Beslis nu zelf of het iets of het niets is.
Ai ai ai, how the mighty have fallen. Dat is een beetje mijn sentiment als het gaat om BMW de laatste tijd. Ik draag/droeg het merk altijd een warm hart toe, maar in hun reis van bauhaus naar barok zijn ze me een beetje kwijtgeraakt. Mede omdat deze gepaard is gegaan met de introductie van FWD en MPV’s. Bah bah. Noem me een onverbeterlijke purist, maar ik denk dat ik maar gewoon voor altijd in mijn Sienarode prelift E46 320Ci moet blijven rollen (hoewel die technisch gezien al een tijdje in opslag staat, maar soit). Of in ieder geval tot het moment dat BMW terugkeert naar de strakke, elegante en minimalistische styling waardoor iedereen (inclusief Amerika en Azië) ooit verliefd werd op het merk. Om te bekijken of dit in de nabije toekomst al kan gebeuren, hebben we even uitgezocht hoe lang Adrians contract nog duurt op een rijtje gezet welke modellen er in de Münchense pijplijn zitten. Worden we daar blij van?
FWD gebakjes
Winter is coming. In letterlijke zin, maar ook in figuurlijke. Het belangrijkste nieuwe model waarmee BMW op de proppen komt is ongetwijfeld de nieuwe (F40) 1-serie. We kennen het verhaal al heel lang: de eerste twee generaties van de 1-serie deelden onderhuids veel met de 3-serie en beschikten zodoende ook over achterwielaandrijving, een unicum in het C-segment. BMW is er echter niet van overtuigd dat dit een belangrijk argument voor klanten vormt om de 1-serie te kopen. Bovendien brengt de RWD ook nadelen met zich mee: het maakt de auto duurder, zwaarder en vooral ook krapper achterin dan met een FWD-setup het geval zou zijn. Dus waagt BMW, zoals het al eerder deed met de 2-serie AT, 2-serie GT, X1 en X2 voor de nieuwe 1-serie de overstap naar WWD (wrong wheel drive). Concurrent Mercedes komt er immers ook mee weg met de A-klasse en Audi biedt al sinds jaar en dag FWD aan. Ons puristenhart bloedt en we zijn zeer benieuwd wat dit, vooral op de lange termijn, gaat betekenen voor de merkbeleving van BMW. De nieuwe Einser moet er rond de winter van 2019 zijn. Koop voor die tijd dus nog snel een uitloopmodelletje, zouden we zeggen.
Naast de Einser is er nog meer FWD-nieuws te melden: de in Born door noeste arbeiders gebouwde X1 ontvangt spoedig een liftje en naar verluidt komt BMW ook met een 2-serie Gran Coupe. Geruchten over het laatste model, die de CLA/A-klasse sedan het leven zuur moet maken, doen overigens al langer de ronde. Sommigen verwachtten de auto al dit jaar. Wij achtten de kans inmiddels echter groter dat de voorwielaangedreven vierdeurs coupé in het kielzog van de nieuwe F40 verschijnt.
The meat and potatos
Misschien passen bij BMW tegenwoordig de X-modellen het beste onder dit kopje, maar wij old skool dino’s beschouwen de 3-, 5- en 7-serie nog altijd als de kern van BMW’s gamma. Over de 3-serie kunnen we kort zijn: de splinternieuwe, Lexusesque ‘drie’ werd officiëel onthuld in Parijs en zal spoedig op de markt verschijnen. Op een nieuwe M3 is het nog even wachten, die komt mogelijk pas in 2020, ondanks dat ‘ie qua techniek voortborduurt op het vorige model. De dagen van de huidige 4-serie op basis van de vorige 3-serie zijn logischerwijs ook geteld, maar de 4-serie werd onlangs nog een beetje opgefrist en moet waarschijnlijk nog eventjes door.
De Fünfer is nog redelijk vers, maar de Siebener zal weldra een opfrisser krijgen. Spyshots duiden erop dat het traditionele vlaggenschip vooral aan de achterkant geretoucheerd zal worden met lampen die lijken op die van de nieuwe 3-serie, 8-serie en Z4.
