Met welke auto kun je range-anxiety het beste voorkomen?
De elektrische auto begint nu eindelijk gemeengoed te worden. Er zijn veel merken die zo’n uitstoot-loze auto in de showrooms hebben staan, of ze zijn er juist heel hard mee bezig. De volledig elektrische auto’s worden telkens beter. Er zijn eigenlijk maar twee echt grote nadelen aan elektrische auto’s: de beperkte actieradius en de laadtijd. Je komt er niet ver genoeg mee en het moment dat je moet laden, duurt weer heel erg lang.
Gelukkig gaat dat telkens beter. De laadtijden gaan significant naar beneden. Je komt tegenwoordig ook verder dan ooit op een acculading. Maar welke elektrische auto scoort nu daadwerkelijk het best? De opgaven van de fabrikanten zijn eerder een indicatie van wat je kan halen als je héél rustig achter een vrachtwagen rijdt.
Gelukkig zaten de dames en heren van het Britse What Car met hetzelfde vraagstuk. Ze hebben een vaste testroute van 31,2 kilometer waar ze bij alle auto’s het verbruik testen. Met apparatuur hielden ze precies in de gaten dat de omstandigheden gelijk waren. Auto’s met accu’s van 60 kWh moesten de route tweemaal rijden, accu’s met 100 kWh of meer deden de ronde driemaal. Na de testronde werd de hoeveelheid energie gemeten die nodig was om de auto’s weer op te laden. Dit was de uitslag:
13. Smart ForFour EQ (A453)
91,7 km
12. Smart ForTwo EQ Cabrio (W453)
94,9 km
11. Volkswagen e-up! (120)
106,2 km
10. Hyundai Ioniq Electric (AE)
188,3 km
9. Volkswagen e-Golf (5G)
188,3 km
8. BMW i3 94AH (I01)
194,7 km
7. Nissan Leaf
205,9 km
6. Renault Zoe R110
235,9 km
5. Hyundai Kona Electric 39 kWh (OS)
254,2 km
4. Tesla Model S 75 D
328,3 km
3. Kia e-Niro (64 kWh)
407,2 km
2. Jaguar i-Pace
407,2 km
1. Hyundai Kona Electric 64 kWh
416,8 km
Conclusie
Dat de Smarts zo laag scoren is logisch. De auto’s zijn immers veel kleiner en vooral bedoeld voor stadsverkeer, waarbij actieradius minder van belang is. De eveneens compacte Renault Zoe laat overigens zien dat een acceptabele range ook gewoon mogelijk is. Werk aan de winkel voor Smart.
Wat erg duidelijk is, is dat de Duitse merken liggen te slapen. Gezien de opgaven van auto’s als de nieuwe e-tron, Taycan en GLC EQ hoef je niet te verwachten dat de Duitsers deze discipline in één keer beheersen. Met name de Zuid-Koreaanse merken zetten de Premium Duitsers echt voor paal.
toyotavenray zegt
Het is alleen jammer dat de mensen die een kona bestellen meer dan een jaar moeten wachten voordat ze de auto pas hebben. Vanwege te weinig accu,s. Daar kunnen ze dan nog wel van leren.
alcantara zegt
@toyotavenray: En dat zo’n Kona niet vooruit te branden is, beetje lekker doorgassen is er niet bij.
spec zegt
@alcantara: Ik heb er mee gereden. En het gaat af, niet te geloven. Je moet met een serieus snelle auto met brandstofmotor komen om hem bij te houden. Topsnelheid is niet zo hoog, maar dat gebruik je (bijna) nooit.
detroitv8 zegt
@spec: 7.6 sec. Een heel arsenaal 4-pittertjes redt dat gemakkelijk.
dutchneon zegt
@spec: het gaat inderdaad niet af….kommop man je zit hier op een autoforum. 7.6 is afgerond 8, dat halen tegenwoordig de geblazen 1.6jes! en juist wat flink doorrijden doe ik vaak dat heeft nog een beetje zin als je wilt opschieten, bij elk stoplicht vol wegrijden levert je bar weinig tijdswinst op….
lebeaunl zegt
@alcantara: gassen uiteraard niet bij een EV, maar de acceleratie is helemaal prima. Topsnelheden zijn bij EV’s uit den boze vanwege de range idd..
richh zegt
@toyotavenray: wie een half jaar geleden een VAG wagen had besteld, kon er door WLTP ook een half jaar op wachten. Geen idee wat de levertijd van een Seat Arona op dit moment is, maar die staat net zo goed niet binnen een maand voor je voordeur…
JanJansen zegt
Beetje bijzonder lijstje.
