Stuur aan de verkeerde kant? Volvo heeft een geniale oplossing.
Het is eigenlijk belachelijk dat fabrikanten anno 2020 nog steeds linksgestuurde en rechtsgestuurde auto’s moeten bouwen. Maar ja, het is zoals met zoveel dingen: het is er, en dan kom je er niet zo makkelijk meer van af.
Verkeerde kant
Verschillend gestuurde auto’s zijn niet alleen voor fabrikanten ontzettend onhandig, maar natuurlijk ook voor ons als automobilisten. Als je vanaf het Europese vasteland Engeland binnenrijdt zit je stuur opeens aan de ‘verkeerde’ kant. En als je als Brit de Kanaaltunnel uitkomt is het idem dito.
Oplossing
Niemand heeft er dus baat bij, maar gelukkig heeft Volvo een geniale oplossing. Of in ieder geval: een oplossing. Ze hebben namelijk een stuur gepatenteerd dat over de hele breedte van het dashboard verschoven kan worden.
Patent
Zoals meestal komen deze patenten bovendrijven via een forum waar je ze totaal niet zou verwachten. Deze keer is het Rivian Owners Forum aan de beurt. Het patent in kwestie werd 24 september geregistreerd in de Verenigde Staten.
Flexibiliteit
In de beschrijving van het patent valt te lezen dat het systeem bedoeld is voor autonome auto’s. Volgens Volvo is het nodig dat er meer flexibiliteit komt wat de positie van het stuur betreft, mede vanwege het feit dat de bestuurder straks niet altijd meer een stuur nodig heeft.
Drive-by-wire
Om het verschuiven mogelijk te maken is het stuur niet mechanisch verbonden, maar wordt er gebruik gemaakt van drive-by-wire-technologie. Uiteraard zit je naast het stuur ook nog met de pedalen en de meters. De meters meeverhuizen moet nog wel lukken, maar de pedalen wordt een beetje lastig. In plaats van pedalen zitten er daarom aan beide kanten van de auto een soort knoppen waarmee je kunt remmen en gas geven.
Uiteraard hoef je dit systeem nog niet direct in de volgende Volvo XC60 te verwachten. Als het er ooit gaat komen dan is het waarschijnlijk pas als de auto’s toe zijn aan vergevorderd autonoom rijden. En dan is het nog maar de vraag of het zoveel meerwaarde heeft. Maar goed, het patent heeft Volvo nu in ieder geval op zak.
mashell zegt
Brexit is een veel effectievere oplossing voor dit “probleem”. Ik heb een half jaar met mijn links gestuurde auto in het VK rondgereden, parkeergarages en Dartfort crossing zijn zonder bijrijder lastig maar eigenlijk viel het wel mee.
scrmeagle zegt
@mashell: Achteruit naar binnen rijden?
Esprit_de_Flandre zegt
@scrmeagle: Klinkt als iets dat Mr. Bean zou doen…
Ot92 zegt
@mashell Hoezo had je moeite met parkeergarages en de Dartford crossing? De auto is hetzelfde formaat als dezelfde auto daar. Het enige moeite wat je eventueel zou kunnen hebben is inhalen op zo’n buitenweg vanwege beperkte zicht.
jack_abarth zegt
@Ot92:
Parkeer-/TOL kaartje pakken aan de rechtse zijde van je auto is lastig wanneer je er in je eentje in zit.
marcus zegt
Dartford crossing heeft al jaren geen poortjes meer! Gewoon ff profiel aanmaken bij TFL en het gaat automatisch via direct debit. Parkeergarages gewoon vermijden en naar het altijd gezellige Bluewater gaan voor je inkopen (of Amazon). #SImpels…
Enige probleem zijn die k&# gele paaltjes bij de McDonalds. Daar heb ik toendertijd mijn Escort langsgeschraapt in de drive thru… :(
jeroen13 zegt
De veel grotere vraag is: waarom is er een Rivian owners forum terwijl er geen Rivians rondrijden?
fapfap zegt
@jeroen13: De vraag is, waarom heeft dat forum actieve leden?
cossiekiller zegt
Wel handig als je gedronken hebt. Als ze je tegenhouden zet je het stuur gauw naar de andere kant.
Wel lastig overigens als je geen passagier bij hebt…
flutterby zegt
Onnodig duur en complex. Tijd dat de auto-industrie dat gaat in zien dat KISS de toekomst is.
alassad zegt
@flutterby: wellicht dat dit goedkoper is voor Volvo dan 2 verschillende configuraties bouwen
flutterby zegt
@alassad: dat lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Nu ken ik alleen de aanpak van Tesla hierin, maar die zorgen er gewoon voor dat in basis het stuur op beide plekken kan (geen drive by wire, dacht ik) en afhankelijk van het dashboard dat geplaatst wordt is het rechts of links.
laptom zegt
@flutterby: Zo doet 99% van de fabrikanten dat. Tesla is daarin niet uniek.
flutterby zegt
@laptom: oh boe, iemand roept Tesla, snel erop reageren. Toyota doet al jaren drive-by-wire dus daar gaat je 99%.
wimof zegt
En de gebruikers, denken die er ook zo over?
