Musk & Co zijn gewaarschuwd!
Of de BMW 3 Serie en Tesla Model 3 concurrenten zijn, laten we even in het midden. Qua auto en concept zijn ze lastig te vergelijken, maar de Model 3 is ongeveer even groot en kost ongeveer hetzelfde. Logisch dus, dat we men het vergelijk maakt.
Het verschil is alleen dat de Model 3 op dit moment véél beter verkoopt. Volgens de fans komt dat door de superieure kwaliteiten van de auto. Nu zullen we niet ontkennen dat de Model 3 absoluut zijn kwaliteiten heeft, maar die 4% bijtelling speelt zeker mee. Enfin, tijd voor BMW om terug te slaan. Dat gaan ze doen met onder andere de BMW i4.
De auto zit volgens BMW in ‘het hart van de BMW-range’, samen met de 3 Serie en 4 Serie modellen. Daarmee lijkt de BMW i4 een rechtstreekse aanval op de nu enorm populaire Tesla Model 3. Normaliter was de consensus eenvoudig: qua auto is de (vul willekeurig merk in) beter dan de Tesla, maar als het aankomt op elektrische aandrijflijnen aankomt is Tesla schier ongenaakbaar.
Nou, de laatste dagen enorme succes van het Amerikaanse merk lijken nu wel geteld. BMW heeft de specificaties vrijgegeven van de i4 en ze zijn om van te watertanden. Ok, er zit geen zes-in-lijn onder de kap, maar de rest is veelbelovend. We beginnen meteen maar goed: het maximum vermogen van de i4 bedraagt maar liefst 530 pk! Deze elektromotor wordt van sap voorzien door een accupakket van 80 kWh. Op een volle lading is het mogelijk om 600 km ver te komen. De sprint van 0-100 km/u is achter de rug in vier seconden. Kijk, dat zijn de betere specificaties.
Ook het laden gaat snel, in 35 minuten kun je de accu op 80% krijgen. Qua cijfers scheelt het dus niet veel met de vanmorgen geïntroduceerde Ford Mustang Mach-E. Even snelladen voor een beetje meer range? Geen probleem: in zes minuten tijd heb je 100 km extra actieradius. De BMW i4 staat gepland voor 2021. Tot die tijd heeft de Model 3 nog het rijk alleen, maar dat de traditionele fabrikanten eraan komen, staat onomstotelijk vast. Naast de i5, komt BMW met nog meer elektrische modellen.
wachtmaartotmijnvtecinkicktyo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
moveyourmind zegt
@wachtmaartotmijnvtecinkicktyo: Artiekel?
Wachtmaartotmijn-e-erinkicktyo!
Thomas20vt zegt
@moveyourmind: ba dum tss… :)
leaper035t zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
w0ut zegt
“Model 3 véél beter verkoopt” ???
Bij mijn weten verkoopt BMW in Europa nog steeds meer 3 reeksen dan Tesla Model 3’s.
En eigenlijk moet je de verkopen van de 4-reeks er ook nog bijtellen.
olivier420 zegt
@w0ut: uhm…
September-19 Europa:
– Tesla model3: 17,502
– BMW 3: 12,805
Bron: carsalesbase.com
w0ut zegt
@olivier420: Als je dan toch even komt antwoorden met je Tesla roze-bril.
Voeg de verkopen van de andere maanden ook even toe. Tesla verkoopt in bepaalde maanden heel veel en de andere maanden een pak minder. (Boten? opsmuk kwartaal cijfers?)
biermanse34 zegt
@w0ut: toch even benieuwd en het ligt erg dicht bij elkaar. In 2019 verkocht tesla ruim 72.000 model 3’s. BMW verkocht in 2019 ruim 73.000 3-serie’s. Bron: carsalesbase
olivier420 zegt
@w0ut: Lol, gelijk weer zo offensief. Wordt een lange week pik!
FYI – Ik sliep vroeger onder een BMW dekbed… en rij privé een BMW… dus valt wel mee met die bril :-D.
