Dagelijkse Nederlandse ritjes ondernemen met een Tesla Model 3 is geen uitdaging. Op vakantie gaan met een elektrische auto, wat is de praktijkervaring?
Autoblog-lezer Hilda deelt haar epische elektrische roadtrip.
Net twee weken een Tesla Model 3 en dan gelijk met deze auto op vakantie gaan naar Toscane. Vanuit mijn woonplaats in een dorpje net onder Groningen op en neer een dikke 3.000 kilometer, exclusief wat we ter plaatse nog rijden. Moet kunnen toch? Weet ik gelijk hoe de auto rijdt en kan ik meteen onze klanten informeren met praktijkervaringen. Hoe het was om met de Tesla Model 3 naar het buitenland te gaan: hoe gaat dat, is dat goed te doen & waar moet je op letten?
Voorbereidingen om met de Tesla Model 3 naar het buitenland te gaan
Nu ben ik geen onervaren elektrische rijder, aangezien ik werk bij leasemaatschappij Mobility Service Nederland heb ik nu ruim een jaar of 3 ervaring met het rijden in elektrische auto’s. Werkelijk alle elektrische auto’s heb ik al voor langere periode gereden: de BMW I3, de Nissan Leaf, de Opel Ampera-e, de Hyundai Kona Electric, de Tesla Model S en X, noem ze allemaal maar op.
Ook ben ik eerder met elektrische auto’s naar het buitenland geweest, denk aan een midweek Winterberg (Sauerland) en wintersport in Italië. Al weet ik niet of ik die laatste wel moet delen, ik ben toen namelijk met de Tesla Model S gestrand tussen München en Garmisch Partenkirchen (en nee, dat kwam niet omdat de accu leeg was) waardoor ik mijn reis heb moeten vervolgen met een vervangende auto….een dikke Duitse Mercedes. Diesel uiteraard. Ik moest dus praten als Brugman om De Man ervan te overtuigen dat het echt een heel goed idee was om met ons gezin (twee kinderen van 8 en 6) met de Tesla Model 3 naar Toscane te gaan rijden.
Welke laadpas mee naar het buitenland?
Ter voorbereiding had ik flink gegoogeld naar verschillende apps en laadpassen. Naast mijn reguliere laadpas van Multitankcard (doet het prima in Nederland, maar moet qua dekking in de komende periode nog flink worden uitgebreid in het buitenland), had ik de volgende laadpassen mee:
- Plugsurfing
- E-Flux
- VandeBron
- NewMotion
- Maingau
- Telekom Ladestrom
(Kleine spoiler, ik heb er uiteindelijk geen één gebruikt….) Ik zou overigens wel altijd adviseren om voor de zekerheid de laadpas van Plugsurfing (eenmalig 10 euro) of die van NewMotion (gratis) als extra mee te nemen: grote Europese dekking en geen maandelijkse kosten (alleen een kleine opslag bij gebruik). Tip: vraag deze kaarten wel ruim van te voren aan, het duurt vaak wel een paar werkdagen voordat je ze in huis hebt, en dan moeten ze nog worden geactiveerd. Dus wacht niet tot de dag voor vertrek met aanvragen….
Apps voor elektrische rijders in het buitenland
Ook had ik inmiddels de volgende apps op mijn telefoon gedownload:
- Chargenet
- Fastned
- Smoov
- NewMotion
- MTc
- E-Flux
- Tesla
- Plugsurfing
- VandeBron Slim Laden
- Ionity
- Chargemap
- Volante
- ChargePoint
- X Recharge
Een goed begin is het halve werk, toch? Wederom een kleine spoiler, ik heb alleen de app van Tesla zelf (om onderweg bij de Supercharger te kunnen zien in hoeverre de auto was volgeladen) en de app Chargemap (geeft verreweg de meeste laadpunten weer & dankzij the power of the crowd ook een goed beeld van of het je daadwerkelijk gaat lukken om op locatie te laden) gebruikt, verder geen één!
Dag 1: van Groningen naar Wurzburg . Onze geplande route voor dag 1: door de Tesla zelf berekend
Op onze eerste vakantiedag vertrokken we vanuit Noord-Nederland rond de middag in de richting van Wurzburg, waar we een hotel hadden gevonden mét Tesla destination charger. Zo’n leuk en gastvrij hotel, dat ik eigenlijk het adres niet wil verklappen. Een enkele reis van +/- 630km voor de boeg.
Wanneer de Model 3 helemaal is volgeladen, dan geeft de auto in het display een actieradius van 497 kilometer aan. In de praktijk, met veel snelwegkilometers, is de reële actieradius van de elektrische auto circa 400 kilometer.
Al met al een 1-stop strategie dus, waarbij de auto berekende (ook zo handig, dat de Tesla Model 3 dit allemaal voor je uitrekent op de grote Google Maps kaart in het display, in plaats van dat je met verschillende apps aan het puzzelen bent!) dat we moesten stoppen bij de Tesla Supercharger in Wilnsdorf. Daar zouden we dan met nog 5% accu over moeten aankomen. Best spannend, want dat laat weinig marge over, maar in de loop van de rit zagen we dat we met steeds meer accu% zouden aankomen bij de Supercharger, dus kregen we veel vertrouwen in onze reis met deze elektrische auto.
Het opladen gaat steeds sneller dan gepland…
Al met al arriveerden we 3 uur en 45 minuten later, waarin we de cruise control continu (Baustellen uitgezonderd…) op de 130 hadden, bij de Tesla Supercharger in Wilnsdorf, waar we de enige waren. Hier pompte de auto op het hoogtepunt met circa 650 km/u stroom in de auto: volop tijd dus voor het uitlaten van de kinderen, een plaspauze én een ijsje bij die nabijgelegen grote gele M. Na ongeveer 45 minuten konden wij ons tripje vervolgen op weg naar onze overnachting.
Met een klein beetje file arriveerden wij zo rond 19.30/20.00 uur bij ons overnachtingsadres. Van range anxiety was geen sprake, we hadden nog circa 15% accu-inhoud over. We waren blij dat we de Destination Charger vooraf hadden gereserveerd, er waren namelijk 3 laadpunten, maar er waren 4 Tesla’s bij het hotel! Dus een tip: bel altijd vooraf met het hotel of de lader voor je kan worden gereserveerd, zeker met steeds meer elektrische auto’s op de weg… Een andere tip: op booking.com (en wellicht ook op andere hotelwebsites) is er nu een filtermogelijkheid ‘lader elektrische auto’.
Dag 2: van Wurzburg naar Peschiera del Garda
Na een nacht laden, konden wij de volgende ochtend rond 8.30 uur na ons ontbijt weer met een volle accu vertrekken! Onze bestemming voor de komende dagen ingevoerd: Peschiera del Garda. Wederom een rit van circa 625 kilometer voor de boeg, waarbij we slechts 1x hoeven te laden middenin Lermoos (Oostenrijk), waar we met circa 16% accu zouden aankomen. In de praktijk werd dat 17%, wat dat betreft valt de Tesla Model 3 ons steeds mee!
In Lermoos ontdekten we tevens dat nog niet alle Superchargers al gereed zijn gemaakt voor de Tesla Model 3 (CCS-stekker nog niet overal aanwezig), dus moesten we heel even wachten voordat we konden starten met laden. Hier braken we overigens wel ons laadrecord: met maar liefst 780 km/pu werd er geladen, razendsnel dus.
Na een koffie bij het tegenover gelegen hotel vervolgden wij onze reis over de Fernpas en de Brennerpas richting de Dolomieten en het Gardameer. Ook hier weer zonder problemen de reis kunnen vervolgen en met nog circa 100km actieradius over arriveerden we rond 16 uur op onze bestemming voor de komende dagen! Kortom, weinig spannends te melden.
Ter plaatse in Peschiera del Garda
Bij onze accommodatie in Peschiera del Garda was het niet mogelijk om te laden. Even gekeken op Chargemap: genoeg laders in de buurt te vinden: met name bij hotels en campings, maar ook bij de plaatselijke Lidl, en helemaal gratis! Uiteindelijk hebben we daar boodschappen gedaan en tevens even bijgeladen.
Gratis laden bij de Italiaanse Lidl!
Op een regenachtige dag besloten we naar een shoppingmall te gaan, daar zouden volgens Chargemap ook laadpunten moeten zijn. Helaas lukte het daar niet om op te laden. Via Chargemap hadden we al gelezen dat de laadpunten niet werkten met een reguliere pas, maar dat je een account moest aanmaken. Mocht je dus deze zomer richting het Gardameer of de Dolomieten/Südtirol gaan met een elektrische auto, verdiep je dan even in ‘Green Land Mobility’ en ‘Gardauno’.
Dit is het enige wat soms wel vervelend kan zijn, dat er in verschillende Europese landen verschillende aanbieders van laadpunten zijn, en dan de betaling/toegang helaas nog niet universeel is. Eerst een account aanmaken op een Italiaanse website die niet responsive is, is niet zo geschikt voor mensen die het laadpunt niet dagelijks maar incidenteel gebruiken…
In ons geval: gelukkig zit er een Tesla Supercharger in Affi, tegenover een shoppingmall, dus uiteindelijk hebben wij daar (op 15 minuutjes rijden vanaf onze accommodatie) de auto volgeladen.
Dag 7: Van Gardameer naar Toscane. Met de Tesla Model 3 op de Passo della Futa
Via een toeristische route reden wij vanuit het Gardameer na enkele dagen door naar Toscane. Een route die we normaliter makkelijk zonder te stoppen kunnen doen (=/- 350km), maar aangezien we niet zeker weten of we kunnen laden op locatie én omdat we een mooie pas willen rijden (de Passo della Futa, die tevens in het Mille Miglia routeboek voorkomt) én omdat we nog onderweg willen lunchen, kiezen we ervoor om te stoppen bij de Supercharger in Florence. Tip: wat een geweldige lunchzaak zit er tegenover in een bedrijvenverzamelgebouw! Het omrijden sowieso waard.
Met nog een vrijwel volle accu komen we hierdoor aan op onze tweede bestemming in Toscane. Bij onze accommodatie zit zelfs een (gratis) oplaadpunt, maar we zien meerdere Tesla’s, dus hoeven pas halverwege de week gebruik te maken van het laadpunt. Wel fijn om te zien dat de andere EV-rijders ook op elkaar letten, en het laadpunt niet te lang bezet houden.
Aangezien we een actieradius nog over hebben van ruim 400km, en we geen grote afstanden ter plaatse rijden dankzij de heuvelachtige omgeving, hebben we nooit laadstress. We bezoeken meerdere Chianti-stadjes (met veel destination chargers) en Arezzo. Ook daar is een supercharger, maar ook deze hebben wij niet nodig. Op Chargemap krijgen we een goed overzicht van de oplaadpunten, maar aangezien we dagelijks meestal maar maximaal 40 – 50km rijden op een dag en een laadpunt bij de accommodatie hebben, is het niet nodig om hier gebruik van te maken.
Wat nog wel even spannend is: we krijgen een melding dat de Tesla een update nodig heeft. Gaan we dat doen op vakantie of niet? Toch maar yolo, dus doorgevoerd en niets aan de hand. Sowieso leuke nieuwe features erbij (de enige auto die in de loop van tijd beter wordt!), niet alleen spellen die gespeeld kunnen worden, maar ook de mogelijkheid om de batterij alvast voor te verwarmen voorafgaand aan een Supercharger-bezoek, waardoor het laden nóg weer sneller zal gaan (en daar hadden we al weinig over te klagen..).
Ook handig: de extra bagageruimte in de voorklep. Nu is de Model 3 qua bagageruimte al best ruim, maar ik kan vertellen dat er een hoop Italiaanse wijn, likeur, olijfolie, etc voorin mee kan worden genomen naar Nederland.
