Is uw bolide breder dan 2 meter, dan doet u er goed aan de voor Duitsland zo typerende smalle linkerstrook bij wegwerkzaamheden te mijden; u moet daar van de wetgever WEGBLEIBEN.
Iedereen die wel eens door Duitsland is gereden kent het bovenstaande bord bij wegwerkzaamheden. Ik dacht altijd met mijn gebrekkige verstand dat dit een aanduiding was van de breedte van de rijstrook, maar dat is het niet. Het is namelijk een verbod voor voertuigen die qua breedte de 2 meter-grens overschrijden (de rijstrook zelf zal ergens tegen de 2,3-2,5 meter zitten).
We weten allemaal dat de trend is dat fabrikanten hun auto’s steeds breder maken, en hier komt de crux: er wordt gemeten met spiegels. Deze steken in totaal doorgaans 25-30 cm uit, dus wanneer je auto 1,75 meter breed is en niet is voorzien van extreem uitgeklopte wielkasten heb je al een probleem. Als je één van onderstaande auto’s rijdt val je in de categorie ‘strafbaar’, en kan de Polizei je bij linkerbaangebruik van de weg plukken en een boete uitschrijven.
BMW 5 Serie Touring (2.102 mm)
Audi A6 Avant (2.084 mm)
Mercedes E-Klasse Sedan (2.071 mm)
Tesla Model S (2.187 mm)
Audi Q3 (2.019 mm)
Ford Mondeo (2.092 mm)
Mercedes C-Klasse C205 (2.020 mm)
Nissan Qashqai (2.070 mm)
Opel Mokka (2.038 mm)
Skoda Octavia (2.017 mm)
Audi A4 Avant B8 (2.006 mm)
Volkswagen Passat B8 Sedan (2.083 mm)
Audi A5 Sportback (2.020 mm)
Verder hoeven we hopelijk niet op te merken dat je het met een A8/S-Klasse/Q7 en aanverwante auto’s al helemaal niet hoeft te proberen. Toch is het opmerkelijk: bijna alles boven het B-segment is van spiegel tot spiegel breder dan 2 meter, een gegeven dat ondergetekende tijdens de research verbaasde. Ook modellen als de Kia Sorento (1.890 mm zonder spiegels) zijn een no-go. Nederlands lieveling, de Outlander PHEV, zit zonder spiegels op 1.800 mm, dus dat spant er om. Is er een knakenpoetser die zijn Metsubsidie even wil opmeten?
Zelfs met een Audi A3 zit je op het rondje: afhankelijk van het specifieke model zit je tussen 1.966mm (basisuitvoering) en 2.023mm (RS3 pre-facelift). Als we dit in ogenschouw nemen dan zou het eigenlijk behalve wat Aygo’s en Clio’s uitgestorven moeten zijn op de linkerbaan, maar dat is niet zo.
De eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik dit gebod regelmatig heb genegeerd, bijvoorbeeld veelvuldig tijdens de Europese Teslatrip (de Model S zit met ingeklapte spiegels al op 1.964 mm) door Duitsland. Een beetje ruimte voor eigen inzicht is prettig, en iemand die de breedte van zijn voertuig kent en een beetje zelfvertrouwen heeft kan heus zelf wel beoordelen of een gaatje te krap is of niet. Kwestie van 2 handen stevig aan het stuur, en liefst een beetje vlot die vrachtwagen rechts van je voorbij.
Verder: gebruik je gezonde verstand. Vrachtwagencombinaties zwenken uit, dus daar zou ik niet strak naast gaat rijden als er een bocht in de weg zit, ook al probeert de wegbeheerder dit vaak af te vangen met een bredere dubbele lijn.
Resteert nog één onbeantwoorde vraag: wat kost het je eigenlijk, als je te breed op de Duitse linkerstrook rijdt? Niet gaan lachen, maar hier staat een boetebedrag van 20 euro voor. Echt waar.
jipino zegt
Als je echt heel stoer bent ga je er gewoon met een Murcielago overheen.
leandro zegt
@jipino: http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/fiery-exhaust-lamborghini-shows-how-not-to-overtake-71336_1.jpg zoiets?
