Er is een discussie gaande vanuit de EU of je nog wel met een druppel alcohol in je bloed mag rijden.
Al jaren ligt de verantwoordelijkheid bij de automobilist. Met een biertje of wijntje op achter het stuur rijden is als ervaren bestuurder geen probleem. Heb je echter (veel) meer gedronken, dan mag je niet meer achter het stuur kruipen. Het Europees Parlement overweegt nu om deze regels aan te passen.
Geen druppel alcohol tijdens het rijden
Brussel wil dat de EU-landen zich over deze kwestie gaan buigen. Wat de Europarlementariërs betreft komt er een totaal verbod op het hebben van alcohol in je bloed tijdens het rijden. Oftewel een limiet van 0,0 promille. Nu is het nog zo dat je met maximaal 0,5 promille deelnemen aan het verkeer. Beginnende bestuurders die pas het rijbewijs hebben moeten zich houden aan een limiet van 0,2 promille.
Mocht deze Europese wetgeving er inderdaad doorkomen kan dat nog best gevolgen hebben voor sommigen. Als je op de zondag een gezellig avondje achter de rug hebt, heb je dikke kans dat er op de maandagochtend nog alcohol in het lichaam zit. Je lever kan immers 8 tot 12 uur bezig zijn om de alcohol in je lijf af te breken. Met een maximum van 0,2 of 0,5 promille is dat vaak geen issue, tenzij je het wel heel bont hebt gemaakt. Met de nieuwe wet van 0,0 mag er echt niks meer in je lijf zitten. Dat betekent al gauw dat de auto maandagochtend thuis moet blijven.
Of het voorstel vanuit het Europees Parlement zomaar doorgang kan vinden is afwachten. Het is aan de EU-lidstaten om zich over deze nieuwe aanbevelingen te buigen. (via Der Spiegel)
Robert zegt
0,0 promille is volgens mij niet eens altijd haalbaar, zelfs als je geheelonthouder bent. Het eten van bijvoorbeeld (over)rijp fruit of een bruine boterham met appelstroop kan soms al leiden tot een percentage van 0,1 à 0,2 promille in je bloedwaarde.
melcon zegt
Correct, van nature is er inderdaad alcohol in je bloed aanwezig door vergisting van suikers uit vruchten/jam en andere suikerhoudende producten. Dus het blazen van 0,0 promille is een utopie.
padoempats zegt
Geen utopie maar niet altijd onvermijdelijk
flutterby zegt
@RRRobert: correct, maar het onderscheid tussen een beginnende bestuurder en een ervaren bestuurder slaat nergens op. Dat is puur faciliteren om één drankje (extra) te doen.
Robert zegt
@flutterby: mee eens, en daarom zou ik eerder pleiten voor een ondergrens van 0,2 promille, ongeacht de leeftijd of ervaring van een bestuurder.
mashell zegt
Strengere regels voor meer veiligheid, wie kan daar nou op tegen zijn…?
Maar toch vraag ik me af, is er op dit moment niet een veel groter gevaar voor de verkeersveiligheid dat dringend meer aandacht van de politici nodig heeft: de collectieve smartphone verslaving. Of zijn de politici zelf ook verslaafd en zitten ze nog in de ontkenningsfase?
karhengst zegt
Pak er een willekeurige stream of opname van de tweede kamer bij en je hebt je antwoord.
ty5500 zegt
Regels moeten redelijk zijn en problemen oplossen. Problemen los je niet altijd op door de actuele regels te verstrengen, soms moet je gewoon de actuele regels beter laten naleven en beter afdwingen. De ongevallen met alcohol in het verkeer zijn hoogstwaarschijnlijk geen bestuurders met 1 pintje op (0,25 promille wrs) maar bijvoorbeeld degene met 1 promille of meer die nu foert zeggen tegen de regels en dit in de toekomst ook zullen doen. Net zoals een snelheidsverlaging ook geen oplossing is voor het de mensen die momenteel reeds veel te snel rijden. Maar je straft wel weer degene die een glaasje wijn of een biertje op restaurant drinken en hiervan totaal geen last hebben. Hip hip hoera voor de horeca na maanden corona.