X to the Z
Zoals hierboven al vermeld staat is BMW groot op het gebied van SUV’s. Het doet het qua SUV-verkopen traditioneel goed in vergelijking met Mercedes en Audi. Over groot gesproken: vooral aan de bovenkant van het gamma staat er het een en ander te gebeuren. In Parijs konden we de nieren proeven van de nieuwe X5 en dat betekent automatisch dat er ook weer een nieuwe X6 aan zit te komen. De derde generatie van de originele SUV coupé (in ieder geval nieuwe stijl, voor de historici die nu iets willen roepen over de AMC Eagle) komt echter pas op zijn vroegst volgend jaar op de markt als een ‘2020 model’. We hebben als het goed is dan al kennis mogen maken met de auto die zaagt aan de stoelpoten van de goede oude 7-serie om de titel ’topper uit de range’ over te nemen, namelijk de nieuwe X7. Deze moloch met plaats voor zeven is BMW’s antwoord op de (spoedig nieuwe) GLS van Mercedes.
Bij de kleinere X-modellen ligt de nadruk op de sportieve versies. Van de X3 en X4 komt volgend jaar voor het eerst een échte M-variant op de markt. Beide krijgen de S58 zes-in-lijn onder de kap met naar verwachting zo’n 450 pk. De Z-familie is net nieuw leven ingeblazen door de nieuwe Z4, maar we durven nog niet te dromen over een nieuwe Z4 coupé. Gelukkig kunnen onze nachtmerries over een FWD Z2 ook de ijskast in, want daar heeft niemand het meer over.
De i-reeks
Maar komt er ook nog wat voor @nicolasr dan? Mwah, ja, maar het duurt nog wel even. Te lang zelfs zou je kunnen zeggen nu Mercedes en Audi hun eerste EV’s voor de gegoede burgerij de markt op knallen. BMW was er namelijk weliswaar vroeg bij met de kekke i3 maar dat is toch een beetje een niche model. Pas in 2020 kan BMW een ‘conventionele’ auto op stroom aanbieden die soort van vergelijkbaar is met de Mercedes EQC en Audi e-tron. Dan komt namelijk de in China gebouwde iX3 op de markt. Hetzelfde jaar moet ook de nieuwe i4 op de markt verschijnen, die geheel volgens BMW-i recept niet alleen vooruitstrevend is maar vooral ook zo oogt. In 2021 worden we écht de toekomst ingeschoten met de bloedmooie VISION iNEXT. We zijn alvast benieuwd.
Das Sahnestück
Ja, komt ‘ie of komt ‘ie niet? Eigenlijk al sinds het verdwijnen van de originele M1 wordt er gespeculeerd over een mogelijke opvolger van BMW’s enige echte supercar ooit. Zo ook nog begin dit jaar. Of het gaat gebeuren? We hebben er eerlijk gezegd een hard hoofd in. Aan de ene kant heeft BMW met al die FWD-gebakjes meer dan ooit een imagbuilder nodig in het gamma, maar het lijkt gewoon niet de stijl te zijn van de huidige beancounters aan het roer van de firma om zo’n project te beginnen. Daarmee is de nieuwe 8-serie, die stiekem de opvolger is van de oude 6-serie, de dikste BMW. Van dit model komen er nog een cabrio en Gran Coupe op de markt, waarbij we vooral uitkijken naar die laatste. Dat model zal toch wel weer schmöllen worden, maar of het voldoende is om in het algemeen gunstig te stemmen over BMW’s nabije toekomst…Enfin, die mag je voor jezelf invullen.
Robert zegt
Ik denk dat de meerderheid van de bezoekers hier zal afknappen op het uiterlijk van de nieuwe (en toekomstige) modellen van BMW – om vervolgens gretig toe te happen als ze er van de werkgever een als leasebak voor de deur mogen zetten. Net als Audi, VW en Mercedes overigens.
karhengst zegt
@RRRobert: Wanneer tweedehands of een klassieker geen optie is, moet je er maar het beste van maken.