Dutchdriftking zegt
@leandro: Dat is nog eens een mooi plaatje!
mstiic zegt
@leandro: Echt een mooie foto!!
FelixF zegt
@jipino: Met een SLS past het maar net kan ik uit ervaring vertellen. Wel een keer bij het inhalen van een vrachtwagen die uitstekenden reflectoren die soms op die betonblokken zitten geraakt. Gelukkig reed de eigenaar en niet ikzelf :p
leandro zegt
Dus met ingeklapte spiegels door jakkeren over de linkerbaan kan dan wel?
jipino zegt
@leandro: Ja, voor Nederlanders is er een uitzondering aangezien die hun spiegels nooit gebruiken in Duitsland.
leandro zegt
@jipino: Ja die geruchten gaan veel de ronde. Zelf gebruik ik ze natuurlijk wel perfect ;). Maar toen ik met 4 vrienden afgelopen zomer een touran had gehuurd en wij met 150/160 door duitsland reden viel het me op hoeveel duitsers hem er ook gewoon voor gooiden met 120. Het waren gewoon ongelimiteerde stukken waar ik het over heb.
baars1992 zegt
@jipino: Amen to that!
Overigens spannen belgen wel echt de fucking kroon wat dat betreft.
(Belgen zijn daarnaast ook heel goed in het voeren van mistlampen bij het minste of geringste miezerweertje)
Design_Driven zegt
@baars1992: Dat is omdat bij motregen de spray op de snelweg daar al zo erg is dat een mistlamp geen overbodige luxe is.
leandro zegt
@baars1992: Klopt, mijn vriendin komt uit Belgie, dus ben daar regelmatig voor een familie bezoek. Mistlampen en blind naar links, maar het ergste blijft de gatenkaas wat ze een wegdek noemen…..
sir_smokalot zegt
@leandro: Je rechterspiegel mag je demonteren, die is niet wettelijk verplicht. Je linkerspiegel echter wel. Evenals je eigen kak opeten (*).
leandro zegt
@sir_smokalot: Mits je zicht hebt door je binnenspiegel is een rechterspiegel niet verplicht. Hier ben ik achter gekomen toen ik de “optie” lijst van mijn ons oude kevertje had gevonden. De rechter buitenspiegel was niet standaard.
Je mag trouwens ook je eigen urine opdrinken, ik merk dat je interesse daar ligt?
sir_smokalot zegt
Wat je stelt is precies wat ik erboven zeg (oude autootjes werden vaak nog zonder rechterspiegel geleverd), lees de reactie nog eens door zou ik zeggen. En verder liggen mijn interesses grosso modo op andere vlakken dan het recyclen van mijn eigen niervocht.
Arno's zegt
@leandro: LOL!
arjontje zegt
@leandro: auto’s van na 2010 is het verplicht om een rechterbuiten spiegel te hebben. Daar voor voldoet een binnen spiegel met zicht naar rechts achter.
Jochempie zegt
@sir_smokalot: ’t Schijnt dat de spiegels van je Ferrari automatisch inklappen als je “Turbo, turbo!” zegt.
mercedesclk350 zegt
@sir_smokalot: +1 voor de Kabouter Wesley reference :)
Dutchdriftking zegt
@mercedesclk350: haha inderdaad!
tom_hanekamp zegt
@sir_smokalot: even kort gegoogled, volgens de ANWB in elk geval is een rechter buitenspiegel voor nieuwe auto’s van na 25 januari 2010 verplicht. Deze mag je dus ook niet demonteren.
Volgens mij (kan ik niet onderbouwen) is het verder wel zo dat als er nieuw een onderdeel als rechter buitenspiegel of derde remlicht op de auto geleverd is, deze in goede staat aanwezig moeten zijn en je die dus niet mag verwijderen. De vrijstelling geldt dan dus voor auto’s die nieuw zonder geleverd zijn.
rutger97 zegt
@tom_hanekamp: volgens de theorie die ik voor morgen moet kennen moeten voertuigen vanaf 26 januari 2010 voorzien zijn van een rechterspiegel! De jaren daarvoor hoeft het niet, mits je een goed zicht hebt via je achteruitkijkspiegel!
sir_smokalot zegt
@rutger97 @tom_hanekamp : Aha, dan baseerde ik me op oude kennis.
griffendahl zegt
@sir_smokalot: Sowieso was je er niet echt bij naar mijn idee… Een A3 en een RS3 zijn misschien niet even breed, maar met spiegels erbij gemeten zijn ze wel evenbreed, tenzij er andere spiegels gemonteerd worden. Een RS3 mag dan wel iets ‘dikker’ zijn, maar da’s niet op de plek waar de spiegels gemonteerd zitten.