ty5500 zegt
Kunnen ze bv niet gewoon een alcoholslot verplichten in nieuwe auto’s waarbij de auto niet werkzaam is bij meer dan 0,5 promille? Lijkt mij een stuk bevorderlijker voor de verkeersveiligheid dan weer een nieuw ‘regeltje’.
mashell zegt
Je begint met “Regels moeten redelijk zijn en problemen oplossen.” en stelt dan een alcohol slot voor iedereen voor?!?! Dat is duur en vermindert het gebruiksgemak van de auto, dat is toch niet redelijk?
ty5500 zegt
Der zijn veel dure technologieën zoals airbags, esp, de automatische noodoproepen enz. verplicht geworden om doden te voorkomen. Als het alcoholprobleem zo groot is, lijkt mij dat dit gerust aan het lijstje kan worden toegevoegd. Idealiter met dat je moet blazen na x minuten rijden zodat je geen tijd verliest bij het vertrekken en niemand anders in je plaats kan blazen maar hier zal men best wel een goede manier voor kunnen bedenken mits wat onderzoek. Ik zeg niet dat het moet, maar als het toch nodig is in hun ogen, pak het dan effe serieus aan en niet zo’n schijnmaatregel die de verkeerden treft terwijl de echte alcoholiekers hun maanden rijverbod opsparen en lustig doorrijden.
Redrum zegt
Helemaal akkoord, men is er een boeltje van aan het maken. Uiteraard is alcohol in het verkeer geen goed plan maar zoals hierboven gezegd zijn het niet diegene met 1 of 2 pintjes op die op maandag de krant vullen.
Uiteraard kan je alles gaan verbieden maar dan nog zal je het probleem niet oplossen. Net zoals rijbewijzen invorderen voor meer dan een maand of van de verzekering halen….die jongens gaan hun rijbewijs afleveren en rijden dan rechtstreeks naar het cafe.
Zet inderdaad een alcoholslot standaard in wagens, dit kan toch niet zo moeilijk zijn….
melkkoe zegt
Ik zeg het niet vaak, maar op dit soort momenten ben ik blij dat landen als polen en tsjechie bij de EU zitten.
tinnemans zegt
@melkkoe; Ik denk dat de Fransen hier ook niet om staan te springen hoor.
Dit komt er nooit doorheen. Ik snap wel dat iemand ergens dacht dat dit een goed idee zou zijn, maar er zijn teveel mogelijkheden waarop iemand boven de 0.1 kan scoren zonder gedronken te hebben zoals @rrrobert ook al schrijft.
Het zal wel een aanscherping worden richting de 0.3 en dat is misschien niet eens zo’n gek idee, al heb ik eigenlijk geen idee bij welk percentage het echt daadwerkelijk gevaarlijker wordt.
Ik heb zelfs weleens dat ik na een 2e glas wijn het idee heb dat ik niet direct in de auto zou moeten stappen.
Redrum zegt
en na dat 2° glas wijn kruip je direct achter het stuur dan? Al je tijdens een diner 2 glazen wijn drinkt, is er niets aan de hand. je zit er meestal een uurtje of 3, 4 … als volwassene breek je dat snel genoeg af op die tijd….wss niet tot 0 maar dat wordt dan wel een (onbestaand) probleem….
MarcoM zegt
@melkkoe: huh?
mark_mulder zegt
want?
In Polen bijvoorbeeld is de limiet al heel lang 0,0 en kun je naast een boete ook rekenen op gevangenisstraf als je bezopen achter het stuur gaat zitten.
Zo zie je maar dat er tussen regels, handhaving en de naleving ervan nog een heel verschil zit.
retsok zegt
@melkkoe: is het in Tsjechië niet al een zero tolerence beleid omtrent alcohol?
Lars zegt
@melkkoe: Tsjechië heeft een zero tolerance
Bernadette zegt
Ik hoop ’t wel! Ik rijd altijd ’n stuk relaxter als ik gezopen heb! 👍🏻
tinnemans zegt
Hahaha, die grap maakte m’n oom ook altijd in 1980.