Verder, Ik pakte september omdat dat een maand is waar BEIDE op volle kracht leveren. Héél 2019 is niet like-for-like..
De 4 serie toevoegen ook niet. Een coupe is niet vergelijkbaar. Ikzelf twijfelde tussen de 3 en model3. De coupe zal nooit in mij op zijn gekomen.
jzaero zegt
@olivier420: ik wel, zelf BMW rijder en vind een 4 coupe of gran coupe zeker wel een van de opties voor een auto die ik eventueel zou kopen, naast de keuze van een 3
w0ut zegt
@olivier420: 2019
BMW 3-reeks: 86.000
Tesla 3: 63.000
Tesla was in het begin van het jaar nog niet vlot leverbaar.
Anderzijds had BMW ook een model switch in april. (=tijd niet mogelijk om een 3 sedan te bestellen)
BMW 4-reeks: 29.000
Bron: carsalesbase.com
camber24 zegt
@w0ut: thanks voor het opzoeken van de cijfers, goeie fact-check.
hiostu zegt
Mooi, meer concurrentie is alleen maar goed. Dan heb ik over 4 jaar meer keuze dan alleen een Model 3. De rest van de alternatieve electrische auto’s vielen al snel af. Ik zal ook niet meer snel terug gaan naar een ICE, zelfs niet als de maandelijkse kosten hetzelfde zijn.
xjs678qr zegt
De prijs gaat het succes bepalen: De gemiddelde 4-GC leaser kan nu wel een model-3 leasen binnen budget, maar geen Model S… Met 80Kwh vrees ik een beetje voor het budget…
fanboy zegt
Bij de tijd dat dit ding verkoopt, rollen er misschien ook wel Model 3’s uit de fabriek in Europa, met daardoor flink lagere prijzen. Dan zijn ze wellicht niet langer elkaars concurrent te noemen, maar dan gaat het zeker wel verkopen kosten, dan vrees ik dat zo’n i4 veel duurder uit komt.
De BMW lijkt behoorlijk efficient te zij met die cijfers. Maar dat kan ook wel, in de i3 zat altijd al een efficiente motor (in tegenstelling tot VW of andere). Volgens mij kan BMW dat prima.
Snelladen is wat minder indrukwekkend, maar praktisch genoeg.
Wel jammer dat het weer een nieuw model moet zijn, dat mensen niet voor een elektrische versie van de gewone 3 of 4 kunnen kiezen.
watchhok zegt
Groot Bmw fan maar irritant dat deze gewoon te laat komt… dit jaar zou top zijn, dan zou ik het nog overwegen
barchettadriver zegt
Tsja, alleen is BMW al heel veel klanten kwijtgeraakt aan Tesla, en die klanten heb je niet zomaar weer terug. Wat dat betreft doet VW het beter, in de Golf klasse is er nog niet echt een goed geslaagd alternatief voor de Golf. Ja, de Kia E-Niro en Hyundai, maar dat zijn toch SUV’s, en die zijn vrij prijzig.
berlinetta zegt
@barchettadriver: Volgens mij zijn die Koreanen goedkoper in de lease dan een Golf.
barchettadriver zegt
@berlinetta: Nog wel, ik rekende al even meer met de komst van de IQ3. Die zal qua leaseprijs wel onder de Koreanen door duiken.
rutgerg zegt
@barchettadriver: dat is maar de vraag…. die klanten zijn waarschijnlijk geswitched vanwege de lage bijtelling en wellicht niet heel loyaal aan Tesla. Draait alleen om de euro’s. Als BMW met een serieus alternatief komt tzt komen ze vanzelf wel weer terug.
