Jammer maar helaas, de nieuwste supercar van McLaren krijgt geen V8 meer.
De 570S: het is sinds 2015 oneerbiedig gezegd het instappertje van McLaren. Deze taak zit er nu bijna op, want eind dit jaar is zet McLaren een punt achter de 570S en de afgeleiden ervan. Die afgeleiden, dat waren er nog al wat. Telt u maar even mee: de 540C, de 570S Spider, de 570GT, de 600LT, de 600LT Spider en de 620R brengen het totaal op zeven. Deze laatste is de overtreffende trap van de reeks en tevens is het eindelijk het slotakkoord.
Nieuw hoofdstuk
Tijd voor een nieuw hoofdstuk dus. Daar zijn ze druk mee bezig in Woking. McLaren is namelijk begonnen aan de laatste testfase van een nieuwe hybride supercar. Dit betekent dat de auto ook op de openbare weg getest wordt. De auto zal dus onvermijdelijk voor de lens van spionagefotografen verschijnen. McLaren neemt echter het heft in eigen handen en gooit zelf de eerste foto’s van hun gecamoufleerde nieuwste model op het wereldwijde web.
Hybride
Ze delen ook meteen de eerste stukjes informatie. Dat heb je met normale spionagefoto’s dan weer niet. We hebben nu dus officiële bevestiging dat het inderdaad een hybride met een V6 betreft, zoals we eerder al schreven. Een hybride is niet nieuw voor McLaren. De McLaren P1 was namelijk ook al een hybride en de nieuwe Speedtail eveneens. Een V6 is echter wel een primeur. Alle straatauto’s van McLaren sinds de MP4-12C hadden namelijk een V8 onder de motorkap.
Met het nieuwe hybride model gaat McLaren daar dus voor het eerst van af wijken. Details over de zescilinder laten ze nog niet los. Ze beloven alleen dat het blok adembenemende prestaties zal leveren. Voor alle duidelijkheid: dit model wordt niet de nieuwe instapper. De rol wordt namelijk overgenomen door de GT. De hybride supercar wordt tussen de GT en de 720S gepositioneerd. Het systeemvermogen zal dus ergens tussen de 620 en de 720 pk komen te liggen.
Platform
De hybride komt op een nieuw platform te staan, genaamd de McLaren Carbon Lightweight Architecture (MCLA). Dit lichtgewicht platform is speciaal ontwikkeld voor hybride aandrijflijnen. Er zullen dus zeker meer hybrides volgen. We hadden ook niet anders verwacht: McLaren zal van dit nieuwe model ongetwijfeld ook weer legio afgeleiden uitbrengen.
Bekend
Wat het uiterlijk betreft: voor een compleet nieuw model komt de hybride McLaren ons verdacht bekend voor. Het profiel is bijna identiek aan dat van de 570S. De voor- en achterkant zijn weliswaar anders, maar daar zien we weer elementen van andere modellen. De koplampen lijken namelijk sterk op die van de Senna, terwijl de achterkant een combinatie lijkt van de GT en de 720S. Hoewel McLaren dus een andere weg inslaat qua motorisering, geldt dat zeker niet voor het design.
De onthulling kunnen we in de eerste helft van 2021 verwachten.
thijsdeg zegt
Had de F1 geen v12 van bmw?
rijnounsdoor zegt
@thijsdeg: nee, die had wèl een v12 van BMW.
machielvdd zegt
Je hebt helemaal gelijk. Het moest zijn: sinds de MP4-12C hebben alle McLaren’s een V8.
Dutchdriftking zegt
Als ik de camouflage zo zie heb ik het idee dat het gewoon een 570s is. Niets mis mee, maar geen totaal ander model. Als de auto door gunstige uitstoot ineens 911 Turbo cijfers voor Carrera 4S geld kan leveren dan is hij best interessant. Zo niet vraag ik mij af of het wel een succes gaat worden. Zeker daar er feitelijk een V8 model onder gepositioneerd is. Of tenminste, dat is wat de schrijver insinueert met het GT model.
Edge zegt
Het zal vast weer gaan als de brandweer, maar ik heb niet zo heel erg veel met McLaren. Het hergebruik-gehalte is toch wel weer heel hoog. Dit is dan zogenaamd een volledig nieuw model, maar je ziet duidelijk aan de A-pilaar, het dak en de zijruiten dat het een doorontwikkeling is van de 540/570/600/620 modellen. De koplampunits zijn dezelfde als gebruikt worden in de 720S en Senna, en hoewel de achterlichten nog iets teveel gecamoufleerd zijn heb ik het sterke vermoeden dat die afkomstig zijn van de McLaren GT. Het geheel voelt daardoor niet als een nieuw model, maar als een “parts bin special”.
HzR zegt
@Edge: zoiets als een Ferrari F8 Tributo dus?
Edge zegt
@hzr: Ja ook dat vind ik jammer. Zeker omdat Ferrari doorgaans een auto maakt (458), er eem grondige facelift van maakt (488) en daarna weer een hele nieuwe auto maakt. Maar wat dan wel in het voordeel van Ferrari spreekt, is dat ze wel gewoon eigen koplampen en achterlichten hebben ontworpen voor de F8
lincoln zegt
Regelrecht knap dat dit merk bestaat en zijn eigen motoren kan bouwen ..
Handtasje-technisch gezien is het echter aardig eenheidsworst ..
Attention whores kunnen hun geld dan ook beter bij de concurrentie achterlaten ..
ghini zegt
@lincoln: knap dat dit merk nog bestaat.. ;) hopelijk is dat uiterlijk een afleidingsmanoeuvre
bpc zegt
De v8 is niet van mclaren maar ingekocht bij ricardo
lincoln zegt
@bpc ..
Ricardo PLC ..
die zal ik effe in de gaten houden .. top .. thanks ..
vaakbenjetebang zegt
Dat is zo, maar volgens mij wordt deze motor alleen aan McLaren verkocht. En aangezien Ricardo vast ook niet aan liefdewerk oud papier doet, zal McLaren dus indirect toch alle kosten op moeten hoesten – en als je die pijn niet met iemand anders kunt delen, heb je wat dat betreft een ‘eigen motor’.
HzR zegt
Hopelijk krijgen ze nog genoeg geld bij elkaar om die auto überhaupt uit te brengen. Gaat niet echt goed daar in Woking met 1200 ontslagen…
gandini zegt
Mooie concurrent voor de Maserati.
Als ik een gok mag doen naar de nieuwe naam: 640H.
ericc zegt
Bij de nieuwe MC20 gebruikt Maserati ook een V6. Met meer vermogen dan het uitzwaai model van McLaren, de 620R. Niks mis met een V6, enkel het geluid?
leonlampe zegt
@ericc: V6 is niet per se slechter dan V8 geluid