Audi heeft al twee jaar op rij geen Endurancekampioenschap gewonnen, en dat zint de Duitsers maar niets. Met deze nieuwe editie van de R18 e-tron moeten de zaken rechtgezet worden.
Over de laatste 15 jaar is Audi heer en meester in de 24 uur van Le Mans, maar dit jaar was het nieuwkomer Porsche dat in zijn tweede seizoen WEC (World Endurance Championship) nieuwe stijl de overwinnig der overwinningen naar zich toe trok (zijn 17e in de geschiedenis). Ook het eindklassement over 8 races (naast Le Mans nog zeven 6-uursraces) ging afgetekend naar Porsche, met de 919 Hybrid.
Twee entries op Le Mans
Dit jaar reden zowel Audi als Porsche met 3 bolides op Le Mans (de rest van het kampioensschap met 2 auto’s), maar om de kosten te drukken besloten beide teams in 2016 met twee LMP1-bolides aan de start te verschijnen.
Diesel
Ondanks de wat wrange nasmaak die de combinatie ‘VAG’ en ‘diesel’ tegenwoordig nalaat lepelt Audi gewoon weer een TDI in de R18. Een betrouwbare performance-krachtbron ontwikkelen is een kwestie van de lange termijn, en een geheel nieuw concept schud je niet zomaar uit de mouw. Dit jaar lag er een 4.0 V6 TDI in de R18, wat het volgend jaar wordt is nog niet bekend. Ook het hybridesysteem krijgt een update, maar het is nog niet bekend of Audi ook weer een energieklasse opschuift.
Wel is bekend dat de gehele aandrijflijn ‘krachtiger’ zal zijn. Het nieuwe seizoen begint echter nog lang niet, dus Audi heeft de tijd om met cijfers te komen.
Uiterlijk
Zeg je Audi, dan zeg je grijs. De 2016 R18 breekt met de grijstinten en andere lichte accenten van de 2015 R18, en ziet er met zijn zwart-rode kleuren meer uit als een Sith Lord. Hij grijpt meer terug op de R18 uit 2014, die weliswaar het kampioenschap aan Toyota moest laten, maar wel Le Mans won. De koplampen kregen een evil rood randje, en de luchthapper op het dak lijkt iets smaller en hoger te zijn, maar de algemene vormen bleven uiteraard.
We hebben de galleries van de laatste 3 generaties R18 onder elkaar gezet, dan kan je naar hartelust vergelijken.
Lineup
Waar bij Toyota ‘oudgediende’ Alexander Wurz afzwaait heeft Audi zijn volledige rijdersteam bijeen kunnen houden, inclusief alle oude rotten dus. Volgend jaar zien we wederom de cvombinaties Fassler/Lotterer/Treluyer en Jarvis/DiGrassi/Duval.
meridian zegt
Is het nu echt niet mogelijk om van dit soort auto’s een soort luxe straatversie te maken?
rufctr01 zegt
@meridian: Porsche en Mercedes hebben dit in het verleden gedaan.
dipstick zegt
@rufctr01:
http://gtspirit.com/wp-content/uploads/2013/12/Porsche-917-021-01.jpg
Porsche 917http://www.a777aa77.ru/dauer/1994-dauer-962-le-mans-porsche-5.jpg
Dauer 962
Maar als dat te duur is kan hij altijd nog bij Radical aankloppen.
meridian zegt
@dipstick: Ja maar ik bedoel eigenlijk met Pagani of Bugatti luxe en ook van die kwaliteit. Maar dan wordt misschien zelfs een ‘R18’ straatversie onbetaalbaar, als het al technisch mogelijk is
potjak zegt
@meridian: helaas, hier zitten te veel scherpe hoeken en delen aan en zal alleen al om de voetgangers veiligheid nooit een goedkeuring kunnen krijgen.
meridian zegt
@potjak: Je hebt gelijk, daar had ik nog niet aan gedacht
Dutchdriftking zegt
@meridian: lijkt me wel heel gaaf.
meridian zegt
@dutchdriftking: inderdaad
papa zegt
Leuk… Welk percentage bijtelling in 2016?
hight96 zegt
@papa: 30%, want sjoemelsoftware 2.0
MARS zegt
Go porsche!!
niekie1999 zegt
Als een audi fan vind ik de nieuwe wec echt heel lelijk
Spill1e zegt
Vanaf de voorkant is het net een F1 auto met een dakje…
gwnbmw zegt
@spill1e: stiekem is dat t ook…
henkhupelschoten zegt
Hmmm vind die grijs rode van vroeger mooier!
potjak zegt
Ziet er bruut uit! Gun Audi zijn overwinningen maar heb persoonlijk meer met Porsche.