Dag 13: de Terugreis (deel 1): van Toscane naar Wurzburg
Nog even een kijkje nemen bij het winkelcentrum bij de Tesla Supercharger in Affi.
De terugreis van Toscane naar huis (= circa 1.500km) hakken we op in twee etappes. Gezien het superleuke hotel-met-destination-charger op de heenreis, en gezien dat deze net over de helft ligt, besluiten we om hier alvast de kamer en het laadpunt te reserveren. Gelukt, dus een route van circa 875km voor de boeg. Volgens de Tesla moeten we hiervoor 2x laden: een keer in Affi (gezien de leuke restaurantjes & winkels nabij word ik hier nogal blij van) en een keer op de Brennerpas. Goed te doen dus, om op een afstand van 875km twee keer te stoppen!
Daar staan we dan: met de Tesla model 3 op de Brennerpas!
Alles verloopt volgens planning en rond 10.15 uur arriveren we in Affi, alweer we even stoppen (+/- 30 minuten) voor een verlaat ontbijt. Rond 13.30 uur arriveren we vervolgens op de (koude!) Brennerpas, waar we gaan lunchen en de auto helemaal volladen (+/- 45 minuten), zodat we zonder verder te stoppen onze reis kunnen vervolgen. Overigens vonden wij het handiger om te stoppen op de Brennerpas (= meteen aan de snelweg) dan in Lermoos (= eerst het dorp inrijden).
Dag 14: de terugreis (deel 2): van Wurzburg naar huis
Fijn dat de auto is volgeladen terwijl wij sliepen! We vertrekken dus met een volle accu. Voor het laatste stuk hadden we nog een hele dikke 600km voor de boeg, normaliter dus een 1-stop strategie met 130km op de cruise control.
Echter kiezen we ervoor om vanwege de vele files onze route ietwat om te gooien, en omdat we nog een keertje (extra) willen stoppen om te lunchen, maken we deze dag in totaal 2 stops: eentje in Malsfeld (we stoppen circa 20 minuten voor een koffie- en plaspauze) en eentje in Emsbüren (omdat we hier verlaat lunchen maken we een langere stop van circa 45 minuten). Al met al arriveren we zo rond 15.30 uur thuis. Kortom: weinig spannends te melden over de terugreis…
Samenvatting: Tesla model 3 vakantie
Al met al kan ik wel concluderen dat de Tesla Model 3 een ontzettend fijne auto is op mee op vakantie te gaan. Ik kan het iedereen dan ook aanbevelen! Zeker nu alle Tesla Superchargers hard worden omgebouwd of al zijn omgebouwd naar CCS-laders, zijn er meer dan voldoende laadpunten onderweg. Samengevat:
- De Tesla Model 3 beschikt over ruim voldoende bagageruimte (zowel achter als voor) en achterbankruimte;
- De auto rijdt onzettend fijn, natuurlijk is de auto stil, maar de wegligging is goed en de auto is betrouwbaar;
- Dankzij het mooie navigatiesysteem (Google Maps) wordt realtime file-informatie weergegeven én berekent de Tesla Model 3 automatisch jouw optimale route qua Superchargers (met weergegeven hoeveel laadpunten er vrij zijn en waar je moet stoppen;
- Wij hebben geen drukte ervaren bij Tesla Superchargers onderweg. Meestal waren er op zijn minst 8 beschikbare laadpunten (vaker nog meer) waarvan er hooguit 3 plekjes bezet waren. Rijd je echter in de voorjaarsvakantie of op zwarte zaterdag, dan kan ik mij voorstellen dat het drukker is aan de laadpaal. Sowieso dan verstandiger om een dagje eerder of later te gaan. Overigens geeft de auto in het display al weer hoeveel laadpunten er bezet zijn en houdt hierbij rekening met CCS-laders voor de Model 3;
- Doordat de auto reëel circa 400km actieradius heeft, stop je niet vaker dan dat je regulier zou doen om even je benen te strekken, wat te eten of een sanitaire stop te houden;
- De laadtijd is ontzettend snel. Wij hebben nooit extra tijd hoeven rekken of moeten wachten;
- Je rijdt veel relaxter dan met een niet-elektrische auto. Is de reis met een niet-elektrische auto wat meer gestresst omdat je snel weer verder wilt en onderweg wellicht wat meer aan het ‘jagen’ bent (ik spreek voor mezelf), in de Tesla zet je de cruise control op 130 en bestel je onderweg rustig een drankje: dit is veel gemoedelijker en de reis is meer onderdeel van de vakantie;
- Tot slot heel fijn, die geïntegreerde Spotify en ook de gehele reis (grensoverschrijdend dus) kunnen luisteren naar je favoriete Nederlandse radiozenders (TuneIn)!
- Ondanks dat ik op mijn reis geen laadpassen heb gebruikt, zou ik wel adviseren om (afhankelijk van je bestemming) enkele extra laadpassen mee te nemen. Veel laadpassen zijn gratis om aan te vragen en je betaalt alleen een opslag bij gebruik. Baadt het niet dan schaadt het niet…
- Last but not least: het laden onderweg is goedkoop! Voor een 80-100% volle accu voor de Tesla Model 3 (Long range) betaal je gemiddeld tussen de 10 en 15 euro, en hiermee kun je dan weer 400km rijden. Laden ter plaatse is vaak gratis (denk aan de Lidl en de hotels), dus je reist stukken voordeliger dan met een benzine of diesel.
Kortom: ik kan het iedereen aanraden om met de Tesla Model 3 op vakantie te gaan, stress is absoluut niet nodig. Natuurlijk ben ik heel benieuwd naar jullie reisverhalen: dus deel hieronder gerust hoe het jou is vergaan en of je wat aan dit artikel hebt gehad, dat vind ik leuk om te lezen.
Met dank aan Hilda voor deze gastbijdrage
str8six zegt
Nou wat je episch noemt.. Is toch een redelijk normale vakantie trip waarbij je met een verbrandingsmotor niet met zweet in de bilnaad van laadpunt naar laadpunt rijdt. Of is dat het epische gedeelte ervan?
willeme zegt
@str8six: Nog niet zo lang geleden haalde je niet meer dan 100 km op een volle accu en kon je niet harder dan 120 km/u. Met een paar apps en wat anticiperend rijden kun je dus gewoon prima lange afstanden rijden ;)
viertakt zegt
@willeme: een paar als in een veertiental ?
str8six zegt
@willeme: met louter een volle tank diesel en een Nokia 3310 ook
fmgarcia zegt
@willeme: Een paar leuke bergpassen met je vader kun je dus mooi shaken tussendoor;).
SpiderIV zegt
@willeme: eens, de stappen die gezet zijn zijn fors maar het moet maar je vakantie hobby zijn om telkens de batterij spanning in de gaten te houden en allerlei app’s te raadplegen. Ik snap die auto-pilot nu wel; je wordt in zo’s Tesla gewoon afgeleid van het gewone autorijden.
Op vakantie is het nog gewoon: rij elektrisch neem de trein.
Tonnie zegt
@str8six: denk dat het epische gedeelte zit in het feit dat de elektrische auto de afgelopen jaren zulke reuzensprongen heeft gemaakt dat je er met zo normaal mee op vakantie kunt als een normale auto.
haaren zegt
@str8six: laten we ook niet vergeten dat het nu niet zo druk is, ik wens iedereen veel succes tijdens de drukke periode of nog erger de zwarte zaterdag… 35ste in de rij om op te laden a 1 uur per wachtende.
Het verhaal bewijst dat het kan in rustige periodes, het geeft alleen duidelijk weer dat er nogal wat tekortkomingen zijn op dit moment.
We gaan zien of ze dit soort “problemen” ook kunnen oplossen in een paar jaar tijd, toch waterstof?
str8six zegt
@haaren: Tja, mij maakt ’t allemaal niet zoveel uit. Pak ’t vliegtuig wel.
pramm zegt
@haaren: vorig jaar ook in het hoogseizoen gedaan… Geen enkel probleem. Als ik dan keek naar de rijen bij de pompstations langs de Franse snelwegen…
pier zegt
@str8six: jij hebt gereageerd zonder te lezen want van angst qua bereik is nooit sprake geweest. Eigenlijk vinden velen het hier best vervelend dat het eigenlijk zo makkelijk is om naar Italië met een EV te gaan. Blijf maar lekker postzegels plakken en cassettebandjes beluisteren.
str8six zegt
@pier: ja echt heel makkelijk met 15 apps en 84 laadkaarten..
pramm zegt
@str8six: die, zoals de schrijver al aan gaf, uit voorzorg waren meegenomen maar totaal overbodig bleken. Dat had ik haar een paar jaar geleden al kunnen vertellen.
drsjeroen zegt
@str8six: ik denk dat jouw verhaal over 10 jaar wordt gelezen als lachwekkend en stressvol en dat het de opstartfase was.
stewie zegt
Leuk artikel, interessant om te lezen hoe zo’n roadtrip in praktijk is met een EV. Bedankt hiervoor! Het doet me wederom besluiten om voor een conventionele verbrandingsmotor te kiezen, totdat er een alternatief is waar bij je binnen 5 min weer onderweg kan zijn en dat de laadpalen je vakantie route en bestemming bepalen.
flutterby zegt
@stewie: kijk voor de grap de volgende keer eens wat je ETA is voordat je de afslag neemt om te tanken en daarna. Grote kans dat je 5 minuten niet eens red.
Maar als tanksnelheid is blijkbaar belangerijker dan directe response op het acceleratiependaal, wegligging en het comfort van nooit schakelen. Zelfs de beste automaat kan niet imiteren hoe soepel elektrisch rijdt.
fmgarcia zegt
@flutterby: Misschien zijn die klappen van het schakelen juist wat petrolheads aanspreekt? Bij mij iig wel tot op heden. Ik snap de sensatie van continue doortrekken ook wel! Dat is ook gewoon gaaf, maar blijf het appels met peren vergelijken!
flutterby zegt
@fmgarcia: Dat doet mijn Tesla ook, gas los en weer erop, wieee.. Plus uiteraard nog een kaart tussen de velgen voor de authentieke motorgeluid.
Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen zoveel waarde hechten aan beperkingen en het dan emotie noemen. Het zal wel aan mij liggen..
E34M5Touring zegt
@flutterby: Jij ziet dat als beperking, dus ja, dat ligt echt aan jou. Dat jij dat allemaal niet fijn vind betekent niet dat een ander dan ook vind. En daar gaat het heel vaak mis met jou en de rest van de druppelladers hier, jullie denken dat jullie ervaring leidend is, merk dat ook in m’n omgeving met electrorijders. Zij vinden het top en snappen dan niet dat een ander dat niet vind. Die blinde adoratie en het tot in den treure verdedigen daarvan, ookal is het andermans mening of ervaring heeft mij iig al totaal doen afknappen op die electromeuk. Ik neem er pas 1 als de overheid fysiek mijn brandstofauto van de oprit rukt. Al die gasten reden 2j geleden nog plankgas met die dikke diesel naar de wintersport want dan was je er lekker snel en had je meer ski tijd. Nu staan ze allemaal te blaten hoe fijn het is om die extra stops te maken, alsof dat met een brandstofauto niet kan ofzo…. Lachwekkend gewoon.
flutterby zegt
@E34M5Touring: elke seconde dat ik het gaspedaal indruk en de auto niet versnelt vind ik een beperking, ja. Hij doet niet wat ik wil. Misschien is het een generatie dingetje, maar eenmaal gewend aan directe reactie op je handelen wil je nooit meer anders. Met remmen of sturen wil je deze vertraging toch ook niet?