Arno's zegt
@sir_smokalot: Kak eten? Doe jij dat? Vast zodat je niet zo uit je mond stinkt naar shag
baardmijt zegt
@sir_smokalot: Welnee, dat is slechts een aanbeveling.
ettie zegt
@leandro: een duitse kennis van me klapt bij z’n touareg altijd de linker spiegel in op de linkerbaan van een baustelle
knipperlichtje zegt
Die stroken zijn dan ook echt veel te smal, ik knijp ‘m als ik daar een vrachtwagen in moet halen. Je kunt aan de bewegingen van de vrachtwagen ook wel zien dat de bestuurder flink moet concentreren om je voldoende ruimte te geven.
sir_smokalot zegt
@knipperlichtje: Als het echt krap wordt pleurt een trucker zijn combinatie gewoon in het midden op beide stroken. En ik kan me daar best op inleven.
Dutchdriftking zegt
@sir_smokalot: Helemaal mee eens, en eindelijk iemand die dit ook begrijpt. In mijn truckertijd heb ik dit met name buiten de snelweg nog wel eens toegepast.
Ik kwam bijna dagelijks bij een te klein verkeersplein (Fokkerweg THV A9 het kruispunt is inmiddels geen rotonde meer) waar je 3 banen had, bij driekwart rond (vanaf Oude Meer richting A9 oprit richting Utrecht) pakte ik altijd beide rijstroken voor linksaf. Dit daar de trailer zover inloopt aan de binnenkant van de bocht dat auto`s daar plat gedrukt zouden worden.
Hier heb ik heel wat middelvingers voor gehad…
clarkson zegt
@dutchdriftking: Ha! Misschien kennen we elkaar daar wel van.
mashell zegt
@sir_smokalot: ik niet. Als de vrachtwagenchjauffeur niet in staat is in een Baustelle gewoon strak op zijn rijstrook te blijven en dan maar meent middenop te moeten gaan rijden is niet onderling begrip maar een carrierewissel van de vrachtwagenchauffeur de juiste reactie. Als het geen “wide load” dan ook niet op 2 rijstroken rijden.
Gewoon twee handen aan het stuur. Playboy dicht. DVD speler uit. Even niet koffiezetten of pizza opwarmen en dan gaat het prima als chauffeur.
phaeton zegt
@mashell: Afhankelijk van de lading van het ding icm de toestand van de weg, kan een combinatie nog eens stuiteren. Dat hoeft geen probleem te zijn, maar het opvangen gaat niet altijd gepaard zonder uitzwenken. Dan kun je maar beter de auto van de baas en de medeweggebruikers/inzittenden beschermen door één kilometer niks er langs te laten. Men mag er toch slechts 80, dus opschieten doet het toch al niet.
lekbak zegt
@mashell: goed bezig. Lekker begripvol ook. Mensen zoals jij zijn een echte aanwinst voor deze wereld.
Man donder toch op en toon eens wat respect voor een ander. Egoïst…
mashell zegt
@lekbak: dank je.
Maar de egoïst is toch echt de vrachtwagenchauffeur die 2 stroken meent nodig te hebben terwijl de wegbeheerder er 1 voor hem heeft aangewezen en een inhaalverbod voor vrachtwagens heeft ingesteld. Er zijn 2 rijstroken in de Baustelle om de doorstroming te behouden. Als een trucker dan meent, ach wat kan mij de de file schelen die door mijn gedrag hierachter ontstaat, wie is dan de egoïst, de vrachtwagenchaffeur die middenop gaat rijden of degene die vindt dat de vrachtwagenchauffeur dat niet moet doen?
lekbak zegt
@mashell: het gebeurt zelden dat een chauffeur beide rijbanen pakt. Er is dan ook vaak een goede reden voor. Laat zo in iemand dan toch gewoon zijn werk doen. Een wegbeheerder snapt 9 van de 10 keer toch niet wat geschikt is. Dat die iets heeft aangewezen zegt niks.
