Er is geen weg (haha, weg) meer terug. Bondskanselier Merkel heeft in duidelijke bewoording aangegeven dat de tol er komt.
Hoewel een nipte meerderheid van de Duitsers tegen het heffen van tol is, niet minder dan 129 Nederlandse en Duitse gemeenten zich tegen de tolplannen hebben gekeerd en het de Duitse economie een flinke knauw kan geven is Merkel onverbiddelijk. Ze heeft vandaag het machtswoord gesproken: die tolheffing gaat er komen.
Binnen de partij van Merkel was namelijk onenigheid ontstaan over de tolplannen. De christendemocraten in de deelstaat Noord-Rijnland-Westfalen (NRW) waren tegen de plannen van minister Dobrindt, uit angst voor het wegblijven van Nederlanders in winkels en horeca. Maar Merkel houdt voet bij stuk, vouwde haar handen in de illuminatiepositie en riep na afloop van een vergadering met partijgenoten: “Het staat in het regeerakkoord, dus komt het er.” Schrale troost: ze heeft zich niet willen vastpinnen op tolheffing op alle wegen. Maar dat is wellicht een volgende stap.
De tolprijzen bedragen volgens Duitse media:
– 10 dagen: € 10,-
– 2 maanden: € 30,-
– 1 jaar: € 100,-
De invoering van de buitenlanderbelasting per 2016 – Duitsers krijgen de tol terug, wat de regeling omstreden maakt – moet de schatkist van onze Oosterburen jaarlijks met €625 miljoen spekken.
Alfarobert zegt
Merkel de Duitse Poetin he.
michielh zegt
Gunstig voor de koers van TomTom… als alle Niederlandgängers onder onze oosterburen zich gaan realiseren dat ze nu gegarandeerd de verkeerde kant opgestuurd zullen worden als ze de weg vragen.
creativeexplorer zegt
Nou, dan gaan we wat minder vaak naar Duitsland. Het wordt wel tijd dat Nederland de buitenlandse automobilisten gaat straffen, ik bedoel belasten. Hoezo 1 Europa?
zaaddje zegt
Moeten ze hier ook doen met al die Polen
stationcar zegt
Ja joh, dan druk je het er toch gewoon door? Toe maar, zeker als op alle wegen tol wordt geheven ga ik niet meer naar Duitsland, ga geen entree betalen om in een lánd te mogen rijden. Gaat gewoon niet gebeuren, mij plukken ze niet kaal.
e1000bmw zegt
@stationcar: hoezo, dat laat je je nu in NL toch al doen…?
TimD zegt
@stationcar: via België komen we er ook toch?
bastiaangt zegt
Hm… ik woon vlak bij de grens en hou er wel van om af en toe een stukje te knallen op de Autobahn… Voor 10 euro heb je 10 dagen toegang of je kunt er nog niet eens een kwartiertje voor karten… Ja, Merkel snapt het, er zijn nog genoeg Nederlanders die dat gewoon gaan betalen.
osmo zegt
@bastiaangt: Nu heb je voor 0 EUR 365 dagen toegang …
draadloos zegt
Blijven moffen he…
peterpan72 zegt
@draadloos: idd en nog ruk wegen ook!
In zwitserland betaal je 40 euro. Prachtige wegen, bizar veel dure tunnels…je mag er alleen niet zo hard :-0
parker zegt
Mooi zo. Zijn al die tiefuscaravans voortaan niet meer op de autobahn te vinden, die gaan allemaal omrijden via ‘gratis’ routes
JvT zegt
trustmeiamanengineer zegt
Scheisse! Moeten wij maar per direct tol voor de Duiters gaan heffen hier.
Werkt goed dat gezamenlijk Europa…
Wel het vermogen van stofzuigers Europawijd reguleren(??!1) Maar gezamenlijke verkeersregels of wegenbelastingen, dus de dingen die er echt toe doen, daar komen ze niet aan toe.
Robert zegt
@trustmeiamanengineer: Kuilen graven op het strand van Scheveningen: € 10,-
Dát zal ze leren!
e1000bmw zegt
@RRRobert: je hebt de milieubelasting er nog niet in verrekend.
ihrte zegt
Als grensbewoner word ik hier serieus misselijk van.