Waarom 2x een smart en 2x een Hyundai Kona in deze lijst?
Dan kan je ook Tesla in al zijn varianten erin zetten.
ardonjr zegt
@janjansen: Dat riekt inderdaad naar ‘branded content’ .
flutterby zegt
@janjansen: tja, als Tesla elk model en uitvoering erin zet dan hebben ze al 9 plaatsen te pakken in deze top 12.. Het lijkt vooral een Jaguar PR praatje. Britten zijn gek op Jaguar, ondanks dat het praktijk verbruik gigantisch afwijkt, ten minste dat zeggen alle niet-Britten.
peugeot205 zegt
De i3 heeft toch een grotere accu nu met 120aH?
nofxke zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
roberto zegt
Tesla Model S 100D heeft toch een grotere range?
potver7 zegt
@roberto: nee, minder. Want ludicrous… ?
stfu zegt
@potver7: Dat is de P100D en die heeft nog steeds meer bereik dan de 75D. Heeft immers een grotere batterij, maar heeft net wat meer energie nodig.
simonferrari zegt
Beetje raar lijstje, de Tesla is er ook in 100D en waar zijn de EQC en E-tron?
unknown234 zegt
@simonferrari: Vroeg ik mij ook al af.
Stuk of 8 linkjes in de tekst naar oude autoblog artikelen, maar het artikel waar de informatie vandaan komt, verwijst mij door naar de homepagina.
Lastig om te achterhalen wat nou de beweegredenen zijn voor deze keuze….
willeme zegt
@unknown234:
De gekozen auto’s waren de modellen die voorhanden waren. Sommige modellen zijn nog niet zo lang op de markt. Sommige modellen hebben inderdaad ook andere specificaties.
Het belang van de test is dat de cijfers zich goed laten vergelijken en een betere indicatie geven qua ECHT actieradius.
robert110 zegt
EDIT: thanks! hij staat er inmiddels bij.-
unknown234 zegt
@willeme: Late reactie, maar bedankt. Dit maakt het duidelijk! +1
willeme zegt
@simonferrari: het zijn simpelweg de geteste modellen. De Ampera-E hebben ze helaas niet getest. De Audi e-tron en Mercedes zijn net te nieuw.
lebeaunl zegt
@simonferrari: en de Model X? Trouwens, de model 3 mag ook want de kona is de komende 12 maanden ook niet te krijgen ?
henkhekje zegt
@simonferrari: e-tron doet niet mee, alles wat daar vandaan komt klopt per definitie niet met de fabrieksopgave ;-)
roland78 zegt
Ampera-e?
evdw zegt
@roland78: Opel Ampera-e inderdaad. Een vrij onderbelichte EV in autoblog land mijns inziens en ook wel onterecht. Echt wel een oke en ruime EV met een actieradius van 345km.
https://ev-database.nl/auto/1051/Opel-Ampera-e
BaRa zegt
@evdw: Wordt die nog geleverd? Ik dacht dat die (als Opel) uit het gamma was…?
evdw zegt
@bara: Nee hoor, kan je gewoon bestellen. De nieuwe Ampera-e is sinds 2017 op de markt dacht ik dus het zou raar zijn als ze deze nu al uit het gamma zouden halen.
flutterby zegt
@evdw: GM maakt hem en wil hem zelfs in de VS al nauwelijks leveren. Na de overname van Opel is het helemaal schandalig.
punkkie zegt
@flutterby: schijnt juist dat GM de Ampera-E nu kan leveren. Ampera is een van de weinigen met de korte levertijd van 6 maanden tegenwoordig.
Jantje_555 zegt
uitstootloos zou ik zo niet zeggen, de ontginning, oplading en recyclage is nog steeds vervuilend.
cloverleaf zegt
@Jantje_555: banden slijtage ;)
evdw zegt
@jantje_555: Dat maakt nog niet dat een EV uitstoot heeft natuurlijk of vind je dat jouw smart tv ook uitstoot heeft?
nautique206 zegt
@evdw: geen uitlaat. Maar wel fijnstof van banden en remmen
evdw zegt
@nautique206: Ja net als je fiets dus….
nautique206 zegt
@evdw: goede vergelijking…
evdw zegt
@nautique206: Waarom niet volgens jou? Zowel van een auto als een fiets zijn de banden van rubber en de remvoeringen produceren fijnstof.
flutterby zegt
@nautique206: remmen nauwelijks door regeneratie.
