Wat kan een crossover nou nog bieden dat deze gelikte stationwagon niet kan?
De stationwagon leek ooit de perfecte auto. Groot genoeg voor je hele gezin en spullen en je hoeft niet per definitie alles omtrent rijgevoel overboord te gooien. Ook was een stationwagon zo groot of klein als je zelf wilde. Het is een trend die een beetje is komen overwaaien vanuit de VS.
Crossovers
Wat dat betreft volgen wij de VS op gepaste afstand. De traditionele Amerikaanse stationwagon verloor namelijk in de jaren ’90 veel verkopen aan de opkomende SUV. Zo’n 20 jaar later hebben wij met dezelfde trend te maken. Er zijn nog voldoende stationwagons, maar een heel stuk minder. Vooral in de lagere segmenten worden stationwagons veelal gedropt omdat crossovers worden neergezet als een nog idealere auto (wat het lang niet altijd is).
Crossover stationwagon
Dat laatste bewijst Subaru met een nieuwe versie van de Levorg. De Levorg kun je kennen als een soort Impreza stationwagon, al lijkt Subaru met de naam, een afkorting van Legacy Revolution Touring, een nauwverwante auto aan de Legacy ermee te bedoelen. In ieder geval krijgen wij hem niet meer. Ten faveure van de eveneens op de Impreza gebaseerde XV. En ja, dat is een crossover. Punt gemaakt.
Subaru Levorg Layback
Toch vragen wij ons af of een stationwagon niet gewoon een crossover kan zijn voor je. De nieuwe Subaru Levorg Layback lijkt namelijk eigenlijk gewoon alles te zijn wat een crossover ook is, maar dan mooier. Het silhouet van een stationwagon is duidelijk te zien, maar dankzij iets meer grondspeling zit je hoger zoals in een crossover. Win/win, toch?
De realiteit is natuurlijk dat het een soort broertje wordt van de Subaru Legacy Outback, een model van Subaru wat er vroeg bij was om SUV en stationwagon te combineren. We kunnen dus wel lacherig doen dat Subaru met de Levorg Layback een nieuw segment uitvindt, maar eigenlijk komt hij achteraan in de lijst met namen als Outback, All Terrain, Allroad, Cross Country, XRoad, Xmod, Active, TourX en noem ze maar op (wat @willeme vast een keer kan doen met een lijstje).
Potent
Wel leuk: Subaru levert net als vrijwel al hun andere modellen de Levorg Layback gewoon met vierwielaandrijving. Dat in combinatie met de grotere grondspeling kan een relatief potente auto opleveren. De Levorg Layback is enkel voor Japan momenteel, maar uitbreiding naar alle markten waar de Levorg nog geleverd wordt (en dat zijn er niet veel) zou op de planning staan.
De 1.8 liter viercilinder met 174 pk maakt van de Subaru Levorg Layback geen strepentrekker en het te allen tijde aanbieden van een CVT laat zien dat het geen WRX STi is. Wel komt er een 2.4 liter grote viercilinder met 256 pk, wat dan weer niet gek is. Zoals gezegd is ‘ie dus enkel voor Japan, maar wij zouden dit graag in Nederland zien.
kniesoor zegt
Weet niet hoe het voor andere landen in Europa (Zwitserland, Oostenrijk e.d.) ligt, maar hier in Nederlandje zie je eigenlijk zo goed als nooit Levorgs in het wild. Toevallig vanmiddag één, met een verrassend jonge bestuurder, maar da’s echt een behoorlijk uitzonderlijk gebeuren.
z3cabby zegt
Laat maar komen. Kun je in ieder geval nog eens zeggen ‘Kijk daar rijdt een Soeberoe’. Toch iets wat niet elke dag een veel gehoord zinnetje is.
cdlop01 zegt
Onverkoopbaar, zou heel te duur worden, zeker ook in de lease. Stoer model, prachtig interieur, lijkt opgetrokken uit mooie materialen.
potver7 zegt
Ik weet nog zo net niet of dit onverkoopbaar is. Subaru doet wel vaker leentjebuur bij Toyota, dus als ze daar een mooie hybride aandrijflijn van kunnen lenen dan moet er best een markt voor de vinden zijn.
Subaru is nog nooit het koopje van de week geweest, hele grote volumes gaan ze niet draaien. Maar onverkoopbaar is het zeker niet.
Als ’te duur’ een reden zijn om onverkoopbaar te worden, waarom zie ik dan zoveel Mercedessen, BMW’s en Audi’s rondrijden?
PunicaOase zegt
Vind het maar een hondslelijke auto.. Lang geleden zag je regelmatig STI’s met gouden velgen, die waren gaaf..
potver7 zegt
Subaru is nou eenmaal een van de weinige merken waar design niet heel hoog op de agenda staat. Dat wordt ruimschoots gecompenseerd door allerlei kwaliteiten die niet zo in het oog springen. Die Impreza’s van weleer waren in de basis ook ontieglijk saaie auto’s om te zien. Doe deze Levorg in een blauw jasje met gouden velgen, een beetje verlaagd, en er staat een heel ander ding voor je.
haroldt zegt
Zelf hopen wij onze Outback om te ruilen voor de nieuwe liefst de Wilderness.. helaas niet verbaast in de Eu. Hier in Tirol zeker in winter de ideale winter en bergwegen auto.