Dat moet toch een heel fijne gedachte zijn.
De M178 is toch een van de wonderen der techniek. Voor wie die motorcode niets zegt, het is de V8 van AMG. Toen Mercedes van de 6.2 naar de 5.5 biturbo ging, was men teleurgesteld, want er zaten twee turbo’s op. Echter, dankzij veel slagvolume wist Mercedes het AMG-karakter heel goed te preserveren.
Met de tweede downsize stap naar 4.0 liter, was men weer gespannen: zou het wel een AMG-V8 blijven? Jazeker, de V8 klinkt nog altijd lekker vol, vet, romig en burbelend. Een andere sceptisch geluid betrof de tuning. Zou dit blok niet te snel aan de top van zijn kunnen zitten, dankzij het afgenomen slagvolume? Het antwoord is driewerf neen, want dat bewijst Posaidon vandaag met hun laatste creatie.
De auto is gebaseerd op de Mercedes-AMG GT R en ze noemen ‘m zelf de Posaidon RS 830+. Je zou dus aannemen dat het vermogen 830 pk bedraagt, maar niets is minder waar. Deze M178 is namelijk gekieteld naar 880 pk! Het koppel liep daarbij dermate hoog op, dat ze die op 1.000 Nm hebben begrensd, om er voor te zorgen dat de achteras niet een wokkel is na drie keer gas geven.
Die 295 pk heeft Posaidon (ja, zo heten ze echt) er niet zomaar bij gechipt. De standaard turbo’s zijn vervangen door veel grotere exemplaren. Ook zijn er open sportfilters gemonteerd. Daarnaast zijn de zuigers vernieuwd en beter berekend op grotere vermogens. Tevens zijn de bougies en het brandstofsysteem voorzien van een upgrade. Ook is het inlaatspruitstuk gemodificeerd. De vuile lucht gaat extra snel weg dankzij een open downpipe en sportuitlaat met sportkats. Om deze wijzigingen allemaal lekker met elkaar samen te laten werken, is de ECU ook aangepast.
Het resultaat is dus de eerder genoemde 880 pk en 1.000 Nm. Standaard levert de M178 585 pk en 700 Nm. Maar Posaidon weet te melden dat je niet per se een AMG GT R nodig hebt, ook de minder sterke modellen kun je naar 880 pk krijgen. Dus je kan ook een standaard AMG GT naar 880 pk tillen. De 0-100 km/u sprint duurt dan 2,9 seconden en de topsnelheid bedraagt, wait for it, 363 km/u. Prijzen zijn nog niet bekend.
Posaidon, de naam doet me denken aan een mislukte poseidon…
@hacker: Dat kan goed kloppen. Als ik naar het logo op de foto’s kijk zie ik een omgekeerde 3-tand van Poseidon die dan de letter ‘A’ moet voorstellen. Veel fantasie die mannen ?
Ik vraag me af of je met zulk monster qua prijs nog ver van een Ferrari verwijderd bent… ik vermoed van niet…
Lekker 2de hands GT scoren in Duitsland. Poasaidon aanspreken voor een prijsje. Geen tralala aan de buitenkant en rijden maar!
En wat als je een Ferrari met Tjoening tegenkomt?
@por100: die zijn al kapot voor je ze überhaupt kan tegenkomen
Lijkt me ook wel leuk op een E63 station.
@tvklarenbosch: Het zou in principe ook in een C63 AMG kunnen. 880 paarden in een kleine stationwagon!
Is het ook even betrouwbaar als het standaard blok? Gaat het even lang mee?
@loserboi932: Ik denk dat de mensen die deze tuning toe laten passen daar niet wakker van liggen, en die hebben vast ook nog wel wat geld in een oude sok voor fatsoenlijk onderhoud.
@loserboi932: Daar ben ik dus ook wel geïnteresseerd in. Volgens mij heeft elk blok een marge, maar een toename van 50%+ lijkt mij wel een effect hebben op een blok. Maar goed, zo heeft Brabus ook extreme kitjes, en die zie ik wel hoog zitten betreft kwaliteit.
@loserboi932: hangt ook van de bestuurder af, hoe hij/zij ermee omgaat en onderhoudt. Daarom kun je dit soort zaken eigenlijk nooit echt voorspellen. In de handen van een jonge tokkie kan zelfs een toyota na 50000km compleet stuk.
Tegenwoordig ben je met een M5 competition ook de baas ?
@neymar: Een 812 is 11 seconde sneller bij de 300. Misschien geloof je in sprookjes.
En als je Boba’s Golf 1 tegenkomt..?
@hansiepie: haha die gaat niemand bijhouden!
“Jazeker, de V8 klinkt nog altijd lekker vol, vet, romig en burbelend.”
Ben ik het toch niet helemaal mee eens. Vorige week nog een AMG GT-S vol gas zien en horen optrekken. Klinkt niet verkeerd hoor, maar het is echt niks vergeleken met die ouwe 6.2 V8.
Dacht ik toch heel ff dat de oude en vertrouwde Autoblog pijlen van geel naar blauw waren veranderd…
oeff.
@ukbob: ik dacht ook even dat de gele op waren ?
Lekkker flink turbogat zeker
880 pk maar? Voor minder dan 1.000 kom ik mijn bed niet uit.
Novitec NLargo Ferrari 812 Giga SuperFast (Extreme Edition). Bye bye AMG Posiadon….ik zal zeggen dat je er aan komt, strakjes oid.
@iphonistvongates: ik vrees dat deze het af zal leggen tegen deze monsterbak. Slechts 840pk, en een top van 345 km/u is wel tam.
Kijk, zo hoort tuning. Mooie stock looks, en dik vermogen.
Toch liever een ferrari
Ook een laferrari?