt spelen.
Gaan ze nu ook al de rijtijd en wachttijd meerekenen bij de benzinepomp om de EV op te hemelen.. best wel sneu. Wat nou als alle 2 de laadpalen vol zijn. Kan je een paar uur niet rijden
@vincentmiata: Niet echt, het ging hier om de 3 rondjes met de benzine V8 tegen 4 rondjes in de EV.
@vincentmiata: feit is wel dat stroom overal is en benzine niet.
@flutterby: midden in dat bos stond idd al een stopcontact…
@peug206: Langs het benzine station in de bos ?
@vincentmiata: Begrijpend lezen leer je al op de basisschool toch?
Dit gaat echt nergens over
@lekkerlinksrijden: lekker links laten liggen dan
@lithiumion: voor ‘lekkerlinksrijden’ rechts…
Nou en, wat is die Jaguar een wanstaltig lelijk ding. 100x liever een mooie V8
@gilettelubbers: Prima! Koop jij een V8, en ik de I-pace. Iedereen blij!
@frank2b: ik snap niet dat Jaguar niet gewoon een elektrische aandrijflijn in een nieuwe XJ heeft gelegd. Past prachtig qua karakter en was een mooi excuus geweest om een nieuwe XJ te bouwen.m, evt ook mrt benzinemotoren.
@racerx: ze hebben toch aangekondigd dat ze werken aan een nieuwe XJ maar dan electrisch ?
@seicilindri: bring it on then! Ik wist het niet, excuus.
@frank2b: prima! Zolang je maar uit m’n gezichtsveld blijft met die rijdende tia
@gilettelubbers: Doen ze ook. Ver voor jou uit. :)
Ze zitten te kletsen op de ring alsof ze een pintje aan het pakken zijn in de pub. :)
Dat is indrukwekkend.
-edit: fijne kerst gewenst!-
allemaal dikke zever! Het is omdat er geen benzinestation pal op of aan de ring staat dat het zo lang duurt om te tanken! Plaats een benzinestation naast al die laadpalen en je maalt gemakkelijk 5 keer meer rondjes als zo een stofzuiger! Dit is echt wel puur reclame maken voor stofzuigers. En in de regen, rijd ik ook makkelijk 4 rondjes op de ring. By the way, 20min voor een volle tankbeurt is nog altijd korter dan 30min aan een laadpaal voor maar 85% capaciteit!
@curbeater: Ohwjajoh?
@curbeater: 20 tot 60min is gemiddeld langer dan 30min, al helemaal als je een ronde achter ligt…