Erik zegt
@Jantje_555: en vergeet niet de CO2 uitstoot van de bestuurder.
Jantje_555 zegt
@erik2907: en zijn huisdier of groot gezin dat meer uitstoot dan een alleenstaande met een diesel of benzine!
throwingstars zegt
@jantje_555: Gelukkig wordt aardolie op een perfect schone manier ontgonnen, getransporteerd en geraffineerd voor het in een auto terechtkomt.
goodfellar1 zegt
Bmw i3 maakt die getallen niet waar. X aantal keer in mogen rijden en als je niet onder de 100km p/u blijft rijden dan haal je nog geen 2/3 van die beloofde kilometers. Ze zijn wel leuk om in te rijden, dat dan weer wel!
detroitv8 zegt
@goodfellar1: leuk omdat iedereen je uitlacht?
19trd zegt
Tesla 100D: 400-450 km.
loserboi932 zegt
Ik houd wel van vers. Beter dan oud.
toyotafortuner zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
stfu zegt
Grappig, de meeste tests laten juist zien dat de iPace juist maar 250-300 km haalt en dus minder dan de 75D van de Tesla (kleinere batterij). Met een S75D haal je trouwens ook wel met een iets rustigere voet 350 km. En de 100D 100km meer. En dan kan je tenminste nog snelladen. Dat wordt een stuk lastiger met de rest.
kruij zegt
@stfu: is getest door een Engels blad….
moveyourmind zegt
Jammer dat ze de Elletra Lamborghini niet getest hebben. Die had vast gewonnen.
Dat kan bijna niet anders, want die heeft twee hele dikke joekels van accu’s.
evdw zegt
@moveyourmind: Die mag hier niet aan meedoen want dat is een plug-in hybrid.
lebeaunl zegt
@evdw: met een behoorlijke uitstoot…
loserboi932 zegt
@moveyourmind: lol. Ik denk:”Een elektro Lamborghini die ik niet ken?” Heb het gegoogled. Zit wel erg veel plastic op die lambo elletra
tjorque zegt
@loserboi932: nee silicone! Het wondermiddel van de toekomst “voor een stijf chassis”
dees zegt
Zou leuk zijn om er dan ook de prijs bij te zetten
nautique206 zegt
En wat zijn de laadtijden?
mashell zegt
Een Britse test helemaal gemaakt zodat de Britse Jaguar i-pace kan winnen en dan gaat de Hyundai er met de overwinning vandoor? Dat kan alleen maar betekenen dat die Hyundai echt beregoed is!
geluk91 zegt
Waterstof auto’s rijden ook elektrisch en komen verder dan de top 10?
mashell zegt
@geluk91: waterstof auto’s zijn de éénhoorns, monster van Loch Ness en Yeti’s van de auto industrie. Je leest er op het internet veel verhalen over, best wat mensen geloven er in maar eigenlijk bestaan ze niet echt.
miezemiez zegt
@mashell: Toyota Mirai.
Loek zegt
@miezemiez: en de Hyundai NEXO. Kun je gewoon bestellen. Alleen doet niemand dat, want hij kost 70 ruggen en je kan bijna nergens waterstof tanken.
mashell zegt
@miezemiez: daarvan heb ik er nog maar 1 zien rijden, die flitste voorbij als een Yeti. Hier wordt een actieradiuslijstje van 10 electrische auto’s bediscussieerd en er zijn opmerkingen dat kanshebbers niet getest zijn. Dat is voor mij een duidelijk signaal dat electrisch rijden het al heeft gewonnen van waterstof.
erwh zegt
@geluk91: met waterstof sta je wat betreft energieverbruik en uitstoot al 10-0 achter op elektrisch voordat je überhaupt waterstof tankt (waar het zich ook nog eens wekelijks in volume halveert). Dus laten we alsjeblieft dat technisch inferieure marketingplan van oliemaatschappijen (de grootste producenten van waterstof) niet al te serieus nemen.
