De bondskanselier is het he-le-maal zat.
Naar de mening van Merkel hebben Duitse autofabrikanten de afgelopen jaren te weinig geïnnoveerd. Bovendien werd het consumenten vertrouwen geschaad met alle sjoemelschandalen, naar de mening van de bondskanselier. Zij deed de uitlatingen op een verkiezingsbijeenkomst in Dortmund. In september vinden in Duitsland de Bondsdagverkiezingen plaats en het is dus zaak voor politici om zieltjes te winnen met krachtige taal.
Toch gaat haar collega Martin Schulz (SPD) nog een paar stappen verder. Volgens hem moeten in Europa quota voor elektrische auto’s worden ingevoerd. Op die manier wil hij fabrikanten dwingen tot de bouw en ontwikkeling van elektrische auto’s.
Merkel ziet op haar beurt weer weinig heil (geen pun intendend) in een eventueel quotum. Het lijkt haar erg lastig om te bepalen hoe zo’n quotum moet worden nageleefd en wat er moet gebeuren als de aantallen niet worden gehaald. Kunnen we ons aardig in vinden, maar we gokken dat er een hoop gaat verander binnen de Duitse auto-industrie.
Gespot: smerige combo via Autojunk
desjonnies zegt
Voer voor koffieshop-tokkies.
bouwvakkert zegt
@desjonnies: wauw wat een kansloze comment, van jou wel beter gewend.
desjonnies zegt
@bouwvakkert:
Dan zal ik hem kansvol maken,
De Duitse auto industrie heeft nooit een voortrekkers rol gespeeld wat innovaties betreft, dat begon eigenlijk al bij Karl Benz, de Duitsers wisten niet goed wat ze met de explosiemotor aanmoesten, de Fransen daarentegen beleefden hun ‘Belle epoque’; een tijdperk dat bolstond van vernieuwing en innovatie, kijk maar wie de groten waren die aan de wieg stonden vanhet fenomeen het automobiel, Darracq, Panhard et Levassor, Peugeot Frères en een heel contingent aan Amerikanen met Buick, Chevrolet de Dodge Brothers Walter Chrysler om eens een paar andere namen te noemen als Henry Ford.
Het meest innovatieve van de Duitse auto industrie van de laatste jaren komt van Dr. Felix Wankel en NSU.
Hybride, MPV, mono-space, vijfde deur tot aan voorwielaandrijving toe komen allen op het conto van andere constructeurs..
Het zijn de beste marketeers en de allerbeste productie planners, ze hebben feilloos gevoel wat de doorsnee klant wil, en gevoel voor kwaliteit, absoluut, maar daar ligt de kracht.
dunhozzie zegt
@desjonnies: mooie reactie, graag volgende keer alleen deze ;-)
JanJansen zegt
@desjonnies: weer lekker aan het trollen?
On topic: Voor zover ik heb gezien bij Karmann wordt er achter de schermen natuurlijk al keihard gewerkt om meerdere model 3 concurrenten te ontwikkelen. Wat is Merkel toch weer aan het stemming maken. Ze zijn echt niet blind voor het succes van Tesla.
SimonMc zegt
@desjonnies: Ik denk niet dat je het er om gedaan hebt ( want je bent geen dieselhater, zoals ik ), maar eigenlijk zou Rudolf Diesel ook in dat rijtje mogen staan.
desjonnies zegt
@simonmc:
Je hebt gelijk, een groot man die op mysterieuze wijze verdwenen is aan boord van een veerboot naar Engeland.
Overigens geboren in Parijs uit Duitse ouders !
tru7hunter zegt
@desjonnies: “De Duitse auto industrie heeft nooit een voortrekkers rol gespeeld wat innovaties betreft,” haha, meent u dit serieus? Klopt natuurlijk helemaal niks van.
