Jazeker, dit is een amfibievoertuig.
In tegenstelling tot vele andere amfibiewagens lijkt dit exemplaar meer op een boot dan op een auto, toch kan dit ding prima overleven zonder water. De Iguana 29 van Iguana Yachts heeft namelijk rupsbanden die met een druk op de knop uit de romp kunnen klappen.
Dat is natuurlijk DÉ uitkomst voor de luie schipper die de strandtent al te ver lopen vindt. Verder ontgaat ons het nut ervan, ermee naar de Albert Heijn rijden is vast niet legaal. Maar het amfibieschip kan prima over rotsen, zand en en grind heenkomen om vervolgens zo weer het water in te floepen.
De jacht is 9,2 meter lang en wordt aangedreven door een 2-liter viercilinder buitenboord-motor met 300 pk, op het water goed voor een top van circa 65 km/u. Met zijn strakke uiterlijk heeft dit schip zeker een streepje voor op zijn doorgaans wat mislukt vormgegeven amfibie-collega’s, al zal men raar staan te kijken wanneer je hiermee door de straten van Monaco rijdt. Aan de foto’s te zien, vermoeden we dat de klandizie van het Franse bedrijf vooral uit Dubai moet komen.
Leuk, 65 kmh op het water, maar wat doet dit bootje op het land? En om al rijdend een frontflip te voorkomen moet je precies in het midden blijven zitten.
@volvo-s60-adept:
Dan onderschat je het gewicht van een 300pk buitenboordmotor toch lichtelijk hoor. Zo’n dingetje weegt toch al gauw een kilo of 270 zonder brandstof en olie.
Strikt gesproken is dit een sloep en geen jacht, omdat het geen kajuit heeft.
OT: Leuk ding, hoor, maar ik zie de relevantie aan Autoblog niet echt.
@dikdraak: Heel strikt genomen is dit ook geen sloep, het is namelijk een tender.
Een kenmerkend object van een sloep is de rondom kabelaring, wat dus geen kenmerkend object van een tender is. Een tender is van oudsher ook bestemd om mensen te transporteren tussen de kade en op zee liggende vrachtschepen. Tegenwoordig worden ze voornamelijk gebruikt om te pendelen tussen exclusieve jachten op zee en de kade. Ook zijn ze natuurlijk gewoon te gebruiken als boot opzich, zonder enige pendel dienst.
@dikdraak: strikt genomen is het ook geen jachtschip.
Ik heb toch ook geen limousineauto?
Volgens mij kiept dat ding voorover als je voorop gaat staan.
Ai, zo’n mooie boot en dan een buitenboordmotor…
@jmeverts: ik denk dat door die rupsbanden(en de aandrijving daarvan) gewoon geen plaats meer was voor een inboard.Wat idd een beetje een afknapper is.
Zie me al rijden hier en lekker dwars over de Fjorden naar mijn klanten….Doet zoiets in de lease?
wat is dit een geweldig apparaat! wil hem wel haha
Buitenboordmotor? Maar hoe worden die rupsbanden dan aangedreven?
Van hun website: Hidden technologies create a dynamic yet luxurious drive.
Maar als je dan verder gaat zoeken blijken die rupsbandjes te worden aangedreven door een luchtgekoeld benzinemotortje met max. 7 km/u. Hoe dat dynamisch en luxueus is weet ik niet, maar ik had dan op z’n minst een electrische aandrijving verwacht op een ding met deze uitstraling.
Er zijn toch wat vreemde keuzes gemaakt bij de uitwerking van dit verder best aardige concept…
Er ontbreekt iets met trailerhelling in de tekst.
@stephanotis: Idd, het enige dat er staat is dat hen het nut er niet van in zien, maar het feit dat je je boot vrijwel ieder strand op kan varen en geen trailerhelling nodig hebt betekend dat een boot als dit je juist enorm veel vrijheid geeft in waar je kan gaan varen, daar naast heb je maar 1 trailer nodig voor zowel boot als andere speeltjes (auto, quad etc) en kan je als je garage groot genoeg is thuis de boot je garage in rijden zonder trailer.
@MrSkyline: Niet te vergeten dat als je een enorm jacht hebt waar je een boot als dit in kan varen of in kan hijsen dan heb je een uitstekende sloep om naar een willekeurig strand te varen en zonder natte voeten aan land te komen.
300 pk ?? Ik zie op de foto een 200 pk mercury outboard staan, maar wat je erachter hangt is natuurlijk je eigen keus.
@raceface: de foto’s zijn van de iguana 24 en 29.
De 24 is geschikt tot max 250pk en is 7 meter lang
De 29 is geschikt tot max 300pk en is 8,60 meter lang
Inderdaad staat op een van de foto’s van de 24 een 200pk mercury afgebeeld
Ik begrijp deze wel. Je krijgt geen natte voeten als je aan boort zal stappen, Je rijdt ‘m van het strand het water in. En je hebt geen boothuis nodig om ‘m te stallen. Scheelt ook weer.
Gewoon super praktisch ding, idd perfect om mensen vanaf hun jacht op te pikken. Denk dat vooral chique strandtenten de doelgroep voor dit bootje is.
“De jacht” ?
Die 300 Mercury waar jullie over spreken is geen 4 cilinder maar een supercharged 6 cilinder van 2,6 liter.
Het nut hiervan ontgaat me, is dit iets om een ligplaats te omzeilen? Want echt als landvoertuig zal dit waardeloos zijn.
@Hupke:
hup .. flikker al je boten maar in de prullebak ..
hopla .. en al je auto,s erachteraan ..
nu is er 1 oplossing voor alles ..
je kan er werkelijk alles mee ..
amazing Mike .. really amazing ..
(handel dus) ..