Robert zegt
Trouwens… eerlijk is eerlijk, als dit echt doorgaat is dit wel goed nieuws voor de Nederlandse pomphouders in de grensregio’s.
motoragent zegt
@RRRobert: Ik woon gelukkig net zo ver van de Belgische grens als van de Duitse grens, dus aan mij zal het niet liggen…
Zeker omdat ik gewoon in Nederland tank, ik hou dat geld het liefste in onze eigen economie. Die paar euro die je er mee bespaard krijg je later weer dubbel op je dak door een andere lastenverhoging, dat geld moet toch op een of andere manier binnen blijven komen in den haag
p993 zegt
@RRRobert: ja! Tot zover het ene mooie Europa! Grenzen kunnen binnenkort weer dicht…heeft trouwens ook nog een paar voordelen.
motoragent zegt
Goed, dat wordt voortaan dus toeren door de Belgische Ardennen/Eifel in plaats van de Duitse Eifel…
Fidenza zegt
@motoragent: Gelieve zonder een caravan.
406_v6 zegt
Nou, dan kan de EU de subsidies op de wegwerkzaamheden aan de Autobahnen direct gaan terugvorderen…. genoeg “Baustellen” gezien waar met EU geld werk werd uitgevoerd.
hoonigan247 zegt
En nog steeds beter dan nederland ! Want hier wordt je compleet leeggezogen
cthijs zegt
Alle Nederlanders een pact vormen en geen Duitse auto’s meer kopen dat zal ze leren
fritsie zegt
Dan gaan wij in Nederland toch lekker ook een tolheffing invoeren. Iedere week een nieuwe stikker van €20. En niets geen jaarabo. Gewoon iedere week nieuwe sticker halen.
e1000bmw zegt
@fritsie: in de vorm van een gele ster of iets dergelijks…?
lohran zegt
Net terug van een retourtje Wenen en ontzettend (maar dan ook ontzettend) veel wegwerkzaamheden gehad in Duitsland. Hoop dat ze dat oplossen voordat er betaald moet worden. Aan de andere kant stond het vast net, rond 23u. Mensen uit hun auto en vrachtwagen, want er gebeurde niks.
parker zegt
Mmm.. Wat wordt het lekker rustig op de Autobahn zonder al die Nur Links auto’s..
lohran zegt
@parker: Dat zijn toch echt vooral de Duitsers die links rijden, of ze nou 100 of 180 rijden ;)
tweetyv6 zegt
Als je naar het regeerakkoord kijkt, zie je dat daar alleen tol op snelwegen genoemd staat.
Ik woon zelf in Duitsland (net over de grens bij Landgraaf) en het is de bedoeling dat ook Duitse automobilisten de tol moeten gaan betalen (moet, anders is het in strijd met Europese regels). Als Duitse automobilist krijg je dan wel korting op je ‘wegenbelasting’ (KFz Steuer) die maximaal gelijk is aan de tol. Nu komt het: Er zijn voertuigen in D die of h minder dan 100 Euro belasting betalen of helemaal niet. Toch moeten deze voertuighouders ook tol gaan betalen. Die milieuhippies zijn nu al aan’t piepen. LOL.
Tevens heeft de politie in Duitsland al aangegeven dat zij strikte controle op het hebben van een vignet niet handhaafbaar is. Men vindt (en terecht) dat de Politie andere prioriteiten heeft dan belasting innen.
Er is nog een lange weg te gaan dus en volgens mij is het scenario van tol voor alle wegen niet haalbaar c.q. uitvoerbaar.
e1000bmw zegt
@tweetyv6: ook Duitsland kent BOA’s… Die gaan dit in de steden doen. En op de autobahn worden gewoon de camera’s gebruikt, je wordt in DL immers van voren gefotografeerd.
tinustussengas zegt
Nog meer ‘ Maut’ stickers op je ruit!!! Even een rondje Europa rijden en je ziet niks meer…
mashell zegt
Volgens de SZ van afgelopen zaterdag willen sommige Bundesländer het nog tegenhouden. Ook de EU kan het nog stoppen.
schuimbekje3 zegt
>>>moet de schatkist van onze Oosterburen jaarlijks met €625 miljoen spekken
Als ze dat door de duitse Wiebes hebben laten berekenen gaat het dus 300 miljoen kosten..
Jantje_555 zegt
wow 1 euro per dag als je 10 dagen neemt
halve euro voor 2 maand (vakantie = 2×31)
28 cent voor normaal jaar (365d) of 27 cent (schrikkel)
dakloos zegt
Jammer dat er voor tol geen “niet-goed-geld-terug” bestaat; het Duitse wegennet is in een beschamend slechte toestand.