Deze gemoderniseerde F40 komt op het juiste moment.
De Ferrari F40 is geen katje om zonder handschoenen aan te pakken, zo werd deze maand nog eens onderstreept. In een tijdspanne van enkele dagen crashten er twee exemplaren, waaronder de F40 van Lando Norris. Misschien is het daarom geen gek idee om de techniek ietwat te moderniseren.
Stomtoevallig was het Zwiters-Italiaanse Officine Fioravanti daar net mee bezig. De crashes komen voor hen dus heel goed uit. Ze zijn niet bang om iconische Ferrari’s onder handen te nemen, want eerder kwam ze al met een gemoderniseerde Testarossa. Het is overigens niet duidelijk of de gelijknamige Ferrari-ontwerper bij dit bedrijf betrokken is.
Officine Fioravanti heeft er wijselijk voor gekozen om het uiterlijk grotendeels intact te laten, anders staan de Ferrari-fans met hooivorken en fakkels op de stoep. Ze hebben zich beperkt tot technische upgrades. Het resultaat is de F40 Alte Prestazioni, oftewel ‘high performance’.
De F40 heeft om te beginnen een nieuw onderstel gekregen, met viervoudig verstelbare Öhlins-schokdempers. De remmen zijn ook opgewaardeerd: dat zijn carbon-keramische remschijven met nieuwe Brembo-remklauwen. Bovendien heeft de F40 nu ABS en stuurbekrachtiging.
Volgens Officine Fioravanti is de F40 nu veiliger, meer toegankelijk en presteert de auto – indien nodig – nog beter. Gezien de upgrades zijn dit waarschijnlijk allemaal correcte claims. Er zullen ongetwijfeld mensen zijn die roepen dat een F40 juist ontoegankelijk moet zijn, maar de gemiddelde eigenaar kan de upgrades waarschijnlijk goed gebruiken.
Overigens heeft Fioravanti het uiterlijk niet helemáál intact gelaten. De velgen hebben hetzelfde design, maar zijn nu groter. In plaats van 17 inch zijn ze nu 18 inch voor en 19 inch achter. Heeft Officine Fioravanti toch nog heiligschennis gepleegd…
royaledeluxe zegt
Nope die velgen zijn te groot!
baf07 zegt
Eens! En een F40 moet gewoon ontoegankelijk zijn
mashell zegt
Als de turbo met het turbogat zo groot als de Noordzee er nog in zit dat kan je toch nog steeds verrast worden door teveel motorvermogen? Daar gaat geen Ohlins tegen helpen.
Dutchdriftking zegt
Dat dus. Moderne turbo’s zijn beter, maar ja, karakter he
bietje zegt
Een F40 is natuurlijk wayyy next-level, dat begrijp ik, maar dit doet me denken aan de turbo van een Porsche 930 gaan aanpassen, omdat hij ‘er te hard in komt’. Natuurlijk is dat niet ‘veilig’ maar het is wel juist één van de uitgesproken eigenschappen die de auto zijn karakter geeft.
Remmen lijken mij geen gekke upgrade, ophanging mwa.. maar ik vind het echt no-go dat ze de auto stuurbekrachtiging hebben gegeven. Dat is gewoon iets wat niet bij zo’n auto hoort Het lijkt me dat je juist dat directe kart-gevoel wilt behouden bij een auto als deze.
En deze wielen staan idd voor geen meter op de F40, totaal uit verhouding, zet er dan maar meteen spinners op ofzo, het lijkt wel een karikatuur.
Motomoto zegt
De meeste stervelingen kunnen alleen genieten van een F40 door er naar te kijken. Ergo: er moeten er zo veel mogelijk heel blijven zodat we (ja ik behoor ook tot die groep) er nog lang van kunnen genieten als we er 1 tegenkomen.
Voor ons zijn deze updates dus gedaan. En dat kan ik alleen maar toejuichen.
rogerzz zegt
In alle eerlijkheid; ABS is wel fijn om te hebben voor de normale man (helemaal met regen). Maar als je dan toch ABS hebt die de snelheid per wiel meet, dan kun je er toch heel simpel ESP aan toevoegen? Want met teveel gas de bocht uit, dan heb je weinig aan ABS en had ESP het kunnen voorkomen..
ouwedibbes83 zegt
Met teveel gas de bocht uit kun je ook zelf voorkomen, heb je geen electronische hulpjes voor nodig.
pjotr zegt
Als je het inkomen van de turbo bij zo’n oude auto net verkeerd timet, heb je heel wat talent nodig om hem tussen de lijntjes te houden. De filmpjes van de twee F40 incidenten van de afgelopen weken laten zien dat mensen daar zelfs problemen mee hebben op een rechte weg.
joosstra zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –
ghini zegt
OF is toch Italiaans? Ze zitten buiten Turijn?
Ze doen leuke dingen daar, met name hun 8C met handbak en aanpasbare vering schijnt top te zijn.
Deze F40 aanpassingen lijken me praktisch, alleen die grotere velgen staan niet. Die kleinere velgen geven een F40 juiste een iconische oldskool stance.
machielvdd zegt
Ik zie dat het kantoor in Zwitserland zit en de productiefaciliteit in Italië, dus ik heb ik er Zwitsers-Italiaans van gemaakt
Jozo zegt
Alles wat maar enigzins helpt om een F40 uit de vangrail te houden juich ik toe.
Die velgen…not so sure
ponnie zegt
Verschillende diameters velgen is toch wel zo spuug en spuug lelijk.
Ook nog eens niet bepaald goed voor de prestazionies.
ouwedibbes83 zegt
Leg eens uit? Waarom zou je dat niet moeten doen? Achter was al een klap breder dan voor, dus ze zullen achter een stuk meer wegen. Hoe groter de velg, hoe stugger de band lijkt mij. Voor meer stuurgevoel, zou je dat graag willen, of klopt dat niet?
ponnie zegt
De enige reden voor een grotere velgdiameter als je het over performance hebt is om er grotere remmen/wielophangingsdelen in kwijt te kunnen, dat is hier dus niet aan de orde.
Hoe groter de velg hoe meer centrifugaalkracht, dit is ook niet ideaal als je de beste performance voor ogen hebt.
mustang750supersnake zegt
denk dat n cursus voertuigbeheersing meer oplost…..
zarco zegt
De achtervleugel lijkt me ook wat ronder te zijn dan bij een origineel exemplaar…
cossiekiller zegt
Mooie upgrades, ook de velgen.
Maar, zouden ze er niet beter een soort van tractie controle kunnen tussen zetten dat je, als je echt wil, kan uitschakelen als je zeker bent van je stuk? Dan kan elke noob ermee rijden…