Andere aspecten dan functionaliteit zijn duidelijk niet in overweging genomen bij het design van de NGDV. Is ook nergens voor nodig natuurlijk.
Als je de laatste dertig jaar een bezoekje hebt gebracht aan de Verenigde Staten kan het zomaar zijn dat je een postbezorger in een onooglijk hoekig wit busje bent tegengekomen. Dat was dan hoogstwaarschijnlijk een Grumman LLV. De drie laatste letters staat voor Long Life Vehicle, wat meteen verklaart waarom die dingen al sinds 1989 rondrijden.
Long Life Vehicle of niet, op een gegeven moment is zo’n postbusje toch aan vervanging toe. Dat moment is nu gekomen (of eigenlijk al veel eerder, maar dat terzijde). Aangezien de USPS (het Amerikaanse PostNL) meer dan 100.000 stuks nodig heeft is een opvolger letterlijk en figuurlijk een ‘big deal’.
Omdat de Grumman LLV nog uit de jaren ’80 dateert is het geen hele grote uitdaging om de opvolger een stap voorwaarts te laten zijn. De Grumman had bijvoorbeeld niet eens airbags. Laat staan ‘overbodige’ luxe als airconditioning.
Er waren verschillende kandidaten in de race om de opvolger van de Grumman te mogen bouwen. Daaronder was ook AM General (bekend van de Humvee) en het Indiase Mahindra. Die fabrikant die deze megadeal in de wacht sleept is echter Oshkosh. Dit Amerikaanse bedrijf bouwt onder meer militaire voertuigen en had in 2020 een omzet van €5,7 miljard.
Oshkosh mag over een periode van tien jaar tussen de 50.000 en 165.000 exemplaren van de NGDV (Next Generation Delivery Vehicle) leveren. De Amerikanen zijn nog meer verzot op afkortingen dan de Jonge Woudlopers. Een gedeelte van deze NGDV’s zal volledig elektrisch zijn, maar er zal ook nog gewoon een verbrandingsmotor gebruikt worden. Net als bij de Grumman zit het stuur aan de kant van de brievenbussen, oftewel rechts.
De NGDV is zowaar voorzien van airbags en daar blijft het niet bij. Het busje van Oshkosh krijgt ook airco, tractiecontrole, een dodehoeksensor en een achteruitrijcamera. Het kan niet op. Het leven van de Amerikaanse postbodes wordt er dus een stuk aangenamer op. Wel rijden ze nog steeds voor schut, want ook de NGDV is geen schoonheid. Dat krijg je dus als er geen harten van consumenten gewonnen moeten worden.
Het gaat nog wel even duren voordat de aflossing er is. De NGDV is nu nog in de prototype-fase en de eerste exemplaren worden naar verwachting pas in 2023 geleverd. Voordat de hele vloot vervangen is zijn we nog wel even verder. De Grumman LLV mag voorlopig dus nog niet met pensioen.
Foto Grumman LLV: Greg Gjerdingen
B00G1E zegt
Ben benieuwd hoe die klinkt, ik kan nu altijd de USPS bezorger van ver horen aankomen.
Verder zal er niet zo veel veranderen, ding blijft een lelijk hok.
Design_Driven zegt
Deze komt rechtstreeks uit een Pixar film. Als ontwerper moet ik hier echt van huilen al zie ik wel hoe ze tot deze vorm gekomen zijn.
kniesoor zegt
Van de aanblik krijg je inderdaad reutelende oogbollen. Maar als het apparaat op een efficiente manier zal doen waar-ie voor bedoeld is : pwrrrima.
p.s. : was wel handiger geweest om iemand met huisnummer 2023 (i.p.v. 1917) op te zoeken voor het maken van de hier getoonde kopfoto . . .
