En daarmee bedoelen we écht de rest van je leven. Deze Volvo is namelijk een oude Volvo, maar dan nieuw!
Volvo’s zijn niet meer wat ze geweest zijn. Vroeger was het kwaliteit, tegenwoordig Chinese troep. Jammer wel. Zo, en met deze boude stelling hebben we de olifant uit de kamer. Want het is toch een beetje de tendens als je het over Volvo’s hebt. Zweedse kwaliteit versus Chinese rotzooi. Zo jammer, vinden de zelfverklaarde kenners…
Maar speciaal voor hen -en voor iedereen die een gloednieuwe oude Volvo kan waarderen- hebben we nú toch iets moois gevonden. Een Volvo XC70 die er niet alleen als nieuw uitziet, maar het ook gewoon nog is.
Ondanks zijn 14 jaar…
Deze Volvo gaat de rest van jouw leven mee
We hebben het over een XC70 uit 2009. Eentje met de smeuïge zespitter van 3,2 liter groot. En met slechts 32.000 mijl op de teller. Mijl inderdaad, want het ouwe nieuwe beestje staat in Amerika, in Pennsylvania om precies te zijn. Daar heeft een Amerikaan het gewaagd om in 14 jaar slechts 51.200 kilometer met deze voiture te rijden.
En al is het dus geen échte showroomqueen, het is wel een zo goed als nieuwe Volvo. Zeker als je de foto’s bekijkt, het ziet eruit alsof hij maximaal 5000 kilometer onder de wielen heeft. Fabrieksnieuw op een niveau waar Rick van Stipent nog een puntje aan kan zuigen.
Deze kan dus echt de rest van jouw leven mee
Het mooiste is dat deze Volvo XC70 niet naar een museum gaat, maar gewoon gaat worden verkocht aan een liefhebber die de rest van zijn leven met dezelfde auto wil blijven rijden. Misschien dus wel naar jou.
En reken maar dat ze ver komen, mijn stiefvader heeft er zo eentje met ruim 580.000 op de teller en die kachelt ook maar door. Net als zijn baasje niet kapot te krijgen, gelukkig maar!
Mocht je je slag willen slaan, neem dan even een kijkje op Bring a Trailer punt com. Dan zul je zien dat het -voor nu althans- helemaal geen dure grap hoeft te worden als je de rest van je leven in deze Volvo wil rijden. Het hoogste bod staat op net iets meer dan 11.000 dollar.
Het is dat ik net een beresterke en uiterst betrouwbare roofkat heb gekocht, anders had ik het wel geweten. Daarom ons bindende advies:
KØØP DAN!!!!
mjpamsterdam zegt
Dat de rest van je leven gaat waarschijnlijk echt lukken. Nee, dan hoef nu niet boven de 80 te zijn ! Heb zelf een S80 3.2 Executive uit 2007 en wordt veel gebruikt voor ritten door Europa (+/- 15000 km/j). Staat nu 225k op maar is absoluut zonder gebreken (behalve Volvo-zijn). Zo best wel eens mijn laatste auto met ICE kunnen worden.
kennone zegt
Die 3.2s zijn bizar sterk, niet voor niets uitgeroepen tot beste motor toen der tijd. Rijd nu zelf een 2009 V70 2.5ft en ook deze heeft nog een lage stand van 230k. Die gaat ook nog wel even mee. Maar komt nog wel een volgende. Al goed op weg om een 2013 (de laatste met analoge tellers) XC70 T6 aan te kunnen schaffen.
drtim zegt
Ik heb ook een FT met 230k, lekker man.
moveyourmind zegt
Voor de rest van één leven? Maak er maar gerust voor de rest van zeven levens van!
En nadat je die zeven labradors versleten hebt loopt deze Volvo misschien nog steeds met een beetje geluk.
room850 zegt
Wel ff voorruit herplaatsen dan heb je ooit je leven lang geen natte voeten meer
mjpamsterdam zegt
Dat voorruit-verhaal klopt. Bij 3 verschillende van deze generatie de voorruit opnieuw laten lijmen. Overigens allemaal door Volvo NL betaald.
room850 zegt
Alle modellen van 2008 tot 2011 hebben het. Bovenzijde los, geen hechting aan glas. Fijn dat ze het vergoedt hebben!
tmenges zegt
Dit blijft toch wel een machtig mooi model .
mp014 zegt
Ik heb de “huidige” V90CC en moet zeggen dat ik die ook erg mooi vind 😃 Is mijn eerste Volvo maar beslist niet mijn laatste ook al gaan ze een heel leven mee 🤣
Ultimora zegt
Ik denk dat de schrijver een verkeerde generatie Volvo’s voor ogen had toen het om het adagium Volvo for life ging, want zo geweldig goed is deze generatie niet als je hem met zijn voorgangers zal vergelijken.
EVforEver zegt
Ik heb een XC70 D4 uit 2015 gehad.
De D4 is helaas een rampen motor.
EGR problemen, laten vervangen. Veel kosten €680 (bij 110.000km)
Daarna scheur tussen de cilinders. (144.000km). Dit komt vaker voor bij de D4 VEA motoren. Complete motor vervangen. Nog meer kosten €4500.
Daarna was het Volvo on Call systeem aan de beurt. Accu, soort van AA battery moest vervangen worden + opnieuw aangemeld worden bij Volvo. Kosten €320.
