Lang geleden, in 1948, begon Mr. Norm een klein autobedrijfje in Chicago. Het was een autobedrijf dat specifiek in tweedehands wagens handelde. Het bleek echter een succesvol concept en het ging zo goed dat het een officiële Dodge dealer werd. Die dealer ging vervolgens de modellen naar wens aanpassen en dankzij dit alles mogen wij vandaag de dag naar bovenstaand lustobject kijken.
Het Dodge-bedrijf, Grand and Spaulding, was al vanaf het begin zeer toegewijd. Geen enkele performance Dodge werd ‘zomaar’ verkocht en allemaal werden ze eerst door de dealer naar perfectie getuned alvorens het bedrijf uit te rijden. Een type service waar tegenwoordig een groot gebrek aan is?
Naast het tweaken van de modellen en het aanpassen aan klantwensen begon Mr. Norm alleen ook eigen auto’s te maken. Weliswaar gebaseerd op alles Mopar maar met configuraties en features die Dodge/Chrysler/Plymouth niet konden bieden. Twee van Norm’s concepten, de 383 Dart GTS en M-Code 440 Dart, zijn later zelfs door Chrysler in productie genomen.
De laatste modellen van Mr. Norm zijn weer ‘Muscle cars as they should be’. Ze zijn leverbaar met 650pk en 900pk. Zonder overdreven retro te zijn laten ze toch een even verpletterende indruk achter als de ‘classics’. Mr. Norm bouwt ook nog steeds oude Challengers om, maar met de looks die de nieuwe Challengers aangemeten krijgen is dat niet eens nodig. Dus, bedank voor het slapengaan vanavond Mr. Norm even.
Edge zegt
Eerste commen! (not that it matters)
Nice! I like it (vooral de 900PK)
Edge zegt
comment*
RippiN zegt
Ik zou deze auto’s toch wat vaker op de weg willen zien.
Erg stoer :)
Citrofiel zegt
-edit: check!-
Dankjewel, meneer Norm. Wat een gave auto’s maakt u. :o
Enne, is die eerste gallery die met 650 pk, en de Cuda die met 900? Even vermelden? Want anders is het niet duidelijk waarom er aparte galleries zijn voor dezelfde soort auto’s.
Alwood zegt
@Citro
Zijn twee verschillende modellen beiden gebaseerd op de Challenger. De één is ook echt een Challenger, de ander stiekem een Cuda :) Motorkeuze is verder vrij, geheel in de geest van mr. Norm.
Erwin zegt
Toch snap ik nog steeds niet dat ze van de Challenger een retro-model maken en van de Charger een gezinsauto.
Citrofiel zegt
@ Alwood; Ah, ehm, eh, wat is dan het verschil tussen een Challenger en een Cuda…? :oops:
///M zegt
echte muscles, geen M-power of AMG, maar dan moet je ook shell als sponsor hebben :P
Erwin zegt
@///M
Dat geeft niet. Je koopt toch geen American muscle om bomen mee te knuffelen. Is zonde van de wagen ;)
Peter Hoekstra zegt
“Like it should”, this is te real deal !!!!
VivelaFRANCE zegt
Sorry, maar dit is niet mijn smaak…
ZwerverRoodbaard zegt
Mr. Norm WOEHOEEEEE :D
Eindelijk weer een ouderwetse customiser ;) Mr. Norm is erg bekend in het MOPAR straartje.
Mr. Norm’s Grand Spaulding Dodge heeft nogal wat echte geschiedenis op z’n naam staan.
http://www.mrnorms.com/
ZwerverRoodbaard zegt
Ohh trouwens heren officieel is er nog geen 2009 Plymouth Barracuda uitgebracht ;)
De Cuda is dus gewoon een Challenger met een andere front.
Tombnolz zegt
Wat een lekkere brutaaltjes! Shit man, een Amerikaan met coole velgen!
marwin zegt
Zag afgelopen weekend de nieuwe Dodge Challenger 2009 in Wassenaar rond rijden, echt mooi (grote) wagen en dat oranje is oog verblindend :) en dan geluid mocht er ook wezen. Ik zeg vaste import naar NL.
clijde zegt
Graag in zilver met Zwart.. :)
Laus zegt
Aargh…hier kan ik heerlijk over gaan liggen dromen. Zo hoort het.