Een automobilist die onnodig links rijdt kan ik hellig om worden. Mensen die het voor hun werk doen hebben altijd mijn begrip. Daar wacht ik die paar minuten wel op.
noodles zegt
@lekbak:
Respect moet je verdienen, dat dwing je niet af door het overige verkeer te zieken door de doorstroming te beperken.
Ja, ik heb een bloedhekel aan truckers die menen het verkeer te moeten regelen. Dat laten ze beter over aan mensen met verstand.
lekbak zegt
@noodles: de uitspraak dat je respect moet verdienen gaat niet over het respectvol behandelen van andere mensen. Een vrachtwagenchauffeur die voor de veiligheid de rijstroken dubbel neemt moet daar gewoon gelegenheid voor krijgen. Als het anders kan doet die persoon wel anders.
baasbas zegt
@knipperlichtje: In mijn ogen moet je dan gewoon niet inhalen. Ik stoor me aan mensen die wel willen maar niet durven. Per saldo rijden ze precies de snelheid als de in te halen vrachtwagen en veroorzaken zo een prop. En heel traag inhalen maakt het er niet veiliger op. Het moet vlot en netjes gebeuren.
9000cse zegt
@baasbas:
Precies! Ik maak het echt heel vaak mee, dat mensen die niet voorbij durven of kunnen, op de linker rijstrook achter een vrachtwagen blijven rijden. Ik krijg dan de indruk dat die mensen dan denken: Kan of durf ik er niet langs, dan mag jij dat ook niet. Hinderlijk en ergernis verwekkend.
mashell zegt
@baasbas: “Ik stoor me aan mensen die wel willen maar niet durven.”
Ik ben daar mee opgehouden. Ik krijg er stress van en zij merken er niets van. Dus gewoon niet aan storen. Gaan ze er niet voorbij, dan gaan ze er niet voorbij. Simpel. Zo’n Baustelle duurt hoogstens 70km.
r32turbo zegt
Raar in een auto land als Duitsland, bijna alles is een beetje tegenwokrdig meer dan 2 meter breed.
dutchneon zegt
die vrachtwagens zijn inderdaad het probleem en daar moet iedereen het besef dan ook bij hebben. Echter die mannen kunnen en willen best doorrijden…
Het gaat echter mis bij sommige kleine auto bestuurders die beter met de trein kunnen gaan, of lopend, want ze rijden alsof ze tijd over hebben.
Dat soort figuren ga ik dan ook met alle plezier inhalen met de autotrailer van 2,45 breed erachter, laat ze maar schrikken misschien leren ze nog wat bij!
9000cse zegt
@dutchneon:
“Dat soort figuren ga ik dan ook met alle plezier inhalen met de autotrailer van 2,45 breed erachter, laat ze maar schrikken misschien leren ze nog wat bij!”
Met zo’n mentaliteit hoop ik voor je, dat de Polizei op elke 500 meter controleert! Er zijn echter ook mensen, die bij wegwerkzaamheden extra voorzichtig zijn of mede omdat ze er volkomen onbekend zijn en daarom iets langzamer rijden. Wie ben jij dan om die mensen de schrik op ’t lijf te jagen?
In Duitsland zijn de meeste wegversmallingen door werkzaamheden niet langer dan 6 kilometer. Zelfs bij 60km/h doe je er dan max. 6 minuten over. Tsjongejonge, wat ’n eeuwigheid! Iemand, die daarom zulke fratsen uithaalt als jij, is ronduit asociaal en mag van mij een héél dikke prent krijgen.
dutchneon zegt
@9000cse:
Ik heb het hier niet over mensen die extra voorzichtig zijn, maar mensen die hun auto niet kennen er geen feeling voor hebben of het gewoon nooit zullen leren… die mensen moeten geen auto rijden daar komen brokken van.
