Dit belooft iets heel erg bijzonders te gaan worden.
De Ferrari Enzo werd (mede) ontwikkeld door de kunsten van Michael Schumacher. Bij de originele Honda NSX was het uiteraard Ayrton Senna die meehielp aan het afstellen van de auto. En voor de spirituele opvolger zou het niemand minder kunnen zijn dan, eh, Lance Stroll.
Deze zullen we even gaan toelichten. De McLaren F1 was weliswaar een ‘McLaren’, maar natuurlijk niets minder dan een project van Gordon Murray, een van de meest briljante ingenieurs en ontwerpers van deze tijd. Na de Mercedes-Benz SLR McLaren, T-25 stadsauto en TVR Griffith, is het nu tijd voor een auto die dan eindelijk de McLaren F1 kan aflossen.
Ondanks dat de onthulling van de Murray T-50 (werktitel) voor mei 2020 gepland staat, is er een foto onthuld dat de achterkant van de auto laat zien. Voor autofanaten goed nieuws, want het design is net als bij de originele ‘Macca’ zeer clean en functioneel. Toevallig levert dat vaak ook de meest tijdloze schoonheden op. Wat wel opvalt is die enorme ventilator aan de achterkant. Dat is een feature om downforce op te wekken, zonder last te hebben van de weerstand die je hebt met spoilers.
Om er zorg voor te dragen dat het gehele aerodynamische pakket helemaal klopt, moet er flink getest worden. Aangezien Murray geen windtunnel in de achtertuin heeft staan, worden de aerodynamische eigenschappen getest in de windtunnel van het Racing Point Formule 1 team.
De ventilator zuigt in principe lucht van de bodem naar boven om de auto naar beneden te drukken. Er is gekozen voor een verticaal geplaatste ventilator, zodat vuil van de weg niet erin terecht komt. Naast een zuigende werking zorgt de ventilator voor verkoeling van de motorolie. Het is overigens niet de eerste keer dat Gordon Murray een ‘fan-car’ bedenkt: de Bob Dylan-fan bedacht een soortgelijke constructie voor het F1-team van Brabham.
Qua specificaties lijkt de T.50 erg veel op de McLaren F1. Ditmaal geen motor van BMW, maar van Cosworth. Het is een atmosferische V12, met een slagvolume van 4 liter. Deze moet om en nabij de 700 pk leveren en kan maximaal 12.100 toeren draaien. Nu is 700 pk niet bizar veel voor een hypercar, maar het gewicht van 980 kilogram is uiterst laag. Murray gaat er 100 van bouwen voor slechts 2 miljoen per stuk, exclusief belastingen. Nu nog even kijken wie de auto mag gaan afstellen. Bij Racing Point bestaat de coureursbezetting in 2020 uit Sergio Perez en Lance Stroll. (Via: Gordon Murray Design)
flatsixx zegt
Bekend kontje, Devel Sixteen?
flatsixx zegt
@flatsixx: never mind
dutchc4rs zegt
Achterkant heeft veel weg van de Ferrari 488 pista
harrie zegt
Dit is nu al veel meer de spirituele opvolger van de F1 dan die marketing wagens van McLaren zelf.
gitaarknul zegt
Dat is een beste diffuser ook,
Moet ook wel als je zo graag een ventilator wil gebruiken, aangezien een straatauto geen skirts kan hebben
drsjeroen zegt
Ik zie eigenlijk geen verschil tussen “Fan On” en “Fan Off” in de tekeningen. Lijkt allebei evenveel (of weinig) weerstand te hebben.
Ben wel fan van de wagen zeg, wat een fantastisch ontwerp. Daarnaast 700pk en minder dan 1.000kg… damn
porker zegt
@drsjeroen: “ben wel fan” ??. Ik zag ook geen verschil.
verplicht zegt
@drsjeroen: Kijk nog eens naar het groene lijntje aan de bovenkant.
“Fan off” is onderbroken en “Fan on” loopt door.
Verder zie ik ook geen verschil …
mrB zegt
@verplicht: het grootste verschil zit in de diffuser. Die is hij fan off gestalled en heeft loslating (blauwe kleur) dit gaat ten koste van heel veel downforce en drag.
ericc zegt
Je zal met je Chiron er maar achter rijden. Krijg je alle steenslag tegen je hypercar!
sonnybonds zegt
van hoeft een nieuwe F1 niet hoor. Het origineel is al geweldig genoeg. Maargoed Gordon kan niet stil zitten denk ik
joosstra zegt
Ik vind het geen gezicht, die ventilator, verpest de hele achterkant. En het ontwerp is niet bepaald baanbrekend.
Dutchdriftking zegt
Op die gekke föhn na is het een knap ding!
Edge zegt
Ik weet niet zo goed wat ik ervan moet vinden. De technische kant van het verhaal vind ik echt geweldig. Een Atmosferische V12 die tot 12.100rpm mag revven, gekoppeld aan een handbak en dan ook nog die krankzinnige ventilator erbij. Echt, geweldig.
Maar… Het design vind ik dan weer niet bijzonder. De voorkant, zijkant en bovenkant grijpen in mijn ogen teveel terug naar de McLaren F1. Dat was oké geweest als dit een echte McLaren was, maar aangezien het dat niet is had ik liever gezien dat Murray voor iets volledig nieuws was gegaan. De achterkant oogt dan juist weer heel erg Ferrari. Het geheel oogt daardoor een beetje als zo’n Hitzone album: Veel toffe dingen, maar weinig cohesie.
jules713 zegt
Ik neem aan dat de headerfoto nog niet het definitieve ontwerp is? De ramen en het complete dak/motorafdekplaat zijn echt een vette knipoog danwel regelrechte kopieën van de F1
rcroonenberghs zegt
“Er is gekozen voor een verticaal geplaatste ventilator” -> horizontaal
pomoek zegt
Dus de relatie tussen Racing Point en deze auto is dat De eigenaar van Racing Point een stukje McLaren wil kopen, en dat de ontwerper van deze auto ooit een McLaren heeft ontworpen en…dat was het?
simppa zegt
@pomoek: even beter lezen: “Aangezien Murray geen windtunnel in de achtertuin heeft staan, worden de aerodynamische eigenschappen getest in de windtunnel van het Racing Point Formule 1 team.”
pomoek zegt
@simppa: je hebt gelijk!
dare2think zegt
Als dit in mijn voorruit opdoemt schuif ik een baan op. Het enige wat ik dan zie is een enorme ventilator die stenen, stof, snelwegschoenen* en huisvuil mijn voorruit in jaagt wanneer Mr. Macca zijn gaspedaal intrapt.
*je staat er versteld van hoeveel schoenen er langs de snelweg liggen. Geen idee hoe die er komen.