Daarna was het dual mass vliegwiel aan de beurt. En dat alles bij een auto die altijd bij de Volvo dealer in onderhoud is geweest.
U begrijpt het al, ik was helemaal klaar met deze auto. Daarvoor een V70 T5 gehad, heerlijke 5 cilinder. Misschien wel de beste motor van Volvo. Die was in ieder geval wel oerdegelijk.
p993 zegt
Wat je zegt: de 5 cyl moet je hebben…die zou 400k moeten halen zonder revisie, bij goed gebruik en onderhoud.
Hoe dan ook, het zijn machtige wagens met mooie functionaliteit. De prijzen 2e hands zijn stabiel volgens mij (dwz dalen niet meer)
kennone zegt
De T5’s 5 pitters in allevormen zijn heel sterk, maar geloof het of niet, de 3.2 is misschien wel het sterkste blok ooit uitgebracht door Volvo. Daarna is het helaas hard achteruit gegaan qua betrouwbaarheid
alassad zegt
Is dat dezelfde D4 die ook in de XC90 in 2016/17 geleverd is?
EVforEver zegt
Ja, deze VAE blokken zijn de enige ICE blokken die Volvo (Geely) nog heeft, Zijn er vanaf eind 2013 of zo tot nu. Allemaal zowat geen afstand tussen de cilinders. Om het blok zo compact mogelijk te maken. Wat goed is bij een ongeluk. Meer kreukelzone. Maar ook meer “kans” op lekkende koppakkingen en warmte opbouw. Destijds is er nog een terugroepactie geweest (2020). Omdat er luchtbellen in het koelcircuit konden onstaan. Oorzaak hotspots in de motor. Wat weer kan resulteren in scheuren in de cilinders door slechte koeling. Waar geen koelwater is maar lucht wordt slecht gekoeld. Het begint met af en toe koelwater bijvullen.
pa045 zegt
Klopt niet veel van dit verhaal. Het zijn VEA blokken. En de modificatie koelsysteem is gedaan om de temperatuurhyushouding van de egr klep en koeler te optimaliseren zodat deze langer mee gaat.
Belangrijk bij deze motoren is dat het koelsysteem ALTIJD met vaccuümsysteem gevuld wordt wanneer het leeg is geweest. Anders blijft er ergens inderdaad lucht met als gevolg schade.
Dit heeft verder niks met de modificatie te maken.
Robert zegt
Die scheur in het blok mag niet gebeuren, en zeker niet na 144.000 km. Dat de Volvo dealer jou daar flink voor laat betalen is niet heel erg schappelijk, want je mag van zo’n motor verwachten dat deze langer mee gaat. Maar wat ik verder vooral lees zijn gebruiksslijtages. Een EGR klep is, bij elke auto die zo’n ding bezit, vroeg of laat aan de beurt als gevolg van afzetting aan de binnenzijde. Lege batterij? Tja, ook die hebben niet het eeuwige leven. Tweemassavliegwiel idem dito: bij de meeste merken staat daar een vervangingstermijn voor van tussen de 100.000 en 200.000 km.
kamikaz3 zegt
De EGR klep is bij de volvo diesel sinds 2014 een echt probleem! Ik heb er 3 versleten op 120k.
Ik zou er op de 2de hands markt van weg blijven!
tmenges zegt
Ja de D4 4-cilinder is dat toch? Had een maat van me ook met zijn s60, 150000 gelopen en cilinders gescheurd. Effe voor 4500 euro ruilmotor bij de dealer in laten bouwen.
geelbarrel zegt
Tal van mn collega’s snappen er niks van dat ik met n Lada Power mok koffie drink (n Niva als klushobbieobject die al jaren niet op de weg is geweest) terwijl ze wel mn daily Giulia kennen :-)
Richmond zegt
Wat heeft dat met het artikel of Volvo te maken?
Citrofieleviltwin zegt
Goh als het een zilvere S80 mag zijn van de 11ste maand 2014 (een van de laatste gebouwd) met amper 41000 km met 1.6 benzine automaat moet je hem zelfs niet van ver laten komen. De mijne in België staat namelijk te koop :D
flatsix010 zegt
Alleen al voor de stoelen in deze generatie met dat leer zou ik hem wel willen hebben. Met mijn 2m is dit een van de meest comfortable autostoelen waarin ik gezeten heb.
406_v6 zegt
Hm… die draagarmen zitten zwaar onder de roest, nieuwe set eronder kan geen kwaad. Evenals een goed coating van de onderzijde. Verder gave bak.
Flutterbear zegt
Ook al je er niet mee rijdt verouderd een auto. Doe mij maar een die wel regelmatig warm gereden heeft.
mustang750supersnake zegt
collega vamme heeft de 6pitter in lijn(k geloof de r versie )…maarrrrrrr nog geen maand na aankoop…scheuren gevonden tijdens vernieuwen distributie…auto dik 2 maanden kwijt geweest…interesante constructie trouwens..die 6 in lijn dwars voorin…lijkt me leuk om aan te werken🤪
tmenges zegt
Je had ook nog de s80 met 4,4L V8 ( eigenlijk de sedan versie van de v70, ook dwars voorin , prop maar vol!
alcantara zegt
Alleen jammer dat het zo beroerd stuurt dat je zou willen dat het allemaal veel eerder kapot ging.