Natuurlijk heb ik ook geduld, sterker nog met jaarlijks 120.000km al 11 jaar schadevrij schat ik zo in dat er veel mensen zijn met minder geduld. Maar figuren die door zoals jij probeert te omschrijven ‘extra voorzichtig te zijn’ creeren vaak extra veel opstopping. Je zeker in wegwerkzaamheden gewoon de snelheid rijden die op de borden staat, dat is niet zomaar verzonnen, iedereen houd daar zoveel mogelijk rekening mee en als we in die werkzaamheden nog moeten gaan remmen dan staan ze 10 auto’s daarachter stil!
9000cse zegt
@dutchneon:
Jouw actie om mensen met een andere rijstijl de schrik op het lijf te jagen en ze met je 2,45 meter brede trailer ’n lesje te willen leren blijft in mijn opinie gewoon asociaal. Overigens kun jij vanuit jouw hok niet beoordelen of ze feeling of andere onzin voor hun auto hebben.
En die borden met 80 zijn geen GEbodsborden, maar VERbodsborden.
En wat de rest betreft: Vorige week reed ik naar Luxemburg en 2x naar Stockholm. Meer dan 6.000km in één week. Ik wil daarmee niet “de grootste” hebben maar aangeven dat je jaarkilometrage absoluut niets zegt over je verkeersgedrag. Ik heb rond de 4.500.000 km schadevrij achter de rug en heb geleerd rekening met anderen te houden en niet om anderen een lesje te leren.
991gt3rs zegt
En dan nagaan dat de MB G-Klasse 2.055 mm breed. Valt me reuze mee. Als ze daar over gaan mauwen zijn ze echt zielig.
purepet9000 zegt
@991gt3rs: Zonder spiegels hè.
991gt3rs zegt
@purepet9000: Nee, gemeten van spiegel tot spiegel.
deduitsedrie zegt
@991gt3rs: Duitsers maken geen grappen…
991gt3rs zegt
@deduitsedrie: hahah kut slopel reclame..
888natan zegt
@deduitsedrie: hahaha, verschrikkelijke reclame
gregorius zegt
@deduitsedrie: Mooiste van die reclame is dat mietje dat naast het moppie zit in die Karl. Als die gast bestaat, is het echt een mietje.
1: Alsof je een nieuwe Karl wil kopen…
2: Alsof je een nieuwe Karl wil kopen en je moppie dan achter het stuur laat zitten?
3: Alsof je een nieuwe Karl wil kopen als 2e auto, wat de reden is dat je moppie achter het stuur zit?
4: Alsof je toestemmend lacht als die gast eerst allemaal leugens vertelt over die Karl (na die reclame 20 keer gezien te hebben, kan ik me nog niet herinneren wat die Duitser allemaal voor onzin uitkraamt over die Karl).
Maar goed, dat arme mietje (dat 100% zeker sandalen aan heeft), mag al lang blij zijn dat hij dat moppie heeft…. Ten minste, als ze niet wegloopt met die Duitse autoverkoper.
jawi94 zegt
@991gt3rs: gewoon met de W140 hoppa!! Schijt!
trustmeiamanengineer zegt
Haha, dat boetebedrag ook. Bijna alles wat in Duitsland (veelvuldig) op de snelweg rijd is dus te breed voor die stroken… Lijkt me sterk dat de Duitsers daar dus streng op handhaven. Maar je moet het hoogstwaarschijnlijk niet met Busjes, Campers en Caravans gaan proberen.
Edge zegt
Zou de POLIZEI dan ook een meetlint hebben? Of kennen ze het rijtje met te brede auto’s allemaal uit hun hoofd? Want ik heb een redelijk timmermansoog, maar ik kan echt niet op de millimeter nauwkeurig zeggen of de auto die voor me rijdt net wel of net niet binnen de twee meter valt.
