Geen apex is meer veilig.
Triumph heeft dit jaar een behoorlijke stap gezet om zichzelf in de schijnwerpers te plaatsen. Het is toegetreden tot het Moto2-kampioenschap, de klasse net onder de MotoGP. Hier is het niet actief met een fabrieksteam, maar als leverancier van de motorblokken die door alle andere teams worden gebruikt. Een ietwat vreemde vertoning, aangezien KTM, MV Agusta en andere constructeurs allemaal ronken op dezelfde, Britse wijze.
De motoren worden aangedreven door een 765cc driecilinder, waarvan de wortels liggen bij de Street Triple RS van Triumph. Het blok is uiteraard op de nodige vlakken aangepast om op het circuit de beste prestaties te leveren.
In een soort heen-en-weer actie heeft Triumph ditzelfde raceblok teruggeplaatst in een motor voor de straat. Om zijn klanten het absolute wedstrijdgevoel te geven, heeft Triumph een nieuwe tweewieler voorzien van deze 765cc driepitter. Het gaat om een gelimiteerde versie van de Daytona, die de voor de hand liggende naam ‘Moto2 765′ meekrijgt.
De driecilinder in de Daytona is Triumph’s krachtigste 765cc-productiemotor ooit. De Daytona beschikt over 130 pk, wat in zijn volledigheid vrijkomt bij 12.250 tpm. Het piekkoppel van 80 Nm is te bereiken bij 9.750 tpm.
In ieder opzicht is het de beste Daytona die Triumph ooit heeft bedacht. Naast een krachtige driecilinder heeft hij namelijk ook zeer sportieve remmen van Brembo, racevering van Öhlins, plakkerig Diablo Supercorsa-rubber van Pirelli en een luidruchtige raceuitlaat van Arrow. Daarbij is de Daytona de lichtste fiets in zijn reeks.
De Daytona Moto2 765 zal ongetwijfeld goed in de smaak zal vallen bij het fanatiekere publiek, maar wie er een wil hebben, zal snel moeten handelen. Triumph brengt namelijk maar 765 stuks naar Europa. De prijs is vooralsnog onbekend.
reactief zegt
En waarom zet je nou iedereen voor schut?
leandrorb zegt
@reactief: exactly my thought
goodfellar1 zegt
Gesponsord bericht? Zat toch te denken aan een H2R als je iedereen te kakken wilt zetten..
Gulli zegt
@goodfellar1: lekker hoor op het circuit, die 240 kilo
sollie1984 zegt
@goodfellar1: denk dat een H2R het zelfs zal afleggen tegen een Moto3 als je mee op het circuit gaat.
kees66 zegt
Ik verwacht eerder dat een groot aantal van de kopers van dit ding zichzelf voor schut zet… vooral kopers van het type met teveel geld en te weinig zelfkennis op het gebied van voertuigbeheersing…
kroelkip zegt
Jezelf voor schut zetten met zo weinig vermogen.
racerx zegt
Lichtelijk teleurstellend, lijkt teveel op een nieuw blok dat in een oude 675 is gehangen. Power output is te benaderen met een gewone 675 en een andere pijp + ECU flash. Ik vind het teveel geld voor wat je krijgt, een 2 jaar oude S1000RR heb je voor hetzelfde geld. Prijs is 15.765 pond. Een dikke 17.000 euro dus, voor dat geld had de aero op z’n minst een goede workover mogen krijgen. In principe zijn ze allemaal al uitverkocht, maar ik heb vernomen dag wegens bovenstaand er al een aantal orders gecanceld zijn. Men verwachtte namelijk een MOTO2 racer voor op straat, geen Daytona 675 2.0…
racerx zegt
@racerx: dag = dat
poes zegt
@racerx: je hebt wel 100cc meer. Ik ga er vanuit dat dan wel een stuk meer trekkracht beschikbaar is binnen een fatsoenlijk toerenbereik. Prijs blijft wel een dingetje… Maar ja, een dik aangeklede Donneville kost ook serieus knaken, inclusief allerlei minpunten, maar ze verkopen wel.
torsen zegt
@racerx: Wat betreft de styling ben ik het met je eens. Maar de prijs is toch echt niet verkeerd voor een gelimiteerde fiets met volledig carbon bodywork en Öhlins dempers erop.
Een R6 kost vandaag de dag al minimaal €16k. Een ZX-6R mag mee voor €13k maar die weegt ook 196 kg.
Als de Triumph onder de 180 kg blijft is het zelfs een erg scherpe prijs.
racerx zegt
@torsen: betreft UK prijs, zal me niets verbazen als daar in NL nog wat bovenop komt. Een R6 kost in UK namelijk een kleine 12K in ponden… houd je aardig wat over om stuk te slaan op performance mods.
torsen zegt
@racerx: ja dat is een goed punt. Dan is je 17k schatting misschien iets te gereserveerd geweest.
Dan gaat het meer richting de 20k waarschijnlijk.
Dan ga je wel richting de superbikes.
racerx zegt
@torsen: hopelijk gaan ze nog een normale ongelimiteerde variant bouwen voor inderdaad rond de 17.000 in euro’s. Denk dat dat wel een klein succesje wordt, de vorige Daytona verkocht voor een 600cc achtige ook best aardig.
stalensnuitje zegt
@torsen: 22k vraagt Blom: http://link.marktplaats.nl/a1297132163?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=129272 Ik vind ’t een serieuze klap geld, maar ik ben dan ook wel over m’n supersport-wens heen ;-)
torsen zegt
@stalensnuitje: Dat zijn een hoop euro’s.
sanderz28 zegt
Ding zal best aardig sturen ja maar om nou zo’n kop te gebruiken voor een artikel ?
stephane8200 zegt
@sanderz28: bij de opleiding Autoblog journalist krijg je op dag 1 van de introductiecursus de les: “Verzin een titel die zo polariserend is dat hij wel reacties moet (nadruk) oproepen.”