wif1 zegt
@tru7hunter: Zo, en dat is sterk beargumenteerd…
550maranello zegt
@desjonnies: hier kunnen we natuurlijk makkelijk gaten in schieten. Is het belangrijk om de eerste pennenstreek gezet te hebben of is het juist geniaal om de juiste concepten uiteindelijk goed te commercialiseren? Je kunt over ze zeggen wat je wilt, maar de Duitsers zijn de beste autobouwers by far van de laatste 100 jaar. Dat De Duitse politiek een beetje “groen” kietelt is natuurlijk salonfähig, maar ook wel degelijk bedoeld om de industrie de juiste richting op te duwen. We gaan het zien: is Tesla het merk van de toekomst of walsen de Duitsers erover heen met een ongekend electro offensief? Spreek je later…
doublechevron65 zegt
@desjonnies: right! En tevens verkiezingstijd, dus zulke opmerkingen van Merkelchen passen goed. Bovendien is dit ritueel bekend bij de auto Bonzen, geen zorgen of toch(?)
SimonMc zegt
“Merkel ziet op haar beurt weer weinig heil (geen pun intendend)”
LOL
berlinetta zegt
Dat quotum voor EV’s vind ik ook maar een simpele oplossing. Hoe draagt dat bij aan een beter milieu? Er is volgens mij maar één manier die werkt en dat is door middel van sancties/subsidies fabrikanten en consumenten aansturen tot het kopen van milieuvriendelijke auto’s.
Robert zegt
@berlinetta: het enige dat de subsidieregeling voor ‘schone’ auto’s in Nederland heeft opgeleverd is een financiële impuls voor de door de recessie verzwakte autoverkopen. In casu: de importeurs, dealers en leasemaatschappijen. Op kosten van de Nederlandse belastingbetalers.
toniominestrone zegt
@RRRobert: Inderdaad stel je terecht ‘ schone’ auto’s tussen aanhalingstekens.
berlinetta zegt
@rrrobert: Maar het doel wordt daarmee wel bereikt. Een andere manier is er volgens mij niet. Mensen moeten worden gedwongen om die auto’s te gaan gebruiken.
Robert zegt
@berlinetta: het doel wordt helemaal niet bereikt. Driekwart van alle gesubsidieerde auto’s verdwijnt na afloop over de grens. Om op die manier ook de buitenlandse handel óók nog eens van ons onvolprezen subsidiebeleid te laten profiteren.
berlinetta zegt
@rrrobert: Het feit is wel dat er meer mensen in die auto’s zijn gaan rijden. Dat is toch het doel? Ongeacht wat de reden erachter is. Bovendien wil ik ook niet aangeven dat het Nederlandse beleid succesvol is. Jij gaat er volgens mij vanuit dat ik daarop doel. Ik wil in het algemeen aangeven dat we iedereen aan de EV krijgen indien overheden fabrikanten en consumenten daartoe dwingen en dat een quotum niet de meest logische manier is in mijn ogen.
Robert zegt
@berlinetta: het doel wordt niet bereikt. Ja, alleen de eerste vier, vijf jaar. De gemiddelde levensduur van een auto in Nederland is ca. 19 jaar.
Probeer maar eens een occasion hybride te scoren; vrijwel alle Priussen zijn verdwenen.
berlinetta zegt
@rrrobert: Ik heb het ook niet over hoe milieuvriendelijk de auto’s wel of niet zijn en wat hun levensduur is etc. Dat is weer een geheel andere discussie (waarbij ik overigens met je eens ben dat EV’s vooralsnog helemaal niet zo milieuvriendelijk zijn). Het enige waar ik het over heb is hoe we deze auto’s aan de man kunnen brengen, ongeacht of deze auto’s daadwerkelijk milieuvriendelijk zijn. De beste manier is dan nog altijd om fabrikanten te dwingen meer van dit soort auto’s te gaan maken en door consumenten te stimuleren om deze auto’s te kopen.
olivier420 zegt
@berlinetta: Op het moment dat ik zie dat mijn buurman in z’n Outlander volgas door de buurt blaft zonder elektrisch gezoem en ‘m thuis niet aan de laadpaal hangt, weet ik wel zeker dat het z’n doel voorbij is geschoten.
berlinetta zegt
@olivier420: Ik heb het over EV’s, niet over Outlanders.