Guido zegt
Zwart, Top!! :D
Oranje, Sjonnie felgies :S
six-trey zegt
@Tombnolz
een amerikaan met coole velgen… sorry maar de gemiddelde amerikaan heeft toch mooiere velgen op zijn auto zitten dan de gemiddelde nederlander
Wat een geile bak! al had ik liever ballon banden en een oranje hood maar toch dit is echt een dreamcar…
six-trey zegt
ik begin meer en meer te twijfelen om een Camaro/Challenger/Mustang te kopen.. Ik hou wel niet van de nieuw sportwagens maar auto’s zo als deze zullen in de geschiedenis boeken gaan als de laaste echte auto’s, en zullen binnen 20 jaar enorm in waarde gestegen zijn… hoe triestig het ook klinkt ze zijn misschien de laatste monsters uit detroit
Tombnolz zegt
@ six trey: Ik denk dat je me verkeerd begrijpt. Als je de American tuning style bekijkt, dan kan ik alleen oordelen dat keer op keer de velgen het verknoeien. Deze tuner echter steekt er leuke setjes onder. Wat de velgen van fabriek af betreft, valt het inderdaad met de Amerikaanse merken betreft wel mee, maar dat geldt onderhand ook voor de Europese.
Wim zegt
Wow wat zijn die velgen van die zwarte Challenger lelijk zeg ;o
Die Cuda is wel aardig daarentegen :)
BananaFlip zegt
Gaaaaaaaaaaaaaaapwieeeeeeeeeeeeuuuuuuuuuu………………..
Huh wat? Dodge? Tuning? Thank you, Mr. Norm!
Wat zijn jullie ook voor barbaarse Autobloggers (m.u.v. Citrofiel :D )!
Ik ben welgeteld de TWEEDE die Mr. Norm bedankt!
Rob USA zegt
Thanks Mr.Norm, zwaait met Amerikaanse vlaggetjes terwijl ik het volkslied zing. :)
@Six trey: Koop er gewoon 1 (of 2) save the last V8 monsters! :)
@Tombnolz: Nooit de 20″ 7 spoke chrome van Saleen gezien? :)
Yannick zegt
de velgen zijn gepikt van Foose, die trouwens de enige echte tuner is die een auto mooier maakt dan welke tuner dan ook! OVERHAULIN’!!!!!
bmw performance zegt
@ yannick,
ik weet het niet he.. maar kent gij Norm?.. als je Foose kent ..?
;)
GerreLekker zegt
Ja, het interieur is hopeloos plastiek, ja dat carbon op de motorkap is fake en ja het is alleen geschikt om rechtdoor mee ta gaan, maar wat een presence, wat een uitstraling, wat een brute kracht :)
Rick dos zegt
Potverdikkeme, wat ziet zo’n Challenger er toch heerlijk uit! Veel beter dan een Mustang of Camaro.
Hè? Jongens? Hé. Rob. six trey. Niet dan?
BmwMPower zegt
De nieuwe normen staan vast bij Mr. Norm’s! :D
Middelbeek Cars zegt
-edit: ga ff lekker ergens anders spammen!-
Rob USA zegt
@Rick Dos: Neeeee, wat zeg ik nou steeds …het uiterlijk daar valt over te twisten maar ik vind de Camaro mooier maar die kwaliteit en prestaties van de Camaro zijn 3x beter … 4.7 sec 0-100, 8.20 rond de Ring, Brembo’s rondom,minder zwaar,cilinder uitschakeling, interieur is veeel mooier en orgineler en waarschijnlijk dadelijk met HUD… die van de Challenger komt rechtstreeks uit de Avenger en is heel lelijk en nog plastiker als de meeste USAcars dus kan je nagaan hoe die eruit ziet! :)
johan.be zegt
leuk voor het oog, leuk op rechte stukke maar nee wat is dat….. een bocht….
het is en blijft een musle car
phantom zegt
geef mij die cuda maar!!, wel stoer dat ze er cuda achterlichten van hebben gemaakt
six-trey zegt
@johan.be
ja hoor amerikanen kunnen nog altijd niet een bocht om
de originele challenger uit 70 stuurt ook zo slecht dat hij gebouwd was om aan amerikaanse rallys mee te doen… hoe was het onder je steen?