• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Met een elektrische auto sta je vaker bij de garage

Auteur: RubenPriest, gepost 22 maart 2022 om 09:51 – 24 Reacties

Met een elektrische auto sta je vaker bij de garage

Maar je bent wel goedkoper uit dan een gewone auto. De elektrische auto en een garage blijkt een bekende combinatie.

Het voordeel van een nieuwe auto ten opzichte van een occasion is dat je minder vaak naar de garage hoeft. Althans, dat hoop je dan maar. Dat is helemaal niet meer zo vanzelfsprekend. Nieuwe auto’s zitten boordevol techniek en dan kan het toch voorkomen dat je langs de garage moet. Voor een vage foutmelding bijvoorbeeld, of een technisch mankement.

Elektrische auto garage

Met een elektrische auto is de kans groter dat je naar de garage moet in vergelijking met een auto op diesel of benzine. Dat blijkt uit een onderzoek van Multiscope in opdracht van BOVAG en RAI Vereniging. Het resultaat van het onderzoek werd gepubliceerd in de Aftersales Monitor. Gemiddeld gezien staat de EV-rijder 1,76 keer bij de garage en een auto met verbrandingsmotor 1,73 keer. Het gaat hier niet meteen om onderhoud of een reparatie. Een bandenwissel van winter naar zomerbanden is immers ook een garagebezoek.

Ondanks de grotere kans op bezoekjes, zijn de rekeningen voor EV-rijders wel lager. De momenten dat de benzine- of dieselrijder bij de garage staat is de kans op de presentatie van een hogere rekening groter. Een bestuurder van een elektrische auto was in 2021 gemiddeld 348 euro kwijt aan garagekosten. De eigenaar van een auto met verbrandingsmotor moet gemiddeld 548 euro aan garagerekeningen betalen.

De gemiddelde onderhoudsbeurt van een elektrische auto komt uit op 193 euro. In het geval van een auto met verbrandingsmotor ben je gemiddeld 317 euro kwijt. Een elektrische auto heeft minder bewegende delen in vergelijking met een auto met verbrandingsmotor. Op de lange termijn zou je met een EV dan ook goedkoper uit moeten zijn qua onderhoud. De slijtageonderdelen gaan, met uitzondering van de banden, ook langer mee. De remmen worden bijvoorbeeld veel minder vaak aangesproken met een EV omdat de auto vaker remt op de elektromotor.

Ook interessant!

  • Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
    Mercedes EQS rijtest: de beste elektrische auto!
  • Goodyear ElectricDrive GT
    Echt stilte in je elektrische auto met nieuwe Goodyear band?
  • Nederlandse particulier steeds meer aan de elektrische auto
    Nederlandse particulier steeds meer aan de elektrische auto
  • leuke elektrische auto
    Een leuke elektrische auto, hij is er eindelijk!

Nieuwste artikelen

  • Max Verstappen gaat echt voor Mercedes
  • Dit zijn de hoogtes van de boetes in 2026 (snelheid, telefoon, parkeren)
  • Video: Met een motor van de trap rijden
  • Hierom worden auto’s in 2026 nog duurder
FacebookTweetPinLinkedIn

bovag, Elektrisch, onderhoud, reparatie

Vorig bericht: « Aston Martin Valkyrie AMR Pro klinkt als oude F1-auto [video]
Volgend bericht: Hoera, de Tesla-fabriek in Berlijn is eindelijk open »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    22 maart 2022 om 09:56

    En waarom staat een EV vaker bij de garage? Is dat mogelijk omdat inmiddels een groot deel van de leasewagens een EV is, die veel meer kilometers maken dan particulieren en daarom ook vaker onderhoud nodig hebben? Ik denk dat deze statistiek meer zegt over de berijders van een EV dan over de EV zelf.

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      22 maart 2022 om 10:08

      Inderdaad, ze laten een apart onderzoek doen maar hebben de oorzaak niet kunnen achterhalen? Dat het grotendeels om zakelijke auto’s gaat die vaker netjes onderhouden worden en ook vaker naar winterbanden laten wisselen dan de gemiddelde particulier klinkt alleen al als een logische verklaring. Zonder een beetje context zegt ’t in elk geval weinig.

      Login om te reageren
    • Robert zegt

      22 maart 2022 om 10:14

      @mashell: goed opgemerkt. Het uit de statistieken weglaten van dit soort variabelen is echtkilling voor de geloofwaardigheid – en een uitermate dankbare voedingsbodem voor de skeptici.