Vroeger werden automaten en diesel ook afgezworen, maar inmiddels ook door de “petrolhead” geaccepteerd. Een elektrische auto heeft de potentie voor stil en betaalbaar in de files en een speelgoed in het weekend. Dat doet geen enkele brandstofauto na.
Het enige nadeel is dat onderweg “tanken” wat langer duurt, maar daar krijg je 45+ weken aan thuis laden voor terug. Per jaar kost tanken meer tijden dan laden, en in mijn ervaring moet ik altijd tanken als het nét niet uit komt.
laptom zegt
@flutterby: Dat vergeten mensen inderdaad, per jaar levert elektrisch rijden mij 12uur vrije tijd op omdat ik maar 3x per jaar hoef te stoppen bij een tankstation. Voor de rest is mijn auto iedere dag vol getankt zonder te wachten.
enrique zegt
@e34m5touring: Ach, het werkt twee kanten op. Je ziet ook dat mensen die op fossiele brandstof rijden, dat in den treure verdedigen. Of erger nog eigenlijk, wat je in Amerika ziet met dat hele coal rolling. Laat elkaar gewoon met rust, het is allemaal zo verschrikkelijk niet.
antoombom2000 zegt
@stewie: droom maar lekker verder. Een elektrische auto zul je de komende 20-30 jaar echt niet binnen 5 min opladen. Enige optie is dan waterstof maar ben benieuwd wanneer daar genoeg tankstations voor zullen zijn
flutterby zegt
@antoombom2000: tenzij er iemand voor je staat en je een half uur moet wachten tot de druk weer opgebouwd is..
frank2b zegt
@flutterby: Of tenzij het 600 bar tankstation besluit dat het tijd is voor een beste knal …..
nasty zegt
Nederlanders zonder caravan op vakantie, dat is inderdaad hoofdpagina nieuws!
b00st zegt
@gove: 1500km op 1 dag? Jij hebt duidelijk geen kinderen.
scrmeagle zegt
Voorlopig nog even niet. Steeds maar zorgen of je wel kunt laden en of er plek is. Is voor mij nog geen vakantie. Dus alleen maar snelweg met cruisecontrol op 130 Misschien een idee om een aparte autoblog op te zetten voor elektrische auto’s.
Jochempie zegt
@scrmeagle: Da’s een slecht idee, want dan wordt de meute niet meer geconfronteerd met nieuws voor elektrisch aangedreven auto’s. En dan moet, sorry, wel gepushed worden.
launchcontrol zegt
@Jochempie: wat ben jij Jochempie? Meute of elite? Klimaatdrammer of niet?
Jochempie zegt
@launchcontrol: Jaaa.. Wie weet ben ik niet in een hokje te plaatsen, maar erken ik argumenten aan beide kanten! Ook wel eens over gedacht?
Jochempie zegt
@launchcontrol: En iemand een klimaatdrammer noemen is min of meer hetzelfde als iemand die zeikt dat bosbranden geblust moeten worden, of dat steden niet mogen onderlopen. Zeikerig, he. Laat toch lekker affikken die boel.
launchcontrol zegt
@Jochempie: hahaha, voel je je aangevallen? Waren gewoon vragen, hè?
launchcontrol zegt
@Jochempie: Zit het je dwars? Het zijn gewoon vragen, hè? Maar bedankt voor de “antwoorden”!!
joki zegt
Tof verslag, maar hieruit maakbik op dat ‘s ochtends vroeg vertrekken om ‘s avonds laat aan te komen er niet in zit. Je hebt blijkbaar ook 15 apps nodig, daarvan je er dan 4 gebruikt… In de toekomst zullen we dus voor een weekje Toscane het vliegtuig moete nemen. Of valt dat niet te rijmen met de groene filosofie van het elektrisch rijden? De trein dan maar?
Wanneer gaat eens iemand de elektrische bubbel doorprikken?
SimonMc zegt
@joki: Bubbel…Tuurlijk. Kruip anders terug onder uw steen.
joki zegt
Wacht tot u erover struikelt… @simonmc:
Tonnie zegt
@joki: het vliegtuig is echt extreem voor continentale reizen als we ’t over je carbon footprint gaan hebben. Het elektrisch rijden lijkt zeker nog niet perfect, maar eerlijk is eerlijk, elke paar jaar lijken er enorme stappen genomen te worden.
BaRa zegt
@joki: begrijpend lezen is een kunst.
– Je kan perfect ’s ochtends vertrekken en ’s avonds aankomen. Het enige laadmoment was halverwege, en gezien de laadsnelheid mag dat geen probleem zijn (45 minuten = volgeladen, toevallig de tijd voor een lunch). Dat ze toevallig een hotel tussenin kiest, is een persoonlijke keuze. Ik doe dat zelf ook als ik met de MX-5 op stap ben, als een malloot doorrijden is slecht voor mijn vakantiegevoel.
– De reiziger in kwestie heeft voor de zekerheid al die apps geïnstalleerd en kaarten aangevraagd… om tot de conclusie te komen dat het niet nodig was. Mij lijkt het handig om te weten wat de opties zijn, qua laden.
Als je hieruit graag besluit dat je met het vliegtuig moet gaan, dan kan ik alleen in deze categorie onderbrengen: https://www.encyclo.nl/begrip/drogreden
joki zegt
Zoals je zei, begrijpend lezen is een kunst…@bara:
flutterby zegt
@joki: de auto voorziet in alles wat je nodig hebt (Superchargers), maar het kán tijdwinst geven om wat apps en passen ernaast te hebben (zoals bij elk andere EV de enige optie is).
porsche996 zegt
@joki: top verwoord het is een grote bubbel
rhellema zegt
De tandjes, je bent korter bezig met het plannen van je vakantie dan de planning om er überhaupt te komen!!?
flutterby zegt
@rhellema: Wat doe jij dan? Blind een all-in boeken?
rhellema zegt
@flutterby: nee hoor, caravan aankoppelen, lekker naar de camping rijden, caravan afkoppelen, voortent eraan, pilsje pakken, proost!! Vakantie!!
sjonniedeluxe zegt
@rhellema: autopilot aan, pilsje erbij, vakantie! ;-)
rhellema zegt
@sjonniedeluxe: ?proost!!
joki zegt
Maar hieruit blijkt dat… spellingscorrectie lijkt niet akkoord….
stravajunkie zegt
Ik rijdt zonder problemen 1200km in 1 dag.
Mijns inziens is de rit dus een stuk duurder, 2 extra hotel overnachtingen voor 4 man lijken mij een stuk duurder dan de voordelen tov. benzine / diesel..
cazzo046 zegt
@stravajunkie: 1200 km in 1 dag kan prima in een Tesla, alleen kiest deze mevrouw daar niet voor.
enrique zegt
@cazzo046: Plus: die overnachtingen heb je toch een keer. Of je ze nu onderweg hebt (kun je ook heel mooi overnachten als je wilt) of op locatie…
dutchneon zegt
@cazzo046: Ja precies, inmiddels een keer of 30 buitenland ritjes gedaan met mijn classic ms p85. Die haalt maar 300km op een lading…. echter ik rijd steeds ongeveer 200km (150km/h) en stop dan ook maar 20 minuten per keer. 4-5 keer stoppen geeft de optimale laadsnelheid en dan doe je in 9á10 uur ook zo’n 1000km
Overigens heb ik daar geen apps voor nodig, de tesla verteld me precies hoe ver de volgende stop is en hoe hard ik kan rijden om daar met een beetje restlading aan te komen.
SimonMc zegt
@stravajunkie: ik rijdt…
boomhauwer zegt
@SimonMc: perfecte spelling is niet nodig voor zijn mening te begrijpen.
flutterby zegt
@stravajunkie: volgend jaar neem ik de Model 3 mee naar Spanje of Italië en verwacht dat binnen de ETA van de navigatie te doen. Doordat die zo snel laad loont het om harder te rijden.
Pordon zegt
Grappig dat het verhaal zo positief is geschreven maar ik alleen maar het gevoel krijg van ‘pfoeh wat een gedoe als je zo op vakantie moet’. 2x relatief lang stoppen op een ritje van slechts 875 kilometer. Maximaal 130km/h in Duitsland. Van te voren moeten reserveren bij een hotel. Niet alle charging points te gebruiken in het buitenland. Extra laadpassen? whut… Het gaat zeker de goede kant op met elektrisch rijden maar op dit moment zijn er echt nog teveel zaken om rekening mee te houden voor mij om echt comfortabel ermee een autovakantie te kunnen doen.
BaRa zegt
@pordon: Ze had het ook als volgt kunnen schrijven. “Ik had me (te) goed voorbereid. Achteraf bleek dat nergens voor nodig.” Maar dan had je hier een hoop zeikerds gehoord die het allemaal niet geloofden. Overigens plan ik mijn reizen op dezelfde manier, omdat ik met een tankkaart van een specifiek merk op reis ga en een MX-5 een rijbereik heeft van dik 500 km. Dat is dus helemaal niet uniek.
Gulli zegt
@pordon: Ik haal 1200km op mijn dieseltank dus zou voor de wintersport niet hoeven stoppen. Toch rij ik ‘maar’ 130/140 in Duitsland en lassen we toch altijd 2 of 3 stops in. Keertje plassen, keertje eten, keertje rijderswissel. Ik heb het vroeger wel gedaan hoor (met m’n benzineauto’s), 5 uur achter elkaar met 170 doorjakkeren tot de tank leeg was, maar je bent echt gesloopt als je aankomt. Hard rijden kost veel energie (concentratie) en uiteindelijk is je tank ook veel sneller leeg dus wat heb je er in de praktijk aan als je vaker _moet_ stoppen?
Pordon zegt
@Gulli: ik zeg ook niet dat ik 170 rij maar 130 kmh op de Autobahn is op de momenten dat ik rij bijna net zo slaapverwekkend als 100 op de A2. Daardoor vind ik het prettiger om 150/160 te rijden. 1x een wissel om te tanken en rijderswissel. Als m’n vriendin aan het rijden is slaap ik en andersom. Komen altijd perfect uitgerust aan.
slickrick zegt
@Gulli: 170 is een vrij normale snelheid in Duitsland, ik rij meestal constant tussen de 160 en 190 met uitschieters dik boven de 200. En vind dit vrij ontspannen……tja todat een geel kenteken opeens links gaat rijden met 130.
Leuk uitgebreid artikel dit maar zou het helemaal niks vinden al dat geplan, en 130 in Duitsland al helemaal niks.
De autobanh is juist een grote attractie waar ik van geniet
cazzo046 zegt
Mijn broer is vorig jaar naar Rome op vakantie geweest met zn Model X. Stelt echt nix voor.
Al die fossielen die hier roepen dat ze het ingewikkeld vinden, heel treurig.
bischero zegt
@cazzo046: hear hear!
Pordon zegt
@cazzo046: Ingewikkeld is het niet maar in vergelijking met een reguliere verbrandingsmotor zijn er op dit moment gewoon nog een aantal zaken waar je rekening mee moet houden en wat moet plannen. Logisch dat niet iedereen daar op zit te wachten. Maar het moge duidelijk zijn dat de ontwikkeling niet stilstaat en dat deze zaken over een aantal jaren tot het verleden gaan behoren.
pramm zegt
@pordon: Nou, sterker nog. Het verhaal geeft juist aan dat men zich vooraf druk maakte met plannen, apps, pasjes etc. Maar dat dat in de praktijk niet hoeft. 4 jaar geleden reed ik voor het eerst met een Tesla naar Zuid Frankrijk. Ondanks dat we de eerste keer af en toe met spanning in de auto zaten, bleek ook toen al dat dat dankzij de oplossingen van Tesla totaal niet nodig was. De auto plant zelf alles voor je. Je hoeft zelf alleen maar te rijden, zoals de auto aan geeft dat je moet doen. Destijds had ik al geen enkel pasje meegenomen of app geïnstalleerd. De terugreis was toen al zonder enige spanning meer, we wisten toen toch al dat het zonder enig probleem verliep.