Dutchdriftking zegt
Het ziet er in ieder geval alvast heel dik uit. Dat kun je maar mee hebben.
redbeams zegt
Met nox-limiter?
agera zegt
Is het een regel in le mans dat er 2 personen in de cabine moeten kunnen ofzo?
gwnbmw zegt
@agera: uhh nee, op welke foto passen er 2 mensen in dan?
Vincegail zegt
@agera: Jawel.
mynameisjeroen zegt
Handig, rode lampen aan de voorkant.
suzikubelona zegt
@mynameisjeroen: Dat is de achterkant. ?
Vincegail zegt
Audi gaat van de 4MJ klasse naar 6Mj dit jaar.
fit4fun zegt
Audi zou zich beter eens richten op een fatsoenlijke garantie en eerlijkheid naar de klanten toe ipv dit soort zinloze directie-hobby-ego-projectjes. Racerij heeft nul invloed op de verkopen, die worden bepaald door het aanbod in de showroom. Win on Sunday Sell on monday is onzin
konigenoelz zegt
@fit4fun: volgens mij snap jij het niet helemaal
vonklausenburg zegt
@fit4fun: Het gaat ook niet om het effect op de directe verkoop. De racerij heeft op de lange termijn pas effect op de verkopen. In geval van dit soort duurraces gaat het dan ook niet om of ze de week na een overwinning meer verkopen, maar wat ze technisch voor elkaar kunnen krijgen. Als de techniek dan ineens en betrouwbaar is, en prijzen oplevert gaat men pas iets zien in de verkopen. Een stijging van een half procent misschien.
Maar gezien jouw zure toon rijd je liever een 1998 Opel Vectra.
papa zegt
@vonklausenburg:
baasbas zegt
@vonklausenburg: onwaarschijnlijk want daar is mee geraced toen. ..
mashell zegt
@fit4fun: Audi heeft de naam een saai merk te zijn. Om daar wat aan te doen moeten ze ook leuke dingen doen.
pomoek zegt
Mooi telt natuurlijk niet in de racerij, maar ik moest wel een beetje slikken toen ik dit apparaat zag…
tkoote zegt
Vind ‘m er eigenlijk wel goed uit zien. Gelukkig zijn de lampen een voortboorduursel op de Low-Downforce lampen van dit jaar. Hij is in ieder geval geslaagder dan de schele Toyota’s en Porsches van dit jaar.
Overigens hebben ze ‘m wel snel onthuld, WEC seizoen is pas vorige week afgelopen! Zouden ze bij de F1 eens moeten doen :)
tyso44quattro zegt
Ja man dik apparaat , ik gun ze wel weer dat ze alle race klasse’s mogen winnen, heer en meester in alle catogorie’en. AUDI goed bezig. Gisteren nog naar een audi dealer geweest voor keer te gaan kijken naar de nieuwe a4 ziet er in’t echt wel gaaf uit, waren super vriendelijke verkopers. Goed bezig audii ik gun ze alles…
87sandyd zegt
@tyso44quattro: fanboy 3.0
Heer en meester in alle categorien? Dat zijn ze nooit geweest. De laatste jaren wel in de (huidige) WEC. Audi’s kracht was altijd (je zou het eigenlijk niet denken en het laat ruimte voor afkraakopmerkingen) hun betrouwbaarheid. Ze waren niet snel maar wel superbetrouwbaar. Dit jaar waren ze alleen én te langzaam én er was een team dat even betrouwbaar was.
tyso44quattro zegt
@87sandyd: +1 ,, maar in’t algemeen doen ze het zeker niet slecht. Ben beetje te enthousiast over audi, maar is mijn voorkeurmerk ik rij nu ongeveer al 8jaar met audi en echt verliefd op deze merk❤️❤️, dealer NAM zuid echt vriendelijke mensen zou houdenn❤️❤️
2wheeler zegt
@tyso44quattro: allemachtig, die zit er echt met de vuist in
aquila2003 zegt
Nou idd!
rob5nismo zegt
Ziet er goed uit
Maar ben meer benieuwd naar nissan eigenlijk