E34M5Touring zegt
GM Hy Wire had dit al in 2002. Maar die hebben er weer niks mee gedaan…
wildbeest zegt
En je gaspedaal dan
FlighTom zegt
@wildbeest: heb je gelezen?
RobTWo zegt
Ik voorzie een probleem met de passagiersairbag.
rutgerg zegt
De makkelijkste oplossing is door in linksrijdende landen rechts te gaan rijden. Met de vrachtwagens beginnen is een effectieve methode!
moveyourmind zegt
Net een oude Fiat Panda…
Maar dan met een stuur dat je van links naar rechts kan schuiven in plaats van een asbak.
Robert zegt
En dan de snelheidsmeter en toerenteller in het midden, boven de middenconsole zeker.
Nee dank je wel.
pomoek zegt
The horror….
rijnounsdoor zegt
Leuk bij een echtelijke ruzie over rijstijl: “Dan rij je toch lekker zelf”: ssswap….En dan over en weer.
Ook leuk: pong spelen over t headup display.
Alcoholcontrole: hij reed, neee hij!
B00G1E zegt
Je ziet in de VS behoorlijk wat auto’s die verbouwd zijn tot right hand drive. Meestal Jeep Wranglers. Deze worden door individuen gebruikt die voor US Mail in de landelijke gebieden werken. Dit zodat men aan de rechterkant van de weg kan rijden en dan uit het raam de post in de bus kan doen. Anyways, lang verhaal maar wellicht is er een markt voor dit patent van Volvo
metalmike zegt
@B00G1E: Niet verbouwd. Die kwamen gewoon op bestelling zo uit de fabriek rollen.
marcus zegt
Veegwagens hebben ook meestal stuur aan de stoep kant. Kunnen ze beter zien wat de borstels doen.
sabrerator zegt
@B00G1E:
Je ziet het in Nederland ook wel eens bij vuilniswagens.
joosstra zegt
Waarom heb je nog een stuur nodig bij een autonoom rijdende auto? Ik ga patent aanvragen op een stuurloze auto ?
Dizono zegt
Lancia Dialogos Concept uit 1999 had ook al een stuur dat kon verschuiven, al was het toen nog een mechanisch systeem.
lincoln zegt
Ik heb wel eens een stuur gezien die omhoog en omlaag kon .. in het echt ..
Dus voor mij is dit dan niet zo heel bijzonder ..
realhustler zegt
Je kan ook een mclaren f1 kopen. Dan heb je dat probleem niet.
henkp1 zegt
Volgens mij moet ook de wetgeving aangepast worden, want sturen ‘by wire’ mag niet, moet mechanisch. Nissan was geloof ik ook bezig met elektrisch sturen.
xjs678qr zegt
Kan toch simpeler als het allemaal ‘by wire’ is:
Een USB poort en een klem/magneet/zuignap systeem. Daarna neem je je gaming stuurtje en pedalen van je pc, plugt het in je auto en je bent weg…
Pedalen lijken mij zo geen issue om te verzetten ook!
pomoek zegt
Zou pas echt innovatief zijn als het niet drive by wire maar drive by wireless was. Maar dat mag iemand anders voor mij testen.
bernoulli zegt
De Rover SD1 had daar ooit al een mechanische oplossing voor zodat ze maar 1 dash nodig hadden. Losse tellerblok boven op het dash en aan allebei de kanten een schacht voor de stuurkolom. Aan de ongebruikte kant deden ze daar dan een luchtrooster in.
volvo480gtt zegt
De unimog heeft dit ook dacht ik. Wel grappig
bbfix zegt
@volvo480gtt: klopt! Hadden ze bedacht voor de gemeenten met grasmaaien en dergelijke… grappig systeem
slowland zegt
Willys had in 1942 al een prototype met twee aansluitingen op de stuurinrichting. Niks nieuws dus….
sjamp zegt
Waarom met metertjes schuiven. Over de hele breedte een beeldscherm lijkt mij handiger.
Maar ruitenwissers dan? Die dan ook veranderen? Naar van die debiele wissers ala eerste Zafira? Of een mooie mono wisser ala Benz 300? Koplampen? Led Matrix zeker.
Oplossingen voor problemen die er niet zijn. Zoveel landen grenzen niet aan een land waar ze aan de andere kant rijden. Meestal zijn het eilandjes. Japan. England. Australië.
Als ze ook drie verschillende uitrustingsniveaus kunnen leveren met 8 kleuren en 4 soorten velgen, drie accu formaten, twinengine of 2wd vs 4wd. Dan is een stuurtje links of rechts niet zo’n probleem volgens mij.