Het is vooral jammer dat een grote groep mensen hier beren blijft zien, en blijft hangen in vooringenomen aannames.
cazzo046 zegt
@cazzo046: Dat van die 14 apps is trouwens onzin, mijn broer weet niet eens wat een app is, die gebruikt alleen Tesla Superchargers.
P1m zegt
@cazzo046: Verandering brengt weerstand, maar dit hangijzer is zo heet dat zelfs degene die geen elektrische auto ambiëren zich erover drukmaken..
bischero zegt
@gove: ik twijfel aan wel/geen sarcasme.
Als je het serieus bedoelt, dan moet je je eens verdiepen in 150 ltr diesel naar het huidige Italiaanse diesel tarief vs. noppes aan KWh, nog afgezien van de vermoeidheid .. Ik zou het wel weten, zeker met 4% bijtelling en een prima rijdende auto. Voor de hobby kms zet ik er graag iets leuks op de oprit bij, maar geen diesel in ieder geval ..
Daarbij: EV 1500km in 1 dag is een stretch misschien, maar moet het in een dag? Voor mij niet meer.
Ik heb het jaren gedaan, meerdere keren per jaar (recordtijden deur tot deur die echt niet gezond waren, alleen gereden etc.), maar doe het nu lekker met een stopje ergens in Noord Italië of Zuid Oostenrijk. Wel zo relaxt aankomen, onderweg lekker op een veldje hockeyballetje slaan met de kids, bellen blazen, ijsje eten etc. Op die momenten zou de EV met 780 km/u prima weer 80% vol zijn. Ik zie het probleem niet.
berlinetta zegt
Door het lezen van het verhaal krijg ik eigenlijk alleen maar de bevestiging dat ik een EV nog niet echt geschikt vind om mee op vakantie te gaan. Ik snap dat het nog allemaal redelijk in de kinderschoenen staat, maar ik zie niet in waarom met een EV fijner reizen is dan met een conventionele auto. Of het goedkoper is, valt maar te bezien gezien het aantal hotelovernachtingen dat je nodig hebt. En ik zie niet in waarom het rijden met een EV relaxter is dan met een normale auto. Alsof je daarbij niet de CC op 130 kan zetten. Tot slot vind ik het fijne aan een autovakantie dat ik ’s ochtends in de auto kan stappen en kan gaan rijden zonder me druk te moeten maken om allemaal dingen. Als ik dit verhaal lees, moet je aan zoveel dingen denken en met zoveel dingen rekening houden dat ik het al niet meer als vakantie zou ervaren.
fanboy zegt
@berlinetta: Opzich kom je er bijna al wel door gewoon navigatie aan te zetten en gebruik te maken van de superchargers.
Maar relaxed rijden is het zeker wel, omdat de auto vrijwel geen geluid maakt. Dat is op lange reisdagen echt wel comfortabel. Eventueel nog de auto-pilot features die het wat makkelijker maken.
En ik denk ontstresst aankomen omdat je tenminste genoeg pauzes hebt gehad :P
x1f48 zegt
@fanboy: dat de auto vrijwel geen geluid maakt is natuurlijk niet een geldig argument tov een normale auto. Bij deze snelheid komt het meeste geluid namelijk toch van wind over de auto.
fanboy zegt
@x1f48: Nee dat is niet waar. Ja aan de buitenkant ja, maar binnenin is motorgeluid altijd nog wel aanwezig. Niet storend bij een moderne auto. Maar scheelt wel over tijd.
Je kan ook een soepele V12 rijden, dan heb je er ook weinig last van :)
berlinetta zegt
@fanboy: Ik ben er ook niet op tegen hoor, maar persoonlijk zou ik nog de voorkeur geven aan een normale auto. Minder zorgen en minder dingen waar je aan moet denken. Precies wat ik wil op vakantie.
pramm zegt
@berlinetta: Je zou het een keer moeten ervaren. Ook met een Tesla is dat volledig zorgenloos. Bij andere merken is het hele concept helaas nog niet zo ver doorgevoerd.
berlinetta zegt
@pramm: Ik sta er ook zeker voor open hoor. Wellicht dat dit artikel ook wel een vertekend beeld geeft. Deze mevrouw was ontzettend goed voorbereid, maar achteraf bleek het niet echt nodig te zijn. En wellicht is het ook de schrijfstijl. Als je dit artikel leest, lijkt het wel alsof ze alleen maar bezig was met laadpalen. Zal natuurlijk niet zo zijn geweest. Kortom, ik denk dat een EV nog niet per se fijner is dan een normale auto, maar dat omslagpunt zit er zeker aan te komen.
pramm zegt
@berlinetta: kan me voorstellen dat je dat beeld krijgt. Denk dat t ook aan de persoon ligt. Ik rij nu ruim 4 jaar elektrisch en heb me nog nooit een seconde druk gemaakt over opladen. Ook niet op vakantie. Waarom niet… Heel simpele gedachte, er is echt overal een stopcontact. Altijd minimaal 1 fase, maar vaak ook 3 fase. Je hoeft helemaal niet per se een officieel laadpunt te hebben. Zelf op vakantie naar een camping. Bijna leeg op een nieuwe camping aankomen. Om 4 uur in de middag de auto aan een 6a of 10a stopcontact… Volgende ochtend heb je al weer 150 a 200 km range bij geladen.
utregcity zegt
Leuk verslag, bedankt! ?
baklava zegt
Wat een gedoe zeg. Een benzine/diesel of hybride is zo veel praktischer!
enrique zegt
Haha zoals te verwachten zijn de eerste reacties negatief.
Ik lees een leuk verhaal van iemand die duidelijk aangeeft goed voorbereid op vakantie te gaan. Gelukkig waren al die apps en passen niet nodig, en is de vakantie eigenlijk gewoon heel normaal geweest.
Voor de fossiele brigade blijkbaar weer een reden om te zoeken naar argumenten om het vooral niet te doen. Klinkt alsof men verandering nogal spannend vindt.
Gulli zegt
@enrique: de meesten zijn zelf net zo fossiel als de peut die ze in de tank gooien :) Ik rij (nog) niet elektrisch maar ik zit het serieus te overwegen. Het enige dat me er nu nog van weerhoudt zijn de kosten en eventuele laadpaalstress thuis. Ik zou het wel erg prettig vinden om een persoonlijke laadplek te hebben maar zonder oprit of toegang tot de achtertuin kun je daar wel naar fluiten.
pramm zegt
@gulli: even in jouw gemeente navragen wat voor mogelijkheden er zijn!
Gulli zegt
@pramm: dat komt denk ik wel goed, ik woon in Rotterdam en die gemeente probeert redelijk groen bezig te zijn (we moeten die schepen toch ergens mee compenseren he). Maar dat garandeert voor mij nog geen laadplek. Die zal altijd openbaar zijn (en terecht, ik heb er niet direct zelf voor betaald) en dus kan een van de steeds meer elektische auto’s in mijn wijk daar ook komen staan.
pramm zegt
@gulli: maar hoe veel km rij je dagelijks. Veel mensen denken dat ze dagelijks aan de lader moeten. Als je 25k km op jaarbasis rijdt, is dat maar 500 km per week. Dus 2x laden in de week is meer dan voldoende. En dat kan vaak ook als je boodschappen gaat doen, tijdens het werk, naar de bioscoop, en wanneer echt nodig, kan je altijd even langs een supercharger. 20 minuten en je kan al weer 250km rijden.
enrique zegt
@gulli: Haha daar lijkt het wel op ja… Het is allemaal ook een kwestie van tijd. De eerste benzine auto’s waren ook verre van fantastisch. Daarbij gaat het simpelweg hóe dan ook gebeuren dat men niet meer op fossiele brandstoffen kan rijden, omdat het spul nu eenmaal niet oneindig uit de grond te pompen is. Ik denk dan ook dat ik alleen mijzelf ermee heb als ik mij er tegen zou verzetten.
viezefreddyw zegt
Wat is dit voor een ‘wij van wc-eend adviseren wc-eend’ verhaal? Het wordt allemaal wel heel rooskleurig gemaakt om zo’n reis te moeten doen met zoveel lange stops.
Nee, ik ben niet om. Nog lang niet.
fanboy zegt
@viezefreddyw: Als je kids hebt, is om de 400km stoppen voor een half uur echt meer dan prima.
Zonder kids zou je nog net iets harder door kunnen knallen.
Maar er was al eens iemand die vergelijking maakte tussen Audi RS4 (of 6) en Tesla Model S, met beide ging hij in naar zelfde bestemming iets van 1200km verderop. Hij deed er anderhalf uur langer over, en kwam uitgeruster aan. Dat is voor heel veel mensen acceptabel.
viezefreddyw zegt
@fanboy: 1200 kilometer. Dat je met een RS4 of RS6 gaat is wel erg gaaf natuurlijk, maar qua brandstofverbruik verre van ideaal.
Vorige week nog een leuke gehad. Van Frankfurt naar Bazel en van Bazel terug naar huis. Ik woon in Friesland. Dan heb je het over iets meer dan 1100 kilometer. Ik moest in Friesland pas weer tanken en heb er 12 uur over gedaan. Wanneer een elektrische auto in de buurt komt van deze waarden, dan wil ik er over nadenken.
BaRa zegt
@viezefreddyw: 12 uur lang, zonder plas- of eetpauzes? Ofwel maakt Viezefreddy ook Viezeauto’s, ofwel is het tijd voor een doktersbezoek. ;-)
viezefreddyw zegt
@bara: Het was avondwerk. Ik vertrok rond 21:00 vanuit Bazel terug naar huis. Dan is het rustig op de weg. Even snel een piessie doen onderweg en weer door. Dat het niet ideaal is weet ik en geef ik ook eerlijk toe. Maar je kent het wel, je wilt graag naar huis en dan rijd je door.
b00st zegt
@viezefreddyw: Geef mij ook maar brandstof, maar toch wat nuance. Volgens bovenstaande verhaal kan je reëel 400km rijden op een volle lading, waardoor je dus 2x moet laden voor die 1100km af te leggen. Je laad momenteel aan 780 km/pu (wat na de update nog iets hoger was), dus moet je +/- 2x een halfuur stoppen om te laden. Je hebt niet moeten tanken maar ik hoop voor jou en je blaas dat je op die 1100km toch minstens 2x een kwartier bent gestopt om de benen te strekken. Dan kom ik op een verschil van 30min op 12u, oftewel ~4% langer. Hoeveel dichter wil je dat het in de buurt komt?
Autofiel zegt
Klinkt best oke. Spotify en TuneIn niet echt bijzonder natuurlijk kan in iedere auto denk ik zo. Maar goed. Vraag me wel af nu de “pauper” Tesla (-: populair is, het geen dringen wordt bij de palen….ik ben bang van wel. Zie in de zomer de rijen bij de normale pompen in bijv. Frankrijk. En dat is 5 minuten per auto..
Dutchdriftking zegt
Leuk artikel, ook smaakvol geschreven. Maar twee dagen nodig om het Gardameer te bereiken, wat een armoe….. `s morgens 4:00u starten, `s middags 15:30u met een ijsje op de boulevard, slechts 3 tankstops (ja een VR6 is niet zuinig) zo gaan wij er altijd heen. Nu snap ik dat je met kinderen wat langere stops moet inplannen, maar wanneer je maar kort hebt (van de zomer maar 1 week daar we in het voorjaar al 3 weken weg zijn geweest) wil je gewoon doorblazen naar je bestemming. Maar eerlijk is eerlijk, het valt niet tegen. Over 5 jaar is het wellicht gewoon haalbaar in een dag.
enrique zegt
@dutchdriftking: Als je om de 400 km moet “tanken” met je EV kún je het denk ik ook prima in 1 dag doen. Je redt het natuurlijk niet in de tijd dat jij het rijdt, maar een uurtje of anderhalf langer is nog steeds acceptabel op die afstand toch?
