Echt waar, beloofd, gezworen. Oké, misschien vind je wat kleine gebruikssporen op deze Audi A6 Avant.
Het kopen van een tweedehands auto is een risico. Een auto slijt, en hoe hard dat gaat is volledig afhankelijk van hoe je rijdt. Als jij na het opstarten gelijk lekker in de toeren gaat jagen voordat jouw olie lekker warm is, is de kans op serieuze motorschade veel groter dan wanneer je hem rustig even laat draaien, daarna rustig even 10 minuten op gang laat komen en daarna pas lekker knallen. En dan nog kan het lonen om gewoon lekker rustig te doen. Soepel schakelen, koppeling juist gebruiken, waar mogelijk niet te hard remmen: alles om je auto een lekker lang leven te gunnen. En je gaat nooit 100 procent zeker weten of de vorige eigenaar de auto zo heeft behandeld of niet.
Politie
Bij sommige auto’s kun je echter wel een beeld schetsen. Zoals bij deze witte Audi A6 Avant uit 2018. Normaliter kan je er nog een beetje geheimzinnig over doen: wit, 3.0 TDI maar wel de kleine velgjes: dat kán een politieauto zijn, maar ook een particulier die niet wil opvallen. De Avant van de dag is er wat minder geheimzinnig over. In tegenstelling tot andere collega-politieauto’s van deze A6 is er namelijk iets minder moeite gedaan om zijn verleden als Snel Interventie Voertuig te verbloemen.
Politie-A6
Daardoor weet je één ding zeker: deze Audi A6 Avant heeft een ruig leven gehad. Een nobel leven, maar een ruig leven. Zo’n SIV moet altijd klaar staan om van 0 naar 100 te gaan in een fractie van tijd, qua inspanning dan. Met 200 achter gespuis aan, direct van stationair naar volle snelheid geknald, geen tijd om warm te draaien: deze auto heeft het allemaal moeten kunnen. En dat zes jaar en 300.000 kilometer lang. Voer voor de grap maar eens het kenteken in op Google Afbeeldingen, dan zie je de auto ook in zijn politie-uitdossing zijn werk doen.
Dat zware leven levert in dit geval wel op dat de Audi A6 Avant niet helemaal feilloos is. De motor doet het, maar ‘loopt onregelmatig’. Er zit dus ergens een probleem. Voor de bovenstaande redenen niet gek. Maar goed, wellicht weet je het probleem op te sporen en is het helemaal niet zo lastig, dan ben je weer spekkoper.
Sporen
Wat je ook nog even moet doen (als je wil): de auto ontdoen van zijn politie-verleden. Oké, dat staat voor altijd vast, maar we bedoelen meer: dat zie je er momenteel nog aan af. In de voorbumper zitten nog de gaten waar de blauwe flitsers zaten. Achterop zit de scanner(?) nog onder de ruitenwisser en zien we resten van stickers. Binnenin ontbreken een paar panelen waar de apparatuur aan vast zat.
Kopen
Een zwaar politieleven, sporen van dat leven nog duidelijk aanwezig, motorschade, missende onderdelen: genoeg redenen om het niet te doen. Maar er zijn ook redenen om het wel te doen. De motorschade kan meevallen en dan heb je wel voor 9.995 euro een zes jaar oude Audi A6 Avant 3.0 TDI, eentje van de laatste facelift. Dat terwijl je normaal méér betaalt voor een exemplaar uit 2013 van voor de facelift meer meer kilometers. Dit is dus een heerlijke motor in de allerlaatste (en dus op papier beste) variant van de A6. Normaliter heb je 272 pk en 620 Nm, maar naar het schijnt voert de politie de TDI’s altijd ietsje op en mag je naar verluidt rekenen op getallen dichter bij de 350 pk en 750 Nm. Al mag je dat zelf even controleren op een rollenbank. Serieus snel en je hoopt dat wanneer de A6 onderhouden is, daar geen cent op is bespaard (maar da’s geen garantie). Hij moet immers net als zijn berijders waakzaam en dienstbaar zijn.
Maak de afweging maar voor jezelf via de advertentie van de Audi A6 van de politie op Marktplaats.
Met dank aan Koen voor de tip!
jaso013 zegt
Ik weet hoe wij rijden in dienstauto’s. Ik zou hem lekker laten staan 😅. Buiten dat is er zeker niet bezuinigd op onderhoud. Al helemaal niet bij de SIV’s maar toch…….
tenaci zegt
Staan de ze niet altijd klaar met een verwarmd motorblok zodat je meteen kan trappen als je weg moet? Ik weet van een kennis die bij de ambulance werkt dat de wagens op de post altijd aan de stekker staan zodat het motorblok altijd op bedrijfstemperatuur klaar staan.
jaso013 zegt
Hoe ze dat bij de LX doen weet ik niet. Voor zover ik weet staan ze niet aan een stekker. Bij mij op het basisteam ook geen stekkers. Dus gewoon koud rammen indien nodig. In de winter gebruiken wij weleens de motorloop. Dan blijft de motor dus draaien als we binnen zitten te tikken oid. Dit heeft dan meer te maken met dat ramen niet bevriezen /aanslaan zodat we bij een prio rit direct weg kunnen rijden.
De oude B klasses die wij rijden hebben 200K en meer op de teller staan en geloof me… die zijn wel klaar hoor. Deze worden dan ook binnenkort vervangen voor de nieuwe B klasse.
hotze zegt
De B-klasses worden toch vervangen door BMW’s en Fords?
Zo’n B-klasse wil je toch ook niet rijden privé? Dat is echt zo’n opabusje.
kennone zegt
Dat lieten jullie al zien in het promotie filmpje toen een van je collegas van de baan af schoof door warme bandjes..😅
jaso013 zegt
Hahah ja dat was prachtig! 😂
p3r0x zegt
-edit:check-
Opvoeren doen ze ook niet, maar wel lekker losrijden.
monsieurleloure zegt
quotes uit de advertentie.
“Motor slaat wel aan maar loopt onregelmatig, NIET RIJDBAAR”
Vervolgens
“Zullen we deze sportwagen even klaarzetten voor een overtuigende testrit? We wachten op uw telefoontje! ”
Right (-;
isleofman zegt
Ja eens. Dat AI achtige kansloze verhaal over de opties. Je ziet dat wel in meer advertenties. Bijzonder vermoeiend.
mashell zegt
Fraaie wielen. Met al dit wit vind waarschijnlijk alleen willeme deze wagen mooi.
hotze zegt
😂😂 ouderwets “dieselbeuken”.
Gezien de filmpjes die rondgaan ook letterlijk beuken.
quincy zegt
Oeh… @willeme. Zo jammer dat hij zonder bericht ofzo gewoon is verdwenen. Zijn artikelen waren altijd erg fijn
volvo480gtt zegt
Hij had een artikel als afsluiter geschreven. Zijn laatste Autoblog garage artikel.
sabrerator zegt
Jan-Willem Eysink (Willeme alhier) schrijft nu voor die site van een voorheen Brits programma met drie heren wat over auto’s ging.
AudiRS zegt
Onder de ruitenwisser zit een camera. Geen “scanner”. En ze zijn niet gechipt maar gewoon standaard.
Volvo_440_turbo zegt
Ooit een ambulancier horen zeggen dat sommige ambulances verschillende motorblokjes in hun autoleven meekrijgen, wie weet heb je hier een nieuw blok?
Foramen zegt
Een nieuw blok dat onregelmatig loopt, mogen ze zich bij de ombouwer ook kapot schamen.