MarcoM zegt
@tinnemans: ja opa, toen reed je nog in een Kadett zonder gordels :-)
tinnemans zegt
@marcomanta; Zo oud ben ik dan nog net niet dat ik toen zelf al reed, en ik kwam uit een Ford gezin.
Dit is wel aardig leesvoer, ook voor @bernadette; https://puc.overheid.nl/PUC/Handlers/DownloadDocument.ashx?identifier=PUC_104943_31&versienummer=1
sportabgasanlage zegt
Kijk, alcohol hoort niet in ’t verkeer thuis, maar 0,0 promille is toch niet te handhaven? Als je bij ’t instappen een net iets te rijpe pruim eet blaas je al boven de 0…
Of diabeten, die na een hyper aldehyde in hun ademlucht hebben, blazen ook boven de 0…
0,2 lijkt me prima, dan kun je hooguit 1 glas bier drinken.
padoempats zegt
Geen overrijp fruit eten dus voordat je gaat rijden. Blijkbaar tast dat ook je rijkwaliteiten aan. Het gaat niet om dat ze drankgebruik willen tegengaan, maar de gevolgen van alcohol in het bloed
flutterby zegt
@padoempats: misschien zou de focus juist meer moeten liggen op het gebruik of misbruik van alcohol tegen te gaan. Daarnaast zie ik maar weinig pilot locaties voor autonoom rijden in Europa die veel meer levens kan sparen terwijl ze daar in China en de VS wel serieus mee bezig zijn.
Dutchdriftking zegt
Ik dacht dat de huidige waardes er zijn omdat je soms ook zonder het nuttigen van alcohol iets in je bloed kunt hebben door bijvoorbeeld voeding of lichamelijke aandoeningen? Een glas alcohol gaat vaak nog wel, een flesje bier is dan alweer teveel. Ik laat eigenlijk altijd mijn vrouw terugrijden, dat werkt het beste.
screamer zegt
Hoe moeilijk is het om gewoon geen alcohol te drinken als je moet rijden? Ik vind het heel goed dat ze naar een zero tolerance beleid willen. Maar dan vind ik dat softdrugs daar ook bij horen.
pomoek zegt
@screamer: Nou, eerlijk gezegd is dat nog niet zo makkelijk. Ik drink niet als ik moet rijden. Maar voor mijn werk pak ik soms de trein en soms de auto. Het is me al eens overkomen dat ik bij de vrijmibo me nog net op tijd realiseerde dat ik niet met de trein maar met de auto was. Die ruimte moet je denk ik wel inbouwen.
rw1994 zegt
@pomoek: Als je dit te laat zou realiseren neem je hoop ik gewoon de trein naar huis!? Je kunt geen wetgeving baseren op de assumptie dat mensen na consumptie van alcohol vergetelheid opwekken….
pomoek zegt
Natuurlijk! Maar ik denk dat je, in iedere wetgeving, spelingsruimte moet hebben. Net als dat bij snelheidsovertredingen je pas beboet wordt bij een overschrijding van een x-aantal kilometers per uur.
rw1994 zegt
@pomoek: Helemaal mee eens overigens. Het argument vond ik gewoon zwak.
karhengst zegt
De vraag is vooral hoe moeilijk het is een strakke 0.0 te houden? Alcoholvrij bier is in de regel niet geheel alcoholvrij, gaat dat nog wel lukken dan? Net zoals de vele andere mogelijkheden voor een lichte portie restalcohol al dan niet door eten.
Daarmee ligt de focus naar mijn mening op het verkeerde, er zijn immers nog een flink aantal andere zaken waarvoor men ook eigenlijk niet achter het stuur zou moeten kruipen, wat ook gewoon is toegestaan. Medicatie of vermoeidheid bijvoorbeeld.