Dutchdriftking zegt
@enrique: Klopt, Ik heb het ook wel eens met een dieseltje gedaan met een enkele tankstop, dan gaat het helemaal vlot. Het punt is natuurlijk vooral dat je een elektrische auto niet altijd max leeg kan rijden daar het het netwerk nog niet dekkend is, en de kans op geen laadpaal ook een ding is. Die optelsom zorgt er voor dat je niet écht makkelijk meters maakt. En het Gardameer is relatief dichtbij. Aan de andere kant, het hele jaar elektrisch rijden en voor de vakantie een dieseltje huren is wellicht ook een optie.
pramm zegt
@dutchdriftking: toch wel, sterker nog, een Tesla plant dat optima voor je, zodat je met minder dan 5 procent bij de volgende supercharger aan komt en dus weer maximaal kan laden.
Dutchdriftking zegt
@pramm: Moet die mogelijkheid wel net in je route zitten. Anders mag je gewoon met 20% weer vol gooien. En als van de zomer dan ook nog alle laders bezet zijn……
unknown32 zegt
@dutchdriftking: doorblazen met die tesla en je doet er nog langer over lijkt mij. Geen idee wat zoiets verbruikt tegen 150 of meer, maar dat zal niet mals zijn tov 120-130 rijden. Waarschijnlijk ben je er sneller als je de cruise op 120-130 zet omdat je minder moet bijladen?
pramm zegt
@dutchdriftking: De overnachting was een keuze, deels misschien ook vanuit de onbekendheid. Heb het 4 jaar geleden ook al 1300 km aan een stuk gedaan, deed er ca. 1 uur langer over dan met een conventioneel aangedreven auto.
pimmetj zegt
Leuk verhaal waaruit blijkt dat het prima te doen is om lange afstanden te overbruggen met een EV. Het plan is na de zomer ook een model3 te gaan rijden en volgend jaar Noorwegen erin te verkennen!
towi1989 zegt
Het lijkt mij best een ellendige ervaring. Als ik op vakantie ga wil ik zsm op mijn bestemming aankomen. Als ik dan een stop maak dan is dat om:
1: Tanken
2: Toilet
3: Eten
Bij voorkeur combineer ik deze 3 activiteiten waardoor ik 1x per 600km 10 min moet stoppen. Ik moet er niet aan denken om dan nog eens 30 min uit m’n neus moet gaan zitten eten bij een tankstation waar 0,0 te beleven valt.
Het elektrisch rijden vraagt gewoon om een hele andere vakantieaanpak met overnachtingen en tussenstops op plekken waar wat te doen valt (afwijken van route).
Ik zou het graag een keer willen ervaren, maar denk dat dit er de komende 20 jaar niet van gaat komen.
cazzo046 zegt
@towi1989: Dus jij stopt 1x per 600km?
Dat is 1 x per 6 uur, als het heel erg mee zit?
Onzinverhaal.
towi1989 zegt
@cazzo046: is dat echt zo raar???
boomhauwer zegt
@towi1989: nee, gewoon niet verstandig.
b00st zegt
@towi1989: Als je 600km rijdt en dan 10min stopt veronderstel ik dat je geen kinderen hebt? Zelfs mijn vrouw kan niet zolang zonder pi(t)stop. Denk dat die 20j serieus gaat meevallen, als je ziet welke sprongen we hebben gemaakt op 5j, op vlak van range, maar zeker ook op vlak van laden (km/pu).
towi1989 zegt
@b00st: Geen kinderen nee, en m’n vriendin ligt gewoon lekker te pitten dus daar hoor ik ook niets van.
Het gaat nog wel even duren voordat al die technologische vooruitgang voor 10k als occasie te koop is.
nautique206 zegt
@b00st: lekker s nachts rijden, kindjes en moeders slapen. Lekker rustig en je bent zo in Oostenrijk
fransananas zegt
@towi1989: succes met tanken, plassen en eten in 10min. Reëel gezien is het tijdperk van de verbrandingsmotor over.
durashift zegt
@towi1989: 10 minuten voor tanken, wc en eten? Dat laatste zal dan alleen het kopen ervan betreffen en tijdens het rijden opeten/naar binnen ‘schrokken’?
De grotere tankstations doen er trouwens steeds meer aan om beleving te creëren in hun shops m.b.t. horeca en cadeau’s enzo.. want met brandstof alleen wordt niet veel verdiend meer ;-)
Tot slot: om de verveling tegen te gaan na die 10 minuten: er is toch genoeg te beleven via het smartphone scherm?
~~~~~~~~~~~~~~~
Verder een leuk verhaal met enkele nuttige punten erin. Beetje lang misschien. Het lijkt toch wel een beetje op een advertorial..
detroitv8 zegt
Gewoon met het vliegtuig gaan.
fransananas zegt
Mooie reacties van stoere mannen in dikke diesels die uren achter elkaar de snelweg af knallen. Gelukkig zijn er ook een hoop mensen die wel verstandig regelmatig rust nemen. Die kunnen prima met een EV uit de voeten. Daarbij is de ideale snelheid rond de 170km/h voor een Tesla in combinatie met de hoge snelheid van het laden.
unknown234 zegt
@fransananas: Wat is er precies stoer aan om uren achter elkaar de snelweg af te knallen? Ben het vanaf kinds af aan niet anders gewend om 1400km in een dag te doen met 1 grote stop (30min) en de kleine pauzes (wc/tanken). Heeft niks met stoer te maken. Of moet ik nu roepen dat het stoer is om met weet ik veel hoeveel apps en laadpassen op vakantie te gaan? Echt, doe lekker je ding.
Sommigen vinden rijden leuk, ik kan ook zelf moeilijk op cruise control rijden, gaat bij mij kriebelen.
Autovakanties doe ik sowieso niet meer. In 5 minuten een ticket geboekt en in 5 minuten een hotel/appt/huis. Alleen al dat uitzoeken van je route om te “kunnen” opladen, koekoek.
Gemakt dient de mens en dit hele verhaal zie ik als 1 groot stuk ongemak;
– 130 rijden
– Hopen dat je batterij het volhoudt
– Juiste pasje hebben
– Verplicht lang stoppen
– Je reis “inplannen”
Dan is mijn vakantiegevoel al weg, maar je hebt dan wel een stoer verhaal toch?
Wat meer laadpunten, iets sneller laden, en gewoon je bankpas kunnen gebruiken zoals je bij een pomp tankt en dan ziet het er al heel anders uit.
sollie1984 zegt
@unknown234: Jij hebt gesproken. Ben het volledig met je eens.
boomhauwer zegt
Tja, dan toch maar een diesel nemen voor lange afstanden. Elektrisch lijkt me super voor 90% van de verplaatsingen maar jouw roadtrip lijkt mij eerder rijden van stekker naar stekker ipv mooie locaties.
flik2punt0 zegt
Wat een leuk stukje. Voor alleen met de auto en naar hotels is het dus prima te doen. Ben je een kampeerder word het al lastiger. Maarja dan moet je afhankelijk van wat je meeneemt ook vaker tanken dus das logisch.
cazzo046 zegt
@flik2punt0: De meeste campings verkopen ook stroom, geen diesel.
peug206 zegt
@cazzo046: en de campings in de kleinere dorpjes klapt de stroom er al uit op een veld als er te veel mensen een waterkoker gaan gebruiken…
pramm zegt
@peug206: klopt, maar een waterkoker gebruikt ook vaak 2,6 a 3 KW. De Tesla kan prima in de nacht op 6a oftewel 1,4 kw laden. Met 1 dag laden ben je al weer 35 kWh verder oftewel kleine 200 km
Rick-dos zegt
Ffs, people… Ja, we weten het. Met een benzine of diesel is het makkelijker, maar daar gaat het hier niet om.
Ik had zelf een tijd geleden die vraag hier gesteld hoe het in het buitenland is geregeld. Gezien dit verhaal lijkt het mij ook daar prima geregeld.
Er is nog steeds een beeld dat het een verschrikking is om met een elektrische auto op vakantie te gaan en zij toont aan dat de techniek en infrastructuur nu al zo ver zijn dat het allemaal wel reuze meevalt. Het is misschien iets meer plannen maar dat vind ik persoonlijk wel leuk om te doen. Punt is dat je niet bang hoeft te zijn dat als je in het buitenland bent zonder stroom komt te staan.
En die tankbeurten….Tsja, vaak genoeg zelf getankt en dan daarna ff parkeren om de benen te strekken of als ik met vrienden of familie ben nog ff wat te kletsen dan wel ff wat te gaan eten. Die drie kwartier vliegt zo voorbij. Je bent op vakantie waarom zou je je haasten?
Begrijp mij goed, ik zal ook niet morgen een elektrische auto kopen, maar ik vind het interessant om de ontwikkeling hiervan te zien. We staan echt voor een kentering hoe wij ons verplaatsen. Wij zijn misschien nog één van de laatste generaties die weten wat een benzine- of dieselauto is. We gaan van analoog naar digitaal. En die omwenteling gaat in een zeer hoog tempo. Mooi om te zien.
Rick-dos zegt
@rick-dos: Waarom moet mijn reactie goedgekeurd worden?
unknown32 zegt
Mooi artikel maar ik diesel wel:-)
johnwaters zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
bertorelli zegt
Tesla’s en andere EV’s zijn helemaal top!
Ze zorgen er voor dat er meer benzine overblijft voor mijn oldtimer V8.
kees123456789 zegt
Leuk artikel!
Degene die met een stopwatch op vakantie gaat en tijdens verjaardagen graag melden hoe snel ze wel niet naar hun vakantiebestemming zijn gereden, die moet vooral lekker diesel of benzine blijven rijden.
Voor wie gewoon normaal op vakantie gaat en periodiek een pauze houdt van een half uurtje, is een EV een prima alternatief. Ook als je zonder overnachting in een dag op de plaats van bestemming wilt aankomen.
Ik ga zelf al jaren met een diesel op vakantie, maar houdt ook om de ca 3 uur even een half uur pauze en plan meestal ook een overnachting in. Dat reist gewoon zo veel relaxter.
Dit jaar gaan we voor het eerst met een Tesla op vakantie. Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat, maar als ik dit artikel zo lees, dan zal de reis voor mij niet veel anders worden dan andere jaren.
Maar zoals gezegd, stress-kippen moeten lekker in een benzine of diesel blijven rijden en proberen hun vorige reis-record te verbreken :-)
bmw2coupeeigenaar zegt
Leuk om te lezen. Hopelijk blijft het opladen zo goedkoop. Ben benieuwd hoeveel het zou schelen als je 110 gemiddeld rijdt ipv 130. Misschien red je dan wel de 500+ km.
mashell zegt
Het werkt dus gewoon, alleen de pasjesberg en de halve telefoon vol apps om laadpalen te vinden, dat is jammer. Eén pasje in de portomonee en dta wat de apps doen mag het navigatiesysteem van de auto lekker zelf doen.
Gulli zegt
@mashell: idd, ik hoop dat het zelfsturende karakter van de open markt hier snel een einde aan maakt. Maar dat is een kwestie van tijd denk ik. Als meerdere kleine clubjes zich verenigen in grotere partijen ben je hopelijk zo van die berg af
pramm zegt
@mashell: als je goed leest, heb je dat dus niet nodig. Ga al paar jaar elektrisch op vakantie, zonder enige pas of app.
grandvitara zegt
Ik werd zo blij van dit artikel. Ik ben geen fanboy van Tesla, dat is mij te Apple. Ik rij al jaren de iets grotere auto’s met dito motor.