ecknine zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Erik zegt
@ecknine: wil je zelf ook eerst je bericht doorlezen? Volgens mij ben je al dronken…
Dutchdriftking zegt
In Nederland verkoopt de Tesla beter, erg benieuwd hoe dit buiten ons land is…
Dutchcarwizard zegt
@dutchdriftking: in Amerika speelt Tesla een thuiswedstrijd: ze verkopen meer model 3’s dan A4 C-class dreier…
mmbderksen zegt
Impressive:, BMW verwacht in 2021 met een nieuw model te komen dat kan concurreren met de Model 3 die sinds 2017 te koop is…
nissanfairladyz zegt
@mmbderksen: als de specs kloppen. Dus 600km met 80kWh = gemiddeld 133Wh per kilometer. Dat zijn specs die alleen de meest efficiente Model 3 haalt. Dat is nu #1. Daarna de Hyundai Ioniq. Als het ze lukt, zeer knap. Want de Model 3 doet dat voornamelijk met de kleinere accu. Minder gewicht. En die BMW ziet er minder earodynamisch uit als de Model 3. En dat terwijl de Model 3 efficientie al behoorlijk is uitgeknepen. De gehele aandrijving is SUPER efficient. Motor en converter en de rest is technisch gezien ongeevenaard.
rrk147 zegt
Ja beetje vooraf dezelfde praatjes als Porsche had bij de Taycan. Uiteindelijk valt het bij de qua actieradius ook wel mee ten opzichte van de Model S, en is het alleen maar knap van Tesla dat gerenommeerde autofabrikanten enkele jaren de prestaties van Tesla amper kunnen evenaren. Ik hoop wel de dat i4 een BMW uiterlijk zal hebben, en minder trekjes van de i3
mashell zegt
@rrk147: Tesla kwam ook eerst met de Model S in 60, 75, 80, 90 kW varianten en levert nu alleen nog de 100 kW variant. Daarmee is natuurlijk de actieradius er ook op vooruit gegaan. Het is niet zo dat de concurrentie nou zo ontzettend veel slechter presteert dan Tesla, maar het is dat Tesla een heel erg grote accu monteert en daardoor verder kan maar ook veel duurder is geworden.
Paul58 zegt
@mashell: Tesla is juist erg sterk in het bouwen van efficiënte elektromotoren (die in de model 3 is de meest zuinige van alle elektrische auto’). Daarbij scoort tesla ook veel beter op vermogen, acceleratie en topsnelheid. Tel daarbij het laadnetwerk en het gebruikersgemak op en het totaalplaatje is gewoon goed. In die zin vind ik Tesla wel beter presteren in vergelijking met (potentiële) concurrenten.
mashell zegt
@kevin1989: tja. De Audi E-tron heeft relatief onzuinige elektromotoren maar die zijn wel veel duurzamer en hebben minder zeldzame aardmaterialen. Wat ik daarmee wil zeggen is dat Europese fabrikanten ook bewust andere keuzes maken. Performance van elke elektrische auto is gewoon goed tot absurd (of je Model S nou 3,8 of 4,2s nodig heeft voor 0..100 maakt niet uit). Topsnelheid rijdt je nooit want dan haal je het volgende snellader station niet. Om die prestaties gaat het niet, er zijn meer aspecten waarop je auto’s kunt beoordelen. Het Supercharger netwerk van Tesla is nog steeds de top maar Ionity breidt ook snel uit.
nissanfairladyz zegt
@mashell: de oude Model X had ook gewoon een asynchroon motor die geen zeldzame aardmetalen bevatte zoals magneten. En die was veel efficienter dan de Audi E-tron. Leg mij dat eens uit.
cazzo046 zegt
Zoals hierboven al geschreven; doe gewoon een 3-serie en een 5-serie op batterijen. Moet toch niet zo moeilijk zijn? Ook veel beter voor de acceptatie.
flutterby zegt
@cazzo046: waar ga je die batterijen laten? Onder de motorkap?
De eGolf verkoopt alleen omdat het een Golf is, maar als elektrische auto heeft die de slechtste kaarten.
cazzo046 zegt
@flutterby: In de bodem bijvoorbeeld. Als ze 6 jaar geleden opgelet hadden (Tesla), was dat nu geen probleem geweest.
