Iets zegt ons dat je met dit ding een hoop lol kunt trappen.
Samen met Prodrive, een zeer prominente naam in de racewereld, heeft Renault deze Mégane ontwikkeld voor het FIA World Rallycross Championship. De auto zal worden bestuurd door Guerlain Chicherit. Deze voormalige skiër is overgestapt naar de autosport op het onverhard en vanaf 2018 gaat hij dus meedoen aan het WK Rallycross met deze brute kar. Pk’s, gewichten en andere gegevens zijn helaas (nog) niet vrijgegeven, maar afgaande op het uiterlijk wordt dit een feestnummertje.
Voor wie minder bekend is met het WK Rallycross: deze auto’s hebben ruim 600 pk en 900 Nm. Acceleratie van 0-100 km/u gaat in minder dan twee seconden, schakelen gebeurt nog gewoon met de hand en hulpsystemen zitten er niet op. Auto’s voor mannen dus!
Enige tijd terug was er trouwens sprake van dat Prodrive met een eigen team mee zou doen aan de Formule 1. Dat feest ging niet door, maar het bedrijf heeft een behoorlijk rijke autosporthistorie. Wie herinnert zich niet de legendarische Subaru Impreza’s, de WRC Mini’s en tuningprojecten als de Aston Martin V8 Vantage?
geelbarrel zegt
Rallycross in nog steeds een sport waarbij een tikkie uitdelen en ontvangen erbij hoort.
De velgen zijn leuk voor de presentatie, maar zijn veel te fragiel voor ralycrosswerk.
imdoctorbob zegt
@geelbarrel: 30 seconden googlen op het woord rallycross zegt mij dat het best meevalt. Ik zie zowel subaru’s, vw’s, fords, peugeots en citroens allemaal met vergelijkbare velgen. Als die dingen gewoon gesmeed zijn, dan zijn die echt stevig genoeg.
peug206 zegt
@geelbarrel: dit lijken mij sparco assetto gara velgen, welke toch echt voor serieus werk bedoeld zijn en niet voor de show.
madmarky zegt
Die rallycross wagens zijn idd niet voor de poes.
Hier is een video van een sprintje tussen een Ariel Atom V8, BMW HP4 (racemotor) en een Citroen DS3 rallycross. Geeft goed weer hoe achterlijk snel zo’n ding is:
https://www.youtube.com/watch?v=lTAUV1Yj4NE
Dutchdriftking zegt
Dat moet een vies snel hok zijn!
Edge zegt
Toch wel opmerkelijk dat men voor de World RX gekozen heeft om een Megane in te zetten, terwijl de sport eigenlijk gedomineerd wordt door B-segmenters als de Audi S1, Peugeot 208 en Ford Fiesta. De grotere Countrymans rijden nog geen deuk in een pakje boter en ook de Ford Focus RS RX’en vooralsnog niet succesvoller dan de B-segmenters.
kilum zegt
@edge: Het oog wilt ook wat. En die Megane’s ogen een stuk bruuter. ;-) Maar eens. De Clio was logischer geweest.
fordfreak zegt
@Edge: Zo opmerkelijk vind ik dit niet. Afgelopen jaar was ’t eerste jaar voor de focus rx, zowel Ford zelf als Hoonigan Racing Team hadden er niet veel van verwacht en deden mee om de auto te ontwikkelen. Maar pakte beter uit dan verwacht met een 3e plek voor Andreas Bakkerud.
granlusso zegt
Normaal gesproken in minder dan twee seconden naar de honderd? Wat?!
rulefollower zegt
Misschien een leuke volgende auto voor deze Seat Leon-rijder:
http://www.hvzeeland.nl/nieuws/31719-auto-opengereten-bij-zware-aanrijding/?utm_source=hvzeeland&utm_medium=website&utm_campaign=home
viezefreddyw zegt
Een auto voor de écht goede coureurs!
e36thuglife zegt
Ja leuk die PKtjes maar het blijft gewoon rondjes rijden op een circuit! Geen bomen, geen stenen muurtjes en geen publiek op de baan. Group B blijft de enige echte echte.
rob5nismo zegt
Daar wil ik ook wel een keer mee brhaaaapen
dutchiehd zegt
“Schakelen met de hand” overigens wel met een sequentiele bak ?
w0o0dy zegt
@dutchiehd: ja zonder koppeling en zonder gas loslaten gewoon de volgende versnelling erin rammen met een pook
escort77 zegt
Mooie computertekening, net echt.
pinut187 zegt
Das sneller dan de Tesla..
suheyl zegt
Gave serie, dat rallycross. Lekker explosieve races. Paar rondjes en het is weer gebeurd.
keesssss zegt
Zal ik ff anders ff met je megane?
mrrallycross zegt
Het is echt een vet kampioenschap, zeker het kijken waard! Komen steeds meer bekende merken bij
lovecars zegt
Gewoon Street legal maken en lekker mee scheuren.