Na het lezen van dit artikel ben ik zelfs even gaan kijken op Autoscout voor een Model 3. De innovatie straalt ervan af. Tesla heeft het gewoon zeer goed voor elkaar. Ze hebben de combinatie laden (in eigen beheer) en de hardware volledig onder een dak. Dit is gewoon een gouden zet. Er zijn maar enkele voorbeelden van bedrijven die ook zo’n goede combinatie hebben. Ik denk dat Tesla dit voordeel snel meer moet uitbuiten. Meer chagers plaatsen, ook in woonwijken. Dan gaat het vliegwiel nog harde draaien. Geen enkele autobouwer heeft dit. Audi probeert het maar faalt in zijn aanpak en propositie. Andere autobouwers staan mijlen ver achter.
Ik wil geen 2.5 liter boxer meer, ik wil een Tesla
ttr6 zegt
kan iemand mij uitleggen wat “voltanken met 720 km/u” betekent? KW/u snap ik, maar tanken met KM/u niet. Alvast dank.
towi1989 zegt
@ttr6: Ik denk zoiets:
https://www.youtube.com/watch?v=vDrN6RKORW0
b00st zegt
@ttr6: :-) Na 1u laden zou je in theorie 720km kunnen rijden, maar zo groot is de batterij niet. Er komt dus 12km per minuut laden bij. Na 15min kan je dus weer 180km verder rijden, na een half uur 360km, enz.
PS : het was 780 ipv 720.
ghost zegt
Leuk artikel, er zit tijd en moeite in, zodoende waardering daarvoor. Ben ook wel sceptisch, ik zag van de week toevallig een Model X met een Hobby Caravan erachter, ben benieuwd hoe erg die Caravan de accu leegzeult en in welk tempo. Als je het op je ouwe dag doet en je hebt geen kids, lijkt het mij totaal geen straf om geruisloos naar het zuiden te rijden, en elke 2-3uur rijden even te stoppen, maar als je (zoals ik meermalig heb gedaan) in 1 ruk naar de Cote d’Azur wilt rijden, lijkt het mij verre van ideaal. Ik heb er verder geen ervaring mee, misschien is het een kwestie van wennen, maar echt te trappelen sta ik niet, denk oprecht dat het mij ook een bepaalde stress geeft die ik liever niet heb als ik met vakantie ga.
aikon1694 zegt
Kan iemand mij vertellen waarom ik een laadpas nodig heb? Ik heb voor benzine/diesel/brood namelijk al een bankpas. Waarom werkt dit niet?
b00st zegt
@aikon1694: dat begrijp ik ook niet helemaal. Beetje zonde dat je niet gewoon kan pinnen.
peug206 zegt
Nu iemand die het met een beyerland gaat proberen van 1400kg alstublieft. Om het toch enigzins representatief te houden voor de nederlandse vakantiegangers…
basjaski zegt
This article was brought to you by: Tesla.
Maarten123 zegt
Leuk geschreven artikel, maar ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat bepaalde nadelen worden gebagatelliseerd. De strekking moet zijn: het is mogelijk om met een Model 3 op vakantie te gaan.
Als ik met mijn BMW 5-Serie, je zogenaamde Duitse Dikke Diesel, naar het Gardameer rijdt, hoef ik één keer te tanken. Ik hoef geen appjes te downloaden, maar tik slechts mijn bestemming in op mijn navi. Waar mogelijk tik ik moeiteloos de 250 aan en haal toch een verbruik van 1 op 13. Aan ruimte geen gebrek, eveneens ervaar ik een enorme stilte. Mijn bankpas wordt bij ieder tankstation geaccepteerd en ieder tankstation verkoopt ook diesel. Plat gezegd dus echt een stuk fijnere vakantieauto.
Laat alle EV trollen nu maar over me heenkomen.
pramm zegt
@maarten123: met 250 een verbruik van 1 op 13… bijzondere 5 serie heb je dan…
mashell zegt
@maarten123: zo’n 5 serie is duurder in aanschaf, duurder in onderhoud en heel veel duurder in belastingen. Voor veel geld extra krijg je inderdaad een beetje extra gemak. De Tesla blinkt uit in dat de belastingen laag zijn en voor lage belastingen zijn mensen bereid grote offers te brengen. Ze gaan er zelfs Peugeot 308 voor rijden, een wagen met rugvernielende stoelen en een bloed-onder-de-nagels-vandaan-trekkend slecht navigatiesysteem. De moraal van dit verhaal is eigenlijk, de Tesla biedt je grote belastingvoordelen tegen relatief kleine offers.
throwingstars zegt
Mijn eigen verhaal met m’n Model S 100D over een skivakantie in het uiterste zuiden van de Franse Alpen – want dan rij je 1.200 kilometer door de koude en dat is dodelijk voor het rijbereik, heb ik me laten vertellen.
– Heenrit: vertrokken op vrijdagavond. Thuis naar Lyon (450 kilometer) zonder laden. We hadden sowieso onderweg geslapen, want ik houd niet van ’s nachts rijden. Hotel had Destination Charger. Zaterdagochtend om 9 uur vertrek voor de rest van de trip. 350 kilometer tot de Supercharger van Aire de Poulet-en-Bresse voor lunch. Auto was sneller opgeladen (25 minuten) dan dat wij hebben kunnen eten. Dan in één ruk tot aan onze bestemming op 1.400 meter hoogte (nog eens 400 kilometer).
– Terugreis: De dag voor ons vertrek aan een lokale laadpaal geladen tot 92 procent. Kost: 15 euro. ’s Ochtens om 6 uur vertrokken. Gereden tot een uur of 10 en gestopt aan de Supercharger van Macon voor ontbijt: 400 kilometer. Dan tot 13u30 gereden naar de Supercharger van Lyon en geluncht. Batterij was vol nog voor we goed en wel eten hebben besteld. Van daar in één ruk 470 kilometer naar huis.
Eén keer stoppen voor ontbijt en één keer voor lunch op een rit van 1.200 kilometer, dat doe ik met een auto met verbrandingsmotor ook. Boodschap aan al wie hier zegt “mijn diesel rijdt 1.200 kilometer in één trek”: met jou wil ik niet op reis. Ik hou niet van mensen die rijdend in een fles plassen om toch maar niet te moeten stoppen. Maar ik ben misschien raar.
yippiekaye zegt
Zolang er geen caravan achter een EV mag, is het voor mij geen optie.
pramm zegt
@yippiekaye: achter de Tesla model x mag zo’n beetje de grootste caravan die je kan bedenken.
mashell zegt
@yippiekaye: als EVs er voor zorgen dat we minder caravans op de weg krijgen is dat wat mij betreft een groot pluspunt voor EVs.
yippiekaye zegt
@mashell: Een model X van € 110K is niet echt een optie voor een particulier…
arta zegt
@gove: ieder z’n ding.
Maar heel vroeg m’n bed uit om eind van de dag kapot op Mn bestemming aan te komen is niet echt mijn idee van vakantie…..
Elke drie a vier uur even pauzeren met een bakje verse koffie, gebakje of lekker broodje. Klinkt voor mij beter.
En dan nog: het kan dus ook zonder bakjes koffie en lunch, binnen een dag. Je bent dan 1 uurt a 1,5 uur extra kwijt
Wheels zegt
Toch mooi om de nieuwe generatie Amish volk van de rest te onderscheiden. Nieuwe techniek is niet voor hun, mobiel bellen is niet voor hun, want de batterij is zo leeg. Laptops doen ze niet aan, want ook hier is de accu weer snel leeg. Want je moet nadenken waar de al die spullen weer aan de snoer hangt. Vroeger liep je naar de PC, gewoon een vaste plek en al de laadsnoer. De telefoon staat ook altijd op een vaste plek en geen gedoe met het opladen. Goede oude tijd.
De wereld gaat en moet veranderen, als je niet mee wilt veranderen, hou gewoon je snavel. Desnoods sluit je aan bij de Amish, die veranderen ook niet mee.
Maar ja, dat praat niet lekker in het cafe of op de verjaardag. Mijn Golf TDI is gewoon beter dan die nieuwe meuk…..of niet?
O plaat zegt
@wheels:
Je hebt gelijk, het is absurd, stel je voor dat er liefhebber clubs voor antieken voertuigen zouden komen, of dat vinyl terug een goed verlopend medium voor muziek zou worden, dat jongeren van in de 20 fan zouden worden van bands waar opa naar luisterde zo als Led Zeppelin of The Stones, of dat baarden en kapsels uit de tijd van James A Garfield terug populair zouden worden…
kees123456789 zegt
In 2008 kwam Apple met de iPhone. De reacties waren in de trant van:
– Dat wil je niet, er zitten niet eens knoppen op, alles moet via een scherm, da’s onhandig;
– Wat moet ik met dat internet op de mobiel, ik wil kunnen bellen en sms-en, meer heb ik niet nodig;
– Als je die telefoon laat vallen wordt het een dure grap, een Nokia telefoon gaat bijna nooit stuk.
– Die telefoon moet je elke dag opladen, met mijn Nokia doe ik meer dan een week;
Anno 2019, wie heeft er nog een Nokia of Blackberry met knopjes?
Het is even wennen, maar we gaan uiteindelijk allemaal aan de EV en ben benieuwd hoe we over 20 jaar tegen de benzine en diesel auto’s aankijken.
O plaat zegt
@kees123456789:
nog nooit de nood gehad een Apple product te kopen en ik stuur dit momenteel van op mijn Nokia 7.1, jouw punt is?
kees123456789 zegt
@shiva: Sommige mensen doen alsof ze iets niet begrijpen en sommige mensen willen iets niet begrijpen.
Voorlopig schaar ik jouw antwoord maar even onder de eerste categorie, puur om er maar tegenin te gaan omdat dat kan.
enrique zegt
@shiva: Dat weet je best.
Alex_79 zegt
@kees123456789: “wie heeft er anno 2019 nog een Nokia”
ik heb er zelfs twee, een Nokia 8 smartphone en een stokoud model waarvan ik de code niet ken, maar het werd vroeger in de bosbouw gebruikt. Ben namelijk heel goed geweest in het kapot laten vallen van mobiele telefoons
O plaat zegt
Elektrische auto kan iets wat al sinds de jaren 30 mogelijk is in een auto met verbrandingsmotor, wereld nieuws!
Wheels zegt
@shiva: Iedereen heeft zijn interesses. Echter hier maar nieuwe auto techniek worden afgezeken. Mijn ideale garage heeft een EV voor doordeweeks en de lange ritten en een mooie 6.3 v8 blok voor het weekend. Maar blijkbaar kan dit niet beide.
pramm zegt
@shiva: jazeker is dat nieuws…een auto met een conventionele motor kan dat niet op een duurzame manier!
towi1989 zegt
Voor al die mensen hier die om de 30min al moeten stoppen om te plassen; misschien toch eens langs de huisarts gaan?!
crepito zegt
Iedereen rijdt 1200km zonder zijn benen te strekken en te tanken. Zsm op bestemming aankomen om vervolgens ‘ff’ paar uur bij te komen.
Top dus, met een EV is het best lastig dus, een Tesla niet. En zeer binnenkort dus laden met 200-250kW pieksnelheid. En over 3 jaar is die reëele range van 400km naar 600km. Met een nog dichter laadnetwerk is het gewoon compromisloos binnen een paar jaartjes. Behalve voor Autoblog lezers…
vpowert zegt
Lijkt toch wel alsof de key success factoren in dit verhaal zijn:
– Superchargers voor onderweg
– De integratie van de superchargers met de onboard navi van de Tesla
– Het uitzoeken van een ‘eindbestemming’ met laadpaal
Dat bewijst wat mij betreft dat de Superchargers van Tesla een groot voordeel zijn en dit gemak niet bestaat voor elke elektrische auto. En dat je bij het uitzoeken van je bestemming wel even goed moet opletten dat er een laadpaal bij je bestemming is. Klinkt voor mij als klein ongemak voor een fijne, goedkope en relatief ‘schone’ reis.