Ik zou graag willen zien hoeveel ongelukken daadwerkelijk veroorzaak worden door alcoholgebruik welke binnen de huidige toegestane bandbreedte valt. Wanneer er namelijk iets is gebeurt is het meestal met een zatlap die zich ook door de huidige regels niet tegen laat houden.
kareljansen zegt
@karhengst: Ook met 2 of 3 glazen alcohol zal je reactievermogen flink beïnvloed worden, al merk je er zelf weinig van. Op dat moment blaast zo iemand niet positief na het veroorzaken van een ongeval. Er is dus eigenlijk weinig te zeggen van de mate waarin de <0.5 promille groep ongelukken veroorzaakt.
kareljansen zegt
@kareljansen: OT: 0.2 promille voor iedereen lijkt mij een prima oplossing.
joost1234 zegt
Typisch geval van onnodige bemoeienis met de eu over lidstaten
MrHyde zegt
@joost1234 als Brussel iets wil, het meteen onnodige bemoeienis noemen….
Wat is er mis mee om een flink aantal regels in lijn te brengen tussen de lidstaten? Dat is net iets waar Brussel goed voor is, voor arbitraire grenzen en regels uit het verleden.
Juist voor alcoholpromillage is geen enkele argument te vinden, waarom het in het ene land anders moet dan in het andere land.
Snelheid kun je nog verdedigen dat het wegennet daarop is gemaakt, en aanpassingen aan die limieten dan niet meer matchen met de wegen.
Dat ze dan nu (nog) 0,0 nastreven is natuurlijk schijnheilig, maar we weten beiden dat dit waarschijnlijk niet de eindstand gaat zijn.
jeffreym3 zegt
Het blijft eng, een centraal orgaan dat individuele overheden (en daarmee ons) regels op gaat leggen… En het zal alleen maar erger worden. Het Chinamodel, steeds een stukje meer vrijheid inleveren voor zogenaamde veiligheid.
Robert zegt
@jeffreym3: niks mis met een stukje uniformiteit binnen de EU. Ik ben echt niet altijd pro EU, maar er is genoeg versnippering die, eenmaal glad gestreken, voor veel meer duidelijkheid zorgt.
Ik vind het erger dat sommige lidstaten denken dat ze hun zakken kunnen vullen en tegelijkertijd de spelregels, waar ze op voorhand en met het volle bewustzijn voor hebben getekend, nu in hun voordeel denken te kunnen wegstrepen.
pomoek zegt
@jeffreym3: Ik voel precies het tegenovergestelde. De EU is op dit moment het enige apparaat wat in staat is om burgers bij te staan die te maken hebben met corrupte en niet democratische regimes. De rechtspraak in Polen wordt op dit moment afgebroken door de Poolse regering, ik denk dat de Poolse burger blij mag zijn met een instituut als de EU.
mashell zegt
Zolang dat centraal orgaan beter presteert dan ons eigen haagse kliekje vind ik het prima zo. Op zaken zoals het klimaatbeleid loopt de EC ver voor op de regering die nog steeds struisvogeltje speelt.
realhustler zegt
Je moet niet de regels strenger maken maar de pakkans groter. En ook gewoon veel meer video surveillance en ad hoc alcohol controle. Door social media zijn de klassieke alcohol controles minder effectief.
rikus zegt
Maar.. Heroïne is nog steeds prima toch?
vaakbenjetebang zegt
@rikus: Jazeker. Speltip 12: Wel de spuit tussen je tenen zetten, want dan valt het niet op dat je gebruikt als je een keer een shirt met korte mouwen draagt.
rikus zegt
@rikus: Goede tip. Op de “extreme vorm van lichaamsacne” werd de laatste paar keer al twijfelachtig gereageerd.
johanw zegt
Ach ja volk in NL heeft nog niet door met nu de coronapas gaat men door met het invoeren van social credit system, elke burger krijgt een CO2 budget etc…en nu zie je hier in de kranten al stukken over verschijnen, dus alles wat je doet en koopt gaat men volgen, lekke stukje vlees gekocht boem zoveel punten op je pas…
Open je ogen want die wappies hebben tot op heden overal gelijk in gekregen…
MarcoM zegt
@johanw: sommige wappies schieten wel erg ver door in hun manier van handelen, ik snap hun doelstelling, maar om dat op te lossen met vernielingen en schreeuwpraktijken, daar ben ik het niet mee eens.
karhengst zegt
Plottwist: De grootste “critici” staan op het moment bij de Appie in de rij te wapperen met hun bonuskaart.
pomoek zegt
@johanw: Niets van wat je zegt is waar. Vooral dat laatste is complete onzin.
bartteeuwen zegt
@pomoek: lachtte je ook iedereen uit die je anderhalf jaar geleden al waarschuwde voor een vaccinatieverplichting?
pomoek zegt
@bartteeuwen: ja. En nog steeds. Die bestaat namelijk niet.
bartteeuwen zegt
@pomoek: Ik weet niet of je het nieuws uit o.a. Italië en meerdere Duitse regio’s hebt meegekregen maar dat komt er dus wel degelijk aan.
pomoek zegt
@bartteeuwen: heer geef me kracht….ok hier komt ie.