sidelo zegt
@Autoblog dit is echt een gecensureerd lijstje, Dat ze dat in het afsplitsend UK doen T.b.v. Jaguar snap ik. Al zou ik van jullie hier toch wel een waarschuwing of mening in willen horen. Voordat sommige mensen het voor waarheid gaan aannemen :)
Paul58 zegt
Met een Model S100d haal je makkelijk 450km echte km’s. Als je wat rustiger rijdt zelfs 500km.
detroitv8 zegt
@kevin1989: dat is best karig als je het qua range vergelijkt met een Hyundai van €45.000,- (wat nog steeds te veel geld is *proest*)
mashell zegt
@detroitv8: wltp zorgt er wel voor dat een vergelijkbare brandstofwagen qua prijs heel snel die kant op groeit.
detroitv8 zegt
@mashell: Kona benzine start bij 22k. Ik vind het echt bizar dat er zo veel mensen enthousiast zijn over dezelfde auto, met een “whooping” 400km actieradius en 20k meerprijs. De kwaliteitsbeleving in een Kona van €42 blijft exact hetzelfde als die van €22. Plastics everywhere!
flutterby zegt
@detroitv8: de Kona elektric is alleen full option te krijgen. Dat is wel even iets anders als de instapper..
detroitv8 zegt
@flutterby: het dashboard blijft kei-hard plastic met lelijke lcd schermpjes. Been there, done that.
tge1 zegt
Achterhaalde techniek. De enige reden dat die accu wagens een klein beetje actieradius hebben is omdat ze volgeramd zijn met enorm zware pakketten batterijen en dan mag je niet eens een beetje sportief rijden… Want dan kan je auto ineens maar 200km in plaats van 300km ver komen… De term “snelladen” moet je ook los zien van “snel tanken”. Minimaal een kwartier tot een half uur je tijd lopen verdoen om je batterij een fractie bij te laden. Ik blijf voorlopig nog gewoon in het heden zitten in plaats van 100 jaar terug in de tjjd te gaan. Maar verder is uiteraard ook iedereen zo vrij om te doen wat hij/zij wil.
tge1 zegt
@tge1: Maar de ontbrekende knalpijp onder het voertuig (de kolencentrales vergeten we voor het gemak even) doet het wel goed in de huidige policor tijden. :-)
ericc zegt
Buiten de Jag mogen de andere fabrikanten weleens aankloppen bij de italiaanse desighuizen. Die auto’s zien er niet uit. Als dit de toekomst is qua autodesign om de luchtweerstand zo klein mogelijk te maken dan ziet de toekomst er slecht uit. Gewoon een hoop lelijke hokken.
pramm zegt
@ericc: de jag heeft dan geen enkele poging ondernomen om de luchtweerstand te verlagen. Die is bedroevend. Daarom frappant om te zien dat alle tests tot op heden aangeven dat de ipace ca 100 km minder ver komt met een 90kwh batterij dan de Tesla met een 75, en hier nu ineens het omgekeerde wordt beweerd.
Volgens mij vrij gemakkelijk uit te leggen. Een test met minimaal aantal snelweg kilometers. Dan is luchtweerstand immers niet zo’n issue
Svda zegt
Lijstje klopt niet echt : Tesla Model S 100D, 540 Km op 1 lading en model 3 met long range pack 500 KM .
Mijn ervaring 100D is 495 KM met normaal rijden en aan de snelheid houden tot hij bijna leeg is ( 5km ) .
mashell zegt
@dahlback: het lijstje klopt juist wel, alle wagens op het zelfde traject, onder de zelfde condities. Er is geen Model S 100D gestest (die is ook nogal duur) maar een 75D.
20klepper zegt
Wat een onzin test, E-Golf haalt met gemak 250 echte kilometers! (zelf naar Duitsland gegaan).
Tesla data is ook onzin, welke ict’er heeft dit lijstje vanuit zn werk ff snel in elkaar geflanst dan?
henkhekje zegt
@20klepper: Volkswagen en echt in 1 zin is niet mogelijk ;-)
Dutchdriftking zegt
De Jaguar mag ook wel een fatsoenlijke actieradius hebben voor het geld, maar de Koreaan is echt een heel leuke verassing!
de63amg zegt
Geef mij maar gewoon een verbrandingsmotor