Denk serieus dat een gewone 3 of 5 op batterijen beter verkoopt dan een i4 oid.
mashell zegt
@cazzo046: ik denk serieus dat een auto die helemaal is ontworpen als elektro auto beter presteert en daarom op rationele gronden beter verkocht wordt dan een auto die verschillende aandrijfvormen ondersteunt en dus altijd een compromis oplossing is. Dat het om specificaties gaat en niet om uiterlijk bewijst de Model X, spuuglelijk maar verkoop als een tierelier.
cazzo046 zegt
@mashell: Auto’s worden niet op rationele gronden gekocht, anders verkocht BMW er geen een.
Model X verkoopt voor geen meter.
mashell zegt
@cazzo046: ik heb zelf een BMW op rationele gronden. Stoelen en navigatie top. Rijdt goed. Kleur goed. Fijne dealer.
nissanfairladyz zegt
@mashell: eens. Kijk eens naar plugin hybrides of autos met accus die niet actief op een bepaalde temperatuur range gehouden worden. Nissan leaf of andere plugin hybrids waar de accus allemaal heel snel degraderen.
Kijk dan eens naar de Opel Ampera’s die een zeer goed ontwikkelde accu heeft met goed koel en warmte systeem. Die kan makelijk tonnen aan kilometers aan zonder enige verschrikkelijke degradatie.
Het ontwerp van het accu pakket is van levensbelang bij een keuze van een EV aankoop. Er is veel troep te koop waar je niet je vingers aan wil branden tweedehands.
flutterby zegt
@cazzo046: jij denkt dat er in een gewone 3 of 5 ruimte is voor een accu? Het zijn al sportieve auto’s die laag op de weg liggen. Daar kan je niet zo maar 5-10cm aan accu onder plakken.
Nu zouden ze een eind komen door het aan te pakken als in de i8, maar daar zit maar een klein batterijtje in.
cazzo046 zegt
@flutterby: ja, motor eruit, aandrijfas, vbak, diff en ruimte zat.
Maar het was natuurlijk veel slimmer geweest als ze er bij het ontwerp van bijv de nwe 3-serie al rekening hadden gehouden.
auto62 zegt
En nu nog Tesla prijzen
sonnybonds zegt
Tja beetje porsche Taycan verhaal. Veels te laat, veels te duur en in de praktijk niet echt sneller dan Tesla
mashell zegt
@sonnybonds: Tja beetje porsche Golf 8 verhaal. Veels te laat, veels te duur en in de praktijk niet echt sneller dan Dacia.
Tja beetje Appel verhaal. Veels te laat, veels te duur en in de praktijk niet echt sneller dan Peer.
Je moet wel Apple’s met Samsungs vergelijken natuurlijk. De Tesla is een Amerikaanse auto naar Amerikaanse maatstaven, waar de Taycan een Duitse auto is naar Duitse maatstaven en een heel ander publiek aanspreekt.
trasimo zegt
@mashell: De auto’s mogen een andere doelgroep aanspreken en een ander afwerkingsniveau hebben, maar natuurlijk is het wel logisch dat er even gekeken wordt hoe deze auto’s zich onderhuids tot elkaar verhouden. En dan vind ik het persoonlijk gewoon ronduit bizar dat Tesla wat pas net komt kijken het machtige VAG met oneindig diepe zakken, en daarbinnen hét sportwagen merk Porsche een poepie laat ruiken qua elektrische aandrijving, accutechniek, autonoom rijden en OTA updates.
koeberg zegt
@sonnybonds: Te laat? U verwacht dat er na 2021 geen auto’s meer gekocht worden?
Te duur? Het blijft een BMW. Die waren nooit al goedkoop.
Niet echt sneller dan een Tesla? Zou kunnen. Er zullen vast auto’s zijn die sneller zijn dan deze i4 en auto’s die minder snel zijn. Of ie specifiek sneller is dan een Tesla interesseert me niet zo.
bimmerfan zegt
Jammer dat het er is/komt zo’n EV maar als ik dan toch moest kiezen toch liever een premium duitser, dan die Amerikaanse net niet zooi.