Zowel in Duitsland als Italië is er géén sprake van een vaccinatieplicht, nog zijn er plannen om die in te voeren. Italië gaat, logisch gezien de totale instorting van de ic-zorg daar in het voorjaar door alle coronagevallen, het verst van alle landen in de EU als het gaat om pogingen om mensen te bewegen zich te laten vaccineren.
En die maatregel is een verplichte coronapas op de werkvloer.
Die pas krijg je als je: gevaccineerd bent, of hersteld bent van corona en dit kan aantonen, of getest bent en je geen corona hebt. Dat testen was gratis maar dat gaat ophouden. Als in: Leuk dat je als hobby niet gelooft in vaccins, maar hobby’s betaal je lekker zelf, net als je contributie voor de klootschietvereniging, die betaald de overheid ook niet.
Zodra jij ons een wettekst onder onze sarcastische neusjes kan schuiven waarin staat dat Nederland een algemene vaccinatieverplichting gaat invoeren: laat vooral weten hoe jij hier over denkt. En dan mag je ook roepen: Ik heb het altijd al gezegd! Maar tot die dag daar is: kappen met het verspreiden van dit soort wappie onzin op het internet in het algemeen en mijn autoblog in het bijzonder!
bartteeuwen zegt
@pomoek: Nee want 3 of 4 keer jezelf als gezond persoon moeten testen in de week is natuurlijk totaal geen vorm van drang of dwang. Koekoek.
MrHyde zegt
@johanw ik denk dat die chip die je bij je geboorte in je hersens geïmplanteerd hebt gekregen, kortsluiting maakt, of geen verbinding meer heeft door je aluminium hoedje.
Dit soort gedachtes mag je helemaal niet hebben van onze Bilderberg-overlords.
c4seum zegt
@johanw: Het gebrek aan taalvaardigheid maakt je bijdrage al volledig nutteloos, om nog maar te zwijgen over de relevantie ten opzichte van het artikel.
laurensk zegt
De vrijmibo gaat er zo niet echt gezelliger op worden zeg. Of de netwerkborrel etc.
Gelukkig is de politie toch grotendeels wegbezuinigd waardoor handhaving en pakkans verwaarloosbaar zijn.
Ik snap overigens prima dat de grens tussen ’te veel alcohol om nog betrouwbaar te zijn in het verkeer’ en ‘weliswaar een biertje op maar prima in staat om betrouwbaar deel te nemen aan het verkeer’ nogal arbitrair is. Bij zoiets meent een overheid dan een strakke lijn te moeten trekken ergens.
Doorgaans wordt je daar als burger niet gelukkiger van.
Sanitarium zegt
Vind 0.0 wel erg overdreven en vraag me af of je daarmee nou de echte pijnpunten van alcohol in het verkeer eruit haalt. De eigenwijze zotkop blijft toch wel drinken.
Overigens drink ik zelf helemaal niks meer als ik moet rijden. Te vaak gehad na een lange werkweek dat 2 biertjes icm een bruine fruitschaal die niet toereikend was net even verkeerd vielen.