Met een niet-Tesla elektrische auto vrees ik dat het wel een stuk lastiger zou zijn. Je bent dan toch een stuk meer afhankelijk van al die verschillende laadpalen met al verschillende aanbieders, al die pasjes en apps en niet/beperkte integratie met de onboard navigatie. Allemaal precautiouns die Hilda heeft genomen maar niet heeft hoeven gebruiken vanwege die fijne integratie met de Tesla Superchargers.
Geeft wel een goede les voor andere fabrikanten: zorg dat je klanten makkelijk kunnen laden en niet meer tientallen pasjes en apps in de weer hoeven.
pramm zegt
@vpowert: dat laadpunt op bestemming is totaal overbodig. Nagenoeg iedere eindbestemming heeft een stopcontact. En vaak ook nog wel een 3 fase stopcontact.
ozzytrk zegt
Naah.. tanken en gaan
20klepper zegt
14 apps, 6 laadpassen en oja 14 dagen achter de pc zoeken hoe alles moet en waarheen om te laden…
Om vervolgens zwetend in zo’n elektrisch hok te zitten stressen, man wat een kut ervaring lijkt me dat.
Maar bedankt voor het delen! whaha
cazzo046 zegt
@20klepper: Jij snapt er nix van.
petrov zegt
@20klepper: in het artikel wordt juist uitgelegd dat al die apps en laadpassen niet nodig waren en dat ze geen last hebben gehad van range anxiety.
kees123456789 zegt
@20klepper: Dit heet selectief zoeken naar minpunten om ze lekker te kunnen benoemen terwijl ze in het artikel juist worden ontkracht. Maar leef je vooral uit. Het maakt niet uit hoe dit artikel was geschreven, je had het waarschijnlijk hoe dan ook afgebrand met denigrerende opmerkingen.
Geeft niet, ieder z’n ding. Blijf lekker anderen afzeiken als je daar zelf gelukkig van wordt.
kees123456789 zegt
@20klepper: Ik zit eens even je historie van reacties op andere artikelen te bekijken…
Jeutje wat ben jij een brok negativiteit zeg, in jouw ogen is er blijkbaar helemaal niets goed en moet je elk onderwerp afbranden.
Waarom eigenlijk?
Maarten123 zegt
@kees123456789: jouw account is echter pas 10 uur actief. Dit riekt mij naar EV trollerij. Als ik de rest van je reactiebommen lees, had je ook geen belangstelling voor andere artikelen.
kees123456789 zegt
@maarten123: Huh? Je moet toch een keer met een account beginnen?
Maarten123 zegt
@kees123456789: ben jij dat, Dotan?
pier zegt
Leuk verhaal en mooi om te lezen wat mogelijk is. Ik ga eens kijken of de volgende leaseauto een Tesla kan worden. In dagelijks gebruik en zelfs op vakantie meer dan genoeg. Neem ik voor de hobby wel een 6 in lijn voor de plezierritjes (kost straks ook minder als we gaan rekeningrijden)
pramm zegt
@pier: ben bang dat als je in die Tesla rijdt, de hobby die je nu benoemd snel vervalt.
petrov zegt
Hoi Hilda, leuk om je ervaringen te lezen!
Ben zelf met de Model 3 naar Kroatië geweest zonder overnachting tussendoor. Iets vaker bij de supercharger gestaan, maar mijn ervaring is ook dat het laden dusdanig snel gaat dat het geen moment vervelend wordt.
Tegen de tijd dat je een hapje hebt gegeten, toiletje hebt bezocht en een bakkie hebt gehaald, is de auto alweer ready to go.
Ook het gevoel van een meer ontspannen reis en minder gejaagdheid is heel herkenbaar.
Ben eigenlijk wel benieuwd naar ervaringen van mensen die lange trips hebben gemaakt met een niet-Tesla EV. De Kono of de e-niro bijvoorbeeld.
mashell zegt
@petrov: zelfs met een diesel ga je toch niet zonder overnachting tussendoor helemaal naar Kroatië? Dat is gekkkenwerk, in eender welke auto.
petrov zegt
@mashell: was niet de enige bestuurder hoor ;)
Waren met z’n drieën en konden rouleren, dus iedereen kon een derde van de rit lekker tukken op de achterbank.
sabrerator zegt
Dit jaar gaat de vakantie naar het noorden van Spanje met de dikke diesel.
Rondreis door Noord-Spanje.
We rijden samen met kind achterin.
Voor ons begint de vakantie op het moment dat we wegrijden.
Dus we doen het rustig aan, nemen twee dagen de tijd om daar aan te komen en stoppen regelmatig onderweg.
Terug denken we erover een paar dagen Frankrijk te doen, vriendin vindt de streek rond Limoges erg mooi. Dus haast hebben we niet.
Ik vind het reizen per auto heerlijk, langzaam het landschap zien veranderen en onderweg even koffietje doen en de benen strekken.
Die 1300km in een dag wegblazen heb ik wel gehad.
Dus ik zou ook prima met een Tesla op vakantie kunnen en het ding spreekt me ook aan.
Mijn voorliefde ligt toch al bij comfortabele, stille auto’s met automaat en de aandrijving maakt mij niet veel uit, als die maar soepel en stil is. Nu een zespitter diesel, maar met elektrisch kan ik ook prima leven.
Als ik de beleving wil hebben, stap ik wel op een van de motoren.
realhustler zegt
Mooi verhaal. Ik reed eerst meer dan 10 jaar op lpg, en dat vereist ook wat meer planning in het buitenland, minder actieradius en niet overal lpg, nu rij ik diesel en dat scheelt, 1000 km op een tank en je kan overal tanken zonder wachten. Electrisch is nog iets meer planning dan lpg. Wat mij opvalt, ik rij dagelijks langs een oplaadpunt, en het is er vaak best druk. Ik kan me voorstellen dat in de vakantietijd dit problemen, geeft, helemaal als straks de tweede lease lichting komt en de tweedehands markt ook meer en meer elektrisch wordt.
mashell zegt
@realhustler: mijn Telsa rijdende buurman berichte inderdaad al over wachtrijen afgelopen winter bij de Tesla superchargers toen hij op wintersport ging.
pramm zegt
@mashell: heb er wel over gehoord voor de wintersport bestemmingen. Enorme uitbreidingen van de Superchargers zijn het gevolg. Drukte tijdens zomervakanties heb ik nog niet meegemaakt of van gehoord.
jeroenm83 zegt
Dank voor het delen van dit verhaal. Je vroeg om een reactie en ervaring, Hilda. Welnu, bij deze.
Zojuist kom ik thuis van het Gardameer, voor een vakantie die veel als doel had: het rijden van een auto. De heenweg had wat tussenstops, maar we wilden een Eurotripje doen. De terugweg hebben we gezien de omstandigheden in één ruk gereden, al had dat niet gehoeven.
Bardolino (Gardameer)-midden van NL was volgens 1 app (Google) 1100 km. De andere app’s die ik gebruik tijdens het rijden zijn Spotify en Flitsmeister. Over die laatste heb ik je niet gehoord, maar met 130 op de cruisecontrol kan er weinig fout gaan, lijkt me. Dat je in je samenvatting schrijft dat ‘het niet jagen, en gewoon 130 rijdt terwijl je onderweg wat drinken bestelt’ (gedropt uit een helicopter? Sorry, in Tesla’s ben ik niet zo thuis), dit ‘een onderdeel maakt van de vakantie’ snap ik niet zo.
Wij, mijn vriendin en ik, zien dat wat anders. Het is juist leuk om vooral te rijden, inclusief herrie, gepruttel, drama, knallen met alle ramen los. We rijden nu een Audi RS6 (de 4.0 V8, hiervoor de 5.0 V10) want wij vinden veel geld betalen voor verbruik, onderhoud en wat niet al niet zo belangrijk. Als in: het hoort erbij, het is deels hobby, en ons inziens geeft het veel terug. Ik blijf lachen in zo’n auto, dat geldt ook voor inzittenden, en dat heb je vast ook met de acceleratie van de Tesla. Omdat je door wat Alpen moet, voorzien van tunnels kan ik je toch echt een verbrandingsmotor aanbevelen van een wat sportiever model. Ik hoor trouwens veel over de acceleratie van Tesla, maar nooit over de deceleratie. Dat je de auto fijn vindt sturen vind ik mooi, en ik ben dankbaar dat je dat deelt. Hij schijnt, aldus een bekend autoblad, ook goed over een circuit te rammen te zijn. Maar heb je het sturen ook eens geprobeerd met een snelheid wat spannender dan die heilige 130 kmh om de laadpaal te halen?
Ik zal niet gaan roeptoeteren dat een Audi het allerbest sturende apparaat is, maar een verschil in jaartal van hetzelfde model heb ik wel degelijk gemerkt. En flink jagen over de Autobahn vind ík nou echt een onderdeel van de vakantie. Nee, hij heeft geen autopilot, maar als je het jagen zat bent (met een RS heb je weleens zoiets als ‘tankstress’) ga je braaf 150 rijden op de cruisecontrol. Of 130. Met het dubbelglas en alles in standje Peugeot/huiskamer/zachte kleine huisdieren hoor je zowat enkel de wind een beetje. Tijd zat om even een drankje te doen, iets politieks te bespreken of van de omgeving te genieten.
Ik hoor je denken……..jamaaaaaar!
Juist. Gemiddeld verbruik 1:7, weinig gecruisecontrolled, die 1100 km in 10h gereden, in alle luxe met alle snelheid die we leuk en veilig achtten. Totaal 1 uur stilgestaan om te tanken, eten, pissen, roken, ruit poetsen (260 geeft een andere flats van vliegen dan 130…) en in alle luxe die linkerbaan eens wezen inspecteren van Affi tot aan het-midden-van-Nederland.
Niet goedkoop. Wel leuk. Ieder zo zijn voorkeuren.
Nogmaals dank voor je uitgebreide verslag! Was er altijd al benieuwd naar, zo’n EV ervaring. Ik overweeg m niet, overigens. En nee, niet omdat er nog veel meer wijn, olijfolie en kinderellende in een RS6 past.
Hartelijke groet!
Jeroen
jeroenh zegt
@jeroenm83: Jouw ‘ervaring’ is denk ik een heel ander uitgangspunt. Dit artikel gaat over hoe makkelijk het op vakantie gaan in een EV is, want vaak wordt dat als excuus aangehaald om er niet 1 te kopen. Jij gaat eigenlijk op een soort ‘autovakantie’ waarbij het autorijden je vakantie is. Waar dit artikel eigenlijk slechts de reis er naar toe en terug beschrijft als ‘noodzakelijk kwaad’.
Persoonlijk heb ik niets met ‘schakelen’ of ‘motorgeluid’, vind ik mensen die in een tunnel extra gas geven ‘droeftoeters’ (ik snap oprecht niet wat er nou zo leuk is aan herrie maken). Ik ervaar echt 0,0 charme uit een brandstofauto. Ik zou trip die jij beschrijft voor geen goud in een brandstof auto willen doen, wel in mijn Tesla.
jeroenm83 zegt
@jeroenh: Ja, je kunt het ook niet 1:1 vergelijken. En onze voornaam is zo ongeveer het enige wat wij gelijk hebben, merk ik aan je reactie op een autowebsite.