Dutchcarwizard zegt
Netjes verwoord Willem over concurrentie of niet! ??? Ik heb trouwens het vermoeden dat Tesla tot 2021 ook niet stil zal zitten. We gaan het zien of ze met elkaar gaan concurreren.
mashell zegt
@baidu: Tesla komt in 2021 met de Model Y. Al lang aangekondigd maar daar mogen we dus nog even op wachten. Ook heeft Tesla de roadster, vrachtwagen en pickup al aangekondigd. Serieuze updates van Model S (nodig) en 3 (concurrent van deze BMW i4) lijken er dus voorlopig niet in te zitten.
trasimo zegt
@mashell: Nog buiten de vele OTA updates (waarmee bijv. recent m’n model 3 nog van 5% meer vermogen werd voorzien), voert Tesla als zo’n beetje enige autofabrikant ook regelmatig hardware-matige veranderingen door in bestaande modellen, zoals dit met de Model S ook al veelvuldig is gebeurd. Dat Tesla ook met de Model 3 dus juist helemaal niet stil zal zitten tussen nu en 2021 staat dus wel zo’n beetje vast.
trasimo zegt
De Duitsers wisten dondersgoed dat de electrificering eraan kwam, maar hebben expres nog lekker zo lang mogelijk aan hun brandstofmotoren vastgehouden. Vanwege de verkoopaantallen van pioniers zoals Tesla worden ze nu gedwongen om sneller de elektrische kant op te gaan, maar lopen ze inmiddels wel hopeloos achter. Ik ben als fervent BMW liefhebber inmiddels overgestapt naar de Model 3, maar zou graag zien dat de Duitsers weer op niveau komen, dan is m’n volgende auto misschien wel weer gewoon een BMW.
nissanfairladyz zegt
@trasimo: dit dus. Ik wil heel graag dat de Duitsers Tesla verslaan. Maar ik ben niet zon sukkel zoals veel hier die denken dat ze dat al gedaan hebben.
Ik zelf ben elektro engineer, ik snap en begrijp motoren, converters laders etc. IGBT’s en alles wat daaromheen zit.
Tesla heeft op dit moment veel betere accu’s, veel betere overbrenging, veel betere motoren ontwikkeld in Griekenland! En de AC/DC interne lader is ook super goed ontwikkeld en extreem efficient.
Daarnaast hebben ze gigantisch veel data over hun systemen. En heel veel waardevolle data over het gedrag van hun chemie in de accu’s. Dat zorgt nog voor veel betere optimalisatie in hun BMS en hun opvolgende systemen.
Ik zou dolgraag willen dat de Duitsers beter waren dan Tesla. Maar dat is gewoon feitelijk technisch niet waar. Tesla is gewoon technisch superieur op efficientie en technologie.
Ja op afwerken lopen de Duitsers voor, dat is hun trademark en daar hebben ze daar weer jarenlang ervaring in. Dat klopt. Maar dat is makkelijker te evenaren dat wat Tesla doet.
Kijk eens naar het interieur van de eerste model S en de laatste model S revisie. Een werel van verschil qua afwerking!!!!
fastshifter zegt
Het is bijna nooit zo dat een ‘langverwachte {vul maar iets in}-killer’ ook daadwerkelijk de killer wordt.
In dit geval gaat het om een model dat in 2021 moet gaan komen. Tesla heeft tegen die tijd twee sedan’s, 2 SUV’s, een sportwagen met Hypercar prestaties een vrachtwagen en een Pick-Up Truck beschikbaar. Dat sla je niet zomaar even neer met een enkel model.
dreetje zegt
“Met deze cijfers gaat de BMW i4 Tesla’s verslaan”
Nee, met deze cijfers komt BMW op het niveau van de Tesla van jaren geleden.
En tegen de tijd dat de BMW uitkomt, is Tesla al weer een stukje verder.
De arrogante luie Duitse autoindustrie loopt gewoon jaren achter. En kwalitatief is het ook niet wat er gesuggereerd wordt. Al laat Tesla natuurlijk ook flinke steken vallen.
