Met auto’s van deze merken is het oppassen geblazen.
Een ongeluk zit in een klein hoekje, luidt het eeuwenoude spreekwoord. Hoe klein dat hoekje precies is hangt echter af van een aantal factoren. Bijvoorbeeld in welk merk auto je rijdt. Of zou dat meer aan het type bestuurder liggen dat voor een bepaald merk kiest…? Hoe dan ook: er is een verband tussen het merk van je auto en de kans dat je een ongeluk krijgt.
Verzekeraar Univé heeft een grote berg data en kan daar dus iets over zeggen. Dan doen ze nu ook, want ze hebben uitgeplozen welke automerken nu eigenlijk het vaakst schade reden in 2019 en 2020. Dat is toch wel een interessant stukje statistiek.
We zullen het maar meteen verklappen: volgens de cijfers van Univé zijn Seats het vaakst betrokken bij een ongeluk. Van de Seat-rijders diende namelijk 2,7% een schadeclaim in. Dat was meer dan welk ander merk ook. De nummer twee en drie zijn niet direct verrassend te noemen. Dat zijn namelijk BMW en Audi. Volvo en Volkswagen maken de top vijf, die je hieronder ziet, compleet. Volvo is misschien nog het meest verrassend. Zouden mensen soms iets teveel vertrouwen op de veiligheid?
- Seat: 2,7%
- BMW: 2,62%
- Audi: 2,49%
- Volvo: 2,48%
- Volkswagen: 2,44%
Voor de duidelijkheid: de genoemde percentages zijn dus percentages van het totale aantal verzekerden per merk. Het is dus niet zo dat een merk hoger in de lijst staat omdat er simpelweg meer auto’s van rondrijden.
Wellicht ook nog interessant om te weten: welke automerken zijn het minst vaak betrokken bij een ongeluk? Onderaan de lijst blijkt Daihatsu te staan, gevolgd door Kia en Nissan. Bij deze merken diende respectievelijk 1,66%, 1,97% en 1,98% van de bestuurders een schadeclaim in. Daihatsu-, Kia- en Nissan-rijders zijn dus hele voorzichtige mensen. Of ze rijden wel schade maar dienen geen schadeclaim in, dat kan ook nog.
Univé zette trouwens ook nog op een rijtje uit welke provincies de meest schadeclaims afkomstig waren. Dat lijstje ziet er zo uit:
- Limburg: 2,98%
- Zuid-Holland: 2,92%
- Noord-Brabant: 2,59%
- Flevoland: 2,58%
- Utrecht: 2,57%
- Zeeland: 2,48%
- Noord-Holland: 2,44%
- Overijssel: 2,24%
- Gelderland: 2,13%
- Groningen: 2,02%
- Friesland: 1,86%
- Drenthe: 1,80%
Bron: Univé
Foto: zomaar een Seat
lecomte zegt
Ik zou het nog interessanter vinden als het werd gespecificeerd om welke modellen het exact gaat per merk.
Johanneke zegt
Of hoeveel % van de rijders een petje op hebben.
MarcoM zegt
@Johanneke: vleespet
stuko zegt
@lecomte: bij de Volvo is het ongetwijfeld de petjesbak onder Volvo’s: de V40..
wat een opgefokte kneuzen rijden daar vaak in.. R pakketje en 1.6 diesel whoot whoot
Johanneke zegt
Niet meer. Alle achterlijk rijdende lease v40 rijders met dubbele pijp kut zijn over op een Kia Niro.
lecomte zegt
@Johanneke: Vertel, heb je daar cijfers en bronnen van?
Johanneke zegt
Ja. Aflopende lease contracten, over op de volgende kiloknaller. En eigen ervaring. Wel grappig, laatst ook zo’n gast in een Niro hybrid, beetje drukken achter mij. 1 baans wordt 2 baans bij het stoplicht. Gas bijgeven om eerder bij een rood stoplicht te staan, natuurlijk. Stoplicht gaat op groen. Vol gas, en oh wacht 11.5 seconden naar de 100. Zal zijn ego niet goed hebben gedaan dat ik in mijn antieke wagen wegreed.