sir_smokalot zegt
Denk dat ze een enorme encyclopedie onder de stoel hebben liggen met de breedtemaat van elk mogelijk model/uitvoering. Gründlichkeit, jwz
dutchneon zegt
@sir_smokalot: ze kunnen het niet handhaven want de 530d’s waar ze zelf in rijden zijn ook te breed ;)
FelixF zegt
@Edge: Natuurlijk hebben ze een meetlint bij zich. Breedtes checken, hoogtes, uitstekende lading, etc…
mercedesclk350 zegt
Doet me denken aan een keer in Oostenrijk, splitst de weg zich in tweeën bij wegwerkzaamheden, rechter is voor vrachtwagens, bussen, caravans etc, linker is voor personenauto’s ONLY. Maar meneer Flippo in z’n dikke bus gaat lekker over de linker, komen er vangrails aan beide kanten, en ja hoor, daar sta je dan. Ondertussen kunnen alle personenauto’s terug, maar nee hoor, meneer Pipo met z’n paardentrailer sluit ook even aan. Oftewel, van 0:40 tot 2:10 ’s nachts lekker stilgestaan. Stelletje flippo’s.
OT: Mijn wagen meet ong. 1,85 m in breedte maar helaas zijn mijn spiegels een beetje te breed.
baasbas zegt
@mercedesclk350: jouw misère heeft mij toch maar mooi aan het lachen gemaakt. Zo zie je maar, is het toch nog ergens goed voor geweest :-)
Dutchdriftking zegt
20 euro, dat kan er wel bij deze vakantie. Alleen is mijn auto een tikkie smaller.
dubois zegt
Dit heb je in Nederland ook vaak bij wegwerkzaamheden. Als ik daar met de daf rij gooi ik hem gewoon in het midden.
noodles zegt
@dubois:
Ah, dus jij bent zo’n afgekeurde verkeurde verkeersregelaar.
Lever dat rijbewijs eens snel in als jij je niet kan gedragen.
dubois zegt
@noodles: rijbewijs? Wat is dat?
norge zegt
Vrachtwagens moeten gewoon tussen de vrachtwagens zeg ik ….En de Moffrikanen dus ook…
jobberns zegt
Leuk als je een Aventador hebt, die is zonder spiegels al meer dan 2 meter breed
gregorius zegt
Hmmm.. Mijn wagentje is 2134 mm ’totale breedte met spiegels’. En door alle bollingen en relatief kleine ramen, zie je de zijkant al totaal niet.
noodles zegt
Mooi, al die premium hokken in de rechterbaan, kan Mien Aygo tenminste vol doortrappen.
meneer zegt
@noodles: vol doortrappen in een aygo? om 130 te halen bedoel je
noodles zegt
@meneer:
De meeste Aygo’s lopen fluitend de teller uit (160), ze hebben door de belachelijk lange bakverhoudingen wel een beetje ruimte nodig en dan helpt een uitgestorven linkerbaan wel mee.
clarkson zegt
En dan krijg je als a4 avant rijder een bekeuring omdat je 0.006m te breed bent hihi.
norge zegt
@clarkson: Ik wil de slijptol wel op die Spiegels zetten heur :)
noodles zegt
@norge:
Is je gasbrander stuk?
arii zegt
Is een avant/touring etc niet evenbreed als een sedan?
bergmm zegt
Die 20 euro zal mij zeker bespaard blijven, ik ben straks lekker op vakantie en gespannen “net aan” inhaalacties zijn al niet mijn ding. Laat staan dat ik de vrachtwagenchauffeurs en overige mensen om me heen een extra lading ongewenste adrenaline wil geven.
De Jetta is al te breed met 178cm zonder spiegels..
Onehp zegt
Altijd een goede oefening “schat de breedte van je auto in”, in theorie en praktijk ook.
Een paar jaar geleden had ik in zo een situatie een BMW 5 die geheel volgens het cliché per se heel mijn achteruitkijkspiegel moest opvullen (ik kon nergens heen, voorligger duh). Dan reed ik op zo een rijstrook strak een vrachtwagen voorbij met misschien 10cm over elke zijde. De kontlikker kon natuurlijk niet slechter doen, ben normaal een heel redelijk persoon maar had toch een grote smile van schadenfreude toen ie tot tweemaal toe tegen die vrachtwagen zat. Haha. En die kwam me later ook niet voorbij (mijn wagen toen zag eruit als een 118d, maar had wel lekker 270pk…)
e1000bmw zegt
@Onehp: gechipte 123d? Of een standaard 130i met andere in- en uitlaatlijn?