9000cse zegt
@rrrobert: Het is een misvatting dat hybriden en EV’s gesubsidieerd worden! Subsidie wil zeggen dat de overheid geld betaalt en dat is niet het geval. Wel worden hybriden en EV’s gefaciliteerd d.m.v. lagere/geen MRB, lagere bijtelling, enz. waardoor de overheid minder geld ontvangt. Maar dat is heel wat anders als subsidie. Het faciliteren heeft tot doel de verkoop van zulke milieuvriendelijke(re) auto’s te stimuleren met het oog op het klimaat.
Maar als je het over subsidie wilt hebben, kijk dan eens naar de prijzen van de bekende brandstoffen. Ik ken de bedragen voor Nederland niet, maar in Duitsland is de discussie hierover op gang gekomen. Zo subsidieert dat land de dieselprijs jaarlijks voor 1,5 miljard en hier wil men vanaf. Wordt die subsidie gestopt, dan zou de prijs voor 1 liter diesel met gemiddeld € 0,143 stijgen! Maar helaas hoor ik je daar met geen woord over reppen.
snorrewietskie zegt
De naam is criet. Hypocriet.
toniominestrone zegt
De tijd dat ik frau Merckel serieus nam ligt achter mij.
In crisistijd profiteren van de Duitse auto industrie, nu de economie crescendo gaat eisen stellen aan diezelfde bedrijfstak , deze dominees dochter heeft inmiddels wel bewezen over haar houdbaarheidsdatum heen te zijn, op naar de verkiezingen!
mashell zegt
@toniominestrone: ik neem Merkel uiterst serieus. Ik zou Rutte graag voor haar ruilen. Duidelijk standvastig beleid. Nee is ook Nee, vraag dat Horst “Ubergrenze” Seehofer maar. Ze realiseert zich dat de autoindustrie belangrijk is, maar laat die niet vrij om zich er gemakkelijk vanaf te maken., want wat de industrie zelf niet heeft dat heeft Merkel wel: een lange termijn visie.
thomassnelweg zegt
Goh, die Merkel is toch slimmer dan ik dacht. Ok, ze doet er wat langer dan de gemiddelde AB lezer om bepaalde dingen te begrijpen, maar toch valt het me mee.
Dutchdriftking zegt
Het word er in elk geval niet leuker op.
neleev zegt
Lekkere smerige combo!
4wheels zegt
Kansloos….de automotive industrie draait achter de schermen overuren om vanaf 2020 nieuwe innovatieve elektrische motoren aan het gamma toe te voegen… oké, de sjoemelsoftware heeft veel geld gekost waardoor geld voor innovaties werden opgeslokt maar met de komst de model 3 en andere modellen gaat het echt wel komen…
mashell zegt
@4wheels: klopt, vorige week 3 dagen overuren gemaakt. Voor inderdaad een elektrische auto.
rufctr01 zegt
Wir schaffen das…toch?
tttijn zegt
Allemaal voor de bühne.
tstile zegt
Het vermelden waard dat VW toch maar wel even de zuinigste productieauto ter wereld heeft gemaakt.
Deze haalde ook daadwerkelijk de opgegeven verbruikscijfers en soms nog beter.
Het milieu vraagt echter om offers van mensen en weinig mensen waren bereid om zaken als airco, grote auto, etc te laten schieten.
heidekonijn zegt
Dus na Duitse ingenieurs tot sjoemelen te dwingen met onhaalbare uitstootnormen gaat Merkel “verk#@/t eens een continent uit politiek oppertunisme” Merkel de boel aanpakken door Duitse ingenieurs te dwingen te innoveren.
Hoop dat de Chinezen nog adem kunnen happen tussen de lachbuien in.
mashell zegt
@heidekonijn: die normen zijn niet eens onhaalbaar. Ze zijn zelfs gemakkelijk haalbaar. Dat zou alleen een wat grotere adblue tank nodig maken. En dat is een probleem, want dan zou je een kleinere kofferbak hebben.
Je ziet ze nu weer op de weg, hele gezinnen die het verschil tussen vakantie en emigreren niet meer kennen. Twee weekjes zomervakantie, stationwagen tot het dak toe vol gepakt, dakkoffer er op, fietsdrager er op. Elke liter kofferbak telt voor deze mensen.