Als mensen zitten te kleven ga ik ook de coole jongen uithangen, zo zielig ben ik ook weer ja.
mashell zegt
Die ene keer dit jaar dat ik agressie op de weg tegenkwam, iemand die achter me reed op een N weg probeerde me rechts over een invoegstrook in te halen terwijl ik 104 reed, dat zou nooit gelukt zijn dus heb ietsjes gas bij gegeven en die persoon was daarna best wel een beetje heel erg boos. Best raar want ik heb hem veel schade aan zijn (en mijn) auto bespaard heb want die invoegstrook was veel te kort voor zulke grappen. Dat ging inderdaad om een jongeman met een petje op (binnenin een gebouw of voertuig draag je geen hoofddeksel!) in een zwarte Volvo V40 met R-design pakketje. Klopt dus helemaal wat je zegt.
MarcoM zegt
Je verwacht het niet, alhoewel Volvo ook in net rijtje?
chrisvis zegt
@marcomanta: valt me ook dikwijls op dat de gemiddelde leeftijd van volvo rijders zo rond de 65 zit dus dan moet je niet verder zoeken. Heb zelf op het punt gestaan om een volvo te kopen want de zetels zijn echt wel goed maar als ik dan een testrit dees met een xc40 had ik echt zoiets van dat kost me veel geld voor weinig…. koop ook privé en dan heb ik toch liever mercedes gewoon voor de doorverkoop…
Variomatic zegt
@marcomanta: bijziende S90 en S80 rijders..
frank2b zegt
Kom je dus een Seat uit Limburg tegen: even omrijden.
mrbakerfield83 zegt
Het zegt vrij weinig als geen rekening wordt gehouden met het aantal kilometers dat gemidded met het merk auto wordt gereden. De gemiddelde Daihatsu bestuurder (bejaard) rijdt natuurlijk veel minder dan de vertegenwoordiger in z’n Audi.
mpgc zegt
@mrbakerfield83: inderdaad. De merken in dit rijtje verkopen gewoon veel leasebakken. Die maken meer kilometers dus ook meer ongelukken.
supertjeduc zegt
@mpgc: bij ons op het bedrijf staan een heleboel lease bakken , die alleen woon werk verkeer rijden
Het gewone gepeupel die hun eigen auto moeten kopen doen dat ook
Niet ieder leasebak is van een vertegenwoordiger
mashell zegt
Mijn leasebak rijdt ook alleen maar woon-werk (en nu dankzij het thuiswerkbevel van de OMT dictatuur bijna alleen nog maar privé). Maar mijn werkgever kan me wel naar klanten sturen. Die klanten kunnen ook prima 700km ver weg zitten en dat wil je met Daihatsu Cuore uit 1993 toch liever niet doen.
fanboy zegt
@mrbakerfield83: Het zal wel weggezet zijn tegen jaarkilometrage. Hoe dan ook, statistiek blijft moeilijk in de journalistiek.
padoempats zegt
Ik pleit toch voor het gebruik van het woord ‘meest’ ipv ‘vaakst’
net10 zegt
Het bijzondere is dat in de top 5 van meest geleaste auto’s alleen Volkswagen voorkomt. Een gedeelte van de bestuurders van de top 5 automerken die het meeste schade rijden denken vaak dat ze goed kunnen auto rijden, maar rijden in de praktijk dus veel slechter.
Kia is ook heel populair in de lease maar deze bestuurders rijden wel veel beter en veiliger.
Variomatic zegt
@net10: bij het CBS gruwelen ze van dit soort uitspraken..
saxoke zegt
Lang verhaal kort: ik kan best met m’n Seatje uit Limboland wegblijven
bfvo zegt
Waarom telt dat provincielijstje niet op tot 100%?
machielvdd zegt
Omdat het gaat om een percentage van het aantal schadeclaims op het totaal van de verzekerden per provincie.
Ot92 zegt
De Duitse merken (incl. Seat) vind ik niet zo vreemd gezien daar heel veel van rondrijden hier in Nederland, maar Volvo… Zouden het slechte chauffeurs zijn of bewust ongelukken veroorzaken om aan te tonen hoe robuust hun Volvo is?
rufctr01 zegt
@Ot92: omdat veel Audi chauffeurtjes, die vaak denken dat iedereen voor ze aan de kant moet omdat ze een Audi rijden, die chauffeurtjes zijn vaak overgestapt naar een Volvo omdat deze iets gunstiger in de lease lag
eron zegt
Verbaast me niets