Vooralsnog zijn er gelukkig nog de 2- en 4-Serie als leuke modellen met de oude styling.
jaapies zegt
@karhengst: ik ga zeker gretig toehappen zodra de 3-serie besteld kan worden…
En laat ik het nou ook nog eens een hele mooie auto vinden…
Als ie dan ook nog zo stuurt en rijd als ik hoop dat ie doet hoor je mij 4 jaar niet meer klagen!
karhengst zegt
@jaapies: Ik zou ook geen nee zeggen tegen de nieuwe 3-serie. In de juiste configuratie is het een fraai model geworden, net zoals de 5-serie me ook kan bekoren. ’t Kreng is alleen wel aardig aan de prijs, met een flink aantal opties die meteen aan pakketten vastzitten. Dat is op het moment nog erg verneukeratief.
Maar meuk als hun FWD modellen bevalt me niet, en de i-modellen sluiten niet aan op m’n rijprofiel.
boss1 zegt
die i reeks prototype ziet er niet uit
jaapiyo zegt
@boss1: hoewel ik de nieuwe 3-serie lelijk vind, vind ik tegelijkertijd die i4 stiekem wel wat hebben…
roland78 zegt
De 3- en 5-serie blijven mooie, traditionele en goed geproportioneerde rwd sedans. De overige modellen waar het hier over gaat bestonden vroeger niet eens. Dus wat is het punt eigenlijk?
deepak_birdja zegt
Ik snap niet zo goed wat er lelijk is aan de nieuwe 3-serie. Ik begrijp de algemene toon van dit artikel ook niet. Het is een beetje de kritiek die Barcelona of Ajax krijgt bij gebrek aan echte punten van kritiek. Een aantal van de modellen (bring back M1) klinken als vooral een hang naar nostalgie en dat soort modellen passen gewoon niet meer in het gamma anno 2018. Dat er dan tegelijk ook iets wordt gezegd over Adrian van Hooydonk alsof hij alleenheerser is over het modellengamma vind ik best vreemd. De tijden waarin een merk zelf bepaald waar het volume ligt van zijn modellen is achterhaald en laat ook zien waarom nichemodellen het goed doen. Dromen en realiteit lopen inderdaad uit elkaar, en de E46 is echt niet zo goed als de meeste nostalgische fans denken t.o.v. de nieuwe.
azuli zegt
pff weer een stuk van iemand die met zijn “zuur, was fan van, ongenoegen” over BMW een stuk schrijft. Maar goed iemand moet zuur zijn.
jaapiyo zegt
@azuli: great minds…
zesinline zegt
Ik begrijp dat gezeur niet, voor ieder wat wils in de keuken van BMW!!
HZW zegt
De i3s is nog steeds één van de interessantste BMW’s, kek uiterlijk en elektrisch.
De rest is éénheidsworst met irrelevante techniek voor de toekomst.
wahltiroler zegt
WWD Wrong Wheel Drive
? haha mooi gevonden
Als ik Klaus Fröhli h mag geloven valt zal van Hooydonk nog wel ff aanblijven:
Ontwikkelingschef Klaus Fröhlich heeft het inmiddels gehad met deze zogenaamde ‘fans’. Hij is mede verantwoordelijk voor de ‘G20’ (de nieuwe generatie 3 Serie). Hij ventileert zijn frustraties:
“It has to beat everybody in the segment in driving dynamics because all the Australian, UK and American journalists say ‘ooh the E46 CSL was the last real 3 Series’,”
De BMW chef is er he-le-maal klaar mee:
“I do not want to hear that shit anymore.”
https://www.autoblog.nl/nieuws/bmw-bmw-fanboys-moeten-niet-zo-zeuren-115776
Maar toch hoe raar kan het lopen.
BMW 2×2 en Alfa terug naar alle 4.
1 voordeel bij een WWD ?1-serie zie ik toch….
Hier in Oostenrijk misschien minder A3 en meer BMW ?
pablo007 zegt
Moet er van kotsen wat BMW uitbrengt , Mercedes Benz blijft de mooiste en beste auto ter wereld !!!
mistermini zegt
@pablo007: kamper
erce zegt
@pablo007: Goed verhaal, lekker kort. Net zoals je onderbouwing.
cazzo046 zegt
F40??? Ga je mond eens spoelen BMW!