Als de Duitsers hun waren nog willen verkopen in de VS zullen ze met iets beters moeten komen. Momenteel voorzie ik de komende 5 jaar een bloedbad in de Duitse autoindustrie. Zeker als na de Koreanen de Chinezen komen.
scrmeagle zegt
Als je met een rijdende Ipad wil rijden neem je een Tesla als je in een auto wil rijden dan neem je iers anders!
nissanfairladyz zegt
@scrmeagle: weet je wel hoe comfortabel een elektrische auto rijdt? Ik reed normaal in een V6 met bijna 300pk. Leuk om in te rijden, maar je komt wel vermoeid aan op je werk vanwege het V6 geluid. En je stereo moet je harder zetten om dat V6 geluid te overtijgen. Je leuk. Maar dan moet je twee autos kopen. En dat geld heb ik niet. Ik kom met veel meer energie nu aan op mijn werk door dat comfort.
trasimo zegt
@nissanfairladyz: dit kan ik onderschrijven. De Model 3 nadert voor mij perfectie: in alle rust kilometers vreten, relaxed op de bestemming aankomen door autopilot voor de saaie stukken en met z’n (sinds de laatste update) 385pk en uitstekende weggedrag absoluut niet vies van een lekker potje sturen. Super!
scrmeagle zegt
@nissanfairladyz: Ieder zijn keuze toch! Ik zet me niet af tegen elektrische auto’s. Ik heb zelf een elektrische fiets en ben daar zeer content mee.
auto62 zegt
Las net onderhoudsinterval nan Kia Niro. Om de 15000. Gaan ze ons allemaal bedonderen.
Dutchcarwizard zegt
De achterstand van de Duitsers wordt netjes uitgelegd in dit artikel: https://europe.autonews.com/automakers/bmws-forgotten-battle-vw-reveals-germanys-rising-risks
speedie zegt
Ik geef Tesla nog 5 jaar voor ze overgenomen worden of failliet gaan. Misschien overleven ze nog als toeleverancier van batterijen en dergelijke. Banken voorspellen koersdaling van 40% de komende jaren. Tesla wordt vaak vergeleken met Apple maar Apple is ondertussen ingehaald door andere Smartphones zowel in prijs, kwaliteit en innovatie. VW, Ford en consoorten hebben decenia kennis en know how opgebouwt om snel ontelbare varianten op korte termijn te produceren. Hebben verspreid verdelernet en ga zo maar door. Een kleine achterstand is zo ingehaald. Groot aantal EV’s zijn in de meeste landen niet haalbaar en dan zijn klassieke maar moderne motoren nog de enige uitweg, daar waar Tesla geen alternatief heeft en ga zo maar door. Trouwens voor de msasa zal een betaalbare EV een optie worden om een EV aan te schaffen en daar hoort autonoom rijden en andere snufjes niet echt bij of staan erop te wachten.
Dutchcarwizard zegt
@speedie: dat voorspelde je vijf jaar geleden ook!
trasimo zegt
@speedie: prima dat je hier je mening deelt, maar meer dan een mening is het niet want de onderbouwing van je argumenten rammelt gigantisch. Voorbeeldje: Apple is momenteel zo’n 1000 miljard waard en draait als een trein, bankiers hebben koersen nog nooit goed weten te voorspellen waardoor je statistisch gezien net zo goed op de totale beurs kan inzetten dan hun advies opvolgen (dit is een feit), de achterstand van de andere merken is helemaal niet klein en tot slot beweer je nou serieus dat niemand op autonoom rijden zit te wachten? Goed verhaal joh :)
marcelve zegt
Met deze cijfers gaat de BMW i4 Tesla’s verslaan. De BMW i4 staat gepland voor 2021……
Tesla model 3 is nu in 2019; dus maar eens even afwachten wat de Tesla model 3 cijfers zullen zijn voor het 2021 model.
Roeptoeteren dat je het over 2 jaar beter gaat doen dan een auto van nu? Ik mag het hopen