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      22 maart 2022 om 10:30

      Heb je het artikel gelezen?

      “Een elektrische auto bezocht net iets vaker dan gemiddeld een garage: 1,76 keer. Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel.”

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        22 maart 2022 om 11:18

        Nu ook dat Aftersales monitor gelezen en dat staat er inderdaad in, fijn dat mij eigen analyse hetzelfde was.
        Die Aftersales monitor legt wel een andere focus dan @rubenpriest. Ruben trekt met de aandacht met de kop die over 1,73 versus 1,76 gaat terwijl ze in het Bovag hoofdkantoor in paniek rondjes lopen vanwege €193 versus €317. Een kop als “Breek: onderhoud elektrische auto veel goedkoper dan auto met verbrandingsmotor” had misschien wel logischer geweest.

        Login om te reageren
  2. erce zegt

    22 maart 2022 om 10:15

    De enige verklaring in dat onderzoek voor het gegeven dat elektrische auto’s vaker bij de garage staan is omdat ze geleased worden en dus twee keer per jaar een bandenwissel hebben. Totale onzin en click bait titel. Net als nu.nl die ook al zo liep te flateren met deze informatie.

    Login om te reageren
  3. dare2think zegt

    22 maart 2022 om 10:16

    Van de bovag site:

    Dat heeft er waarschijnlijk mee te maken dat EV’s relatief jong zijn, veelal zakelijk gereden worden en dus vaker dan gemiddeld naar de garage gaan voor een zomer-winterbandenwissel. Bij auto’s tot 4 jaar oud is de bandenwissel in 10% van de gevallen de reden voor garagebezoek. Vanaf 4 jaar halveert dat grofweg.

    Eerst maar eens onderzoeken of deze getallen nog kloppen als je alleen de mensen meeneemt die de beurten uit eigen zak betalen. De titel van dit artikel is behoorlijk suggestief en klopt niet bij het verhaal.

    Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      22 maart 2022 om 10:30

      -kritische geluiden kunnen naar [email protected] t.a.v. de hoofdredactie.-

      Login om te reageren
  4. Specht zegt

    22 maart 2022 om 10:29

    Alles van een elektrische auto is qua onderdelen fors duurder dan bij een ICE. Verdienmodel zit hem niet in de onderhoudsbeurten maar in de rest van de auto. Zodra de garantietermijn verlopen is ga je heel veel meer geld kwijt zijn zodra er onderdelen stuk gaan. Navigatieunits, regelapparaten, OCU en Airbagregelapparaten, stuurwielen met elektronica, centraal display etc etc. Ik verheug me nu al op alle mensen die jankverhalen op oa het autoweekforum gaan posten over de kosten van EV’s. 😋

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 maart 2022 om 11:24

      Psst, die “Navigatieunits, regelapparaten, OCU en Airbagregelapparaten, stuurwielen met elektronica, centraal display etc etc” zitten ook allemaal in moderne wagens met verbrandingsmotor. En het fijne is, elektronica gaat maar zelden stuk. Het enige dure aan een EV is de vermogenselectronica en de batterij. Die laatste is een kandidaat voor reparatie ipv vervanging en dat maakt je totaal plaatje van een EV een stuk gunstiger dan bij een verbrandingsmotor omdat er minder slijtage onderdelen zijn.

      Login om te reageren
      • bernoulli zegt

        22 maart 2022 om 13:10

        En VAG geeft 8 jaar garantie op de batterij, dus ook na de lease zit je nog wel ff safe,

        Login om te reageren
    • fanboy zegt

      22 maart 2022 om 11:32

      @Specht: Nou ja het zal dan in ieder geval niet over dure rekeningen gaan om je turbo, katalysator te vervangen of een koprevisie te moeten doen. Het is schrikbarend wat voor dure rekeningen er soms nodig zijn bij relatief jonge auto’s die nog in de 8 jaar garantie periode zouden zitten als ze een EV zouden zijn.

      Ik heb een EV en die is verder vrij simpel. Multimedia systeem leunt meer op Android/apple carplay, en is verder gelijk of zelfs simpeler dan de meeste nieuwe auto’s. De rest van de auto is alleen maar simpeler. Ook de accu is nog te repareren, dit zou ik zelf kunnen eenmaal buiten de garantie.
      Motor en inverter gaan niet zo snel kapot, en kan er makkelijk dus een 2e hands gevonden mocht dat over 10 jaar kapot gaan.

