Maar je bent wel goedkoper uit dan een gewone auto. De elektrische auto en een garage blijkt een bekende combinatie.
Het voordeel van een nieuwe auto ten opzichte van een occasion is dat je minder vaak naar de garage hoeft. Althans, dat hoop je dan maar. Dat is helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Nieuwe auto’s zitten boordevol techniek en dan kan het toch voorkomen dat je langs de garage moet. Voor een vage foutmelding bijvoorbeeld, of een technisch mankement.
Elektrische auto garage
Met een elektrische auto is de kans groter dat je naar de garage moet in vergelijking met een auto op diesel of benzine. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG en RAI Vereniging. Het resultaat van het onderzoek werd gepubliceerd in de Aftersales Monitor. Gemiddeld gezien staat de EV-rijder 1,76 keer bij de garage en een auto met verbrandingsmotor 1,73 keer. Het gaat hier niet meteen om onderhoud of een reparatie. Een bandenwissel van winter naar zomerbanden is immers ook een garagebezoek.
Ondanks de grotere kans op bezoekjes, zijn de rekeningen voor EV-rijders wel lager. De momenten dat de benzine- of dieselrijder bij de garage staat is de kans op de presentatie van een hogere rekening groter. Een bestuurder van een elektrische auto was in 2021 gemiddeld 348 euro kwijt aan garagekosten. De eigenaar van een auto met verbrandingsmotor moet gemiddeld 548 euro aan garagerekeningen betalen.
De gemiddelde onderhoudsbeurt van een elektrische auto komt uit op 193 euro. In het geval van een auto met verbrandingsmotor ben je gemiddeld 317 euro kwijt. Een elektrische auto heeft minder bewegende delen in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Op de lange termijn zou je met een EV dan ook goedkoper uit moeten zijn qua onderhoud. De slijtageonderdelen gaan, met uitzondering van de banden, ook langer mee. De remmen worden bijvoorbeeld veel minder vaak aangesproken met een EV omdat de auto vaker remt op de elektromotor.
mashell zegt
En waarom staat een EV vaker bij de garage? Is dat mogelijk omdat inmiddels een groot deel van de leasewagens een EV is, die veel meer kilometers maken dan particulieren en daarom ook vaker onderhoud nodig hebben? Ik denk dat deze statistiek meer zegt over de berijders van een EV dan over de EV zelf.
Pascal zegt
Inderdaad, ze laten een apart onderzoek doen maar hebben de oorzaak niet kunnen achterhalen? Dat het grotendeels om zakelijke auto’s gaat die vaker netjes onderhouden worden en ook vaker naar winterbanden laten wisselen dan de gemiddelde particulier klinkt alleen al als een logische verklaring. Zonder een beetje context zegt ’t in elk geval weinig.
Robert zegt
@mashell: goed opgemerkt. Het uit de statistieken weglaten van dit soort variabelen is echtkilling voor de geloofwaardigheid – en een uitermate dankbare voedingsbodem voor de skeptici.
bernoulli zegt
Heb je het artikel gelezen?
“Een elektrische auto bezocht net iets vaker dan gemiddeld een garage: 1,76 keer. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel.”
mashell zegt
Nu ook dat Aftersales monitor gelezen en dat staat er inderdaad in, fijn dat mij eigen analyse hetzelfde was.
Die Aftersales monitor legt wel een andere focus dan @rubenpriest. Ruben trekt met de aandacht met de kop die over 1,73 versus 1,76 gaat terwijl ze in het Bovag hoofdkantoor in paniek rondjes lopen vanwege €193 versus €317. Een kop als “Breek: onderhoud elektrische auto veel goedkoper dan auto met verbrandingsmotor” had misschien wel logischer geweest.
erce zegt
De enige verklaring in dat onderzoek voor het gegeven dat elektrische auto’s vaker bij de garage staan is omdat ze geleased worden en dus twee keer per jaar een bandenwissel hebben. Totale onzin en click bait titel. Net als nu.nl die ook al zo liep te flateren met deze informatie.
dare2think zegt
Van de bovag site:
Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel. Bij auto’s tot 4 jaar oud is de bandenwissel in 10% van de gevallen de reden voor garagebezoek. Vanaf 4 jaar halveert dat grofweg.
Eerst maar eens onderzoeken of deze getallen nog kloppen als je alleen de mensen meeneemt die de beurten uit eigen zak betalen. De titel van dit artikel is behoorlijk suggestief en klopt niet bij het verhaal.
Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt
-kritische geluiden kunnen naar [email protected] t.a.v. de hoofdredactie.-
Specht zegt
Alles van een elektrische auto is qua onderdelen fors duurder dan bij een ICE. Verdienmodel zit hem niet in de onderhoudsbeurten maar in de rest van de auto. Zodra de garantietermijn verlopen is ga je heel veel meer geld kwijt zijn zodra er onderdelen stuk gaan. Navigatieunits, regelapparaten, OCU en Airbagregelapparaten, stuurwielen met elektronica, centraal display etc etc. Ik verheug me nu al op alle mensen die jankverhalen op oa het autoweekforum gaan posten over de kosten van EV’s. 😋
mashell zegt
Psst, die “Navigatieunits, regelapparaten, OCU en Airbagregelapparaten, stuurwielen met elektronica, centraal display etc etc” zitten ook allemaal in moderne wagens met verbrandingsmotor. En het fijne is, elektronica gaat maar zelden stuk. Het enige dure aan een EV is de vermogenselectronica en de batterij. Die laatste is een kandidaat voor reparatie ipv vervanging en dat maakt je totaal plaatje van een EV een stuk gunstiger dan bij een verbrandingsmotor omdat er minder slijtage onderdelen zijn.
bernoulli zegt
En VAG geeft 8 jaar garantie op de batterij, dus ook na de lease zit je nog wel ff safe,
fanboy zegt
@Specht: Nou ja het zal dan in ieder geval niet over dure rekeningen gaan om je turbo, katalysator te vervangen of een koprevisie te moeten doen. Het is schrikbarend wat voor dure rekeningen er soms nodig zijn bij relatief jonge auto’s die nog in de 8 jaar garantie periode zouden zitten als ze een EV zouden zijn.
Ik heb een EV en die is verder vrij simpel. Multimedia systeem leunt meer op Android/apple carplay, en is verder gelijk of zelfs simpeler dan de meeste nieuwe auto’s. De rest van de auto is alleen maar simpeler. Ook de accu is nog te repareren, dit zou ik zelf kunnen eenmaal buiten de garantie.
Motor en inverter gaan niet zo snel kapot, en kan er makkelijk dus een 2e hands gevonden mocht dat over 10 jaar kapot gaan.
kerre zegt
Nu ben ik wel benieuwd welk merk en type je hebt. 👍🏽
Rudy zegt
Ik verbaas me over de relatief korte onderhoudstermijnen van de ID4. Geloof dat ze om de 20.000km bij de garage worden verwacht. Vraag me sterk af waarvoor?
Olie hoef je niet te wisselen, de remmen slijten nauwelijks. Alleen een interieurfiltertje en wat dingen controleren?
Redrum zegt
slaagt op niets. Maar goed, dat is hun model blijkbaar.
por100 zegt
ja erg lastig zo’n onderzoek. Zijn appels wel met appels vergeleken?
zelfde bouwjaar,
zelfde kilometerstand
zelfde jaarlijks gebruik
zelfde soort onderhoud, je mag toch hopen dat die twee-jaarlijkse bandenwissel niet wordt meegerekend.
We hebben dus vrij weinig aan dit onderzoek, jammer
alloallo zegt
In 18 maanden tijd heb ik 140K gereden met een Tesla 3! En ik ben nog nooit zo weinig in de garage geweest:
– 1x achterlicht ivm vocht
– de reguliere bandenwissels
– 1x remmen vervangen
That’s it!
Pascal zegt
Ik heb nog pas 36k km gereden in kleine 3 jaar tijd (#corona) en ben 1x in de garage geweest om onder garantie de claxon te laten vervangen. Hij heeft een beurt gehad bij me voor de deur: Ruitenwisserbladen, remvloeistof-check, interieurfilters en koplampen opnieuw afgesteld (dat laatste was garantie). Totale kosten tot nu toe: € 133 euro
Friez zegt
Je moet inderdaad vaker naar de garage met een EV. Mijn partner heeft een e-208 en heeft nu 20dkm met de auto gereden en heeft al 2x regulier onderhoud laten plegen.
mashell zegt
Dat is een nogal n=1 stelling. Dat kan ik ook, mijn e-tron moet om de 30k, terwijl de diesel BMW die er voor reed om de 20k moest.
kas_par zegt
Waarvoor dan? Mijn EV zit nu ook op ongeveer die afstand en heeft nog geen enkel onderhoud nodig gehad?
tommycooker zegt
Zoveelste statistische miskleun. En door.
rnej zegt
Ben ook benieuwd naar de verdeling Tesla VS de rest. Model 3 waar de deurpanelen van loslaten etc.
Er is vrij veel op internet te vinden over matige bouwkwaliteit van Tesla’s… Ben wel benieuwd wat daar waar van is.
Ik vind trouwens gemiddeld 317 euro voor een onderhoudsbeurt wel duur. M’n BMW heeft 6,5 liter dure Castrol olie nodig en ik ben toch echt voor een kleine beurt maar 200 euro kwijt…. Waarvan dus al 75 euro olie. Misschien komt dat omdat ik niet naar de dealer ga voor dat soort werk zoals de gemiddelde leaserijder?
kas_par zegt
Ja, hallo. Als de bandenwissel wordt meegerekend nogal logisch! EV’s zijn bijna allemaal zakelijke leaseauto’s, die moeten dus twee keer per jaar in de garage de banden wisselen! Buiten dat is mijn eigen EV nog niet één keer naar de garage geweest in anderhalf jaar tijd. Ter vergelijking, mijn voorgaande brandstof wagens moesten het eerste jaar vaak al zo’n 4 a 5 keer naar de garage, bandenwissels niet meegerekend.