En dan bedoelen we niet een boek lezen achterin in de taxi, maar gewoon achter het stuur.
Zeg je autonoom rijden, dan zeg je Tesla Autopilot. Mercedes is echter ook druk bezig met hun eigen Autopilot, genaamd ‘Drive Pilot’. Ze hadden daarmee zelfs een primeur, door in 2022 als eerste autonoom rijden op niveau 3 aan te bieden. Dat is een belangrijke stap, want daarbij hoef je niet meer je ogen op de weg te houden als bestuurder. En dan wordt autonoom rijden pas interessant.
Toch klinkt dit leuker dan het is, want in de praktijk zijn de mogelijkheden nog zeer beperkt. In Nederland is het sowieso niet toegestaan en in Duitsland alleen onder hele specifieke omstandigheden. Het is alleen toegestaan op sommige stukken snelweg, en het systeem werkt niet bij snelwegsnelheden… De maximumsnelheid van Drive Pilot was namelijk 60 km/u.
Mercedes heeft nu echter een update, waardoor Drive Pilot ietsje bruikbaarder wordt. Das Haus durft het nu aan om de snelheid te verhogen naar 95 km/u. Niet de snelheid die je idealiter met een S-Klasse op de Autobahn rijdt, maar het begint ergens op te lijken. Kun je toch lekker autonoom langs Baustellen knallen.
Nog een kleine kanttekening: het vernieuwde systeem moet nog opnieuw gekeurd worden in Duitsland. Mercedes verwacht dat dit eind dit jaar in orde is en rekent erop dat ze het systeem in 2025 kunnen aanbieden. Overigens is het in Duitsland al legaal om autonoom 130 te rijden op niveau 3, maar zover is de techniek nog niet. Mercedes hoopt tegen het eind van het decennium zo ver te zijn.
De Duitse klanten mogen €5.950 aftikken voor Drive Pilot op hun S-Klasse. Op de EQS is het eveneens een optie, á €8.841. Deze prijzen blijven met de update ongewijzigd en Mercedes-klanten die al Drive Pilot hebben krijgen uiteraard gewoon de update.
reactief zegt
Waarom is het zoveel duurder op de EQS dan de S-Klasse?
kniesoor zegt
Voor mensen, die erg graag otorijden, is de attractie van zo’n autopilot dinges een groot raadsel. Heb werkelijk geen enkele behoefte om iets te (kunnen) lezen o.i.d. terwijl ik achter het stuur zit.
tjorque zegt
Goh als ik 12u saaie autosnelweg voor de boeg heb, dan zou ik er toch ook niet rouwig om zijn om dat te doen terwijl ik een goed boek lees, filmpje kijk en een dutje doe.
Dagje chillen en dan op de leuke stuurmanswegen in een mooie omgeving het heft weer in eigen handen.
Vroeger heette autonoom rijden de autotrein. Eigenlijk zou ik dat wel top vinden als ze dat terug zouden introduceren. Ineens met laadpalen aan boord en aan hoge snelheid. (TGV meets LeShuttle)
Een uurtje of zeven, acht op de trein en dan op een mooie bestemming terug zelf sturen.
Beter voor het milieu dan vliegen en je heilige koe bij de hand… win + win…
iphonistvongates zegt
Is het niet ontzettend ironisch en heel erg conservatief dom om gebruik te maken van hoogwaardige tech. in zelfrijdende/sturende persoonsvoertuigen en dan GEEN gebruik te maken van het audioboek over 24 Burmester speakers + 2 subwoofers in HiRes Audio? Ik kan een zeewaardig vlot bouwen om naar mijn penguin vrinden op Antarctica te varen maar wellicht is het een stuk simpeler/veiliger/sneller om wat vliegmiles te maken. Evolutie maakt normaliter geen gebruik van de achteruitversnelling.
okdoei zegt
Dude, what?
mashell zegt
En dan zit je op een superkwaliteit naar een stem misschien zelfs naar Frank Lammers te luisteren… Audioboek is vooral een compromis voor gelegenheden dat je zelf niet een boek kunt lezen, je kunt dan immers zelf je tempo bepalen.
verdebosco zegt
Met 95 km per uur langs de Baustellen? Zien is geloven, want mijn vriendin geeft het stuur graag aan mij bij die eeuwig durende Duitse wegwerkzaamheden. Kruisende belijningen, veel verschillende borden, wegopsplitsingen die wel of niet naar je eindbestemming gaan en weghelften die niet S-klasse proof zijn. Te smal. Voeg ik nog regen, sneeuw toe en donkere wintertijden .. en ik vertrouw dan alleen de mens. Geen Drive Pilot. Toch?