Verder, zoals al gesuggereerd hierboven. Pak AUB die SMARTPHONE aan. Vele malen gevaarlijker imo.
xjs678qr zegt
@Sanitarium: volledig akkoord: schiet de maatregel z’n doel niet voorbij? Hoeveel ongevallen ga je vermijden? Deze regel target dus de gepensioneerde die tijdens de namiddag een beetje advocaat krijgt bij z’n koffie?
berlinetta zegt
Ik weet niet of dit nou zoveel zin heeft. Degene die zich netjes aan de grens van 2 biertjes houden, vormen in mijn ogen geen gevaar en worden hier in feite mee gestraft. En degene die toch al met veel te veel drank op achter het stuur kruipen, laten zich hier niet door tegen houden. Dus wat schiet je er nou mee op?
petroldrinker zegt
Tuurlijk, nog meer betuttelimg vd mensen,
rrk147 zegt
Op zich geen gek idee, maar praktisch wellicht niet te realiseren als alcoholvrij bier inmiddels geaccepteerd is, maar toch nog een klein percentage alcohol bevat. Daarnaast is de pakkans in Nederland heel erg klein, in 17 jaar dat ik mijn rijbewijs slechts 2x moeten blazen.
mashell zegt
Ik in 25 jaar en ruim 500.000km wel 5 keer (ja, ja, ik leef wild…) maar ook dat geeft aan dat de pakkans wel erg laag is. Of omdat de meeste mensen redeneren zoals ik, als ik moet rijden drink ik geen alcohol en ach de meeste dagen drink ik ook geen alcohol, heeft controleren geen zin.
henkhekje zegt
Ik heb thuis een race simulator en rij altijd met een S2000 over de Nurburgring. Ik doe dit ook weleens met een speciaal biertje achter de kiezen. Wat natuurlijk totaal niet erg is omdat het een simulator is. Echter merk je wel direct dat je een stuk minder scherp bent en dus sneller fouten maakt. Nu ben ik iemand die goed speciaal bier kan verdragen, maar ik denk dat een heleboel mensen zich vergissen hoeveel invloed alcohol heeft op je rijgedrag.
Redrum zegt
En dat al na 2 biertjes? Ja, dan moeten we die regel snel invoeren :D
dapeldoorn zegt
Begrijp me niet verkeerd… maar waar dit nou weer vandaan komt? Zijn er zoveel problemen momenteel met mensen die met 2 glazen achter het stuur stappen? Of zijn er veel belangrijkere problemen om je druk over te maken als politici? Nog even en we mogen niks meer, er wordt steeds meer bewegingsruimte ingenomen en het enige wat we ervoor terug krijgen is een hogere rekening op “bijna alles” momenteel… Dit is het zoeken naar problemen die eigenlijk geen problemen zijn, deze mensen verzinnen deze regels om toch ergens bij een leidinggevende een streepje te kunnen halen maar zitten schijnbaar zelf dagelijks in de trein… ik zie dagelijks onnodig en tot ergenis linksrijdende milieugoeroe’s in welke hybride vorm dan mailtypend met een telefoon in de hand 102 km/u rijden, lachend kijkend naar de brandstof tankende werkende man… volgens mij is Nederland e.o. al langzaam naar de klote… misschien dat de komst van de hoge energieprijzen of boodschappen ons windeieren gaan brengen… ach… als je maar een qr code hebt…
rikus zegt
@dapeldoorn: Wat velen denken, zegt u.
monsieurleloure zegt
FF een lijntje coke na 6 flessen bier en je bent spekkoper.
bernoulli zegt
Opletten met 0.0 bier, want daar mag 0,1% alcohol in zitten.
jossebos zegt
Het gaat niet om het drinken en dan bewust wel of niet rijden.
Het gaat over de rest alcohol van het drinken de avond ervoor.
Je partner rijdt, dus jij drinkt lekker, thuis nog eentje voor het slapen gaan.
En dan vroeg de weg op.
Jij denkt dat alles ok is.
Die rest alcohol nekt je (helemaal bij vrouwen omdat die meer opnemen en langzamer afbreken).
De meeste rijbewijzen worden hierom en in de ochtend -info CBR- door bewuste vroege controle of klein ongelukje met blikschade waarbij politie wordt ingeschakeld ingenomen.
fedal zegt
Als men brokken maakt en men heeft wat gedronken, dan vind ik het normaal dat deze persoon bestraft wordt. Maar als men gewoon iemand tijdens wat voor controle dan ook aanhoudt en zit onder de limiet…niks aan de hand.
pomoek zegt
@bartteeuwen: Dan zijn we het dus met elkaar eens. Piepekoek?