Dat geldt ook voor Motorblog.nl dus vandaar.
willeme zegt
@stephane8200: dat valt wel mee hoor ;). Kop moet wel uitnodigen om te lezen, natuurlijk. Soms is een keuze wat minder handig. Heb het zelf ook vaak genoeg gehad ;)
stephane8200 zegt
@willeme: daarom is de titel of kop nu aangepast of heeft dat een andere reden?
willeme zegt
@stephane8200: Ja. Soms zit je er gewoon even naast of is het ongelukkig gekozen. Zeker als je al tijdens het typen er nog geen leuke kop naar boven ‘borrelt’, dan kan er soms een brainfart uitkomen ;-)
kareljansen zegt
@sanderz28: tja, je hebt er wel op geklikt blijkbaar ?
poes zegt
Sowieso een uitstervend ras, dit soort motoren. Je kunt er vrij weinig mee op straat. Het zit ook voor geen meter, zo’n racer.
cabriohater zegt
@poes: Komt ook wel door de EU. Met de invoering van Euro4 voor motoren zijn er allerlei modellen verandert/verdwenen omdat de ontwikkeling gewoon te duur is.
Verder heb je wel gelijk hoor. Als kindje droomde ik altijd over later een supersport motor te hebben. Inmiddels volwassen met motorrijbewijs heb ik een tijd een R6 kunnen lenen. En het was net zo gaaf als ik mij voorstelde. Maar toch liever een motor die 95% van de tijd fijn rijd dan een motor die heel goed is in die laatste 5% sportief rijden.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
Ongetwijfeld een leuke fiets, maar dat bodywork lijkt echt uit 2003 te komen. Beetje jammer
sonnybonds zegt
autoblog wordt steeds meer motorblog….
BRT zegt
@sonnybonds: inderdaad. Tijd dat ze een apart blog maken als bijv. apparata en groen7.
breakingpoint zegt
@brt: zo nu en dan 1 artikeltje om de paar dagen, die extra centimeter er voorbij scrollen is toch zo moeilijk niet? Dan mag Max nog liever een aparte pagina krijgen van mij!!
JanJansen zegt
Kan iemand mij uitleggen wat de onderhouds/revisie intervallen zijn met dit soort hoge vermogens uit zo weinig inhoud?
torsen zegt
@janjansen: de interval voor deze fiets is 6000 miles (zal hier afgerond worden naar 10.000 km).
Wat een redelijk normale interval is voor motorfietsen.
JanJansen zegt
@torsen: is dat onderhoud of revisie van het blok?
Ik weet bijvoorbeeld dat bij een Aprillia RXV ook een race-blok is gebruikt en die haalt dat niet eens zonder een revisie.
torsen zegt
@janjansen: onderhoud. Het Moto2 blok is grotendeels al een productie blok om de kosten laag te houden.
Hier zijn een aantal onderdelen iets zwaarder uitgevoerd voor duurzaamheid t.o.v dat blok.
racerx zegt
@janjansen: ik moet elk jaar of om de 10.000 met de S1000RR naar de garage.
cabriohater zegt
@janjansen: Dat valt eigenlijk heel erg mee. Om de 10.000km zoals word gezegd, en eigenlijk word er niks bijzonders gedaan. Gewoon olie, bougies, filters en kleppen stellen, maar dat moet bij de meeste motoren.
sudbina zegt
Valt toch wel vies tegen. Sowieso het vermogen is matig; bedenk dat een Kawasaki Zx-7r (750 cc) uit 2003 al 109 pk gaf en een moderne 600 (een R6 bijvoorbeeld) ook al op de 120pk uitkomt.. T is gewoon een bejaarde Daytona met een nieuw blok..
Ongetwijfeld een leuke fiets, maar niet echt bijzonder.
En vermoedelijk ben je met een BMW R1150GS nog steeds sneller op de slingerende weggetjes in t Zwarte Woud.
torsen zegt
@sudbina: de R6 uit 2003 zit al boven de 120pk. EURO4 is de reden dat de 2017 R6 minder vermogen heeft dan de voorlopers.
Het 765 blok in race trim zit tussen de 140 – 150 pk dus ik snap niet zo heel goed waarom mensen meer verwachten bij de straat fiets die ook nog aan emissie eisen moet voldoen.
racerx zegt
@torsen: daarom lang leve geen APK op motoren, meteen die ECU flashen en je gaat vast richting de 140pk.
torsen zegt
@racerx: gelijk de kat. d’r uit en je bent ook nog een paar kg kwijt.
140 pk op 170 kg zou wel erg lekker zijn.
racerx zegt
@torsen: en het blèrt lekker ;-)
bert_blomsma zegt
Vermogen valt een beetje tegen toch ?
In de race uitvoering komt er volgens mij 150 pk uit. 130 pk bij 12.000 rpm lijkt me ook niet echt zinvol. Hoe vaak draai je dat soort toerentallen op de openbare weg ?
breakingpoint zegt
@bert_blomsma: heb zelf een Triple en koppel genoeg onderin, en vermogen bovenin. Stampt als een twin en scheurt als een viercilinder. Heel praktisch bruikbaar op de weg.
stalensnuitje zegt
@bert_blomsma: minimaal 1x per rit natuurlijk :D