Thomas20vt zegt
@amghans: 1917 is het jaar wanneer Oshkosh, de bouwer van dit dikke apparaat, is opgericht. Een kleine knipoog naar het verleden dus ;)
Dutchdriftking zegt
Tja, het apparaat moet praktisch en goedkoop zijn zodat de post niet te duur wordt. Hoe het hok er dan uit ziet doet er niet toe. Elektrisch is dikke prima.
mashell zegt
In de winter komt de postbode een uurtje later. Deze heeft eventjes nodig voordat het epische formaat vooruit schoongekrabt is.
DeWitteCondor zegt
@mashell: haha inderdaad. Mag hopen dat er vooruitverwarming in zit. Vooral in de noordelijke staten.
OT: het lijkt de postvariant van de pausmobiel.
p993 zegt
Iig verstandig dat ze ook een EV uitvoering hebben. Daar verrassen de Amerikanen me mee! 🙂
utregcity zegt
Naast deze is zelfs de Fiat Multivlaai schitterend!
luittinke zegt
De Multipla is een miskend juweeltje. Ooit koop ik er 1, lijkt me geweldig.
Met 3 man voorin, alle zooi kunnen vervoeren en alleen maar lachende gezichten om je heen!
koeberg zegt
Ehh.. Je kent het verschil tussen toelachen en uitlachen he?
En voordat je tot de koop overgaat, raad ik je aan eerst het interieur eens te gaan bekijken. In tegenstelling tot het exterieur moet jij wel daar tegenaan kijken. Wellicht bedenk je je dan.
luittinke zegt
Zeker ken ik dat verschil, maar wanneer ik me er lekker in voel boeit dat me weinig.
En dat interieur, wat is daar mis mee? Heb dat veel liever dan het zoveelste saaie interieur.
Ik vind een ‘lelijke’, misvormde of zelfs slechte auto lang niet zo erg als een saai exemplaar. Een Audi of Volkswagen is bijvoorbeeld niet zo aan mij besteed, een uitzondering daargelaten.
luittinke zegt
Traction control? Waarom?
Wel een geweldig voorbeeld van “vorm volgt functie”. Het ding doet precies wat ‘ie moet doen.
moveyourmind zegt
Lelijk, maar wel lekker praktisch met de lage laadvloer en hoge deuren waardoor je gewoon rechtop kan lopen en makkkelijk in- en uitstapt.
Papageno zegt
Leuk detail mbt de Grumman LLV, voor als je weer in USA (mag/bent). De LLV heeft geen kenteken maar een uniek getal op de voorkant (boven de ruit).
De LLVs zijn gemaakt van 1987 tot en met 1994. Het eerste getal geeft het bouwjaar aan. Dus start het getal met een 7 dan is het uit 1987. Er zijn geen LLVs met als eerste getal een 5 of een 6 (als het goed is).
Het geluid van de LLV is onmiskenbaar. Mijn hond herkent het van verre, mede omdat de postbode hem altijd een hondenkoekje geeft.
sntial zegt
Ik vind hem mooier dan elke Europese bestelwagen op de markt.
MarcoM zegt
Ach ja, leuk voor de kinderen om na te tekenen of 3 luciferdoosjes aan elkaar plakken in de lengte en op de achterste, 4 er bovenop plakken, dan 4 x een rond dropje als wielen en klaar is kees, eh Pieter Post.
staal zegt
De voorbumper steekt net zover uit als de gehele motorkap.
bsxc2 zegt
Zie inderdaad weer de Europese 80s auto’s voor me in US-spec.
raoufff zegt
Mooi ding, moet ze bij alle bezorgdiensten hier in NL ook doen, en dan begrenzen op 50km.
herve11f zegt
Hij is zeker bij Ethias verzekert: https://youtu.be/Jne51-R3M4c
suzikubelona zegt
Het grootste probleem wordt het ontwikkelen van de ruitenwissers. De afgebeelde exemplaren redden het duidelijk niet.
MarcoM zegt
@suzikubelona: je hebt bij de Action van die vloerentrekkers staan, dat kan beter denk ik.
dennisdd zegt
Nu nog een kat op de bijrijdersstoel en het plaatje is compleet 😁
bvdp zegt
Postman Pat😄