Onehp zegt
@e1000bmw523i: 123d met andere uitlaatlijn en filter, en gekieteld uiteraard.
truckertje zegt
Eindelijk wordt dit eens kenbaar gemaakt!! Maar inderdaad, zo’n beetje elke auto is breder als 2meter, zeker als je weet dat de Duitsers (de popo dus) meet van hart spiegel (links) tot hart spiegel(rechts) heb een keer een Duits artikel , stukje, filmpje gekeken (weet ik veel hoe je dat noemt) waar dit haarfijn door een “polizist” werd uitgelegd ganz pünktlich wel te verstaan.
e1000bmw zegt
Negen van de tien keer gelden bij dergelijke Baustellen ook lagere maximumsnelheden van 90/100. Dan is er sowieso al geen reden meer om op zo’n wegverlegging in te halen…
sir_smokalot zegt
80/60/80 doorgaans. Maar het vervelende is dat er niet zelden 10 km/u onder de Vmax wordt gereden, maar vooral dat bij drukte de harmonicwerking op de rechterbaan een stuk sterker is dan de linker. Ik zit dan bij voorkeur op de linker.
e1000bmw zegt
@sir_smokalot: Ah, nog lager. Dan heb ik dus vaak geluk. :P
presic zegt
Wordt tijd dat achteruitrij camera’s toegestaan worden, zijn we van die uitsteeksels af en kunnen we gewoon net een beetje makkelijker doorrijden, ook op smallere rijstroken!
9000cse zegt
@presic:
Jij wilt achteruit door zo’n “Baustelle”? Nee hoor, hoeft echt niet!
joostvis zegt
Met een Opel Mokka heb je sowieso vrij weinig te zoeken op de linkerbaan…
garp zegt
De Outlander blijft thuis, en gaat rustig verder met sparen voor onze toekomstige Z4. Nogmaals dank aan de overheid voor de maandelijkse besparing van bijna 500e.
De 545i blijft helaas ook thuis. Want vliegen.
lohran zegt
Met m’n verlengde Sprinter blijf ik meestal achter een vrachtwagen, maar als dat te traag gaat ga ik er gewoon voorbij. Soms wordt het wel krap ja ?
mrrallycross zegt
Leuk artikel! Dit betekend dus dat meer dan de helft van de Duitsers niet meer links mag rijden. Hahaha
flik2punt0 zegt
Dat hoef ik met mijn RAM dus al helemaal niet te proberen.. Nouja er ligt toch een caravan achter dus was het niet van plan
mashell zegt
Is dit artikel niet verouderd? Bij mijn heen en weer gependel tussen Beieren en Nederland valt me al langer op dat de linker strook in een Baustelle tegenwoordig vaak 2,1m of zelfs nog breder is. Een echte 2 meter strook waar je inderdaad niet op mag met een auto breder dan 2 meter zijn zeldzaam geworden.
Ik geloof trouwens ook niet dat zulke borden er ook maar één BMW X5 er aan hindert heeft links te blijven rijden.
Ik zou meer op mijn snelheid letten in een Baustelle, er wordt wel eens al in de eerste bocht bij het inrijden gecontroleerd. Als je dan nog aan het uitrollen bent rijdt je zo een paar honderd euro te snel.
peugeotgek zegt
Mijn 208 GTi 30th is volgens de papieren al 2004mm breed. Dan moet ik aan weerszijden 2.5 mm van de spiegel afvijlen.
Dus kan je alleen met je a segmenter over de linker rijstrook.
eaudi zegt
Tja, goed dat jullie hier aandacht aan besteden. In dld is de breedteaanduiding idd inclusief spiegels. In NL is het exclusief. Ook goed om te weten.
Overigens, soms zie je auto’s met het breedste punt achterop: de fiets(en)drager. Die steekt in de breedte nogal eens uit.
Consumententip: meet uw fietsdrager. Scheelt niet alleen 20 euro boete maar ook een boel rommel als het toch niet past.
grrrrommmmm zegt
Dus binnenkort als “premium”-optie een kleinere rechterbuitenspiegel?
philipf zegt
Dat is een hoop!