      Login om te reageren
      • kerre zegt

        22 maart 2022 om 12:46

        Nu ben ik wel benieuwd welk merk en type je hebt. 👍🏽

        Login om te reageren
  5. Rudy zegt

    22 maart 2022 om 10:57

    Ik verbaas me over de relatief korte onderhoudstermijnen van de ID4. Geloof dat ze om de 20.000km bij de garage worden verwacht. Vraag me sterk af waarvoor?
    Olie hoef je niet te wisselen, de remmen slijten nauwelijks. Alleen een interieurfiltertje en wat dingen controleren?

    Login om te reageren
    • Redrum zegt

      22 maart 2022 om 21:35

      slaagt op niets. Maar goed, dat is hun model blijkbaar.

      Login om te reageren
  6. por100 zegt

    22 maart 2022 om 11:57

    ja erg lastig zo’n onderzoek. Zijn appels wel met appels vergeleken?
    zelfde bouwjaar,
    zelfde kilometerstand
    zelfde jaarlijks gebruik
    zelfde soort onderhoud, je mag toch hopen dat die twee-jaarlijkse bandenwissel niet wordt meegerekend.

    We hebben dus vrij weinig aan dit onderzoek, jammer

    Login om te reageren
  7. alloallo zegt

    22 maart 2022 om 12:05

    In 18 maanden tijd heb ik 140K gereden met een Tesla 3! En ik ben nog nooit zo weinig in de garage geweest:

    – 1x achterlicht ivm vocht
    – de reguliere bandenwissels
    – 1x remmen vervangen

    That’s it!

    Login om te reageren
    • Pascal zegt

      22 maart 2022 om 12:49

      Ik heb nog pas 36k km gereden in kleine 3 jaar tijd (#corona) en ben 1x in de garage geweest om onder garantie de claxon te laten vervangen. Hij heeft een beurt gehad bij me voor de deur: Ruitenwisserbladen, remvloeistof-check, interieurfilters en koplampen opnieuw afgesteld (dat laatste was garantie). Totale kosten tot nu toe: € 133 euro

      Login om te reageren
  8. Friez zegt

    22 maart 2022 om 13:11

    Je moet inderdaad vaker naar de garage met een EV. Mijn partner heeft een e-208 en heeft nu 20dkm met de auto gereden en heeft al 2x regulier onderhoud laten plegen.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      22 maart 2022 om 14:09

      Dat is een nogal n=1 stelling. Dat kan ik ook, mijn e-tron moet om de 30k, terwijl de diesel BMW die er voor reed om de 20k moest.

      Login om te reageren
    • kas_par zegt

      29 maart 2022 om 16:11

      Waarvoor dan? Mijn EV zit nu ook op ongeveer die afstand en heeft nog geen enkel onderhoud nodig gehad?

      Login om te reageren
  9. tommycooker zegt

    22 maart 2022 om 14:00

    Zoveelste statistische miskleun. En door.

    Login om te reageren
  10. rnej zegt

    24 maart 2022 om 08:41

    Ben ook benieuwd naar de verdeling Tesla VS de rest. Model 3 waar de deurpanelen van loslaten etc.

    Er is vrij veel op internet te vinden over matige bouwkwaliteit van Tesla’s… Ben wel benieuwd wat daar waar van is.

    Ik vind trouwens gemiddeld 317 euro voor een onderhoudsbeurt wel duur. M’n BMW heeft 6,5 liter dure Castrol olie nodig en ik ben toch echt voor een kleine beurt maar 200 euro kwijt…. Waarvan dus al 75 euro olie. Misschien komt dat omdat ik niet naar de dealer ga voor dat soort werk zoals de gemiddelde leaserijder?

    Login om te reageren
  11. kas_par zegt

    29 maart 2022 om 16:08

    Ja, hallo. Als de bandenwissel wordt meegerekend nogal logisch! EV’s zijn bijna allemaal zakelijke leaseauto’s, die moeten dus twee keer per jaar in de garage de banden wisselen! Buiten dat is mijn eigen EV nog niet één keer naar de garage geweest in anderhalf jaar tijd. Ter vergelijking, mijn voorgaande brandstof wagens moesten het eerste jaar vaak al zo’n 4 a 5 keer naar de garage, bandenwissels niet meegerekend.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North