Tja, auto’s kunnen lekkere herrie maken. Ik vind een F16 ook veel gaver klinken dan een drone. Hoewel Formule E best spannend is vind ik het geluid echt een beetje mal. Doe dan maar iets met ouderwetsch benzine in de fik steken. Ohja, stoomtreinen vind ik ook cool. En wat zou er extreem gaaf zijn aan een elektrisch super-hypercar evenement? Het gratis opladen op de parkeerplaats misschien? ;-)
Neemt niet weg dat het kennelijk te doen is met zo’n Tesla. Daar reageerde ik op. En ik zei ‘te doen’ en niet ‘prima en/of leuk om t doen’. Want dat ik nou lees van de schrijfster dat het plezier eraf spat tijdens het rijden: nee.
We worden het toch niet eens. En dat is prima. Ieder zo zijn interesses en voorkeuren. Zullen we afspreken dat ik geen laadplek bezet houd en jij aan de kant gaat op de linkerbaan? :-D
Fijne dag!
trasimo zegt
Hoop stoere mannen hier die vinden dat een auto nu eenmaal benzine moet slurpen. Verandering vinden ze maar eng, dus blijven ze stug vasthouden aan hun oude ideeen en maken ze graag overdreven en domme opmerkingen over EV’s. Stoer!
Ik lees in dit verhaal (en hoor om me heen ook vaak) dat lange afstanden geen enkel probleem meer zijn. Vooral met een Tesla, want superchargers en perfect geintegreerd in je navigatie.
Ik geloof er in elk geval wel in, dus mijn Model 3 wordt a.s. zaterdag afgeleverd. Nu al zin in de eerste vakantie ermee!
audiq zegt
Plak je caravan erachteraan! Oh nee toch niet..
enrique zegt
@audiq: Toch vind ik het grappig dat er onder de petrolheads zo’n haat is tegenover caravans en het nu tegenover EV’s gebruikt wordt als minpunt…
jeroenh zegt
Als elektrische rijder heb ik een beetje moeite met zowel dit artikel als alle negatieve berichten die er onder staan. Dit artikel hoeft namelijk niet geschreven te worden. Elektrisch op vakantie gaan is namelijk net zo eenvoudig (of complex) als op vakantie gaan in een brandstofauto. We schrijven ook geen artikelen over hoe het is om met een diesel op vakantie te gaan.
Vorig jaar zijn wij (met 4 man) op vakantie gegaan, een trip van 1300km, in 1 dag. Ongeveer 13 uur over gedaan inclusief laadstops. Het overnachten onderweg is dus helemaal niet nodig als je dat niet wil. Ik heb ook geen extra pasjes gekocht, geen apps geinstalleerd of andere poespas gedaan. Ik in mijn hele “EV leven” slechts 1 pas gebruikt, de NewMotion laadpas. Vroeger had ik ook maar 1 tankpas.
Kortom, met een elektrische auto op vakantie is net zo eenvoudig als met een diesel.
Duurt het iets langer als je non-stop door wil jakkeren? Ja!
Is het een stuk rustgevender en kom je frisser aan in een elektrische auto? Absoluut!
Is het fors goedkoper dan diesel verbranden? Ja!
Is het een stuk beter voor het milieu? Ja!
jan123 zegt
wij hebben dezelfde ervaring wij zijn net terug vanuit munchen was een reis van ongeveer 830 km 2x gestopt onderweg. de 1x om te laden (100%) en tegelijkertijd ff wat te eten. de 2e keer voor een plaspauze en laden. volgens de nav van tesla hoefden we de 2e keer niet te laden want we zouden aankomen met 2% over maar durfde dat niet aan. toen we bij ons hotel kwamen konden we daar onze model s ook laden. was een mooie reis en totaal geen probleem om daar te komen met een ev. we hadden voor de zekerheid plugsurfing meegenomen maar niet nodig gehad. was dus een makkie
micha030 zegt
Erg leuk en aansprekend uitgebreid verslag Hilda! Zeer herkenbaar. Ook dank voor de nuttige en leuke/lekkere tips. Daar worden we vrolijk van. En voor dat adresje in Deutschland houden we ons aanbevolen.
Wij hebben met onze dochter (bouwjaar 2011;) van 2014-2017 ook zeer regelmatig met onze Model S de trip naar het buitenland gemaakt; Engeland, Zuid-Duitsland, Zwitserland, Italië.
Was toen nog af en toe met geknepen billen afwachten of er überhaupt laadmogelijkheden waren op locatie of in de buurt. Zuid Frankrijk was toen nog heel matig voorzien, maar daardoor een echt leuke trip (als ‘pionier’). Zo kwamen we regelmatig op heeele gave plekjes waar een (vaak bovengemiddeld) huiseigenaar zijn privé oplader ter beschikking stelde voor ons.
Dat pionieren moet je wel willen, maar voor ons een leuk avontuur en ondanks het beetje ‘stroomstress’ meer dan de moeite waard! Juist dàt maakte deze trips tot onvergetelijk. Nu is het echt een piece of cake.
Voor de rest verbaast ik me echt over sommige reacties op het artikel… kan ook niet anders op een petrolhead-site. Begrijp me niet verkeerd, ik heb ook een benzineslurpende klassieke Mustang V8 dus know the drillllllll :D
Ik rij dat ding dan ook zeker niet (alleen) voor het milieu. Wel voor de beleving, de gadget op wielen, het pionieren en het genot. Maar daar komen de non-believers nog wel achter als alle schaapjes over de dam zijn ;)
a.c. zegt
Erg leuk verhaal om te lezen, maar strookt niet helemaal met de ervaring die ik onlangs had.
Ik had als laatste rit voor mijn bijbaan als studentchauffeur de prachtige taak een Model 3 op te halen in Lyon (daar was een beurs met elektrische auto’s) en die terug te brengen naar Utrecht.
In tegenstelling tot de dame in dit verhaal, geen enkele app anders dan de supercharger locatie app gedownload. Geen enkele andere oplaadkaart bij me, enkel de Tesla.
Onderweg alleen geladen bij de superchargers die ik tegenkwam. Hoewel ik geen toegang had tot de Tesla-app om de laadstatus uit te lezen, heb ik tijdens een aantal laadacties gewoon in de auto gewacht, want ik had maar 1 taak, die auto terug rijden.
Het supercharger netwerk is wel degelijk de enige echte reden waarom het niet een probleem is om die auto die afstand zonder problemen af te laten leggen. Maar het laden ging bij mij zelden boven de 70 kW, waardoor je laadtijd toch aanzienlijk langer is dan hier voorgesteld. Tevens is met 130 op de CC in Frankrijk met alle hoogteverschillen die je rijdt, het actieradius niet hoger dan 300~320 km.
Al met al heb ik 3 uur en 40 minuten aan de lader gestaan op een rit van 935 kilometer, met een arriveerpercentage van 35%. Toegegeven, ik kreeg de auto mee met nog 90km actieradius, dus mijn eerste stop was na 15 min bij de supercharger in Lyon, om meteen een uur stil te staan (opgeladen tot 93% geloof ik, aangegeven actieradius van 425km). Maar ik heb ook een extra stop moeten inlassen omdat ik op zo’n 30 minuten na vertrek de melding kreeg 125 te moeten gaan rijden om de supercharger in Val-de-Meuse (335 km) te kunnen halen, toen 120, toen 115. Dus bij aire-de-poulet-de-bresse een extra stop van 20 minuten ingelast.
Ik heb niet bij het hotel kunnen laden, ik moest een goedkope overnachting hebben, en was niet bekent met de optie te zoeken voor een laadpunt op Booking.com, dat had zeker een groot verschil gemaakt. Nu moest ik na de overnachting eerst naar de supercharger bij Aarlen rijden om meteen 70 minuten stil te staan. Want ook daar ging het laden soms met maar 30kW (200 km/h).
Al met al, het superchargernetwerk maakt dit soort ritten uitstekend mogelijk, maar dankzij het soms toch trage laden, duurde de rit toch wel zo’n 2,5 uur langer dan had gekund. En de vraag is hoe dat in de nabije toekomst is als steeds meer mensen elektrisch gaan rijden, en je wachtrijen krijgt bij je oplaadpunten, dat het moment dat elektrisch rijden op accu geen vooruitgang is maar toch een stap achteruit in onze mobiliteit.
In mijn optiek is waterstof de betere optie, zeker voor groot verkeer zoals vrachtauto’s, maar voor auto’s is het ook zeker een oplossing. Wel de waterstof duurzaam produceren uiteraard!
micha030 zegt
@a-c: je beschrijft wel een erg doom scenario en was je start inderdaad al niet lekker.
Wat goed is om te weten; alle Superchargers (SuC’s) zijn ‘gepaard’, je deelt de energie met de ander. De truc is dus altijd 1 stal tussen de auto’s vrij te laten om de optimale snelheid te kunnen halen. Heb in al die jaren Model S rijden nooit gehad dat ik de gehele trip niet boven de 70 kW kwam. Domme pech?
Overigens worden de SuC’s de komende tijd wereldwijd aangepast naar 250 kW, speciaal voor de Model 3. Dus de wachttijden zullen korter worden omdat men sneller weer op de weg zit. In theorie kan je dan in 5 minuten 120 km laden. Daarnaast zijn de concurrenten ook goed bezig en zie je de laadmogelijkheden zienderogen groeien.
Met de gigafactory 1,2 en 3/batterijfabrieken die Elon Musk reeds heeft gebouwd om in eigen accuproductie te voorzien is ook het ‘probleem’ van accu-schaarste voor Tesla opgelost.
En je betoog voor waterstof, tja… daar zijn de meningen enorm over verdeeld. Vorige week is er wéér een waterstof tankstation geëxplodeerd (3e in zeer korte tijd, gelukkig geen zwaargewonden) waardoor de productie van waterstofauto’s in Noorwegen en andere landen is stilgelegd omdat ze simpelweg niet kunnen tanken. Daarnaast is het zeer kostbaar om waterstof te produceren (gaat heel veel energie verloren). Dus of dat de toekomst gaat worden in personenauto’s waag ik te betwijfelen… We gaan het zien!
theanne zegt
Ik denk dat er een kleine nuancering wel handig is.
Het verhaal vertelt niet welke type Model 3 het is en dat maakt best een groot verschil.
Zo is mijn collega pasgeleden met familie en dakdrager naar Oostenrijk gegaan in een standaard(plus) model, dat was best een uitdaging.
Ik heb een vergelijkbare route met alleen mijn snowboard & gear in de auto afgelegd, dat is echter een Dual Motor.
Die heeft niet alleen een grotere range (ca 400km als je normaal rijdt), maar kan blijkbaar ook wat sneller laden (topsnelheid tot nu toe is 1150km per uur er bij).
Al met al heb ik dus helemaal nooit hoeven nadenken over laden: gewoon als het weer tijd was voor eens top een snellader in de buurt uitzoeken. Dat hoeft ook niet meer een Tesla lader te zijn: om de ca 30km zit er tussen NL en AT altijd wel de 1 of andere 100kW+ lader in de buurt.
Maar het helpt idd wel als je het eens een keer gedaan hebt, of je in ieder geval hebt voorbereid.
Want als je alleen op de route planner van de Tesla af moet gaan, in een 54kW model, dan zul je toch wel iets vaker een stop moeten maken.
En wat diesels betreft: ik ben ooit eens met een Range Rover TDi naar AT ‘geknalt’, toen moesten we ook elke 300km stoppen, omdat die als je 200+km/u rijdt blijkbaar 1 op 3 reed ;P
Het hangt er dus vooral van af hoe je zelf rijdt.
Met mijn Dual Motor model is afstand ook geen probleem meer.
De enige uitdaging zal de komende tijd waarschijnlijk nog soms zijn om werkende en vrij laadplekken te vinden in het buitenland?
Anne.